×

آئین نامه مرخصی های اعضای نهضت سواد آموزی

آئین نامه مرخصی های اعضای نهضت سواد آموزی

آئین-نامه-مرخصی-های-اعضای-نهضت-سواد-آموزی

وکیل

شماره 40564 /ت 238ه - 1/6/1371
نهذت سواد آموزی جمهوری اسلامی ایران – سازمان امور اداری و استخدامی کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ11/5/1371 بنا به پشنهاد شماره 17335/ 11 مورخ 18/9/1370 نهضت سواد آموزی ، و به استناد ماده ( 23) قانون (( مقررات استخدامی نهضت سواد آموزی )) – مصوب 1367 – آئین نامه مرخصیهای اعضای ثابت نهضت سواد آموزی را به شرح زیر تصویب نمود .

فصل اول – مرخصی استحقاقی
ماده 1- مرخصی استحقاقی اعضای ثابت نهضت سواد آموزی که در این آئین نامه به اختصار ، نهضت نامیده می شود ،از نخستین ماه خدمت به نسبت مدت خدمت به آنان تعلق می گیرد و طبق مقررات این آیینامه به صورت جزیی یا کلی قابل استفاده است .
تبصره – منظور از کلمه های عضو یا اعضاء در این آئین نامه ، عضو یا اعضاء ثابت نهضت می باشد .
ماده 2- مسوول از لحاظ این آئین نامه ، مدیر هر واحد سازمانی است که بدون در نظر گرفتن موقع و عنوان آن واحد ، اختیار تصمیم گیری در خصوص مرخصیهای اعضای حوزه مدیریت خود را از طرف رئیس نهضت ، دارا باشد .
ماده 3- مرخصی کمتر از یک روز ، جزو مرحصی استحقاقی منظور می شود .
حداکثر مدت مرخصی موضوع این ماده ، از دوازده روزدر یک سال تجاوز نمی کند .
تبصره – بانوانی که فرزند شیر خوار داشته باشند و فرزند آنها از شیر مادر استفاده می نماید ، میتواندتا هنگام دو سالگی فرزند شیرخوارخودازمرخصی ساعتی تا سقف مرخصی استحقاقی – شامل مرخصی استحقاقی سالانه تجاوز نمی کند .
ماده 4- جز در مورد مرخصی موضوع ماده (3) ، در اعضاءدومرخصی استحقاقی باید دست کم یک روز غیر تعطیل فاصله باشد .
ماده 5- کار گزینی ها مکلفند در فروردین هر سال ، جدول اساسی اعضاء را که در برادرنده مدت مرخصی استحقاقی آنان می باشد ، تنظیم نمایند و در اختیار مسوول مربوط قرار دهند .
ماده 6- استفاده از مرخصی استحقاقی آنان موکول به تقاضای کتبی عضو و موافقت مسوول مربوط ، و در غیاب او معاون وی میباشد .
ماده 7-هر گاه مسوول مربوط بنا به مصالح اداری با تقاضای مرخصی عضواز نظر مدت یا موقع استفاده موافقت نکند ، اعطای آن را با توافق عضو به دقت دیگری که ازتاریخ مورد تقاضای اولیه بیش از شش ماه فاصله نداشته باشد ، موکول می کند . در صورتی که عضو نتواند ضمن مدت شش ماه یاد شده از این مرخصی استفاده کند ، مرخصی مذبور ذخیره میشود .
ماده 8- عضوی که تحصیل مرخصی نموده ، باید از تمام آن مرخصی استفاده نماید: مگر آنکه بنا بر ضرورت ، مسوول مربوط او را دعوت به کار نمایند که در اینصورت نسب به مرخصی استفاده نشده باید طبق ماده (7) عمل شود .
ماده 9- هیچ عضوی به اختیار نمیکند در سال بیش از پانزده روز از مرخصی استحقاقی سالانه خود را ذخیره نماید . هر گاه از بقیه مرخصی یاد شده به اختیار استفاده ، مدت زاید بر 15 روز ، ذخیره تمی شود .
ماده 10- بیشترین مدتی که عضو در یکسال می تواند از مرخصی استحقاقی همان سال و مرخصی استحقاقی ذخیره شده استفاده نماید ، در مجموع از چهار ماه تجاوز نمی کند
چنین عضوی هر گاه بخواهداز باقیمانده مرخصی ذخیره شده خودنیز استفاده نماید ، باید دست کم یک سال تمام خدمت کرده باشد .
ماده 11- عضوی که درحال مرخصی استحقاقی است میتواندتقاضا کند مرخصی او تمدید شود . در اینصورت ، تاریخ شروع مرخصی اخیر ، بی درنگ بعد از انقضای مرخصی قبلی باشد .
ماده 12- درصورتی که تصمیم مسوول مربوط در مورد تمدید مرخصی به عضو ابلاغ نشده باشد . عضو مکلف است درپایان مدت مرخصی ، در پست خود حاضر شود .
ماده 13- حفظ شغل مستمر عضوی که در حال استفاده از مرخصی استحقاقی است ، الزامی می باشد . در این مدت مسوول وظایف او را به عضویا اعضای دیگر واگذار می نماید .
ماده 14- با عضوی که در حال استفاده از مرخصی استحقاقی بیمار شود، مطابق مقررات فصل دوم رفتار می شود و مرخصی استحقاقی استفاده نشده وی ذخیره می گردد .
ماده 15- موافقت با تقاضای مرخصی استحقاقی استفاده نشده عضوی که طبق ماده (26) قانون (( مقررات استخدامی نهضت )) تقاضای معذوریت از کارکرده ، الزامی است .
ماده 16 – عضو میتواند هنگام تقاضای معذوریت ، حقوق و فوق العاده های مربوط به ایام استحقاقی استفاده نشده خود را مطالبه کند یا تقاضا نماید
ایام یاد شده در احتساب سابقه خدمت (( جهت تعیین حق تامین معذوریت یا از کارافتادگی )) به جمع خدمت وی اضافه شود. در صورتی که مستخدم فوت شود و ا ستحقاق مرخصی داشته باشد ، تمام حقوق و فوق العاده های مربوط بابت مرخصی استحقاقی به وراث قانونی وی پرداخت می شود .
ماده 17- بیشترین مدت مرخصی موضوع ماده ( 15 ) این آئین نامه از چهارماه تجاوز نمی کند . و محدودیت (( یکسال )) مندرج در ماده ( 10 ) این آئین نامه شامل اعضای موضوع ماده ( 15 ) نیست ، ولی در این مورد ، حفظ پست ثابت سازمانی این قبیل اعضاء ضروری نمی باشد .
تبصره – در صورتی که به دلیل حساسیت شغلی با رعایت سایر مواد این آئین نامه و به تشخیص نهضت ، موافقت با مرخصی عضو امکان پذیر نبوده و میزان ذخیره مرخصی عضو بیش از چهارماه شده باشد ، صرفا آن میزان ا ز مرخصی یاد شده که از تاریخ ابلاغ این آئین نامه به بعد ، مازاد برچهار ماه شده است ، از محدودیت چهارماه مندرج در این ماده مستثنا می باشد .
ماده 18- تعطیلات فصلی اعضای آموزشی تا میزان دو ماه در سال به حساب مرخصی استحقاقی آنان در همان سا ل منظور می شود . این گونه اعضاء چنانچه در طول سال به علتهایی ، به میزان کمتر از تعطیلات فصلی استفاده نمایند ، ملزم می باشند با درخواست مرخصی ، مازاد مدت دو ماه را در طول سال تحصیلی از مرخصی استحقاقی ـ با رعایت مقررات این آئین نامه ـ استفاده نمایند . چنانچه رئیس اداره یا معاون اداری و مالی وی بنا به مصالح اداری با درخواست مرخصی مزبور موافقت ننماید و به این وسیله امکان استفاده از این مرخصی تا پایان سال تحصیلی برای فرد فراهم نگردد، این مرخصی بعد از ذخیره می شود . اجرای مفاد این ماده از تاریخ ابلاغ می باشد .
ماده 19- حقوق و فوق العاده های ایام مرخصی استحقاقی عضو که به مدت خدمت خارج ا ز کشور وی تعلق می گیرد، درصورتی که آن مرخصی در خارج از کشور مورد استفاده واقع شود ، به ارز قابل پرداخت است .
ماده 20 ـ به مرخصی استعلاجی که از چهار ماه تجاوز نماید – نسبت به مدت زاید بر چهار ماه ـ و به دوران مرخصی بدون حقوق ،آمادگی به خدمت ، تعلیق ، برکناری از خدمت ، انفصال ، خدمت زیر پرچم و غیبت غیر موجه ،مرخصی استحقاقی تعلق نمی گیرد .
ماده 21- مرخصی استحقاقی که اعضا ء تا تاریخ تصویب این آئین نامه ذخیره کرده اند محفوظ است ، ولی ترتیب استفاده از آن ، تابع مقررات این آئین نامه می باشد .
فصل دوم – مرخصی اسعلاجی
ماده 22- چگونگی استفاده از اعضای نهضت از مرخصی استعلاجی تابع ضوابط و مقررات قانون استخدام کشوری می باشد .
فصل سوم – مرخصی بدون حقوق و سا یر موا رد
ما ده 23- استفاده از مرخصی بدون حقوق فقط در موارد زیر ممکن می باشد :
1- عضو ، ذخیره مرخصی استحقاقی نداشته باشد و احتیاجش به استفاده از مرخصی مسلم شود .
2- عضو ، قصد ادامه تحصیل داشته باشد و مدارک لازم را ارائه نماید.
3- عضو ناگزیر باشد و به اتفاق همسرش به خارج از محل خدمت خود مسافرت کند .
4- عضو، پس از استفاده از چهار ماه مرخصی استعلاجی سالانه به سبب ادامه همان بیماری یا ابتلا به بیماری دیگر قادر به خدمت نباشد و بیماری او هم صعب العلاج تشخیص داده نشود .
تبصره – اعطای مرخصی بدون حقوق به عضوی که در طول خدمت آزمایشی با ارائه مدارک و به تشخیص سازمان محل خدمت خود نیازی به استفاده از مرخصی بدون حقوق داشته باشد تا دو ماه متوالی با رعایت سایر مقررات این فصل ، امکان پذیر می باشد .
ماده 24- عضو باید تقاضانامه استفاده از مرخصی بدون حقوق را با ذکر علت و مدت آن توسط مسوول اداره خود به نهضت ارسال نماید . نهضت تصمیم لازم را در این باره اتخاذ و در صورت موافقت ، حکم مرخصی بدون حقوق را با رعایت تبصره ( یک ) ماده (22 ) قانون (( مقررات استخدامی نهضت )) صادر می نماید .
تبصره – در مورد اعضای موضوع بند ( 4 ) ماده (23 ) این آئین نامه چنانچه بیماری به تایید پزشک معتمد برسد ، موافقت با مرخصی بدون حقوق الزامی می باشد .
ماده 25- در احتساب مرخصی ، روز و ما ه و سال مطابق تقویم رسمی کشور است . درمرخصی استحقاقی روزانه ، ماه سی روز حساب می شود . مرخصیهای استحقاقی کمتر از یک روز با توجه به ساعتهای کار روزانه نهضت ، محاسبه می شود .
ماده 26- روزهای تعطیل که طی مدت مرخصی واقع است ، جزو مدت مرخصی محسوب می شود.
ماده 27- پرداخت حقوق و فوق العاده های مدت مرخصی استحقاقی و استعلاجی ، قبل از صدور حکم مرخصی به استثنای مواردی که در قوانین عام مشخص شده ، ممنوع است .
تبصره 1- فوق العاده هایی که درایام مرخصی استعلاجی که از چهار ماه در یک سال تجاوز نکند ، همچنین در ایام مرخصی استحقاقی – حسب مورد – قابل پرداخت است به شرح زیر می باشد :
1- حق مسوولیت
2- فوق العاده های بدی آب وهوا، محل خدمت و محرومیت از تسهیلات زندگی .
3- فوق العاده اشتغال خارج از کشور .
4- فوق العاده تضمین .
5- تفاوت حداقل دریافتی .
تبصره 2- استفاده از فوق العاده های یاد شده مشروط بر آن است که عضو بر ا ساس آخرین شغل مستمر در زمان اشتغال از آنها استفاده نماید .
تبصره 3- در مورد اعضای مبتلا به بیماری سل ، مقررات قانون (( حمایت کارمندان مسلول و پیشگیری سل ـ مصوب 18 / 11 / 1333 ـ از لحاظ پرداخت حقوق و فوق العاده ها و مزایای مستمر یاد شده در تبصره ( یک ) این ماده ، لازم الاجراست .
ماده 28- حاضر نشدن عضو در پست خود که مدت آن از سه روز تجاوز ننماید و مستند به علتهایی از جمله آنچه در زیر می آید باشد ، موجه شناخته می شود:
1- بیماری او .
2- صدمه های ناشی از حوادث که به او یا پدر ومادر یا همسر فرزندان او وارد آمده باشد .
3- بیماری شدید پدر یا همسر یا مادر یا فرزندان .
4- فوت همسر یا اقربای نسبی و سببی تا طبقه سوم .
5- دارا شدن فرزند .
6- ازدواج او و فرزندانش .
7- احضار عضو توسط مراجع قضایی برای ادای شهادت و انجام تحقیقات .
تشخیص درستی و نادرستی جهات ادعایی عضو ، به عهده مسوول مربوط است . در صورتی که ا دعا تصدیق شد ، غیبت عضو بر حسب علت ، جزو مرخصی استحقاقی یا استعلاجی وی محسوب و حکم لازم در این مورد صادر می شود .
ماده 29- چگونگی درخواست مرخصی ، همچنین چگونگی استفاده از مرخصی کمتر ا ز یک روز بر اساس فرمها و دستورالعملهای صادر شده از سازمان امور اداری و استخدامی کشو رمی باشد .
ماده 30- هر گونه تغییر در مفاد آئین نامه مرخصی دستگاههای مشمول قانون استخدام کشوری ـحسب مورد ـ با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی کشور و بر اساس قانون (( مقررات استخدامی نهضت سواد آموزی جمهوری اسلامی ایران)) مصوب ـ 13 / 6 / 1367 ـ به مفاد این آئین نامه نیز تسری دارد . معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13830

تاریخ تصویب : 1371/05/11

تاریخ ابلاغ : 1371/06/11

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - نهضت سواد آموزی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.