×

آئین نامه چگونگی تشکیل ،حدود وظایف و اختیارات و چگونگی عملکرد انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط ، موضوع ماده (131 )قانون کار جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه چگونگی تشکیل ،حدود وظایف و اختیارات و چگونگی عملکرد انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط ، موضوع ماده (131 )قانون کار جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-چگونگی-تشکیل-،حدود-وظایف-و-اختیارات-و-چگونگی-عملکرد-انجمنهای-صنفی-و-کانونهای-مربوط-،-موضوع-ماده-(131-)قانون-کار-جمهوری-اسلامی-ایران شماره 52251 / ت 513 ه 14/11/1371
وزارت کار و امور اجتماعی
هیات وزیران در جلسه مورخ 6/10/1371 بنا به پیشنهاد شماره 63159 مورخ 8/7/1370 وزارت کار و امور اجتماعی ،به استناد تبصره ( 5 ) ماده (131 ) قانون کار جمهوری ا سلامی ایران – مصوب 1369 - آیین نامه زیر را تصویب نمود :

فصل اول – چگونگی تشکیل انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط
ماده 1- در ا جرای ماده (131) قانون کار جمهوری اسلامی ایران ، به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارگران و کارفرمایان ، که خود متضمن حفظ منافع جامعه نیز باشد ، کارگران مشمول قانون کار و کارفرمایان هر حرفه یا صنعت میتوانند با رعایت مقررات قانونی و این آیین نامه مبادرت به تشکیل انجمن صنفی نمایند.
ماده 2- کمترین نصاب لازم برای تشکیل انجمن صنفی کارگری در سطح کارگاه ده نفر و در صنف ،دست کم پنجاه عضو از صنف مربوط ، از کارگاههای مختلف می باشد . انجمن صنفی کارفرمایی ، دست کم با عضویت ده شخصیت حقوقی یا حقیقی تشکیل می شود.
تبصره – عضویت کارگران و کارفرمایان به اعتبار شغل و فعالیتهای مختلف در انجمنهای صنفی متفاوت مجاز است ، ولی آنها نمی توانند در بیش از یک انجمن صنفی کارگری یا کارفرمایی به عنوان عضو هیات مدیره یا بازرس انتخاب شوند .
ماده 3- به منظور هماهنگی در انجام وظایف محول شده و قانونی ، انجمنهای صنفی کارگری و کارفرمایی هر صنعت یا حرفه یک ا ستان می توانند مطابق این آیین نامه نسبت به تشکیل کانون انجمنهای صنفی آن صنعت یا حرفه در آن استان اقدام نمایند.
تبصره –کانونهای انجمنهای صنفی حرفه یا صنعت خاص در استانها از اجتماع اعضای اصلی هیات مدیره دست کم پنج انجمن صنفی مربوط تشکیل می شود . ( این کانونها می توانند دارای تشکیلات مرکزی در سطح کشور باشند .)
ماده 4- کانونهای انجمنهای صنفی صنعت یا حرفه خاص در هر استان می توانند جداگانه نسبت به تشکیل کانون انجمنهای صنفی صنایع و کانون انجمنهای صنفی حرف آن استان اقدام نمایند.
تبصره – کانون انجمنهای صنفی صنایع یا حرف در هر استان توسط نمایندگان معرفی شده از سوی کانونهای صنفی یا حرفه خاص آن استان به تعداد انجمنهای صنفی عضو و نمایندگان معرفی شده از طرف انجمنهای صنفی که کانون مربوط را ندارند ، تشکیل میشود.
ماده 5- کانون انجمنهای صنفی هر استان از نمایندگانی که کانون انجمنهای صنفی صنایع و کانون انجمنهای صنفی حرف آن استان معرفی میکنند ، تشکیل میشود.
تبصره – تعداد پنج نفر ازنه نفر اعضای اصلی و دو نفر از چهار نفر اعضای علی البدل هیات مدیره کانون استان را ، کانون انجمنهای صنفی صنایع انتخاب و معرفی می کند.
ماده 6-کانون عالی انجمنهای صنفی سراسر کشور توسط هیات مدیره کانون انجمن های صنفی دست کم پنج استان تشکیل میشود.
فصل دوم – هیات موسس و ارکان انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط
ماده 7- به منظور تاسیس انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط ، هیاتی به نام هیات موسس مرکب از دست کم سه نفر از افراد ذی ربط با توجه به نوع تشکل ، انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط،برای فراهم آوردن مقدمات لازم تشکیل میشود.
تبصره – وظایف هیات موسس عبارتند از :
1- تهیه پیش نویس اساسنامه با رعایت مواد (12) و (13) این آیین نامه .
2- تهیه فهرست مشخصات داوطلبان عضویت .
3- دعوت از اعضاء جهت شرکت در مجمع عمومی به منظور تصویب اساسنامه و انجام انتخابات .
ماده 8- ارکان انجمن صنفی عبارت است از :
1- مجمع عمومی .
2- هیات مدیره .
3- بازرسان .
تبصره – چگونگی تشکیل مجامع عمومی ، حدود وظایف واختیارات هیات مدیره و بازرسان در اساسنامه انجمن تعیین خواهد شد.
ماده 9- ارکان کانون انجمن های صنفی استان به شرح زیر می باشد :
1- مجمع عمومی نمایندگان .
2- هیات مدیره کانون استان.
3- بازرسان .
تبصره – چگونگی تشکیل مجمع عمومی نمایندگان ، حدود وظایف و اختیارات هیات مدیره کانون استان و بازرسان در ا ساسنامه انجمن تعیین می شود .
ماده 10 – ارکان کانون عالی انجمنهای صنفی سراسر کشور بدین شرح است :
1- مجمع عمومی سراسری نمایندگان .
2- هیات مدیره کانون عالی .
3- بازرسان .
تبصره - چگونگی تشکیل مجمع عمومی سراسری نمایندگان ، حدود وظایف و اختیارات هیات مدیره کانون عالی بازرسان در اساسنامه کانون عالی تعیین خواهد شد .
ماده 11- هیات مدیره انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط مکلفند دست کم سه ماه قبل از پایان دوره ، مجمع عمومی را برای تجدید انتخابات دعوت نمایند.
هیات مدیره انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط تا تعیین هیات مدیره جدید کلیه مسوولیتهای قبلی را به عهده خواهند داشت .
تبصره 1- بازرسان با یک سوم از اعضا ء می تواننددر هر زمانی که تشخیص می دهند نسبت به تشکیل جلسه مجمع عمومی اقدام نمایند.
تبصره 2- حداکثر دو ماه پس از پایان دوره ، بازرس نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اخطار می دهد . یک سوم اعضاء حداکثر تا چهار ماه فرصت دارند تا نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اقدام نمایند.
تبصره 3- چنانچه حداکثر شش ماه پس از پایان دوره ، تجدید انتخابات صورت نگرفته باشد ، بازرسان مکلفند انحلال تشکل ،انجمن صنفی یا کانون مربوط ، را به وزارت کار و امور ا جتماعی و سایر مراجع ذی ربط اعلام نمایند.
فصل سوم – چگونگی ثبت و انحلال انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط
ماده 12 – کمترین اطلاعات و مشخصاتی که باید در اساسنامه انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط درج شود ، ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این آیین نامه بنا به پیشنهاد وزارت کار و امور اجتماعی به تصویب شورای عالی کار خواهد رسید.
ماده 13- کلیه انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط ، کانون انجمنهای صنفی در استان و کانون عالی انجمنهای صنفی در کل کشور ، به هنگام تشکیل موظف به تنظیم اساسنامه با رعایت مقررات قانونی و طرح و تصویب آن در مجمع عمومی مربوط و ثبت در وزارت کار و امور اجتماعی می باشند.
ماده 14- ثبت اساسنامه انجمنهای صنفی کارگری و کارفرمایی و کانونهای مربوط و هر گونه تغییر یا اصلاح اساسنامه ، همچنین انتخاب یا تغییر مسوولان ، مستلزم تسلیم مدارک زیر به وزارت کار و امور اجتماعی است :
1- دو نسخه تقاضانامه تاسیس انجمنهای صنفی یا کانونهای مربوط در مرحله اول .
2- دو نسخه اساسنامه .
3-دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی در خصوص تصویب یا اصلاح اساسنامه یا انتخاب یا تجدید انتخاب اعضای هیاتهای مدیره ، هیاتهای مدیره کانون استان و کانون عالی و بازرسان .
4- آگهی منتشر شده هیات موسس مربوط به تاسیس انجمن صنفی کارگری یا کارفرمایی یا کانونهای مذکور در این آیین نامه در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار یا روزنامه های محلی .
5- یک نسخه صورت اسامی شرکت کنندگان در مجمع عمومی که به امضای ایشان رسیده باشد.
ماده 15- وزارت کار و امور اجتماعی پس از دریافت مدارک یاد شده در ماده (14) در صورت تکمیل و صحت مدارک ظرف یک ماه نسبت به ثبت ، صدور گواهی صحت انتخابات و انتشار آگهی ثبت در روزنامه رسمی کشور و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار به هزینه تشکل ذی ربط اقدام خواهد نمود.
تبصره - وزارت کار و امور اجتماعی مکلف است هنگام ثبت ، مراقبت نماید که وظایف مصوب در اساسنامه با سایر قوانینی که وظایف خاصی را برای صنوف پیش بینی نموده است ، از قبیل قوانین نظام صنفی ، نظام پزشکی ، کانون وکلای دادگستری و 000 ، تداخل یا مغایرت نداشته باشد .
ماده 16- ثبت دو تشکل ، انجمن صنفی یا کانونهای مربوط ، با یک نام و تحت یک عنوان مجاز نیست .
ماده 17- انحلال انجمنهای صنفی کارگری یا کارفرمایی یا کانونهای مربوط موجب تضییع حق یا اسقاط تکلیف دو طرف قرارداد در پیمانهای دسته جمعی منعقد شده قبلی نخواهد بود.
تبصره – ایفای تعهدات و تصفیه حسابها به عهده هیاتهای تصفیه تشکل ، انجمن صنفی کارگری یا کارفرمایی یا کانونهای مربوط ، به انتخاب مجمع عمومی خواهدبود . در صورت عدم انتخاب ، بازرسان و رییس هیات مدیره این وظیفه را عهده دار خواهند بود.
ما ده 18- پس از انحلال انجمن صنفی کارگری یا کارفرمایی یا کانونهای مربوط ثبت آن از سوی وزارت کار وامور اجتماعی لغو و مراتب به هزینه آن تشکل در روزنامه رسمی کشور و یکی از روزنامه های کثیر الانتشار جهت اطلاع عموم درج خواهدشد .
تبصره – هزینه نظارت بر انتخابات ، ثبت و آموزش انجمنها ، توسط وزارت کار و امور ا جتماعی ، از محل همکاریهای اعضاء و خودیار آنان تامین میشود . میزان پرداختی هر انجمن پس از تعیین صنفی کارگری یا قابل وصول خواهد بود . چنانچه در زمان انحلال انجمن صنفی کارگری یا کارفرمایی ، کانونهای مربوط فاقد دارایی باشند، هزینه درج آگهی از محل درآمد حاصل از اجرای این تبصره پر داخت خواهد شد.
ماده 19- ثبت تشکلهای صنفی موضوع این آیین نامه و نظارت بر انتخابات و فعالیت آنها به عهده وزارت کار و امور اجتماعی است . در صورتی که اداره کل سازمانهای کارگری و کارفرمایی در وزارتخانه یاد شده ، فعالیت انجمن صنفی یا یکی از اعضای هیات مدیره آن را مغایر با قوانین و مقررات تشخیص دهد ،مراتب را جهت اخذ تصمیم ، حسب مورد به هیات حل اختلاف یا دادگاه صالح ،ارجاع می کند.
ماده 20- کلیه انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط مکلفند تاریخ تشکیل مجامع عمومی خود را دست کم پانزده روز قبل از تشکیل و بدون احتساب ایام تعطیل ، به طور کتبی به وزارت کار وامور اجتماعی اعلام نمایند.
فصل چهارم - وظایف واختیارات انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط
ماده 21- وظایف و اختیارات انجمنهای صنفی کارگری به شرح زیر است :
1- کوشش در جهت استیفای حقوق و خواستهای مشروع و قانونی اعضاء .
2- دریافت حق عضویت و کمکهای داوطلبانه به ترتیبی که در اساسنامه مقرر می شود.
3- همکاری در جهت تاسیس و تقویت شرکتهای تعاونی ، صندوق قرض الحسنه ، همچنین تلاش در جهت تامین امکانات رفاهی اعضاءبا رعایت مقررات مربوط .
4- همکاری با وزارت کار و امور اجتماعی در جهت شناخت مشکلات کارگری و اجرای قانون کار .
5- عضویت در کانون انجمنهای صنفی استان پس از تصویب مجمع عمومی مربوط .
6- فعالیت مشترک با کانون انجمنهای صنفی استان و کانون عالی انجمنهای صنفی سراسر کشور در حدود قوانین و مقررات کشور.
7- همکاری با سایر تشکلهای کارگری و کارفرمایی وانجام سایر وظایف و اختیاراتی که به موجب قانون بر عهده انجمنهای صنفی قرار داده شده است .
ماده 22- وظایف و اختیارات کانونهای استان وکانون عالی انجمنهای صنفی کارگری به شرح زیر است :
1- ایجاد هماهنگی بین انجمنهای صنفی و کانونهای انجمنهای صنفی استانها .
2- همکاری با دستگاههای اجرایی و مراجع ذی ربط به منظور حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به تشکلهای کارگری ، از راههای مختلف از جمله برگزاری گردهماییهای مربوط .
3- ارائه نظر مشورتی و حقوقی در خصوص تهیه لوایح و طرحهای مربوط به قوانین کار و تامین اجتماعی ، مسایل رفاهی و حقوق قانونی کارگران به مراجع ذی ربط .
4- انتخاب نمایندگان قانونی کارگران در مراجع و مجامع قانونی داخلی و بین المللی با توجه به آیین نامه ماده (136)قانون کار و مقررات مربوط .
5- کوشش در جهت استیفای حقوق صنفی و خواستهای مشروع و قانونی اعضاء.
ماده 23- وظایف و اختیارات انجمنهای صنفی و کانونهای انجمنهای صنفی استانی کارفرمایی به شرح زیر ا ست .
1-کوشش در جهت استیفای حقوق صنفی و خواستهای مشروع و قانونی اعضاء .
2- جمع آوری اطلاعات ، بررسی و تحقیق درباره مشکلات ، شناخت نیازها و اولویتها .
3-برنامه ریزی برای تامین نیازها ، توسعه و گسترش فعالیتها .
4- کوشش در ارتقای ظرفیت تولید ، انتقال و نوآوری تکنولوژیک .
5- سعی در بهبود و کیفیت تولید ، با بررسی ، شناخت واستقرار روشهای نوین کنترل کیفیت .
6- کوشش در جهت هماهنگی در آموزش وتامین نیروی انسانی مورد نیاز ، همکاری با وزارت کار و امور اجتماعی و سایر دستگاهها ونهادهای ذی ربط برای انجام آموزشهای مربوط به حفاظت فنی و بهداشت کار .
7- همکاری در جهت تاسیس و تقویت شرکتهای تعاونی مرتبط با وظایف انجمن .
8- قبول مسوولیت وهمکاری با وزارتخانه ها ، سازمانها و نهادهای رسمی در انجام وظایف و تکالیفی که این دستگاهها به کانونهای استانی انجمن محول می کنند و آمادگی برای ارائه مشورتهای لازم به آنها .
9- عضویت و ایجاد ارتباط با تشکلها و سازمانهای مرتبط با وظایف انجمنهای صنفی یا کانونهای استانی ، در داخل یا خارج از کشور در چهارچوب فعالیتهای صنفی و قوانین و مقررات کشور.
10- جمع آوری حق عضویت و کمکهای داوطلبانه به ترتیبی که در اساسنامه مقرر می شود.
11- همکاری با انجمنهای صنفی کارگری یا کانونهای استانی و دیگر انجمنهای صنفی کارفرمایی و سایر تشکلهای کارفرمایی .
12- ارائه نظر مشورتی و حقوقی در خصوص تهیه لوایح و طرحهای مربوط به قوانین کار و تامین اجتماعی و مسایل رفاهی و حقوق قانونی کارفرمایان به مراجع ذی ربط .
ماده 24- سایر اختیارات کانون عالی انجمنهای صنفی کارفرمایی علاوه بر موارد مندرج در ماده (23 ) به شرح زیر است :
1- ایجاد هماهنگی بین انجمنهای صنفی و کانونهای انجمنهای صنفی استانها.
2- همکاری با دستگاههای اجرایی و مراجع ذی ربط جهت حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط .
3-انجام تحقیقات لازم به منظور ارائه نظر مشورتی در خصوص تهیه لوایح و طرحهای مربوط به قوانین کار و تامین اجتماعی .
4- ارائه نظرات حقوقی جهت دفاع از حقوق اعضاء .
5- انتخاب نمایندگان قانونی کارفرمایان در مراجع و مجامع قانونی داخلی و بین المللی یادشده در قانون کار و آیین نامه های مربوط .
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی
تصویبنامه راجع به عیدی کلیه مستمری بگیران بازنشسته ، از کارافتاده کلی سازمان تامین اجتماعی
هیات وزیران در جلسه مورخ 7//11/1371 بنابه پیشنهاد وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و با عنایت به اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود :
سازمان تامین اجتماعی مجاز است به کلیه مستمری بگیران بازنشسته ، از کار افتاده کلی و مجموع مستمری بازماندگان ( هر پرونده ) در پایان سال 1371 ، مبلغ هفتاد هزار (70000 ) ریال به عنوان عیدی پرداخت نماید.
تبصره – این رقم در هر حال کمتر از میزان عیدی متعلق به بازنشستگان و موظفان دولت نخواهد بود.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی
روزنامه رسمی شماره 13982 – 13/ 12/1371
شماره 2295 /دش 21/11/ 1371
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
مصوبات شورای عالی اداری
شورای عالی اداری در سی و هفتمین جلسه مورخ 7/11/ 1371 بنابه پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور و به منظور تقویت واحدهای خارج از مرکز و توسعه اختیارات نهادهای تصمیم گیرنده استانی و متناسب کردن اختیارات مقامات دولتی در استان و تنظیم گستره منطقی تشکیلات دولت در ارائه خدمات ، در رابطه با انجام وظایف ومسوولیتهای ذیل در درمان و آموزش پزشکی تصویب نمود تا وظایف و مسئولیتهای ذیل در چهارچوب سیاستها ، ضوابط و دستورالعملهای اعلام شده از طرف وزارت مذکور حسب مورد توسط دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و سازمانهای منطقه ای بهداشت و درمان انجام پذیرد :
1- انتخاب و انتصاب مدیر عامل سازمانهای منطقه ای بهداشت ،درمان استانها توسط روسای دانشگاههای علوم پزشکی و در استانهائیکه صرفا دانشکده علوم پزشکی وجود دارد توسط روسای دانشکده های مزبور.
2- اعمال اختیارات مربوط به شورای فنی طرح تمام وقت بهداشتی و درمانی به سازمانهای منطقه ای بهداشت ، درمان استانها .
3- انجام امور لازم در خصوص مواد 52و 53 قانون محاسبات عمومی نسبت به درآمدهای اختصاصی و دیگر ردیفهای بودجه ای متمرکز ، حسب مورد توسط روسای دانشگاههای علوم پزشکی ، روسای دانشکده های علوم پزشکی ، مدیران سازمانهای منطقه ای بهداشت ، درمان ، روسای مراکز بهداشت استانها و معاونان اداری و مالی واحدهای مذکور .
4- جذب و بکارگیری نیروی ا نسانی متخصص ( اعم از هیات علمی و غیر آن ) بر اساس مجوز مراجع قانونی کشور .
5- اجرای قسمتی از تبصره 2 ماده 43 قانون استخدام کشوری توسط روسای دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی .
6- صدور مجوز پرداخت پاداش کارکنان موضوع ماده 41 قانون استخدام کشوری برابر مقررات مربوط .
7- ارزشیابی موسسات پزشکی و درمانی توسط سازمانهای بهداشت ، درمان منطقه ای استانها .
8- صدور پروانه دائم و پروانه تاسیس مطب و داروخانه توسط سازمانهای منطقه ای بهداشت ، درمان استانها.
9- صدور مجوز ورود و ترخیص کالاهای مشمول مفاد ماده 16 قانون مواد خوراکی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی توسط سازمانهای منطقه ای بهداشت ، درمان استانها .
10- تشکیل کمیته اجرائی مستقل قانون استخدام کشوری طبق ضوابط سازمان امور اداری و استخدامی کشور .
11- انجام امور مربوط به نقل و انتقال کارکنان ( مستخدمین رسمی ) .
12- انجام اقدامات لازم در خصوص تغییر و اصلاح پستهای سازمانی تکنسین به کاردان و کمک تکنسین به تکنسین در رسته بهداشتی و درمانی در چارچوب اختیارات تفویضی سازمان امور اداری و استخدامی کشور به وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی .
13- انجام امور مربوط به اصلاح عنوان ردیفهای شاغلین رسته فنی و مهندسی و ردیفهای بهورزان تکنسینها و کاردانها که در حین خدمت موفق به کسب مدارک با لاتر گردیده اند برابر مقررات .
14- انعقاد پیمان خرید خدمات پشتیبانی با اشخاص حقیقی و حقوقی در سقف اعتبارات ، و در محدوده قوانین و مقررات مشروط بر ا ینکه هیچگونه تعهد استخدامی ایجاد نشود.
15- انجام امور مربوط به خرید و تهیه لوازم یدکی خودروها و ماشین آلات اداری حسب مقررات ذیربط.
16- درجهت اجرای این مصوبه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، وزارت امور اقتصادی و دارائی ، سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه موظفند اقدامات لازم را در خصوص اصلاح تشکیلات حوزه مرکزی وزارت ، استانی نمودن اعتبارات و سایر موارد ضروری معمول دارند.
معاون رئیس جمهور و دبیر شورای عالی اداری – سید منصور رضوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13968

تاریخ تصویب : 1371/10/06

تاریخ ابلاغ : 1371/11/27

دستگاه اجرایی : وزارت كار و امور اجتماعی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.