×

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش ، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان ، مصوب 1357 هجری شمسی برابر با 1978 میلادی سازمان بین المللی دریانوردی و ضمیمه آن

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش ، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان ، مصوب 1357 هجری شمسی برابر با 1978 میلادی سازمان بین المللی دریانوردی و ضمیمه آن

قانون-الحاق-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-به-کنوانسیون-بین-المللی-استانداردهای-آموزش-،-صدور-گواهینامه-و-نگهبانی-دریانوردان-،-مصوب-1357-هجری-شمسی-برابر-با-1978-میلادی-سازمان-بین-المللی-دریانوردی-و-ضمیمه-آن
شماره 110 -ق - 8/5/1375
حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای هاشمی رفسنجانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 62177/14901 مورخ 24/4/1375 دولت در خصوص الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان مصوب 1978 میلادی برابر با 1357 هجری شمسی سازمان بین المللی دریانوردی که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 7/5/1375 مجلس شورای اسلامی عینا تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است در ارجای اصل یکصدو بیست و سوم قانون اساسی به پیوست ارسال می گردد .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری
شماره 4914 - 10/5/1375
وزارت راه و ترابری
قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش ، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان مصوب 1978 میلادی برابر با 1357 هجری شمسی سازمان بین المللی دریانوردی که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 7/5/1375 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 8/5/1375 به تایید نگهبان رسیده است ، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد .
رئیس جمهور - اکبر هاشمی

ماده واحده - به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود به کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش ، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان ، مصوب 1357 هجری شمسی برابر با 1978 میلادی مشتمل بر یک مقدمه ، (17) ماده و ضمیمه آن در (6) فصل به شرح پیوست ملحق شده و اسناد مربوط را تسلیم نماید.

کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش ، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان مصوب 1357 هجری شمسی برابر با 1978 میلادی
کشورهای عضو این کنوانسیون ، با میل به افزایش ایمنی جان و مال اشخاص در دریا و حفاظت محیط زیست دریایی با ایجاد استانداردهای بین المللی آموزش ، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان از طریق توافق مشترک ، با در نظر گرفتن اینکه بهترین وسیله برای دستیابی به این هدف ایجاد یک کنوانسیون بین المللی در خصوص آموزش ، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان می باشد ، به قرار ذیل موافقت نموده اند :
ماده 1 - تعهدات کلی به موجب کنوانسیون :
1 - اعضاء اجرای مفاد کنوانسیون و ضمیمه مربوط به آن را که جزو لاینفک کنوانسیون محسوب می گردد ، تعهد می نمایند . هر استنادی به کنوانسیون در عین حال استناد به ضمیمه نیز تلقی می گردد .
2 - اعضاء تعهد می نمایند کلیه قوانین ، مصوبات ، احکام و مقررات را رسما اعلام نموده و کلیه اقدامات دیگری را که به منظور اجرای کامل و جامع کنوانسیون ضروری به نظر می رسد ، معمول دارند ، تا اطمینان حاصل شود که از نظر ایمنی جان و مال اشخاص در دریا و حفاظت محیط زیست دریایی ، دریانوردان در کشتی برای انجام وظایف محوله واجد شرایط و مناسب می باشند.
ماده 2 - تعاریف :
از نظر کنوانسیون ، جز در مواردی که صراحتا طور دیگری مقرر گردیده :
الف - عضو به معنی کشوری است که کنوانسیون برای آن لازم الاجراء شده باشد .
ب - دستگاه اجرائی به معنی دولت عضوی است که کشتی مجاز به برافراشتن پرچم آن می باشد .
ج - گواهینامه به معنی سند معتبری است به هر نامی که ممکن است شناخته شود که به وسیله یا با اجازه دستگاه اجرائی صادر شده یا توسط دستگاه اجرائی به رسمیت شناخته شده و دارنده آن را مجاز می دارد همانگونه که در این سند قید شده یا مقررات داخلی مجاز داشته ، خدمت نماید .
د - گواهینامه دار به معنی فردی است که صحیحا دارای گواهینامه می باشد .
ه- - سازمان به معنی سازمان بین الدولی مشورتی دریانوردی ( ایمکو ) می باشد .
و - دبیر کل به معنی دبیر کل سازمان می باشد .
ز - کشتی دریاپیما به معنی کشتی است غیر از آنهایی که منحصرا در آبهای درون سرزمینی یا در آبهای در محدوده یا کاملا مجاور آبهای پناهگاهی یا مناطقی که مقررات بندری در آنها اعمال می گردد ، دریانوردی می کنند .
ح - شناور صیادی به معنی شناوری است که جهت صید ماهی ، نهنگ ، فک ، شیر ماهی یا سایر منابع زنده دریایی مورد استفاده قرار می گیرد .
ط - مقررات رادیویی به معنی مقررات رادیویی است که به آخرین کنوانسیون بین المللی مخابرات که می تواند در هر زمان لازم الاجرا باشد ، ضمیمه شده یا ضمیمه شده تلقی می گردد .
ماده 3 - دامنه شمول :
کنوانسیون در مورد دریانوردانی اعمال می شود که در کشتیهای دریا پیمایی خدمت می کنند که مجاز به برافراشتن پرچم یک کشور عضو می باشند ، به استثنای دریانوردی که خدمت آنها در شناورهای ذیل است :
الف - کشتیهای جنگی ، ناوهای پشتیبانی یا سایر کشتیهایی که در تملک یا بهره برداری یک کشور قرار دارند و صرفا به خدمات دولتی تجاری می پردازند . با وجود این ، هر عضوی باید با اتخاذ تدابیر مقتضی بدون ورود لطمه به عملیات یا توان عملیاتی اینگونه کشتیهای در تملک یا بهره برداری خود ، اطمینان حاصل کند که افراد در اینگونه کشتیها الزامات کنوانسیون را تا حد معقول و عملی برآورده نمایند.
ب - شناورهای صیادی .
ج - قایق های تفریحی که به امور تجاری نمی پردازند ،یا
د- کشتیهای چوبی با ساختار ابتدایی .
ماده 4 - تبادل اطلاعات :
1 - اعضاء باید در کوتاهترین زمان ممکن موارد ذیل را برای دبیر کل ارسال نمایند:
الف - متن قوانین ، مصوبات ، احکام ، مقررات و اسناد منتشر شده در خصوص موضوعات مختلف در چهار چوب کنوانسیون .
ب - در موارد مقتضی ، جزییات کاملی از محتوا و مدت دوره های تحصیلی ، به همراه آزمون ملی آنها و سایر شرایط لازم برای هر گواهینامه که مطابق با کنوانسیون صادر می گردد .
ج - تعداد کافی از نمونه گواهینامه هایی که مطابق کنوانسیون صادر می شود .
2 - دبیر کل باید کلیه اعضاء را از دریافت هرگونه اطلاعات به موجب قسمت (الف) بند (1) مطلع سازد و از جمله در جهت اجرای مواد (9) و (10) کلیه اطلاعات دریافتی به موجب قسمتهای (ب ) و (ج ) بند (1) را بنا به درخواست ، در اختیار آنها قرار دهد .
ماده 5 - سایر معاهدات و تفسیر :
1 - کلیه معاهدات ، کنوانسیونها و تمهیدات قبلی مربوط به استانداردهای آموزش ، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان که بین اعضاء معتبر می باشد ، کماکان به طور کامل و جامع در مدت اعتباراتش نسبت به موارد ذیل به قوت خود باقی خواهند ماند:
الف - در مورد دریانوردانی که این که این کنوانسیون شامل آنان نمی شود .
ب - در مورد دریانوردانی که این کنوانسیون شامل آنان می شود ، در خصوص مواردی که صریحا در آن مطرح نشده است .
2 - با این وجود ، تا حدی که چنین معاهدات ، کنوانسیونها یا تمهیدات با مفاد این کنوانسیون در تعارض است ، باید در تعهدات خود به موجب چنین معاهدات ، کنوانسیونها و تمهیداتی به منظور حصول اطمینان از عدم تعارض بین این تعهدات و الزامات خود به موجب این کنوانسیون ، تجدید نظر نمایند .
3 - کلیه مواردی که در این کنوانسیون صریحا پیش بینی نشده است ، تابع قوانین داخلی کشورهای عضو باقی خواهد ماند .
4 - هیچ چیز در این کنوانسیون خدشه ای به تدوین و توسعه حقوق دریاها توسط کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها که متعاقب قطعنامه (25) سی 2750 مجمع عمومی سازمان ملل متحد تشکیل گردید ، وارد نخواهد آورد و نیز خدشه ای به نظرات حقوقی و دعاوی حال و آتی هیچ کشوری در رابطه با حقوق دریاها و ماهیت و وسعت صلاحیت قضایی کشور ساحلی و صاحب پرچم وارد نخواهد ساخت .
ماده 6 - گواهینامه ها :
1 - گواهینامه های فرماندهان ، افسران و درجه داران باید برای آن دسته از متقاضیانی صادر گردد که به نحو مطلوب دستگاه اجرائی الزامات خدمات دریایی ، سن ، صحت مزاج ، آموزش ، صلاحیت و امتحانات را مطابق مربوطه ضمیمه کنوانسیون احراز کنند .
2 - گواهینامه های فرماندهان و افسران که مطابق با این ماده صادر می شود ، باید به نحوی که در قسمت (2) فصل (1) ضمیمه پیش بینی شده توسط دستگاه اجرائی صادرکننده تایید گردد . چنانچه زبان مورد استفاده انگلیسی نباشد ، تاییدیه باید حاوی ترجمه ای به این زبان باشد .
ماده 7 - مقررات انتقالی
1- گواهینامه شایستگی یا گواهینامه خدمات دریایی در سمتی که کنوانسیون برای آن ، گواهینامه لازم میداند و قبل از لازم الاجرا گردیدن کنوانسیون برای یک عضو برابر قوانین آن عضو یا مقررات رادیویی صادر میگردد ، باید پس از لازم الاجراء شدن کنوانسیون برای آن عضو ، با همان اعتبار جهت خدمت شناخته شود .
2 - پس از لازم الاجراء شدن کنوانسیون برای یک عضو ، دستگاه اجرائی آن می تواند مطابق روشهای قبلی خود برای مدتی که از پنج سال تجاوز نخواهد کرد به صدور گواهینامه های شایستگی ادامه دهد . از نظر کنوانسیون چنین گواهینامه هایی معتبر شناخته خواهد شد . در این دوران انتقالی چنین گواهینامه هایی فقط برای دریانوردانی صادر می گردد که خدمات دریایی خود را در بخش خاصی از کشتی که این گواهینامه مربوط به آن است ، قبل از لازم الاجرا شدن کنوانسیون برای آن عضو آغاز نموده باشند . دستگاه اجرائی باید اطمینان حاصل نماید که تمامی متقاضیان دیگر دریافت گواهینامه ، مطابق با کنوانسیون تحت آزمایش قرار گرفته و به دریافت گواهینامه نایل گردند .
3 - یک عضو می تواند ظرف دو سال پس از لازم الاجرا شدن کنوانسیون برای آن عضو ، به صدور گواهینامه خدمات دریایی جهت دریانوردانی اقدام نمایند که دارای گواهینامه مربوط مطابق با کنوانسیون نیستند و نیز گواهینامه شایستگی صادره به موجب قوانین آن عضو قبل از لازم الاجراء شدن کنوانسیون برای آن عضو را ندارند ،ولی :
الف - در سمتی که برای آن درخواست گواهینامه خدمات دریایی مینمایند، در خلال هفت سال قبل از لازم الاجرا ء شدن کنوانسیون برای آن عضو حداقل سه سال در دریا خدمت کرده باشند .
ب - مدرکی دال بر انجام رضایت بخش خدمت مذکور ارایه دهند.
ج - دستگاه اجرائی را از نظر صحت مزاج از جمله بینایی و شنوایی با در نظر گرفتن سنشان به هنگام درخواست متقاعد کنند .
از نظر کنوانسیون ، گواهینامه خدمات دریایی صادره به موجب این بند باید به عنوان معادل گواهینامه صادره به موجب کنوانسیون تلقی تلقی گردد.
ماده 8 - اجازه خاص :
1 - در شرایطی که ضرورتی استثنایی ایجاب کند ، دستگاههای اجرائی در صورتی که به نظر آنها این موضوع موجب بروز خطر برای اشخاص ، اموال و محیط زیست نگردد ، می توانند مجوزی خاص برای یک دریانورد مشخص جهت خدمت در یک کشتی مشخص برای مدتی معین که از شش ماه تجاوز نکند ، در سمتی که برای آن گواهینامه مربوط را ندارد ، غیر از افسر مخابرات یا اپراتور رادیو تلفنی ، جزء در مواردی که مقررات رادیویی مربوطه پیش بینی نموده ، صادر کنند ، به شرط اینکه شخصی که چنین مجوزی برای وی صادر می شود به نحوه مطلوب دستگاه اجرائی واجد شرایط کافی جهت تصدی ایمن پست خالی باشد . با وجود این ، مجوزهای خاص نباید به فرمانده یا افسر ارشد موتورخانه اعطا گردد ، مگر در موارد حوادث غیر مترقبه و آنهم فقط برای کوتاهترین مدت ممکن .
2 - هر مجوز خاص اعطا شده برای یک پست فقط به شخصی اعطاء می گردد که برای تصدی یک پست پایین تر دارای گواهینامه لازم باشد . در مواردی که کنوانسیون دارا بودن گواهینامه پست پایین تر را لازم نداند ، مجوز خاص را می توان برای شخص صادر نمود که صلاحیت و تجربه وی از نظر دستگاه اجرائی انطباق کامل با شرایط پستی که اشغال می شود داشته باشد، مشروط بر اینکه اگر چنین شخصی دارای گواهینامه لازم نبود ، ملزم باشد یک آزمایش مورد قبول دستگاه اجرائی را با موفقیت بگذراند که نشان دهنده این باشد که مجوز خاص را می توان به طور ایمن صادر کرد .
بعلاوه ، دستگاههای اجرائی باید اطمینان حاصل نمایند که پست مورد بحث در اسرع وقت توسط دارنده گواهینامه مربوطه اشغال میگردد .
3 - اعضاء باید در اسرع وقت پس از اول ژانویه ، یازدهم دی ماه هر سال ، گزارشی حاوی اطلاعات مربوط به مجموع تعداد مجوزهای خاص صادره در ارتباط با هر سمتی که برای آن گواهینامه ضروری است و در طی سال برای کشتیهای دریا پیما صادر شده است را به همراه اطلاعات مربوط به تعداد این کشتیها که دارای ظرفیت ناخالص ثبت شده بیشتر یا کمتر از 1600 تن هستند به طور جداگانه برای دبیر کل ارسال دارند .
ماده 9 - معادل ها:
1 - کنوانسیون دستگاه اجرائی را از حفظ یا اتخاذ سایر تمهیدات آموزشی و تعلیماتی از جمله آنهاییکه مربوط به خدمات دریایی و سازماندهی در کشتی هستند مختص توسعه های فنی و انواع خاصی از کشتیها و سفرهای تجاری تنظیم یافته اند ، باز نخواهند داشت به شرط سطح خدمات دریایی ، آگاهی و کارآیی مربوط به امور دریانوردی و فنی کشتی و کالا درجه ای از ایمنی در دریا را تامین نماید و تاثیر پیشگیرانه ای از نظر آلودگی ، حداقل معادل الزامات کنوانسیون داشته باشد .
2 - جزئیات چنین تمهیداتی باید در اسرع وقت به دبیر کل گزارش گردد و ایشان کلیه اعضاء را از چنین جزییاتی مطلع خواهد نمود .
ماده 10 - کنترل :
1 - کشتیها ، به جز آنهاییکه طبق ماده (3) مستثنی شده اند ، هنگام توقف در بنادر یکی از اعضاء به منظور حصول اطمینان از اینکه کلیه دریانوردانی که در این کشتی ها خدمت می کنند و طبق کنوانسیون ملزم به داشتن گواهینامه هستند دارای چنین گواهینامه ای یا مجوز خاص مربوطه می باشند ، توسط مامورانی که صحیحا از طرف آن عضو اختیار یافته اند کنترل می شوند . چنین گواهینامه ای باید مورد پذیرش قرار گیرد مگر اینکه دلایل بارزی بر این اعتقاد موجود باشد که گواهینامه ای به طور متقلبانه اخذ شده یا دارنده گواهینامه فردی نیست که آن گواهینامه در اصل برای وی صادر شده است .
2 - در صورتی که هر گونه نواقص مورد اشاره در بند (1) یا مورد اشاره در تشریفات مصرحه در ماده (4/1) ، تشریفات کنترل ، مشاهده گردد ، مامور اجرای کنترل باید فورا به صورت کتبی فرمانده کشتی و کنسول یا در غیاب وی ، نزدیکترین نمایندگی سیاسی یا مرجع دریایی کشوری را که کشتی مجاز بر افراشتن پرچم آن است ، در جریان امر قرار دهد تا اقدام مقتضی معمول گردد . در چنین اخطاریه ای باید جزییات نواقص مشاهده شده و دلایلی که کشور عضو مبنی بر آنها تشخیص می دهد که این نواقص خطری متوجه اشخاص ، اموال یا محیط زیست می سازند مشخص باشد .
3 - در اجرای کنترل به موجب بند (1) با در نظر گرفتن اندازه و نوع کشتی و طول و ماهیت سفر در صورتی که نواقص مورد اشاره در بند (3) ماده (4/1) برطرف نگردد و تشخیص داده شود که این امر خطری متوجه اشخاص ، اموال یا محیط زیست می سازد ، کشور عضو مجری کنترل باید اقداماتی به عمل آورد تا اطمینان حاصل شود که کشتی به دریا عزیمت نخواهد کرد مگر اینکه و تا زمانی که این الزامات تا حدی که خطر مرتفع گردد تامین شده باشد . جزییات مربوط به اقدام انجام شده باید فورا به دبیر کل گزارش گردد .
4 - هنگام اجرای کنترل به موجب این ماده ، باید تمام تلاش ممکن به منظور اجتناب از توقیف یا تاخیر بی مورد کشتی به عمل آید . چنانچه کشتی بدین شکل توقیف گردیده یا در حرکت آن تاخیر ایجاد شود ، محق دریافت غرامت هرگونه زیان یا خسارت ناشی از آن خواهد بود .
5- این ماده در صورت لزوم بدین منظور اعمال خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که در رفتار با کشتی های مجاور به بر افراشتن پرچم یک کشور غیر عضو از آنچه در خصوص کشتیهای مجاز به برافراشتن یک کشور عضو اعمال می گردد ، ارفاق بیشتری نمیشود.
ماده 11 - افزایش همکاریهای فنی :
1 - اعضای کنوانسیون باید با مشورت و کمک سازمان ، پشتیبانی از آن دسته از اعضایی را که برای موارد زیر درخواست کمک های فنی می نمایند افزایش دهند :
الف - آموزش پرسنل اداری و فنی .
ب - ایجاد مؤسساتی جهت آموزش دریانوردان .
ج - تدارک تجهیزات و تسهیلات برای مؤسسات آموزشی .
د - توسعه برنامه های آموزشی مناسب ، شامل آموزشهای عملی در کشتیهای دریاپیما ، و
ه- - تسهیل سایر اقدامات و تمهیدات جهت ارتقای صلاحیتهای دریانوردان .
ترجیحا" در سطح ملی ، زیر منطقه ای یا منطقه ای ، به منظور پیشبرد اهداف و مقاصد کنوانسیون ، با در نظر گرفتن نیازهای ویژه کشورهای در حال توسعه در این رابطه .
2 - سازمان به سهم خود به نحو مقتضی ، فعالیتهای فوق الذکر را با مشاوره یا همکاری با سایر سازمانهای بین المللی ، به ویژه سازمان بین المللی کار پیگیری خواهد نمود .
ماده 12 - اصلاحات :
1 - کنوانسیون را می توان به هر یک از دو روش زیر اصلاح نمود :
الف - اصلاحات پس از بررسی در درون سازمان .
1- هر اصلاح پیشنهادی توسط یک عضو باید به دبیر کل تسلیم شود و سپس ایشان حداقل شش ماه قبل از بررسی آن مراتب را به تمامی اعضای سازمان ، تمامی اعضاء و مدیر کل دفتر بین المللی کار اعلام نماید.
2 - هر اصلاحی که بدین شکل پیشنهاد و اعلام شده باشد ، باید جهت بررسی به کمیته ایمنی دریانوردی سازمان ارجاع گردد.
3 - اعضاء چه عضو سازمان باشند چه نباشند ،حق خواهد داشت تا در جلسات کار کمیته ایمنی دریانوردی به منظور بررسی و تصویب اصلاحات شرکت نمایند .
4 - اصلاحات با اکثریت دو سوم اعضای حاضر و رای دهنده در کمیته ایمنی دریانوردی که به گونه مندرج در جزو (3) قسمت (الف ) گسترش یافته (و از این پس کمیته ایمنی دریانوردی گسترده بدان اطلاق می شود ) تصویب می گردد ، به شرطی که حداقل یک سوم اعضاء در زمان رای گیری حضور داشته باشند .
5 - اصلاحات مصوب به طریق فوق ، توسط دبیر کل جهت پذیرش به کلیه اعضاء اعلام خواهد گردید .
6 - اصلاحیه یک ماده در تاریخ پذیرش آن توسط دو سوم اعضاء پذیرفته شده تلقی می گردد .
7 - اصلاحیه ضمیمه به شرح ذیل پذیرفته شده تلقی می گردد :
1 - در پایان دو سال از تاریخی که جهت پذیرش به اعضاء اعلام گردیده ، یا
2 - در پایان مدت زمان متفاوتی که کمتر از یک سال نخواهد بود ، درصورتی که در زمان تصویب آن توسط اکثریت اعضای حاضر و رای دهنده در کمیته ایمنی دریانوردی گسترده ، چنین تصمیمی اتخاذ شده باشد ،
با این وجود ، چنانچه در مدت زمان تعیین شده بیش از یک سوم اعضاء یا اعضایی که مجموع ناوگانهای تجاری آنها کمتر از پنجاه درصد ظرفیت ناخالص کشتیرانی تجاری جهان با کشتیهای دارای ظرفیت نا خالص ثبت شده 100 تن یا بیشتر نیست ، اعتراض خود را نسبت به اصلاحیه به دبیر کل اعلام نمایند ، اصلاحات پذیرفته نشده تلقی خواهد گردید .
8 - اصلاحیه یک ماده ، برای اعضایی که آن را پذیرفته اند شش ماه پس از تاریخی که اصلاحیه پذیرفته شده تلقی می گردد و برای هر عضوی که پس از این تاریخ آن بپذیرد ، شش ماه پس از تاریخ پذیرش آن عضو لازم الاجراء خواهد شد .
9 - اصلاحیه ضمیمه برای کلیه اعضاء بجز آنهایی که نسبت به آن اصلاحیه به موجب جزو (7) قسمت (الف) اعتراض نموده و چنین اعتراضاتی را پس نگرفته اند ، شش ماه پس از تاریخی که پذیرفته شده تلقی می گردد ، لازم الاجراء خواهد شد . قبل از تاریخ تعیین شده برای لازم الاجراء شدن ، هر عضو می تواند به دبیر کل اطلاعیه ای دهد مبنی بر اینکه خود را از شمول آن اصلاحیه برای مدت حداکثر یک سال پس از تاریخ الاجرا شدن آن ، یا برای مدت بیشتری که می تواند توسط اکثریت دوسوم اعضای حاضر و رای دهنده در کمیته ایمنی دریانوردی گسترده در زمان تصویب آن اصلاحیه تعیین گردد ، معاف می نماید ، یا
ب - اصلاح توسط کنفرانس :
1 - بنا به درخواست یک عضو که به توافق حداقل یک سوم اعضاء برسد ، سازمان باید مشارکت یا مشورت مدیر کل دفتر بین المللی کار ، کنفرانسی از اعضاء برای بررسی اصلاحات کنوانسیون تشکیل دهد .
2 - هر اصلاحیه که در چنین کنفرانسی توسط اکثریت دو سوم اعضای حاضر اعضای حاضر و رای دهنده تصویب شود ، توسط دبیر کل جهت پذیرش به اطلاع کلیه اعضاء رسانده خواهد شد .
3 - جز در مواردی که کنفرانس تصمیم دیگری اتخاذ نماید ، اصلاحیه مطابق با رویه های مصرح در جزوهای (6)و (8) قسمت (الف ) یا جزوهای (7) و (9) قسمت (الف ) به ترتیب پذیرفته شده تلقی خواهد گردید و لازم الاجراء خواهد شد ، مشروط بر اینکه در این قسمتها استناد به کمیته ایمنی دریانوردی گسترده ، استناد به کنفرانس تلقی گردد .
2 - هر اعلامیه پذیرش یا اعتراض به یک اصلاحیه ، یا هر اطلاعیه ارائه شده به موجب جزو (9) قسمت (الف) بند (1) باید به طور کتبی به دبیر کل تسلیم شود و ایشان باید کلیه اعضاء را از چنین اظهاریه ای با ذکر تاریخ دریافت آن مطلع نماید.
3 - دبیر کل هر اصلاحیه ای را که لازم الاجرا می شود همراه با تاریخی که آن اصلاحیه لازم الاجراء می گردد به اطلاع کلیه اعضاء خواهد رساند .
ماده 13 - امضاء، تصویب ، پذیرش ، تایید و الحاق :
1 - کنوانسیون از 10 آذر 1357 تا 9 آذر 1358 جهت امضاء در مقر سازمان مفتوح خواهد بود و پس از آن جهت الحاق مفتوح خواهد ماند . هرکشوری می تواند به طریق ذیل کنوانسیون گردد :
الف - امضاء بدون قید و شرط تصویب ، پذیرش یا تایید ، یا
ب - امضاء به شرط تصویب ، پذیرش یا تایید که متعاقب آن تصویب ، پذیرش یا تایید صورت گیرد ، یا
ج - الحاق .
2 - تصویب ، پذیرش تایید یا الحاق یا سپردن سندی به همین مضمون نزد دبیر کل نافذ خواهد گردید .
3 - دبیر کل تمامی کشورهایی که کنوانسیون را امضاء نموده یا بدان ملحق شده اند و مدیر کل دفتر بین المللی کار را از هر امضاء یا سپردن هر سند تصویب ، پذیرش ، تایید یا الحاق و تاریخ سپردن آن مطلع خواهد نمود .
ماده 14 - لازم الاجراء شدن :
1 - کنوانسیون دوازده ماه پس از تاریخی که حداقل بیست و پنج کشور و مجموع ناوگانهای تجاری آنها کمتر از پنجاه درصد ظرفیت ناخالص کشتیرانی تجاری دنیا متشکل از کشتیهای با ظرفیت نا خالص ثبت شده 100 تن یا بیشتر نیست ، مطابق با ماده (13) آن بدون قید و شرط تصویب ، پذیرش یا تایید امضاء نموده یا اسناد تصویب ، پذیرش ، تایید یا الحاق را سپرده باشند ، لازم الاجرا خواهد گردید .
2 - دبیر کل تاریخی را که کنوانسیون لازم الاجراء میشود به اطلاع تمام کشورهایی که کنوانسیون را امضاء نموده یا بدان ملحق شده اند خواهد رساند .
3 - هر سند تصویب ، پذیرش ، تایید یا الحاق که در طول دوازده ماه مورد اشاره در بند (1) سپرده شود ، هنگام لازم الاجراء شدن کنوانسیون یا سه ماه پس از سپردن چنین سندی ، هر کدام که تاریخ دیرتری باشد نافذ خواهد گردید .
4 - هر سند تصویب ، پذیرش ، تایید یا الحاق که پس از تاریخی که کنوانسیون لازم الاجرا می گردد سپرده شود ، سه ماه پس از تاریخ سپردن نافذ خواهد گردید .
5 - بعد از تاریخی که یک اصلاحیه به موجب ماده 12 پذیرفته شده تلقی می گردد ، هر سند تصویب ، پذیرش ، تایید یا الحاق که سپرده نسبت به کنوانسیون اصلاح شده به مورد گذارده خواهد شد.
ماده 15 - انصراف :
1 - کنوانسیون می تواند توسط هر عضوی در هر زمانی پس از پنج سال از تاریخی که کنوانسیون برای آن عضو لازم الاجراء شده است ، مورد انصراف قرار گیرد .
2 - انصراف با اطلاع کتبی به دبیر کل نافذ خواهد گردید . دبیر کل تمامی اعضای دیگر و مدیر کل دفتر بین المللی کار را از هر اطلاعیه ای که در این خصوص دریافت می شود و تاریخ دریافت و نیز تاریخی که این انصراف نافذ می گردد مطلع خواهد نمود .
3 - انصراف دوازده ماه پس از دریافت اطلاعیه انصراف توسط دبیر کل یا پس از هر مدت طولانی تری که می تواند در اطلاعیه قید شود ، نافذ خواهد گردید .
ماده 16 - سپردن و ثبت :
1 - کنوانسیون نزد دبیر کل سپرده خواهد شد و ایشان نسخ تایید شده برابر اصل آن را به تمامی کشورهایی که کنوانسیون را امضاء نموده یا بدان ملحق شده اند ، ارسال خواهد داشت .
2 - به محض اینکه کنوانسیون لازم الاجرا ء گردید ، دبیر کل به استناد ماده (102) منشور سازمان ملل متحد باید متن آن را جهت ثبت و انتشار برای دبیر کل سازمان ملل متحد ارسال دارد .
ماده 17 - زبانها :
کنوانسیون در یک نسخه واحد به زبانهای چینی ، انگلیسی ، فرانسه ، روسی و اسپانیایی تنظیم گردیده که همه متون از اعتبار یکسان برخوردارند . ترجمه های رسمی به زبانهای عربی و آلمانی تهیه و با نسخه اصلی اعضاء شده سپرده خواهد شد .
بنا به مراتب فو ق امضاء کنندگان ذیل که صریحا از طرف دول مربوطه مجاز بوده به تاریخ 17 جولای 1978 ( برابر 26 تیر ماه 1357 ) در لندن کنوانسیون را امضاء نمودند .

ضمیمه
فصل 1 - مقررات کلی
ماده 1/1 - تعاریف :
جز در مواردی که صریحا طور دیگری مقرر گردیده است ، از نظر این کنوانسیون :
الف - (مواد) به معنای موادی است که در ضمیمه این کنوانسیون گنجانده شده است .
ب - (تایید شده) به معنای تایید شده توسط دستگاه اجرائی می باشد .
ج - (فرمانده) به معنای شخصی است که فرماندهی کشتی را به عهده دارد .
د - (افسر) به به معنای عضوی از خدمه کشتی غیر ار فرمانده می باشد که توسط قانون یا مقررات ملی منصوب شده و یا در صورت عدم چنین انتصابی ، توسط قرارداد جمعی یا عرف انتصاب یافته باشد .
ه- - (افسر عرشه) به معنای یک افسر واجد شرایط در قسمت عرشه می باشد .
و - (افسر ناوبر ارشد) به معنای افسر عرشه ای می باشد که از نظر درجه بعد از فرماندهی کشتی قرارداد و در صورت عدم توانایی فرمانده ، فرماندهی کشتی بر عهده وی قرار خواهد گرفت .
ز - (افسر مهندس) به معنای یک افسر واجد شرایط در قسمت موتور خانه می باشد .
ح - (افسر سر مهندس) به معنای افسر سر مهندسی می باشد که مسئوول رانش مکانیکی کشتی است .
ط - (افسر مهندس دوم) به معنای افسر مهندسی می باشد که از نظر درجه بعد از افسر مهندس ارشد کشتی قرار دارد و در صورت عدم توانایی افسر مهندس ارشد مسئولیت رانش مکانیکی کشتی بر عهده قرار می گیرد .
ی - (افسر کمک مهندس) به معنای شخصی است که برای افسر شدن تحت آموزش می باشد و برابر قانون یا مقررات ملی رسما منصوب شده است .
ک - (افسر رادیو) به معنای شخصی است که دارای گواهینامه درجه (1) یا درجه (2) اپراتوری رادیو تلگراف به معنای شخصی است که دارای گواهینامه درجه (1) یا درجه (2) اپراتوری رادیو گراف یا گواهینامه عمومی اپراتوری ارتباطات رادیویی برای خدمت سیار دریانوردی ، صادر به موجب مفاد مقررات رادیویی ، می باشد و در ایستگاه رادیو تلگراف یک کشتی که طبق کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص در دریا ملزم به داشتن چنین ایستگاهی می باشد بکار گرفته می شود .
ل - (اپراتور رادیو تلفن) به معنای شخص دارای یک گواهینامه مناسب صادره بر اساس مفاد مقررات رادیویی می باشد .
م - (درجه دار) به معنای عضوی از خدمه به غیر ار فرمانده یا افسر می باشد .
ن - (سفرهای نزدیک ساحل) به معنای سفر در مجاورت یک کشور عضو می باشد به نحوی که توسط آن کشور عضو تعریف شده است .
س - (قدرت رانش) به معنای قدرت بر حسب کیلووات می باشد که در گواهینامه ثبت کشتی یا سند رسمی درج گردیده است .
ع - (وظایف رادیویی) ، کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص در دریا و، بنا به صلاحدید هر دستگاه اجرائی ، توصیه نامه های مربوط ایمکو می باشد .
ف - (نفت کش) به معنای یک کشتی می باشد که جهت حمل نفت و محصولات نفتی به صورت فله ساخته شده است و مورد استفاده قرار می گیرد .
ض - (تانکر مواد شیمیایی) به معنای کشتی هایی می باشد که جهت حمل فله هر گونه مواد شیمیایی مایع عنوان شده در( کد ساختمان و تجهیزات کشتی حامل مواد شیمیایی خطرناک به صورت فله) ایمکو ، ساخته شده است و مورد استفاده قرار می گیرد .
ق - (تانکر گاز مایع ) به معنای یک کشتی می باشد که جهت حمل فله هر گونه گاز مایع عنوان شده در( کد ساختمان و تجهیزات کشتیهای حامل گازهای مایع به صورت فله) ایمکو ، ساخته شده است و مورد استفاده قرار می گیرد .
ماده 2/1 - مندرجات گواهینامه ها و فرم تاییدیه :
1 - گواهینامه ها باید به زبان یا زبانهای رسمی کشور صادر کننده باشد . در صورتیکه زبان مورد استفاده انگلیسی نباشد ، متن باید حاوی ترجمه ای به آن زبان باشد .
2 - در خصوص افسران مخابرات و اپراتورعای رادیو تلفن ، دستگاههای اجرائی می توانند :
الف ) اطلاعات اضافی مورد لزوم مقررات مربوطه ضممیه کنوانسیون را در آزمون صدور گواهینامه با تبعیت از مقررات رادیویی بگنجانند ، یا
ب - گواهینامه جداگانه ای مبنی بر اینکه دارنده واجد اطلاعات اضافی مورد لزوم ضمیمه کنوانسیون می باشد صادر نمایند .
3 - فرم تاییدیه گواهینامه مورد لزوم ماده 6 کنوانسیون به شرح ذیل خواهد بود :
فرم تاییدیه گواهینامه ها
تاییدیه گواهینامه ها
( مهر رسمی کشور)
صادر کننده بر اساس مفاد کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش ، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان ، 1978
یا دولت ( نام ) تصدیق می کند .
اینجانب ، امضاء کننده ذیل تصدیق می نمایم
که گواهینامه حاضر / گواهینامه شماره ……..برای ……..( اسم کامل شخص )، که صحیحا مطابق مفاد ماده …….کنوانسیون بین المللی استانداردهای آموزش ، صدور گواهینامه و نگهبانی دریانوردان 1078 ، به عنوان …… واجد شرایط شناخته شده است با محدودیتهای انحصاری ذیل صادر میشود :
در اینجا محدودیتها …………………………………………
با کلمه خیر برحسب ……………………………………….
مورد قید شود ……………………
تاریخ صدور این تاییدیه…………..
( مهر رسمی ) امضاء ………………..
( اسم و امضای مقام رسمی که صحیحا اختیار یافته است )
تاریخ تولد دارنده گواهینامه ………………………….
امضای دارنده گواهینامه ……………………………..

ماده 3/1 - اصول حاکم بر سفرهای نزدیک ساحل :
1 - هر کشور عضوی که به منظور اعمال کنوانسیون سفرهای نزدیک ساحل را تعریف می کند ، نباید الزاماتی از نظر آموزش ، تجربه یا صدور گواهینامه الزاماتی را بر دریانوردان خدمت کننده در کشتیهایی که اجازه بر افراشتن پرچم کشور عضوی را دارند و مشغول چنین سفرهایی می باشند تحمیل کند به نحوی که برای چنین دریانوردانی نسبت به دریانوردان خدمت کننده در کشتیهایی که اجازه برافراشتن پرچم آن کشور را دارند ، منجر به الزامات شدیدتر شود . در هیچ مورد چنین کشور عضوی نباید در خصوص دریانوردان خدمت کننده در کشتیهایی که اجازه بر افراشتن پرچم کشور عضو دیگری را دارند الزاماتی بیش از کنوانسیون در خصوص کشتیهایی که سفرهای نزدیک ساحل انجام نمی دهند ، تحمیل نماید.
2 - در خصوص کشتیهای محق بر افراشتن پرچم یک کشور عضو که به طور منظم مشغول سفرهای نزدیک ساحل در سواحل دیگر کشور عضو می باشند ، کشوری که کشتی محق بر افراشتن پرچم آن می باشد باید الزاماتی را از نظر آموزش ، تجربه و صدورگواهینامه برای دریانوردان خدمت کننده در چنین کشتیهایی را حداقل برابر صدور گواهینامه برای دریانوردان خدمت کننده در چنین کشتیهایی را حداقل برابر با الزامات کشوری که کشتی در سواحل آن مشغول سفر است وضع کند ، مشروط بر آنکه از الزامات کنوانسیون نسبت به کشتیهایی که مشغول سفرهای نزدیک ساحل نیستند فراتر نرود . کشتی که سفر خود را به بیش از آنچه که به عنوان سفر نزدیک ساحل از سوی یک کشور عضو تعریف شده بسط می دهد و وارد آبهایی میشود که تحت پوشش تعریف فوق قرار نگرفته اند ، باید الزامات کنوانسیون به موجب این ماده را بدون هیچ تسامحی انجام دهد.
3 - کشور عضو می تواند مقررات سفرهای نزدیک ساحل کنوانسیون را به کشتی که اجازه بر افراشتن پرچم آن را دارد به هنگامیکه طبق تعریف کشور فوق به طور منظم مشغول سفرهای نزدیک ساحل در خارج از سواحل کشور غیر عضو می باشد ، اعطاء کند .
4 - هیچیک از مفاد این ماده به هیچ وجه نباید صلاحیت هیچ کشوری را اعم از عضو به کنوانسیون و غیر عضو محدود کند .
ماده 4/1 - تشریفات کنترل :
1 - کنترل اعمال شده از سوی یک افسر کنترل که صحیحا به موجب ماده (10) اختیار یافته است به موارد ذیل محدود خواهد شد :
الف - گواهی مطابق بند (1) ماده (10) به اینکه دریانوردان خدمت کننده در کشتی که از سوی کنوانسیون ملزم به داشتن گواهینامه می باشند ، دارای یک گواهینامه معتبر یا یک معافیت معتبر می باشند .
ب - ارزیابی توانایی دریانوردان کشتی در حفظ استانداردهای نگهبانی به نحو مورد لزوم کنوانسیون چنانچه دلایلی برای پذیرش این امر باشد که چنین استانداردهایی به هنگام حضور در بندر یک کشور عضو یا راههای ورودی آن بندر ، به علت اینکه موارد ذیل حادث شده اند رعایت نمی گردند.
1 - کشتی دچار تصادم ، برخورد با کف دریا یا گل نشستن شده است ، یا:
2 - تخلیه مواد از کشتی در حالی که در حال حرکت یا درحال لنگر یا در اسکله بوده است صورت گرفته است که به موجب کنوانسیونهای بین المللی غیر قانونی است ، یا :
3 - کشتی به طریقی نادرست یا نا امن مانور داده یا علامت گذاری های مسیر دریا نوردی یا طرح های تفکیک ترافیک رعایت نشده است .
2 - چنانچه در نتیجه انجام کنترل مطابق بند (1) ، هر یک از نواقص ذیل مشخص شود ، افسر کنترل باید مطابق ماده (10) اطلاعات کتبی را در اختیار فرمانده کشتی و نماینده ذیربط کشور صاحب پرچم قرار دهد :
الف - عدم داشتن یک گواهینامه معتبر مناسب یا معافیت معتبر از سوی دریانوردانی که ملزم به داشتن یک گواهینامه می باشند .
ب - عدم هماهنگی تدابیر نگهبانی دریانوردی یا مهندسی با الزامات تعیین شده برای کشتی از سوی کشور صاحب پرچم .
ج - غیبت در نگهبانی از سوی شخص واجد شرایط برای بکارگیری تجهیزات لازم جهت هدایت ایمن یا جلوگیری از آلودگی .
د - عدم توانایی فرمانده برای گماردن اشخاص تازه نفس جهت اولین نگهبانی در آغاز سفر و نگهبانی های جایگزینی متعاقب آن .
3 - عدم تصحیح نواقصی که در قسمت (الف ) بند (2) به آنها اشاره شده است تا حدی که به گواهینامه های فرمانده ، افسر سر مهندس و افسران مسئول نگهبانی های دریانوردی و مهندسی در مواردی به افسر رادیو مربوط می شوند و در قسمت (ب) بند (2) ، تنها دلایلی به موجب ماده خواهند بود که بر اساس آن یک کشور عضو می تواند کشتی را توقیف کند .
فصل 2 - فرمانده - قسمت عرشه
ماده 1/2 - اصول اساسی که باید در نگهبانی دریانوردی رعایت گردد :
1 - اعضاء بایستی توجه مالکان کشتی ، متصدیان کشتی ، فرماندهان و پرسنل نگهبانی را به اصول ذیل که باید برای تضمین این امر که نگهبانی دریانوردی ایمن در کلیه مواقع رعایت گردد ، جلب نمایند .
2 - فرمانده هر کشتی ملزم است تضمین نماید که تمهیدات نگهبانی برای حفظ نگهبانی دریانوردی ایمن ، کافی می باشند . افسران نگهبان تحت هدایت کلی فرمانده ، در طی زمان کشیک خود به ویژه هنگام جلوگیری از تصادم و به گل نشستن ، مسؤول هدایت ایمن کشتی می باشند .
3 - اصول اساسی ، که شامل موارد ذیل است اما به آنها محدود نمی گردد ، در خصوص کلیه کشتیها مد نظر قرار خواهند گرفت .
4 - تمهیدات نگهبانی :
الف - ترکیب نگهبانی باید در کلیه مواقع برای اوضاع و شرایط غالب ، کافی و مناسب بوده و ضرورت حفظ یک دیده بانی صحیح را ملحوظ نماید .
ب - به هنگام تعیین ترکیب نگهبانی روی پل فرماندهی که می تواند شامل درجه داران مناسب در عرشه باشد ، عوامل ذیل نیز از جمله باید مد نظر قرار داده شوند :
1 - در هیچ زمانی نباید پل فرماندهی بدون مسؤول باقی بماند .
2 - شرایط آب و هوایی ، دید و اینکه آیا نور روز وجود دارد یا تاریکی .
3 - نزدیکی خطر های دریانوردی که ممکن است انجام وظایف ناوبری اضافی را برای افسر نگهبانی ، ضروری گرداند .
4 - استفاده و وضعیت بهره برداری از وسایل کمک ناوبری همچون رادار یا وسایل محل یاب الکترونیکی و هرگونه تجهیزات دیگری که بر ناوبری ایمن کشتی مؤثر باشد .
5 - این که آیا کشتی مجهز به ردیابی اتوماتیک است .
6 - هر گونه ضرورت های غیر معمول برای نگهبانی دریانوردی که ممکن است در نتیجه شرایط عملیاتی ویژه پدید آید .
5 - آمادگی انجام وظیفه :
سیستم نگهبانی به گونه ای باشد که کارایی افسران نگهبان و ملوان های نگهبان بر اثر خستگی تضعیف نگردد . وظایف باید به گونه ای سازماندهی گردد که اولین نگهبان در شروع سفر و نگهبانهای جانشین بعدی استراحت کافی داشته و از سایر لحاظ نیز آماده وظیفه باشند .
6 - ناوبری :
الف - سفر مورد نظر را باید با توجه به کلیه اطلاعات مربوطه از قبل برنامه ریزی نموده و هر مسیر تعیین شده ای را قبل از آغاز سفر مورد بررسی قرار دهد .
ب - در طی نگهبانی ، بایستی مسیر جهت یابی شده ، موقعیت و سرعت را در فواصل زمانی با تناوب کافی ، با استفاده از هر گونه وسایل کمک ناوبری ضروری موجود ، کنترل نمود تا اطمینان حاصل شود که کشتی مسیر برنامه ریزی شده را تعقیب می کند .
ج - افسر نگهبان بایستی در مورد موقعیت و بهره برداری از کلیه تجهیزات ایمنی و ناوبری روی کشتی آگاهی کامل داشته و از محدودیت های بهره برداری از چنین تجهیزاتی مطلع باشد و آنها را مد نظر قرار دهد .
د - افسر مسؤول نگهبانی دریانوردی نباید موظف یا متعهد به انجام وظایفی باشد که مخل ناوبری ایمن کشتی هیتند .
7 - تجهیزات ناوبری :
الف - افسر دیده بانی بایستی کارآمدترین بهره برداری را از کلیه تجهیزات ناوبری در اختیار خود ، به عمل آورد .
ب - به هنگام استفاده از رادار ، افسر نگهبانی بایستی ضرورت رعایت مفاد مربوط به استفاده از رادار را ، مندرج در مقررات قابل اعمال جلوگیری از تصادم در دریا ، در کلیه مواقع مدنظر قرار دهد.
ج - در صورت لزوم ، افسر نگهبان نباید در استفاده از دسته سکان ، موتورها و وسایل اخطار صوتی تردید نماید .
8 - وظایف و مسئولیت های ناوبری :
الف - افسر مسؤول نگهبانی باید :
1 - وظیفه نگهبانی خود را در پل فرماندهی انجام داده و در هیچ شرایطی آن را ترک ننماید مگر زمانی که به نحو جایگزین شود .
2 - به مسئولیت خود برای هدایت ایمنی کشتی علیرغم حضور فرمانده در پل فرماندهی ادامه دهد، تا زمانی که فرمانده به طور خاص به اطلاع وی برساند که مسؤولیت مزبور را پذیرفته است و برای طرفین مفهوم گردد.
3 - در صورت بروز هر گونه تردید در مورد اینکه چه اقدامی را باید در رابطه با ایمنی به عمل آورد ، فرمانده را آگاه سازد .
4 - چنانچه دلیلی برای پذیرفتن این امر دارد که افسر جایگزین قادر به ایفای وظایف خود به صورت کار آمد نیست ، نگهبانی را به وی نسپارد و در این صورت متعاقبا مراتب را به اطلاع فرمانده بر ساند .
ب - افسر جایگزین در قبول نگهبانی ، بایستی خود را نسبت به موقعیت تخمینی یا حقیقی کشتی قانع نموده و رد ، مسیر و سرعت مورد نظر آن را تایید نماید و هر گونه خطراتی برای ناوبری را که انتظار مواجهه با آن در طی نگهبانی وی می رود باید موردتوجه قرار دهد .
ج - سابقه کاملی از حرکات و فعالیتها در طی نگهبانی مربوط به هدایت کشتی نگهداری خواهد شد .
9 - دیده بان :
علاوه بر ایجاد یک دیده بانی به طور صحیح به منظور ارزیابی کامل موقعیت و خطر تصادم ، به گل نشستن و سایر خطرات کشتیرانی ، وظایف دیده بان بایستی شامل ردیابی کشتی یا هواپیمای دچار خطر ، افراد کشتی شکسته ، لاشه و قطعات کشتی ها نیز می گردد باشد . برای ایجاد دیه بانی ، معیارهای ذیل باید رعایت شوند :
الف - دیده بان ، باید قادر به بذل توجه کافی نسبت به انجام دیده بانی صحیح باشد و هیچ وظیفه دیگری که بتواند مخل این کار گردد توسط او پذیرفته یا به او محول نخواهد شد .
ب - وظایف دیده بان و سکان دار ، جدای از یکدیگر است و سکان دار به هنگام هدایت کشتی نباید به عنوان دیده بان در نظر گرفته شود ، باستثنای کشتیهای کوچک که در محل سکان داری آنها ، دید کامل و همه جانبه ای امکان پذیر است و اختلالی در دید شبانه یا هر گونه مانع دیگری برای حفظ دیده بانی صحیح وجود ندارد ، افسر مسؤول دیده بانی می تواند در روشنایی روز ، به تنهایی دیده بانی کند ، مشروط بر آنکه در چنین مواردی :
1 - وضعیت با دقت ارزیابی شده و بدون تردید ثابت شده باشد که انجام این کار بی خطر است .
2 - توجه کامل به تمامی عوامل مربوطه ، که شامل موارد ذیل بوده ولی محدود به آنها نیست ، مبذول شده باشد :
- وضع هوا
- دید
- تراکم ترافیک
- نزدیک بودن خطر برای هدایت کشتی
- توجه لازم به هنگام دریانوردی در داخل یا نزدیک طرحهای تفکیک
3 - هنگام لزوم هر گونه تغییری در وضعیت ، نیروی کمکی جهت احضار به پل فرماندهی در دسترس باشد .
10 - هدایت کشتی با داشتن راهنما روی عرشه :
علیرغم وظایف و تعهدات راهنما ، حضور وی روی عرشه ، فرمانده یا افسر مسؤول دیده بانی را از وظایف و تعهدات مربوط به ایمنی کشتی ، معاف نمی کند . فرمانده و راهنما ، اطلاعات مربوط به روشهای هدایت کشتی ، شرایط محلی و مشخصات کشتی را با یکدیگر مبادله خواهند نمود . فرمانده و افسر دیده بانی با راهنما ، همکاری نزدیک خواهند نمود و کنترل صحیح بر موقعیت و حرکت کشتی را حفظ خواهند کرد .
11 - حفاظت از محیط زیست دریایی
فرمانده و افسر مسؤول دیده بانی ، باید از آثار جدی آلودگی عملیاتی یا تصادفی محیط زیست دریایی آگاه باشند و کلیه موارد احتیاطی لازم جهت پیشگیری از چنین آلودگی را ، خصوصا در چهار چوب مقررات مربوطه بین المللی و بندری به عمل آورند .
ماده 2/2 - حداقل الزامات اجباری برای صدور گواهینامه فرماندهان و افسران ارشد کشتی های دارای ظرفیت نا خالص ثبت شده 200 تن یا بیشتر :
فرمانده و افسر ارشد کشتی های دارای ظرفیت ناخالص ثبت شده 1600 تن یا بیشتر
1 - هر فرمانده و افسر ارشد یکی کشتی دریاپیما با ظرفیت نا خالص ثبت شده 1600 تن یا بیشتر باید دارای گواهینامه مناسب باشد .
2 - هر داوطلب دریافت گواهینامه باید :
الف - از نظر دستگاه اجرائی از صحت مزاج به ویژه بینایی و شنوایی برخوردار باشد .
ب - الزامات مورد نظر برای صدور گواهینامه به عنوان افسر مسؤول نگهبانی دریانوردی در کشتی های با ظرفیت ناخالص ثبت شده 200 تن یا بیشتر را داشته و در این مقام ، خدمت دریانوردی مورد تایید به شرح ذیل ارایه نموده باشد:
1 - برای دریافت گواهینامه به عنوان افسر ارشد ، حداقل 18 ماه ، با این حال چنانچه دستگاه اجرائی آموزش ویژه ای را که معادل حداقل 6 ماه خدمت به عنوان افسر مسؤول نگهبانی دریانوردی به حساب می آورد ، الزام نماید . مدت مزبور می تواند به حداقل 12 ماه تقلیل یابد .
2 - برای دریافت گواهینامه به عنوان فرمانده ، حداقل 36 ماه ، با این حال ، در صورتی که حداقل 12 ماه از این خدمت دریانوردی به عنوان افسر اول گذرانده شده باشد ، چنانچه دستگاه اجرائی آموزش ویژه ای را که معادل چنین خدمتی به حساب می آورد الزام نماید . مدت مزبور می تواند به حداقل 24 ماه تقلیل یابد .
ج - امتحان لازم را درحد رضایت دستگاه اجرائی گذرانده باشد . چنین امتحانی باید شامل مواد مندرج در ضممیه این ماده باشد ، اما استثنائا دستگاه اجرائی می تواند این الزامات امتحانی را برای فرماندهان و افسران اول کشتیهای دارای ابعاد محدود که مشغول سفرهای نزدیک ساحل هستند ، به صورتیکه لازم می داند ، و با توجه به اثر آن بر ایمنی تمامی کشتی هایی که در همان آبها حرکت می کنند تغییر دهد .

فرمانده و افسر ارشد کشتی های دارای ظرفیت ناخالص ثبت شده بین 200 و 1600 تن
3 - هر فرمانده و افسر اول یک کشتی دریا پیما با ظرفیت ناخالص ثبت شده بین 200 و 1600 تن باید دارای گواهینامه مناسب باشد .
4 - هر داوطلب دریافت گواهینامه باید :
الف - از نظر دستگاه اجرائی از صحت مزاج به ویژه بینایی برخوردار باشد .
ب - 1 - برای دریافت گواهینامه به عنوان افسر ارشد ، حایز شرایط یک افسر مسؤول نگهبانی دریانوردی در کشتی هایی با ظرفیت ناخالص 200 تن یا بیشتر باشد .
2 - برای دریافت گواهی به عنوان فرمانده ، حایز شرایط مربوط به یک افسر مسؤول نگهبانی دریانوردی در کشتیهای با ظرفیت ناخالص ثبت شده 200 تن یا بیشتر و دارای خدمت دریانوردی مورد تایید به مدت حداقل 36 ماه در این مقام باشد ، با وجود این ، در صورتی که حداقل 12 ماه از این خدمت دریانوردی به عنوان افسر اول طی شده یا چنانچه دستگاه اجرائی آموزش ویژه ای را که معادل چنین خدمتی به حساب می آورد الزام نماید. مدت مزبور می تواند به حداقل 24 ماه تقلیل یابد .
ج - امتحان مقتضی را در حد رضایت دستگاه اجرائی گذرانده باشد ، چنین امتحانی شامل موارد مندرج در ضمیمه خواهد بود ، به استثنای این که این دستگاه اجرائی می تواند این الزامات امتحانی را به صورتی که مناسب میداند برای فرماندهان و افسران کشتی های مشغول به سفرهای نزدیک ساحل تغییر دهد تا آن موادی را که قابل اعمال در آبها یا کشتی های مربوطه نیست با توجه به اثر آن بر ایمنی کلیه کشتی هایی که ممکن است در همان آبها در حال حرکت باشند حذف نماید .
کلیات
5 - سطح دانش الزامی به موجب عناوین مختلف ضمیمه می تواند برحسب اینکه آیا گواهینامه در سطح فرمانده صادر می شود یا افسر ارشد و براساس اینکه آیا گواهینامه یا گواهینامه ها دارای کاربرد در کشتیهای با ظرفیت ناخالص ثبت شده 1600 تن یا بیشتر هستند یا در کشتی های با ظرفیت ناخالص ثبت شده بین 200 و 1600 تن ، تغییر کند .

ضمیمه ماده 2/2
حداقل لازم برای صدور گواهینامه فرماندهان و افسران ارشد کشتیهای با ظرفیت نا خالص ثبت شده 200 تن یا بیشتر
1 - مواد ارائه شده ذیل جهت آزمون داوطلبان دریافت گواهینامه به عنوان فرمانده و افسر ارشد کشتیهای دارای با ظرفیت نا خالص ثبت شده 200 تن یا بیشتر تنظیم شده است . هدف از آن عبارت است از افزایش و گسترش عمقی موضوعات مندرج در ماده 4/2 - حداقل شرایط الزامی برای صدور گواهینامه افسران مسؤول نگهبانی دریانوردی در کشتیهایی با ظرفیت ناخالص ثبت شده 200 تن با در نظر داشتن این که یک فرمانده در مورد ایمنی کشتی ، مسافران ، خدمه و محموله آن مسؤولیت نهایی را دارا می باشد ، و این که یک افسر ارشد در موقعیتی خواهد بود که هر لحظه چنین مسؤولیتی را بپذیرد ، امتحان در این موضوعات به نوعی طراحی خواهد شد که توانایی آنها در فراگیری کلیه اطلاعات موجودی که بر ایمنی کشتی مؤثر است ، مورد آزمایش قرار گیرد .
2 - ناوبری و تعیین موقعیت :
الف - برنامه ریزی سفر و ناوبری در تمامی شرایط :
1 - از طریق روشهای مورد قبول تعقیب مسیرهای اقیانوسی .
2 - در آبهای محدود .
3 - در یخ .
4 - با دید محدود .
5 - طرح های تفکیک ترافیک .
6 - در مناطق دارای آثار جزر و مدی وسیع .
ب - تعیین موقعیت :
1 - با بررسی اجرام سماوی ، شامل استفاده از خورشید ، ستارگان ، ماه و سیارات .
2 - با مشاهده مشخصات زمینی ، از جمله توانایی در استفاده از جهت یابی از علایم زمینی ناوبری وسایل کمک ناوبری از قبیل فانوسهای دریایی ، چراغهای دریایی و راهنماهای شناور به همراه نقشه های دریایی مناسب ، اخطارهای دریانوردی و سایر نشریات جهت ارزیابی صحت موقعیت حاصله .
3 - با استفاده از کلیه وسایل کمک ناوبری الکترونیکی مدرن کشتی در حد رضایت دستگاه اجرائی ، به همراه اطلاع خاص از اصول بهره برداری ، محدودیت ها ، منابع اشتباه ، ردیابی اطلاعات غلط و روش های اصلاح جهت کسب تعیین دقیق موقعیت .
3 - نگهبانی
الف - ارائه دانش کامل نسبت به محتوا ، کاربرد و مقصود مقررات بین المللی جلوگیری از تصادم در دریا ، شامل آن ضمیمه هایی که به دریانوردی ایمن ارتباط دارد .
ب - ارائه دانش نسبت به ماده 1/2 - اصول اساسی که باید در حفظ نگهبانی دریانوردی رعایت گردند .
4 - تجهیزات رادار
ارائه دانش به همراه استفاده از شبیه ساز رادار یا در صورت موجود نبودن ، با استفاده از صفحه مانور ، نسبت به مبانی رادار و قابلیت استفاده و بهره برداری از آن ، و همچنین نسبت به تفسیر و تحلیل اطلاعات به دست آمده از این تجهیزات ، شامل :
الف - عوامل مؤثر بر کاربرد و دقت .
ب - تشکیل و حفظ تصاویر .
ج - ردیابی اطلاعات اشتباه ، پژواکهای غلط ، بازتاب از دریا و غیره .
د - برد و موقعیت
ه- - شناسایی پژواک های مهم .
و- مسیر و سرعت سایر کشتیها .
ز - زمان و مسافت نزدیکترن راه عبور ، روبرو شدن با سبقت کشتیها .
ح - ردیابی تغییرات مسیر و سرعت سایر کشتیها .
ط - تاثیر تغییرات در مسیر یا سرعت خود کشتی یا هر دو .
ی - استفاده از مقررات بین المللی جلوگیری از تصادم در دریا .
5 - قطب نماها - مغناطیسی و ژیروسکوپی
قابلیت تعیین و اصلاح اشتباهات قطب نماهای مغناطیسی و ژیروسکوپی و دانش مربوط به وسایل اصلاح این اشتباهات .
6 - هواشناسی و اقیانوس نگاری
الف - ارایه توانایی درک و تفسیر یک نقشه سینوپتیک و پیش بینی هوای منطقه با توجه به شرایط محلی آب و هوا.
ب - دانش نسبت به خصوصیات سیستم های مختلف آب و هوا ، شامل طوفان های دورانی حاره ، و اجتناب از مراکز طوفانی و مناطق خطر ناک .
ج - دانش نسبت به سیستم های جریان اقیانوسی .
د- توانایی استفاده از کلیه نشریات دریانوردی مربوطه در زمینه جزر و مد و جریان ها، شامل نشریات به زبان انگلیسی .
ه- - توانایی محاسبه شرایط جزر و مدی .
7 - مانور دهی و هدایت کشتی
مانوردهی و هدایت کشتی در تمام شرایط ، از جمله شرایط ذیل :
الف - مانور به هنگام نزدیک شدن به ایستگاهها یا شناورهای راهنما با توجه به مقتضی به آب و هوا ، جزر و مد ، فاصله تا محل توقف و مسافت توقف .
ب - هدایت کشتی در رودخانه ها ، دهانه ها و غیره ، با در نظر داشتن تاثیرات جریان ، باد و آبهای محدود بر واکنش کشتی نسبت به سکان .
ج - مانوردهی در آبهای کم عمق ، از جمله کاهش فاصله زیر کشتی از بستر آب به دلیل تاثیر تکان پیچش به طرفین و حرکت عمودی .
د - عملکرد متقابل بین کشتی های در حال عبور و بین کشتی تحت هدایت و سواحل رودخانه ای مجاور ( تاثیر کانال ).
ه- - پهلوگیری و جدا شدن از اسکله تحت شرایط مختلف باد و جزر و مد ، با یدک کش یا بدون آن .
و - انتخاب محل لنگراندازی ، لنگراندازی با یک دو لنگر در محلهای محدود لنگراندازی و عوامل دخیل در تعیین طول کابل لنگر که باید مورد استفاده قرار گیرد .
ز- کشیدن لنگر ، آزاد سازی لنگرهای پیچ خورده .
ح - هدایت به حوضچه تعمیراتی خشک ، با خسارت و بدون خسارت .
ط - اداره و هدایت کشتی در هوای نامساعد ، از جمله کمک به کشتی یا هواپیمای دچار اضطرار ، عملیات یدک کشی ، روش های بیرون نگاه داشتن یک کشتی غیر قابل کنترل از میان امواج ، کاهش کشش توسط جریان آب و استفاده از روغن .
ی - اقدامات احتیاطی قایق ها در مانوردهی برای آب انداختن قایقها با وسایل نجات در هوای نامساعد.
ک - روشهای سوار کردن نجات یافتگان از قایق های نجات یا وسایل نجات .
ل - توانایی تعیین خصوصیات مانوردهی و موتور انواع کشتی ها با توجه به خاص به مسافتهای توقف و دوایر گردش با آبخورها و سرعت های متفاوت .
م - اهمیت دریانوردی با سرعت کاهش یافته پرهیز از خسارت ایجاد شده موج سینه یا پاشنه خود کشتی .
ن - تدابیر عملی که باید به هنگام دریانوردی در یخ یا شرایط انباشت یخ در کشتی اتخاذ گردد .
ق - استفاده از طرح های تفکیک ترافیک و مانوردهی در داخل آنها .
8 - تعادل ، ساختار و کنترل خسارت کشتی
الف - درک اصول اساسی ساختار کشتی و نظریه ها و عوامل مؤثر بر زاویه آبخور سینه و پاشنه و تعادل و اقدامات لازم برای حفظ زاویه ایمن آبخور سینه و پاشنه و تعادل
ب - دانش نسبت به اثر وارد بر زاویه ایمن آبخور سینه و پاشنه و تعادل کشتی در صورت ورود خسارت به یک قسمت و اقدامات خنثی کننده که باید انجام شود .
ج - استفاده مشخص از جداول و نمودارهای زاویه آبخور سینه و پاشنه ، و فشار و وسایل محاسبه فشار ، از جمله دانش نسبت به بارگیری محموله ها و برقراری توازن به منظور حفظ فشارهای وارد بر بدنه در حدود قابل قبول .
د - دانش عمومی نسبت به اجزای ساختاری اصلی کشتی و اسامی خاص قطعات مختلف .
ه- - دانش نسبت به توصیه نامه های ایمکو در خصوص تعادل کشتی .
9 - نیروگاههای کشتی
الف - اصول بهره برداری از نیروگاههای دریایی .
ب - ماشین آلات کمکی کشتی .
ج - دانش عمومی نسبت به واژه های مهندسی دریایی .
10 - جابجایی و انبارسازی محموله
الف - انبارسازی و محکم سازی محموله ها در کشتی ، از جمله مهاربندی محموله .
ب - عملیات بارگیری و تخلیه ، با بذل توجه خاص نسبت به بارگیری و تخلیه کالاهای سنگین .
ج - مقررات و توصیه نامه های بین المللی مربوط به محموله ها ، بویژه مقررات بین المللی حمل دریایی کالاهای خطرناک
د - حمل کالاهای خطرناک ، موارد احتیاط لازم در طی عملیات بارگیری و تخلیه و مراقبت از کالاهای خطرناک در طول سفر .
ه- - دانش عملی نسبت به مندرجات و کاربرد آخرین جزوات راهنمای مربوط به ایمنی تانکرها .
و - دانش عملی در مورد ترتیبات مورد استفاده رایج برای لوله کشی و تلمبه زنی .
ز - اصطلاحات و تعاریف بکار رفته برای توصیف ویژگیهای محموله نفتی متداول همچون نفت خام ، تصفیه کننده های واسطه و نفت .
ح - مقررات مربوط به آلودگی آب توازن ، شستشوی تانک و عملیات آزاد سازی گاز .
ط - روشهای رسوب گیری محموله نفتی
11 - پیش گیری از آتش سوزی و وسایل اطفاء حریق .
الف - سازماندهی تمرینات آتش نشانی .
ب - طبقه بندی و مسایل شیمیایی مربوط به حریق .
ج - سیستم های اطفاء حریق .
د - حضور در یک دوره تایید شده اطفاء حریق .
ه- - دانش نسبت به مقررات مربوط به تجهیزات اطفاء حریق .
12 - اقدامات اضطراری
الف - اقدامات احتیاطی هنگام به ساحل زدن عمدی کشتی .
ب - اقدامی که باید قبل و بعد از به گل نشستن انجام شود .
ج - شناور ساختن کشتی به گل نشسته ، با کمک یا بدون کمک .
د - اقدامی که باید به دنبال بروز تصادم اتخاذ گردد .
ه- - جلوگیری موقت از نشت .
و - محدود نمودن خسارت و نجات کشتی به دنبال آتش سوزی یا انفجار .
ح - رها نمودن کشتی .
ط - هدایت در موارد اضطراری ، نصب و استفاده از سکان اضطراری ، و روشهای نصب سکان اضطراری در مواردی که امکان پذیر باشد .
ی - نجات افراد از یک کشتی در حال اضطرار یا غرق شده .
ک - روشهای به عرشه آوردن افراد پرت شده به دریا .
دانش کامل نسبت به استفاده از محتویات نشریات ذیل :
الف - راهنمای بین المللی پزشکی برای کشتیها یا نشریات ملی معادل آن .
ب - بخش پزشکی مقررات بین المللی علایم .
ج - راهنمای کمکهای اولیه پزشکی برای استفاده در حوادث مربوط به کالاهای خطرناک .
14 - حقوق دریایی
الف - دانش نسبت به حقوق دریایی بین المللی ، به شرح مندرج در موافقتنامه ها و کنوانسیون های بین المللی ، در مواردی که بر تعهدات و مسؤلیتهای ویژه فرمانده تاثیر می گذارند ، خصوصا آن مقرراتی که به ایمنی و حفاظت محیط زیست دریایی مربوط میشوند ، بویژه باید موضوعات ذیل توجه نمود :
1 - گواهینامه ها و سایر اسنادی که کشتیها به موجب کنوانسیونهای بین المللی باید دارا باشند ، چگونگی کسب آنها و مدت زمان اعتبار قانونی آنها .
2 - مسؤولیت ها به موجب الزامات مربوطه کنوانسیون بین المللی خطوط شاهین .
3 - مسؤولیت ها به موجب الزامات مربوط کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص در دریا .
4 - مسؤولیت ها به موجب کنوانسیون های بین المللی پیشگیری از آلودگی ناشی از کشتی ها
5 - اعلامیه های دریانوردی مربوط به بهداشت ، الزامات مندرج در مقررات بین المللی بهداشت .
6 - مسئولیت ها به موجب کنوانسیون مقررات بین المللی جلوگیری از تصادم در دریا .
7 - مسؤلیت ها به موجب سایر اسناد بین المللی موثر بر ایمنی کشتی ، مسافران ، خدمه و محموله .
ب - میزان دانش نسبت به قوانین دریایی ملی ، بستگی به صلاحدید دستگاه اجرائی دارد ولی باید در برگیرنده تمهیدات ملی برای اجرای موافقتنامه ها و کنوانسیون های بین المللی باشد .
15 - مسؤلیت های مدیریت و آموزش پرسنل .
دانش نسبت به مدیریت ، سازماندهی و آموزش پرسنل در کشتی .
16 - ارتباطات
الف - داشتن قابلیت ارسال و دریافت پیام ها با استفاده از چراغ مورس و استفاده از مقررات بین المللی علایم ،در مواردی که دستگاه اجرائی ، داوطلبان را در این زمینه ها برای صدور گواهینامه های مدارج پایین تر مورد امتحان قرار داده است . آنها برای دریافت گواهینامه به عنوان فرمانده می توانند اختیار عدم شرکت در امتحان مجدد در این زمینه ها را داشته باشند .
ب - دانش نسبت به روشهای مورد استفاده در ارتباطات رادیو تلفنی و قابلیت استفاده از رادیو تلفن ، به ویژه در مورد پیامهای اضطراری ، فوریت ، ایمنی و ناوبری .
ج - دانش نسبت به روشهای مربوط به ارسال علایم اضطراری به وسیله رادیو تلگراف به شرح پیش بینی شده در مقررات رادیویی .
17 - نجات جان اشخاص
دانش کامل نسبت به مقررات وسایل نجات جان اشخاص (کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص در دریا )، سازماندهی تمرینات ، رها سازی کشای ، قایق های نجات ، قایقهای نجات بادی و سایر تجهیزات جان اشخاص .
18 - تجسس و نجات
دانش کامل نسبت به کتابچه راهنمای تجسس و نجات کشتیهای تجاری ایمکو
19 - روشهای نشان دادن تبحر
الف - ناوبری
نشان دادن نحوه استفاده از ارتفاع یاب ، سمت یاب نجومی ، آینه آزیموت توانایی تعیین موقعیت ، راه و سمت .
ب - مقررات بین المللی جلوگیری از تصادم در دریا .
1 - استفاده از مدل های کوچک برای نشان دادن علامات یا نورهای صحیح ، یا شبیه ساز چراغ دریانوردی .
2 - تخته مانور یا شبیه ساز رادار
ج - رادار
1 - شبیه ساز رادار ، یا
2 - تخته های مانور
د - اطفاء حریق
حضور در یک دوره تایید شده اطفا حریق
ه- ارتباطات
آزمایش عملی سمعی و بصری
و - نجات جان
به آب انداری و کار با قایقهای نجات و سایر وسایل نجات از جمله به تن کردن جلیقه های نجات .
ماده 3/2 - حداقل الزامات اجباری دریافت گواهینامه برای افسران مسؤول نگهبانی دریانوردی و فرماندهان کشتی های دارای ظرفیت ناخالص ثبت شده کمتر از 200 تن :
1 - کشتی هایی که به سفر های نزدیک ساحل اشتغال ندارند
الف - هر فرمانده ای که در یک کشتی دریاپیما با ظرفیت ناخالص ثبت شده کمتر از 200 تن که به سفرهای نزدیک ساحل اشتغال ندارد خدمت می کند ، برای خدمت به عنوان فرمانده کشتی های با ظرفیت نا خالص ثبت شده بین 200 و 1600 تن باید دارای گواهینامه مورد قبول دستگاه اجرائی باشد .
ب - هر افسر مسوول نگهبانی دریانوردی که در یک کشتی دریاپیما با ظرفیت ناخالص ثبت شده کمتر از 200 تن که به سفرهای نزدیک ساحل اشتغال ندارد خدمت می کند ، باید دارای گواهینامه مربوط به کشتی های با ظرفیت ناخالص ثبت شده 200 تن به بالا باشد .
2 - کشتی هایی که به سفرهای نزدیک ساحل اشتغال دارند .
الف - فرمانده
1 - هر فرمانده که در یک کشتی دریاپیمای با ظرفیت نا خالص ثبت شده کمتر از 200 تن که به سفرهای نزدیک ساحل اشتغال دارد خدمت می کند باید دارای گواهینامه مناسب باشد .
2 - هر داوطلب دریافت گواهینامه باید :
1 - حداقل 20 سال سن داشته باشد.
2 - دارای سابقه دریانوردی مورد تایید به مدت حداقل 12 ماه به عنوان افسر مسوول نگهبانی دریانوردی باشد .
3 - دستگاه اجرائی را قانع سازد که وی دارای دانش کافی و مناسب برای وظایف خود در کشتی های مربوطه می باشد که بایستی شامل موضوعات مندرج در ضمیمه این ماده باشد .
ب - افسر نگهبانی دریانوردی
1 - هر افسر مسوول نگهبانی دریانوردی در یک کشتی دریاپیما با ظرفیت نا خالص ثبت شده کمتر از 200 تن که به سفرهای نزدیک ساحل اشتغال دارد ، باید دارای گواهینامه مناسب باشد .
2 - هر داوطلب دریافت گواهینامه باید :
1 - حداقل 18 سال سن داشته باشد .
2 - از نظر دستگاه اجرائی از صحت مزاج به ویژه از لحاظ بینایی و شنوایی برخوردار باشد و
3 - دستگاه اجرائی را قانع سازد که وی :
- از نظر دستگاه اجرائی آموزش ویژه ، شامل یک دوره خدمت دریانوردی به مدت کافی را با موفقیت گذرانده باشد . یا
- خدمت دریانوردی مورد تایید در قسمت عرشه را به مدت حداقل 3 سال تکمیل نموده است .
4 - از نظر دستگاه اجرائی وی دارای دانش کافی و مناسب برای وظایف خود در کشتی های مربوطه باشد که بایستی شامل موضوعات مندرج در ضمیمه گردد .
3 - آموزش
آموزش جهت کسب دانش و تجربه عملی لازم باید براساس ماده (1/2 -) اصول اساسی لازم الرعایه در انجام نگهبانی دریایی و مقررات و توصیه نامه های بین المللی مربوطه باشد .
4 - معافیت ها
دستگاه اجرائی ، چنانچه تشخیص دهد که اندازه یک کشتی و شرایط سفر آن به گونه ای است که اعمال کامل الزامات این ماده و ضممیه آن را ،غیر منطقی و غیر عملی می نماید ، می تواند با در نظر داشتن ایمنی کلیه کشتیهایی که ممکن است در همان آبها مشغول سفر باشند ، تا آن حدی که تشخیص می دهد فرمانده و افسر مسوول نگهبانی دریانوردی آن کشتی یا آن دسته از کشتی ها را از برخی الزامات معاف نماید .
ضممیه ماده 3/2
حداقل دانش لازم افسران مسوول نگهبانی دریانوردی و فرماندهای کشتیهای دارای ظرفیت ناخالص ثبت شده کمتر از 200 تن جهت دریافت گواهینامه
1 - الف - دانش نسبت به موارد ذیل :
1 - دریانوردی ساحلی و تا حد لازم ، دریانوردی با کمک اجرام سماوی .
2 - مقررات بین المللی جلوگیری از تصادم در دیا .
3 - مجموعه قوانین بین المللی کالاهای خطرناک دریایی
4 - قطب نمای مغناطیسی .
5 - رادیو تلفن و ارسال عایم بصری .
6 - پیشگیری از آتش سوزی و وسایل مقابله با آتش .
7 - نجات جان اشخاص .
8 - اقدامات اضطراری .
9 - مانوردهی کشتی .
10 - تعادل کشتی .
11 - هواشناسی .
12 - نیروگاههای کشتی های کوچک .
13 - کمکهای اولیه .
14 - تجسس و نجات .
1 - جلوگیری از آلودگی محیط زیست دریایی .
ب - علاوه بر الزامات بند فرعی ( الف )، دانش کافی برای بهره برداری ایمن از کلیه وسایل کمک ناوبری و تجهیزات نصب شده در کشتی های مربوطه .
ج - سطح دانش لازم در موضوعات مطرح شده در بندهای فرعی (الف ) و (ب) باید برای انجام ایمن وظایف افسر نگهبان ، کافی باشد .
2 - هر فرمانده که در یک کشتی دریاپیما با ظرفیت نا خالص ثبت شده کمتر از 200 تن خدمت می کند ، علاوه بر الزامات در بند (1) فوق ، باید دستگاه اجرائی را قانع سازد که وی دانش اجرای ایمن کلیه وظایف چنین
فرمانده ای را دارا می باشد .
ماده 4/2 - حداقل الزامات اجباری دریافت گواهینامه برای افسران مسوول نگهبانی دریانوردی کشتیهای دارای ظرفیت ناخالص ثبت شده 200 تن یا بیشتر :
1 - هر افسر مسوول نگهبانی دریانوردی که در یک کشتی دریاپیما با ظرفیت ناخالص ثبت شده 200 تن یا بیشتر خدمت می کند باید دارای گواهینامه مناسب باشد .
2 - هر داوطلب دریافت گواهینامه باید :
الف - حداقل 18 سال سن داشته باشد .
ب - از نظر دستگاه اجرائی از صحت مزاج ویژه بینایی و شنوایی برخوردار باشد .
ج - دارای سابقه خدمت دریانوردی مورد تایید در قسمت عرشه کشتی به مدت حداقل سه سال باشد که شامل دست کم 6 ماه وظایف نگهبانی دریانوردی در پل فرماندهی تحت نظارت یک افسر واجد شرایط خواهد بود ، با وجود این ، دستگاه اجرائی می تواند اجازه جایگزینی یک دوره آموزشی ویژه به مدت حداکثر 2 سال از این خدمت دریانوردی مورد تایید را صادر نماید ، مشروط بر آنکه دستگاه اجرائی قانع شده باشد چنین آموزشی از لحاظ ارزش دست کم معادل آن مدت خدمت دریانوردی است که جایگزین آن می شود .
د - با گذراندن مناسب ، دستگاه اجرائی را قانع سازد که وی دارای دانش نظری و عملی کافی و مناسب برای وظایف خود می باشد .
3 - گواهینامه های خدمت بدون محدودیت
به منظور صدور گواهینامه های خدمت بدون محدودیت از لحاظ منطقه عملیاتی ، باید کفایت دانش نظری و عملی داوطلب را در موضوعات مندرج در ضمیمه این ماده توسط آزمونی مورد آزمایش قرار داد .
4 - گواهینامه های محدود
به منظور صدور گواهینامه های محدود خدمت برای سفرهای نزدیک ساحل ، دستگاه اجرایی می تواند موضوعات ذیل را با توجه به تاثیر آن بر ایمنی کشتی هایی که ممکن است در همان آبها مشغول دریانوردی باشند ، از موضوعات مندرج در ضممیه حذف نماید .
الف - دریانوردی با کمک اجرام سماوی .
ب - سیستم های الکترونیکی تعیین موقعیت و ناوبری برای آبهایی که تحت پوشش چنین سیستم هایی قرار ندارند .
5 - سطح دانش
الف - سطح دانش لازم در موضوعات مندرج در ضمیمه باید برای انجام وظایف نگهبانی توسط افسر نگهبان کافی باشد .
در تعیین سطح مناسب دانش ، دستگاه اجرائی باید مطالب ذکر شده در ذیل هر یک از موضوعات مندرج در ضممیه را مد نظر قرار دهد .
- آموزش برای کسب دانش نظری و تجربه عملی باید بر مبنای ماده (1/2-) اصول اساسی لازم الرعایه در انجام نگهبانی دریانوردی و مقررات و توصیه نامه های بین المللی مربوطه باشد .
ضمیمه ماده 4/2- حداقل دانش لازم برای افسران مسوول نگهبانی دریانوردی در کشتی های دارای ظرفیت ناخالص ثبت شده 200 تن یا بیشتر جهت دریافت گواهینامه
1 - دریانوردی با کمک اجرام سماوی
توانایی استفاده از اجرام سماوی برای تعیین موقعیت کشتی و خطاهای قطب نما .
2 - دریانوردی با کمک مشخصات زمینی و ساحلی
الف - توانایی تعیین موقعیت کشتی با استفاده از :
1 - علایم خشکی .
2 - وسایل کمک ناوبری شامل فانوس های دریایی ، چراغهای دریایی و راهنماهای شناور .
3 - محاسبه تقریبی با در نظر گرفتن بادها ، جزر و مدها ، جریانات و سرعت براساس دور پروانه در دقیقه و براساس دفتر ثبت وقایع کشتی .
ب - دانش کامل و توانایی استفاده از نقشه ها و انتشارات دریانوردی از قبیل جهت های دریانوردی ، جداول جزر و مد ، اطلاعیه های ویژه دریانوردان ، هشدارهای رادیویی ، دریانوردی و اطلاعات مسیریابی کشتی .
3 - دریانوردی با کمک رادار
دانش نسبت به مبانی رادار و توانایی بهره برداری و استفاده از رادار و توانای تفسیر و تحلیل اطلاعات به دست آمده از رادار شامل موارد ذیل :
الف - عوامل موثر بر کارکرد و دقت .
ب - تشکیل و حفظ تصاویر .
ج - ردیابی اطلاعات اشتباه ، پژواکهای غلط ، بازتاب از دریا و غیره .
د - برد و موقعیت .
ه- - شناسایی پژواکهای مهم .
و - راه و سرعت سایر کشتی ها .
ز - زمان فاصله نزدیکترین راه تلاقی ، روبروشدن یا سبقت گرفتن از کشتی ها .
ح - ردیابی تغییرات راه و سرعت سایر کشتی ها .
ط - تاثیر تغییرات در راه یا سرعت کشتی خود یا هر دو .
ی - اعمال مقررات بین المللی جلوگیری از تصادم در دریا.
4 - نگهبانی
الف - نشان دادن دانش کامل نسبت به محتوا ، دامنه شمول و هدف مقرات بین المللی جلوگیری از تصادم در دریا، از جمله ضمیمه های مربوط به دریانوردی ایمن .
ب - نشان دادن دانش نسبت به محتوای ماده (1/2 -) اصول اساسی لازم الرعایه در انجام نگهبانی دریانوردی .
5 - سیستم های الکترونیکی تعیین موقعیت و ناوبری
توانایی تعیین موقعیت کشتی با استفاده از وسایل کمک ناوبری الکترونیکی در حد رضایت دستگاه اجرائی .
6 - جهت یاب های رادیویی و بازتاب کننده های صوتی
توانایی بهره برداری از تجهیزات و استفاده صحیح از اطلاعات
7 - هواشناسی
دانش به وسایل هواشناسی موجود در کشتی و کاربرد آنها ، دانش نسبت به ویژگیهای سیستم های مختلف آب و هوا ، نحوه ارسال گزارش و سیستم های ثبت اطلاعات و توانایی استفاده از اطلاعات هواشناسی موجود .
8 - قطب نماها - مغناطیسی و ژیروسکوپی
دانش نسبت به اصول قطب نماهای مغناطیسی و ژیروسکوپی از جمله خطاها و تصحیح آنها در رابطه با قطب نماهای مغناطیسی ، درک سیستم های تحت کنترل ژیروسکوپ اصلی و دانش بهره برداری و مراقبت از انواع اصلی قطب نماهای ژیروسکوپی .
9 - سکان اتوماتیک دانش نسبت به سیستم ها و اقدامات مربوط به سکان اتوماتیک .
10 - ارسال علایم بصری و رادیو تلفنی
الف - توانایی ارسال و دریافت پیام ها با استفاده از علایم نوری مورس .
ب - توانایی استفاده از مقررات بین المللی علایم .
ج - دانش نسبت به اقدامات مورد استفاده در ارتباطات رادیو تلفنی و توانایی استفاده از رادیو تلفن ها ، به ویژه در خصوص پیام های اضطراری ، فوریت ، ایمنی و دریانوردی .
11 - پیشگیری از آتش سوزی و وسایل اطفاء حریق
الف - توانایی سازماندهی تمرینات مربوط به حریق
ب - دانش نسبت به طبقه بندی و مسایل شیمیایی مربوط به حریق .
ج - دانش نسبت به سیستم های اطفاء حریق .
د - حضور در یک دوره تایید شده اطفاء حریق .
12 - نجات جان اشخاص .
توانایی سازماندهی تمرینات رها سازی کشتی و دانش نسبت به بهره برداری از قایق های نجات ، قایق های نجات بادی ، وسایل شناوری و سایر وسایل مشابه برای نجات جان اشخاص به همراه تجهیزات آنها شامل وسایل رادیویی قابل حمل و چراغهای دریایی رادیویی نشان دهنده موقعیت در وضع اضطراری دانش نسبت به تکنیک های حفظ جان در دیا .
13 - اقدامات اضطراری
دانش نسبت به موارد فهرست شده در ضمیمه مربوطه آخرین ویرایش سند راهنمایی ایمکو/ سازمان بین المللی کار .
14 - مانوردهی و هدایت کشتی
دانش نسبت به :
الف - تاثیرات وزن های اضافه شده به کشتی ، آبخورها، زاویه آبخور سینه و پاشنه ، تعادل ، سرعت و فاصله های کف کشتی از بستر دریا در موارد مختلف بر دایره چرخش و مسافت توقف .
ب - تاثیرات باد و جریان بر هدایت کشتی .
ج - مانور برای نجات افراد پرت شده به دریا .
د - کاهش فاصله کف کشتی از بستر دریا ، آب کم عمق و تاثیرات مشابه .
ه- اقدامات مناسب برای لنگر اندازی و بستن کشتی
15 - تعادل کشتی
الف - دانش عملی و استفاده از جداول تعادل ، زاویه آبخور سینه و پاشنه و فشار ، نمودارها و تجهیزات محاسبه فشار .
ب - درک اقدامات اساسی لازم به هنگام از دست رفتن نسبی شناوری مطلوب کشتی .
16 - زبان انگلیسی
دانش کافی نسبت به زبان انگلیسی که افسر را قادر به استفاده از نقشه ها و سایر نشریات دریانوردی ، درک اطلاعات و پیام های هواشناسی در رابطه با ایمنی عملیات کشتی و داشتن بیان واضح در ارتباط با سایر کشتی ها یا ایستگاههای ساحلی نماید . توانایی درک و استفاده از واژگان استاندارد دریانوردی ایمکو .
17 - ساختار کشتی
دانش کلی نسبت به اجزای ساختاری اصلی کشتی و اسامی صحیح قطعات مختلف .
18 - جابجایی و انبار نمودن محموله
دانش نسبت به جابجایی و انبار نمودن بی خطر محموله ها و تاثیر این عوامل بر ایمنی کشتی
19 - کمک های پزشکی
استفاده عملی از راهنماهای پزشکی و توصیه های پزشکی دریافتی از رادیو شامل توانایی انجام اقدام موثر بر اساس این دانش در صورت وقوع حوادث یا بیماریهایی که احتمال بروز در داخل کشتی را دارند .
20 - تجسس و نجات
دانش نسبت به کتابچه راهنمای تجسس و نجات کشتیهای تجاری ایمکو
21 - پیشگیری از آلودگی محیط زیست دریایی
دانش نسبت به اقدامات احتیاطی لازم الرعایه جهت پیشگیری از آلودگی محیط زیست دریایی .
ماده 5/2 – حداقل الزامات اجباری برای تضمین مهارت مستمر و مطابق روز نگاه داشتن دانش فرماندهان و افسران عرشه :
1 - هر فرمانده و هر افسر عرشه دارای گواهینامه که در دریا خدمت می کند یا پس از مدتی در ساحل قصد دارد به دریا باز گردد ، به منظور حفظ شرایط خدمت دریانوردی ، باید در فواصل منظم حداکثر پنج سال ملزم گردد که دستگاه اجرائی را نسبت به موارد ذیل متقاعد نماید :
الف - صحت مزاج به ویژه از لحاظ دید چشم و شنوایی ، و
ب - شایستگی حرفه ای :
1 - از طریق ارایه خدمت دریانوردی مورد تایید به عنوان فرمانده یا افسر عرشه دست کم به مدت یک سال طی پنج سال گذشته ، یا
2 - بر اساس کارهایی که در رابطه با وظایف خود در حد درجه گواهینامه ای که دارد انجام داده است و حداقل معادل خدمت دریانوردی الزام شده و به موجب بند (1) (ب) (1) شناخته می شوند ،یا
3 - به موجب یکی از موارد ذیل :
- گذراندن یک آزمون مورد تایید ، یا
- به اتمام رساندن موفقیت آمیز یک یا چند دوره تاییده شده ، یا
- تکمیل خدمت دریانوردی مورد تایید به عنوان افسر عرشه به مدت حداقل سه ماه در مقامی بالاتر بلافاصله قبل از تصدی مقامی که به موجب گواهینامه به احراز آن مجاز است .
2 - دستگاه اجرائی ضمن مشاوره با اشخاص ذیربط ، بایستی ساختار دوره های یاد آوری و تجدید معلومات را به نحو مقتضی یعنی داوطلبانه یا اجباری برای فرماندهان و افسران عرشه ای که در دریا خدمت می کنند ، خصوصا آنهایی که دوباره به خدمت دریانوردی باز گشته اند ، تدوین نماید یا تدوین آن را بهبود بخشد . دستگاه اجرائی بایستی تضمین نماید که برای امکان دادن به تمامی افراد ذیربط جهت حضور در چنین دوره هایی که متناسب با تجربه و وظایف آنها می باشد ، تمهیداتی اتخاذ گردد . این دوره ها بایستی توسط دستگاه اجرائی به تایید برسد ، و شامل تحولات تکنولوژی دریایی و مقررات و توصیه نامه های بین المللی مربوطه در خصوص ایمنی جان اشخاص در دریا و حفاظت از محیط زیست دریایی باشد .
3 - هر فرمانده و افسر عرشه باید برای ادامه خدمت دریانوردی در کشتیهایی که برای آنها الزامات آموزشی ویژه ای مورد توافق بین المللی قرار گرفته است ، آموزش مورد تایید مربوطه را با موفقیت به پایان برساند .
4 - دستگاه اجرائی باید تضمین نماید که متون تغییرات اخیر در مقررات بین المللی در خصوص ایمنی جان اشخاص در دریا و حفاظت از محیط زیست دریایی در دسترس کشتیهای تحت صلاحیت آن قرار گرفته است .
ماده 6/2 – حداقل الزامات اجباری برای درجه دارانی که بخشی از نگهبانی دریانوردی را انجام می دهند .
1 - حداقل الزامات برای درجه دارانی که بخشی از نگهبانی دریانوردی را روی یک کشتی دریاپیمای با ظرفیت نا خالص ثبت شده 200 تن یا بیشتر انجام می دهند در بند (2) بیان شده است . این الزامات ، مربوط به صدور گواهینامه برای دریانوردانی که قابل نیستند و همچنین ، به استثنای کشتیهایی باندازه محدود ، ارتباطی هم با حداقل الزامات برای درجه داری که باید تنها ملوان نگهبانی دریانوردی باشد ، ندارد .
دستگاههای اجرائی می توانند برای درجه داری که باید تنها درجه دار نگهبانی دریانوری باشد ، آموزش و شرایط اضافی الزام نمایند .
2 - هر درجه داری که بخشی از نگهبانی دریانوردی را در یک کشتی دریاپیما با ظرفیت ناخالص ثبت شده 200 تن یا بیشتر انجام می دهد باید :
الف - کمتر از 16 سال سن نداشته باشد .
ب - از نظر دستگاه اجرائی از صحت مزاج به ویژه بینایی و شنوایی برخوردار باشد .
ج - دستگاه اجرائی را متقاعد سازد که وی :
1 - خدمت دریانوردی مورد تایید را که شامل شش ماه تجربه دریایی خصوصا در ارتباط با وظایف نگهبانی دریانوردی میشود به پایان رسانده باشد ، یا
2 - به نحوه موفقیت آمیزی دوره آموزش ویژه را که شامل یک دوره کافی خدمت دریانوردی به شرح الزام شده توسط دستگاه اجرائی می شود و کمتر از دو ماه نخواهد بود قبل از رفتن به دریا در کشتی گذرانده باشد .
د - دارای تجربه با آموزشی در موارد ذیل باشد :
1 - اصول اساسی اطفاء حریق ، کمک های اولیه ، تکنیک های حفظ جان در دریا ، خطرات بهداشتی و ایمنی شخصی .
2 - توانایی درک دستورها و تفهیم مطالب به افسر نگهبان در مسایل مربوط به وظایف خود .
3 - توانایی هدایت کشتی و رعایت فرامین سکان ، و نیز دانش کافی نسبت به قطب نماهای مغناطیسی و ژیروسکوپی برای انجام این وظایف .
4 - توانایی انجام دیده بانی مناسب با استفاده از بینایی و شنوایی و گزارش دادن مکان تقریبی یک علامت صوتی ، نوری یا سایر اشیاء براساس درجه و نقطه .
5 - آشنایی با تبدیل سکان اتوماتیک به سکان دستی و بالعکس .
6 - آشنایی با نحوه استفاده از سیستم های مربوطه ارتباط داخلی و علایم هشدار دهنده .
7 - دانش نسبت به علایم اضطرار منور .
8 - دانش نسبت به وظایف خود در موارد فوریت .
9 - دانش نسبت به واژه ها و تعاریف رایج در کشتی متناسب با وظایف خود .
3 - تجربه ، خدمت یا آموزش مورد نیاز به موجب بندهای (2)(ج)و (د) را میتوان از طریق انجام وظایف در ارتباط با نگهبانی دریانوردی به دست آورد ولی فقط در صورتی که این وظایف تحت نظارت مستقیم فرمانده ، افسر مسوول نگهبانی دریانوردی یا یک ملوان واجد شرایط اجرا شوند .
4 - دستگاههای اجرائی تضمین خواهند نمود که برای هر دریانوردی که طبق مفاد این ماده ، براساس تجربه با آموزش ، واجد شرایط خدمت بوده و به عنوان درجه دار انجام دهنده بخشی از نگهبانی دریانوردی می باشد ، مدرکی قانونی صادر گردد یا مدرک موجود وی به نحو مقتضی مورد تایید مجدد قرار گیرد .
5- هر دریانورد می تواند توسط دستگاه اجرائی واجد الزامات این ماده شناخته شود ، مشروط بر آنکه به مدت حداقل یک سال در طی پنج سال قبل از لازم الاجرا شدن کنوانسیون برای آن دستگاه اجرائی در پست مشابهی در قسمت عرشه خدمت کرده باشد .
ماده 7/2 – اصول اساسی لازم الرعایه در انجام نگهبانی دریانوردی در بندر
1 - در هر کشتی که در شرایط عادی در بندر به صورت ایمن بسته شده یا به صورت ایمن لنگر انداخته است ، فرمانده تدابیر لازم را جهت انجام نگاهبانی صحیح و موثر به منظور حفظ ایمنی اتخاذ خواهد نمود .
2 - در سازماندهی نگهبانی ها باید به توصیه نامه در خصوص اصول و راهنمایی عملیاتی برای افسران مهندس مسوول نگهبانی موتور خانه در بندر مصوب کنفرانس بین المللی آموزش و اعطای گواهینامه دریانوردان در 1978 توجه نمود .
ماده 8/2 - حداقل الزامات اجباری برای نگهبانی در بندر در کشتی های حامل کالای خطرناک
1 - فرمانده هر کشتی حامل حامل کالای فله خطرناک - که میتواند بالقوه یا بالفعل مواد منجره ، قابل اشتعال ، سمی ، تهدید کننده سلامت یا آلوده کننده محیط زیست باشد - تضمین خواهد نمود که نگهبانی این عرشه و نگهبانی ایمن موتورخانه مهندسی توسط افسران واجد شرایط مقتضی یا در صورت لزوم درجه داران واجد شرایط که همگی در کشتی حاضر و اماده هستند انجام خواهد شد حتی هنگامی که کشتی در بندر به صورت ایمن بسته شده یا به صورت ایمن لنگر انداخته است .
2 - فرمانده هر کشتی حامل کالای خطرناک غیر فله که می تواند بالقوه یا بالفعل مواد منفجره ، قابل اشتعال ، سمی ، تهدید کننده سلامت یا آلوده کننده محیط زیست باشد ، در سازماندهی تدابیر نگهبانی ایمن ، توجه کامل به ماهیت ، کمیت ، بسته بندی و انبار نمودن کالای خطرناک و هرگونه شرایط خاص در کشتی ، دریا و ساحل مبذول خواهد نمود .
3 - در سازماندهی نگهبانی ها توجه کامل باید نسبت به توصیه نامه در خصوص اصول و راهنمایی برای افسران عرشه مسوول نگهبانی در بند و توصیه نامه در خصوص اصول و راهنمایی عملیاتی افسران مهندس مسوول نگهبانی موتورخانه در بندر مصوب کنفرانس بین المللی آموزش و اعطای گواهینامه به دریانوردان در 1978 مبذول گردد .
فصل 3 - قسمت موتورخانه
ماده 1/3 – اصول اساسی که باید در نگهبانی موتورخانه رعایت گردند:
1 - کشورهای عضو باید توجه مالکین کشتی ، متصدیان کشتی ، فرماندهان افسران سر مهندس و پرسنل نگهبانی را به اصول ذیل که بایستی جهت تضمین نگهبانی ایمن موتورخانه در تمام مواقع رعایت گردند ، معطوف نمایند .
2 - واژه نگهبانی در این ماده به معنای یک گروه از پرسنل تشکیل دهنده نگهبانی یا مدت زمانی از مسوولیت افسر مهندس که در طول آن ممکن است حضور فیزیکی وی در فضای موتورخانه الزامی باشد یا نباشد به کار می رود .
3 - اصول اساسی ، که شامل موارد ذیل بوده ولی منحصر به آنها نیست ، در مورد کلیه کشتی ها مدنظر قرار خواهند گرفت .
4 - کلیا ت :
الف - افسر سر مهندس هر کشتی موظف است ضمن مشورت با فرمانده تضمین نماید که تدابیر نگهبانی برای انجام نگهبانی ایمن کافی می باشند . به هنگان تعیین ترکیب نگهبانی ، که می تواند شامل درجه داران واجد شرایط موتورخانه باشد ،از جمله ضوابط ذیل باید در نظر گرفته شوند :
1 - نوع کشتی .
2 - نوع و وضعیت ماشین آلات .
3 - روشهای خاص عملیات که توسط عواملی از قبیل هوا ، یخ ، آب آلوده ، آب کم عمق ، وضعیت اضراری ، جلوگیری از پیشروی خسارت یا کاهش آلودگی تعیین می شوند .
4 - شرایط و تجربه نگهبان .
5 - ایمنی جان اشخاص ، کشتی ، کالا و بندر و حفاظت محیط زیست .
6 - رعایت مقررات بین المللی ، ملی و محلی .
7 - انجام عملیات عادی کشتی .
ب - افسر مهندس مسوول نگهبانی تحت هدایت افسر سر مهندس ، در صورت لزوم ، مسوول بازرسی ، عملیات و آزمایش کلیه ماشین آلات و تجهیزات تحت مسوولیت خود خواهند بود . افسر مسوول نگهبانی که نماینده افسر سر مهندس می باشد و مسوولیت عمده وی در تمام مواقع ، عمایت ایمن و کارآمد و مراقبت ماشین آلات موثر در ایمنی کشتی خواهد بود .
ج - افسر سر مهندس ، باید ضمن مشورت با فرمانده ، با توجه به نیاز به سوخت ،آب ، مواد روان کننده ، مواد شیمیایی ، مواد مصرفی و وسایل یدکی دیگر ، ابزار ، آذوقه و هر گونه مایحتاج دیگر ، احتیاجات سفر مورد نظر را از قبل تعیین نماید .
5 - عملیات :
الف - افسر مهندس مسوول نگهبانی باید تضمین نماید که تمهیدات نگهبانی انجام شده ایجاد می شود . چنانچه درجه داران موتورخانه قسمتی از نگهبانی را تشکیل دهند ، تحت هدایت کلی وی ، ملزم به همکاری در عملیات ایمن و کارآمد ماشین آلات جلوبرنده و تجهیزات کمکی خواهند بود .
ب - در زمان شروع نگهبانی موتورخانه ، پارامترهای عملیاتی جاری و وضعیت کلیه ماشین آلات باید مورد تایید قرار گیرند . هر دستگاهی که به صورت صحیح کار نکند ، و انتظار نقص برود و یا نیاز به سرویس خاصی داشته باشد ، باید به همراه هر اقدامی که قبلا به عمل آمده مورد توجه قرار گیرد . برای هر گونه اقدام بیشتر در صورت لزوم ، باید برنامه هایی تنظیم گردد .
ج - افسر مهندس مسوول نگهبانی باید تضمین نماید که دستگاههای اصلی جلوبرنده و سیستم های کمکی ، تحت نظارت دایم نگاه داشته شوند در فواصل زمانی مناسب از ماشین آلات و محموله سکان بازرسی بعمل آید و اقدام مقتضی جهت رفع هرگونه نقص کشف شده انجام گیرد .
د - هنگامیکه که متصدیان موتورخانه مستقر گردیده اند ، افسر مهندس مسوول نگهبانی در تمام مواقع باید قادر به راه اندازی تجهزات جلوبرنده نیاز کشتی به تغییر جهت یا سرعت باشد ، هنگامیکه فضای موتورخانه بطور موقت خالی از افراد است افسر وظیفه تعیین شده مسوول نگهبانی باید قابل دسترس و جهت حضور در فضاهای موتورخانه در حال آماده باش باشد.
ه- - کلیه دستورات پل فرماندهی باید فورا به مرحله اجرا درآیند . تغییرات جهت یا سرعت واحد جلوبرنده اصلی باید ثبت شوند ، جز در مورد ی که دستگاه اجرائی نظر دهد که اندازه یا ویژگی های یک کشتی خاص چنین ثبتی را غیر عملی می سازد . افسر مهندس مسوول نگهبانی باید تضمین نماید که کنترل های واحد جلوبرنده اصلی ، هنگامی که در وضعیت روش بهره برداری دستی قرار دارند ، بطور پیوسته در حالت آماده باش یا مانور مورد مراقبت قرار گیرند .
و - هیچ وظیفه ای به افسر مهندس مسوول نگهبانی محول یا توسط وی پذیرفته نخواهد شد که مخل وظیفه نظارت وی در رابطه با سیستم جلوبرنده اصلی و تجهیزات فرعی آن باشد و وی باید تضمین نماید که سیستم اصلی جلوبرنده و تجهیزات کمکی آن تا زمانی که پست وی به نحو مقتضی به دیگری سپرده نشده است تحت نظارت دایم قرار گیرد .
ز - توجه مقتضی باید به نگهداری و حفاظت کلیه ماشین آلات ، از جمله سیستمهای مکانیکی ، الکتریکی و مکنده ، هیدرولیک و بادی ، وسایل کنترل آنها و تجهیزات ایمنی مربوطه ، کلیه تجهیزات سیستمهای خدمات اسکان و ثبت مواد مصرفی ذخیره شده و استفاده از تجهیزات یدکی مبذول گردد .
ح - افسر سر مهندس باید تضمین نماید که افسر مهندس مسوول نگهبانی از کلیه تعمیرات و مراقبت های پیشگیرانه ، کنترل خسارت یا عملیات تعمیراتی که باید در طول نگهبانی انجام پذیرد مطلع می شود . افسر مهندس مسوول نگهبانی وظیفه از رده خارج کردن ، کنار گذاشتن و تنظیم کلیه ماشین آلات تحت مسوولیتش را که باید با آنها کار شود ، به عهده خواهد داشت و کلیه کارهای بعمل آمده را ثبت خواهد نمود .
ط - قبل از مرخص شدن از وظیفه ، افسر مهندس مسوول نگهبانی باید اطمینان یابد که کلیه رویدادهای مربوط به ماشین آلات اصلی و کمکی به نحوه مناسب ثبت می شوند .
ی - جهت پرهیز از هر خطری نسبت به ایمنی کشتی و خدمه آن ، افسر مهندس مسوول نگهبانی باید در صورت آتش سوزی ، اقدامات قریب الوقوع در محوطه های موتورخانه را که می توانند سبب کاهش سرعت کشتی ، نقص قریب الوقوع در جهت یابی ، توقف نسبت به ایمنی شوند فورا به پل فرماندهی اطلاع دهد . مطلع ساختن پل فرماندهی ، در صورت امکان باید قبل از بعمل آمدن تغییرات انجام گیرد تا اینکه دریایی بالقوه در اختیار موتورخانه در وضعیت آماده به کار می گیرد ، افسر مهندس مسوول نگهبانی باید اطمینان یابد که کلیه ماشین آلات و تجهیزاتی که ممکن است در طول مانور مورد استفاده قرار گیرند در وضعیت امادگی فوری می باشند و نیروی ذخیره کافی برای اسکان ملزومات موجود می باشد
6 - الزامات نگهبانی :
الف - هر عضو نگهبانی با وظایف نگهبانی محوله به وی آشنا باشد . بعلاوه هر عضو باید در خصوص کشتی از موارد ذیل برخوردار باشد :
1 - دانش نسبت به استفاده از سیستم های ارتباط داخلی مقتضی .
2 - شناختن مسیرهای فرار از محوطه های موتورخانه .
3 - دانش نسبت به سیستمهای اعلام خطر موتورخانه و توانایی تمیز بین اعلام خطرهای متفاوت با توجه به اعلام خطر
4- دانستن محل و نحوه استفاده از تجهیزات آتش نشانی در محوطه های موتورخانه .
ب - ترکیب نگهبانی کشتی در حال حرکت ، در کلیه مواقع ، باید برای تضمین عملیات ایمن کلیه ماشین آلات موثر در عملیات کشتی ، به روش اتوماتیک یا دستی ، کافی و برای اوضاع و احوال غالب مناسب باشد . جهت نیل به این امر از جمله موارد ذیل باید در نظر گرفته شود :
1 - نظارت کافی ، در کلیه مواقع بر ماشین آلات موثر در عملیات ایمن کشتی .
2 - وضعیت و مطمئن بودن تجهیزات هدایتی و جلوبرنده که از راه دور بهره برداری می شوند و وسایل کنترل آنها ، محل کنترل و روش های قرار دادن آنها در حالت بهره برداری دستی عملیات در صورت خرابی یا وضعیت اضطراری .
3 - محل و نحوه استفاده از دستگاهها و وسایل ردیابی حریق ، اطفاء حریق یا جلوگیری از پیشروی حریق .
4 - نحوه استفاده و وضعیت عملیاتی تجهیزات کمکی ، آماده به کار و اضطراری موثر در عملیات ایمن ناوبری ، بستن یا انتقال کشتی به محوطه تعمیراتی .
5 - اقدامات و رویه های ضروری جهت حفظ وضعیت تاسیسات موتورخانه به منظور تضمین عملیات کار آمد آنها در طول کلیه حالتهای بهره برداری از کشتی .
6 - هر گونه ضرورت دیگری در مورد نگهبانی که ممکن است در نتیجه اوضاع احوال عملیاتی خاص ایجاد شود .
ج - در لنگرگاه بدون محافظ افسر سر مهندس باید با فرمانده در مورد انجام یا عدم انجام نگهبانی کشتی در حال حرکت مشورت نماید .
7 - آمادگی جهت انجام وظیفه :
سیستم نگهبانی باید به گونه ای باشد که کارآیی نگهبان بواسطه خستگی دچار اختلال نشود . وظایف باید بگونه ای توسط افسر مهندس ارشد سازماندهی شود که اولین نگهبان در شروع سفر و نگهبان های جانشین بعدی به اندازه کافی استراحت داشته و از سایر جهات آماده انجام وظیفه باشند .
8 - حفاظت محیط زیست دریایی :
کلیه افسران مهندس و درجه داران موتور خانه باید از آثار جدی آلودگی محیط زیست دریایی ناشی از عملیات یا حادثه آگاه باشند و کلیه اقدامات احتیاطی احتمالی را جهت پیش گیری از اینگونه آلودگی بویژه در چهارچوب مقررات بندری و بین المللی مربوطه به عمل آورند .
ماده 2/3 - حداقل شرایط الزامی جهت صدور گواهینامه افسران سرمهندس و افسران مهندس دوم کشتی هایی که قدرتشان توسط موتورخانه جلوبندی اصلی با 3000 کیلووات نیرو جلو برنده یا بیشتر تامین می شود :
1 - هر افسر سرمهندس و افسر مهندس دوم یک کشتی دریاپیما که قدرتش توسط موتورخانه جلوبرنده اصلی با 3000 کیلووات قدرت جلوبرنده یا بیشتر تامین می شود باید دارای گواهینامه مناسب باشد
2 - هر داوطلب صدور گواهینامه باید :
الف - از نظر دستگاه اجرائی از صحت مزاج بویژه بینایی و شنوایی و… برخوردار باشد .
ب - از شرایط لازم جهت دریافت گواهینامه بعنوان افسر مهندس مسوول نگهبانی برخوردار باشد و:
1 - جهت دریافت گواهینامه بعنوان افسر مهندس دست کم 12 ماه خدمت دریایی تایید نشده بعنوان افسر کمک مهندس یا افسر مهندس داشته باشد .
2 - جهت دریافت گواهینامه بعنوان متصدی افسر سر مهندس حداقل 36 ماه خدمت دریایی تایید شده داشته باشد ، که دست کم 12 ماه آن را به متصدی یک سمت واجد مسوولیت گذرانده و در این مدت از صلاحیت خدمت بعنوان افسر مهندس دوم برخوردار باشد .
ج - در یک دوره عملی اطفاء حریق مورد تایید شرکت نموده باشد
د - آزمون مناسب را در حد رضایت دستگاه اجرائی گذرانده باشد. این آزمون باید در برگیرنده مواد مندرج در ضمیمه ماده حاضر باشد ، با این استثنا که دستگاه اجرائی می تواند الزامات امتحانی را برای افسران کشتیهای دارای نیروی جلوبرنده محدود که به سفرهای نزدیک ساحل اشتغال دارند ، به گونه ای که لازم تشخیص می دهد و با در نظر گرفتن اثر تغییر این الزامات بر ایمنی کلیه کشتیهایی که ممکن است در همان آبها مشغول دریانوردی باشند ، تغییر دهد .
3 - آموزش جهت دست یابی به دانش نظری و تجربه عملی لازم بایستی با در نظر گرفتن مقررات و توصیه نامه های بین المللی مربوطه انجام پذیرد .
4 - سطح دانش مورد لزوم به موجب بندهای مختلف ضمیمه می تواند بر این اساس که گواهینامه در سطح افسر مهندس ارشد در حال صدور است یا افسر مهندس دوم ، تغییر داده شود .
ضممیه ماده 2/3 -
حداقل دانش لازم جهت صدور گواهینامه افسران سرمهندس و افسران مهندس دوم کشتی هایی که قدرتشان توسط موتورخانه جلوبرنده اصلی با 3000 کیلووات نیرو جلوبرنده یا بیشتر تامین میشود
1 - سر فصل های ارایه شده ذیل جهت آزمون داوطلبان دریافت گواهینامه به عنوان افسر سر مهندس یا افسر مهندس دوم کشتی هایی که قدرتشان توسط موتورخانه جلوبرنده اصلی با 3000 کیلووات نیروی جلوبرنده یا بیشتر تامین می شود ، تدوین شده است . با در نظر داشتن اینکه افسر مهندس دوم باید در موقعیتی باشد تا مسوولیتهای افسر مهندس ارشد را در هر زمان قبول کند ، آزمون در این موضوعات درسی باید با هدف آزمایش توانایی داوطلب در فراگیری کلیه اطلاعات موجود که بر عملیات ایمن موتورخانه کشتی اثر می گذارد ، مطرح شود .
2 - در ارتباط با بند 4 (الف ) ذیل ، دستگاه اجرائی می تواند الزامات علمی را برای انواع ماشین آلات جلوبرنده ، به غیر از آن تاسیسات موتورخانه ای که گواهینامه اعطایی برای آنها دارای اعتبار است ، حذف کند . گواهینامه اعطا شده بر چنین مبنایی برای هیچ دسته از تاسیسات موتورخانه ای حذف شده معتبر نخواهد بود ، تا زمانیکه افسر مهندس ثابت کند که به نحو مطلب دستگاه اجرائی در این مواد واجد شایستگی می باشد چنین محدودیتی باید در گواهینامه ذکر شود.
3 - هر داوطلب باید در موضوعات ذیل دارای دانش نظری باشد :
الف - ترمودینامیک و انتقال حرارت .
ب - مکانیک و هیدرو مکانیک .
ج - اصول بهره برداری از تاسیسات تولید نیروی کشتی ( دیزل ، بخار و توربین گاز ) و منجمد سازی .
د - خواص فیزیکی و شیمیایی سوخت ها و مواد روان کننده .
ه- - مسایل شیمیایی و فیزیکی مربوط به آتش و مواد خاموش کننده .
ز - الکتروتکنولوژی دریایی ، تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی .
ح - مبانی سیستم های خودکار ، اندازه گیری و کنترل .
ط - معماری دریایی و ساختمان کشتی شامل کنترل خسارت .
4 - هر داوطلب باید حداقل در دروس ذیل از دانش کافی برخوردار باشد .
الف - بهره برداری و نگهداری از :
1 - موتورهای دیزل دریایی .
2 - موتورهای بخار جلوبرنده دریایی .
3 - توربین های گازی دریایی .
ب - بهره برداری و نگهداری ماشین آلات کمکی ، شامل سیستم های تلمبه زنی و لوله کشی ، تاسیسات دیگ بخار کمکی و سیستمهای سکان .
ج - بهره برداری ، آزمایش و نگهداری تجهیزات برقی و تجهیزات کنترل .
ه- - ردیابی نقص ماشین آلات ، تعیین محل نواقص و اقدام جهت جلوگیری از خسارت .
و- سازماندهی روش های تعمیر و نگهداری ایمن .
ز - روشها و وسایل کمکی جهت جلوگیری ، کشف و اطفاء حریق
ح - روشها و وسایل کمکی جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست توسط کشتیها .
ط - مقرراتی که جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست دریایی باید رعایت شوند .
ی - آثار آلودگی دریایی بر محیط زیست .
ک - کمکهای اولیه مربوط به آسیب هایی که ممکن است در فضاهای موتورخانه واقع شوند و استفاده از تجهیزات کمکهای اولیه .
ل - کاربردها و نحوه استفاده از وسایل نجات .
م - روشهای کنترل خسارت .
ن - عملکردهای کاری ایمن .
5 - هر داوطلب باید از حقوق دریایی بین المللی مندرج در موافقتنامه ها وکنوانسیون های بین المللی تا جائیکه بر تعهدات و مسئولیتهای خاص قسمت موتورخانه تاثیر می گذارند ، بویژه آنهایی که به ایمنی و حفاظت محیط زیست دریایی مربوط می شوند آگاهی داشته باشد . حدود دانش نسبت به قوانین ملی دریایی صلاحدید دستگاه اجرائی بوده اما باید تدابیر ملی جهت اجرای موافقتنامه ها و کنوانسیون های بین المللی را نیز در برگیرد.
6 - هر داوطلب باید از دانش مدیریت ، سازماندهی و آموزش پرسنل در کشتی برخوردار باشد .
ماده 3/3- حداقل شرایط الزامی جهت دریافت گواهینامه توسط افسران سرمهندس و افسران مهندس دوم کشتیهایی که قدرتشان توسط موتورخانه جلوبرنده اصلی با نیروی جلوبرنده بین 750 کیلووات و 3000 کیلووات تامین می شود :
1 - هر افسر سرمهندس و افسر مهندس دوم یک کشتی دریاپیما که قدرتش توسط موتورخانه جلوبرنده با نیروی جلوبرنده بین 750 و 3000 کیلووات تامین می شود باید دارای گواهینامه مناسب باشد .
2 - هر داوطلب صدور گواهینامه باید :
الف - ار نظر دستگاه اجرائی پزشکی بویژه بینایی و شنوایی برخوردار باشد .
ب - برای دریافت گواهینامه افسر مهندس مسوول نگهبانی واجد شرلیط باشد . و
1 - جهت صدور گواهینامه بعنوان افسر مهندس دوم ، حداقل 12 ماه خدمت دریایی تایید شده بعنوان کمک افسر مهندس یا افسر مهندس داشته باشد .
2 - جهت دریافت گواهینامه بعنوان افسر سرمهندس بایستی حداقل 24 ماه خدمت دریایی تایید شده را گذرانده باشد و حداقل 12 ماه از آن را با داشتن صلاحیت خدمت بعنوان افسر مهندس دوم گذرانده باشد .
ج - در یک دوره عملی تایید شده اطفا حریق شرکت کرده باشد .
د - آزمون مناسب را به نحو مطلوب دستگاه اجرائی قبول شده باشد . چنین آزمونی باید ، شامل مواد مندرج در ضمیمه این ماده باشد مگر اینکه دستگاه اجرائی الزامات آزمون و خدمت دریایی افسران کشتی هایی را که سفرهای نزدیک ساحل انجام می دهند با در نظر داشتن انواع کنترلهای هدایت از راه دور و اتوماتیک که کشتیها به آن مجهزند و اثرات آن بر روی ایمنی کلیه کشتیهایی که ممکن است در همان آبها سفر نمایند تغییر دهد .
3 - آموزش جهت دست یابی به تجربه عملی و علم نظری لازم باید توصیه نامه ها و مقررات بین المللی مربوطه را مورد قرار دهد .
4 - سطح دانش مورد لزوم بندهای مختلف ضممیه می تواند بر طبق اینکه گواهینامه در سطوح افسری مهندسی در حال صدور است یا در سطح افسر مهندس دوم ، تغییر کند .
5 - هر افسر مهندسی که واجد صلاحیت جهت خدمت بعنوان افسر مهندس دوم در کشتیهایی می باشد که قدرتشان توسط موتورخانه جلوبرنده اصلی با 3000 کیلووات نیروی جلوبرنده یا بیشتر تامین می شود ، می تواند به عنوان افسر سر مهندس کشتی هایی که قدرتشان توسط موتورخانه جلوبرنده اصلی با کمتر از 3000 کیلووات نیروی جلوبرنده تامین می شود ، خدمت کند مشروط بر اینکه بایستی حداقل دارای 21 ماه خدمت دریایی تایید شده به عنوان افسر مهندس در سمتی از مسوولیت باشد .
ضمیمه ماده 3/3
حداقل دانش مورد لزوم صدور گواهینامه افسران سر مهندس و افسران مهندس دوم کشتیهایی که قدرتشان توسط موتورخانه جلوبرنده اصلی با نیروی جلوبرنده ای بین 750 کیلووات و 3000 کیلووات تامین می شود
1 - سر فصل داده شده ذیل جهت آزمون داوطلبان صدور گواهینامه بعنوان افسر سر مهندس یا افسر مهندس دوم کشتیهایی که قدرتشان توسط موتورخانه جلوبرنده اصلی با نیروی جلوبرنده ای بین 750 کیلووات و 3000 کیلووات تامین می شود ،گرد آوری می گردد. با در نظر داشتن اینکه یک افسر مهندس دوم باید در سمتی باشد که مسوولیت های افسر مهندس ارشد در هر زمان را بر عهده گیرد ، آزمون در این موضوعات درسی باید به گونه ای طراحی شود که قادر به آزمایش توانایی داوطلب در فراگیری کلیه اطلاعات موجود و موثر بر عملیات ایمن موتورخانه کشتی باشد .
2 - در ارتباط با قسمت (د) بند (3) و قسمت (الف) بند (4) ذیل ، دستگاه اجرائی می تواند دانش لازمه برای انواع موتورخانه جلوبرنده را به غیر از آن تاسیسات موتورخانه ای که گواهینامه اعطاء شده به آنها باید معتبر باشد ، حذف کند گواهینامه اعطاء شده بر چننی مبنایی نباید جهت هر دسته از تاسیسات موتورخانه که حذف گشته است معتبر باشد تا زمانیکه افسر مهندس ثابت نماید که در این مواد به نحو مطلوب دستگاه اجرائی صالح می باشد . این چنین محدودیت هایی باید در گواهینامه قید شود .
3 - هر داوطلب باید دارای علم نظری پایه ای کافی برای فهم اصول اساسی دخیل در موضوعات درسی ذیل باشد :
الف - مراحل احتراق .
ب - انتقال حرارت .
د - 1 - موتورهای دیزل دریایی .
2 - موتور جلوبرنده بخار دریایی .
3 - توربین های گازی .
ه- - سیستم های سکان .
و - خواص سوختها و روان کننده ها .
ز - خواص مواد .
ح - مواد خاموش کننده آتش .
ط - تجهیزات الکتریکی دریایی .
ی - سیستم های خودکار ، اندازه گیری و کنترل .
ک - ساختمان کشتی ، شامل کنترل خسارت .
ل - سیستمهای کمکی .
4 - هر داوطلب باید دانش عملی کافی را حداقل در موضوعات درسی ذیل دارا باشند :
الف - بهره برداری و نگهداری از :
1 - موتورهای دیزل دریایی .
2 - موتور جلوبرنده بخار دریایی .
3 - توریبین های گازی .
ب - بهره برداری و نگهداری سیستم های موتورخانه کمکی ، شامل سیستم های سکان .
ج - بهره برداری ، آزمایش و نگهداری تجهیزات کنترل و الکتریکی .
د - بهره برداری و نگهداری تجهیزات تخلیه و بارگیری ماشین آلات عرشه .
ه- - کشف نقص ماشین آلات ، تعیین محل نواقص و اقدام جهت جلوگیری خسارت .
. - سازماندهی روشهای تعمیر و نگهداری ایمن .
ز - روشها و تجهیزات جلوگیری ، کشف و اطفاء حریق .
ح - مقرراتی که باید در مورد آلودگی محیط دریایی و روشها و تجهیزات جلوگیری از چنین آلودگی رعایت گردند .
ط - کمک های اولیه مربوط به آسیب های احتمالی مورد انتظار در فضاهای موتورخانه و استفاده از تجهیزات کمکهای اولیه .
ی - عملکرد و استفاده از لوازم نجات .
ک - روشهای کنترل خسارت با توجه خاص به اقداماتی که باید در صورت جاری شدن آب دریا در موتورخانه صورت گیرد .
ل - شیوه های ایمنی کار .
5 - هر داوطلبی باید هنگام اجرای تعهدات خاص و مسوولیتهای قسمت موتورخانه ، بخصوص آنهایی مربوط به ایمنی و حفاظت از محیط زیست دریایی می باشند ، از حقوق دریایی بین الملل به نحو مندرج در موافقت نامه ها و کنوانسیون های بین المللی مطلع باشد . میزان اطلاع از قوانین ملی به صلاحدید دستگاه اجرائی واگذار گردیده است ، اما باید تمهیدات ملی مربوط به اجرای موافقتنامه ها و کنوانسیون های بین الملل را نیز شامل گردد .
6 - هر داوطلب باید علم مدیریت پرسنل ، سازماندهی و آموزش در کشتیها را دارا باشد.
ماده 4/3 - حداقل شرایط الزامی جهت صدور گواهینامه افسران مهندس مسوول نگهبانی در یک موتورخانه ای که به طور سنتی توسط نیروی انسانی بهره برداری می شود یا افسران مهندس برای وظیفه تعیین شده در یک موتورخانه ای که بطور ادواری توسط نیروی غیر انسانی بهره برداری می شود :
1 - هر افسر مهندس مسوول نگهبانی در یک موتورخانه ای که به طور سنتی توسط نیروی انسانی بهره برداری می شود یا افسر مهندس برای وظیفه تعیین شده در یک موتورخانه که بطور ادواری توسط نیروی غیر انسانی بهره برداری می شود در یک کشتی دریاپیما که قدرتش توسط موتورخانه جلوبرنده اصلی با 750 کیلووات نیروی جلوبرنده یا بیشتر تامین می شود ، باید یک گواهینامه مناسب داشته باشد .
2 - هر داوطلب صدور گواهینامه باید :
الف - حداقل 18 سال سن داشته باشد .
ب - از نظر دستگاه اجرائی از صحت مزاج بویژه بینایی و شنوایی برخوردار باشد .
ج - حداقل دارای 3 سال تحصیلات یا آموزش تایید شده مربوط به وظایف یک مهندس دریایی باشد .
د - یک مدت کافی از خدمت دریایی را که ممکن بوده است در مدت 3 سال مذکور در قسمت (ج ) گنجانده شود ، کامل باشد .
ه- - از نظر دستگاه اجرائی در مورد بهره برداری و نگهداری از ماشین آلات دریایی دارای دانش عملی و نظری مناسب با وظایف یک افسر مهندس باشد .
و - یک دوره عملی تایید شده اطفا حریق را گذرانده باشد .
ز - دانش شیوه های ایمنی کار را دارا باشد .
دستگاه اجرائی می تواند الزامات قسمتهای (ج ) و(د) را برای افسران مهندس کشتیهایی که قدرتشان توسط موتورخانه جلوبرنده اصلی با کمتر از 3000 کیلووات نیروی جلوبرنده تامین میشود و سفرهای نزدیک ساحل انجام می دهند و با در نظر داشتن اثر آن بر ایمنی کلیه کشتی هایی که ممکن است در همان آبها مسافرت نمایند تغییر دهد .
3 - هر داوطلب باید علم بهره برداری و نگهداری ماشین آلات اصلی و کمکی را ، که باید شامل علم الزامات تنظیم کننده مربوطه و نیز علم حداقل موارد معین ذیل باشد ، داشته باشد :
الف - وظایف معمول نگهبانی :
1 - وظایف مربوط به تحویل گرفتن و قبول یک نگهبانی .
2 - وظایف معمول که در طول یک نگهبانی به عهده گرفته می شود .
3 - نگهداری از دفتر گزارش فضای موتورخانه و اهمیت یادداشتهای ثبت شده .
4 - وظایف مربوط به تحویل دادن نگهبانی .
ب - ماشین آلات اصلی و کمکی :
1 - کمک در آماده کردن ماشین آلات اصلی و ماشین آلات کمکی برای عملیات .
2 - بهره برداری از دیگ های بخار ، شامل سیستم احتراق .
3 - روشهای کنترل سطح آب در دیگ های بخار و اعمال اقدامات ضروری چنانچه سطح آب غیر معمول باشد .
4 - تعیین محل نواقص معمولی ماشین آلات در موتورخانه و فضای دیگ و اعمال اقدامات ضروری جهت جلوگیری از خسارت .
ج - سیستم های پمپاژ :
1 - عملیات معمول پمپاژ.
2 - بهره برداری از سیستم های پمپاژ محموله ، آب توازن و فاضلاب .
د - موتور مولد :
ه- - تشریفات ایمنی و وضعیت اضطراری :
1 - احتیاط های ایمنی که در طول یک نگهبانی باید رعایت شوند و اقدامات فوری باید در صورت بروز احتراق یا حادثه صورت گیرند ، با رجوع خاص به سیستمهای نفتی .
2 - جدا کردن انواع موتورالکتریک و انواع دیگر موتور و تجهیزات مورد لزوم از روی ایمنی قبل از اینکه به پرسنل اجازه کار با چنین موتورها و تجهیزاتی داده شود .
و - تشریفات ضد آلودگی :
احتیاط هایی که باید به منظور جلوگیری از آلودگی محیط توسط نفت ، باقیمانده محموله ، فاضلاب، دود یا سایر آلوده کننده ها رعایت شوند . استفاده از تجهیزات پیشگیری آلودگی ، شامل جداکننده های آب روغنی ، سیستمهای مخزن رسوب و موتور تخلیه فاضلاب .
ز - کمکهای اولیه :
کمکهای اولیه اساسی مربوط به آسیب هایی که ممکن است در فضاهای موتورخانه اتفاق افتد .
4 - در مواردی که دیگهای بخار قسمتی از موتورخانه کشتی را تشکیل نمی دهند ، دستگاه اجرائی می تواند الزامات علمی جزوهای (1) و(2) قسمت (ب )بند (3) را حذف کند . گواهینامه اعطاشده بر چنین مبنایی برای خدمت در کشتی هایی که در آنها دیگهای بخار قسمتی از موتورخانه را تشکیل می دهند معتبر نخواهد بود ، مگر اینکه افسر مهندس ثابت کند که در مورد حذف شده به نحو مطلوب دستگاه اجرائی واجد شرایط می باشد . این چنین محدودیتهایی باید در گواهینامه قید شود .
5 - جهت دستیابی به تجربه عملی و علم نظری لازم باید توصیه نامه ها و مقررات بین المللی مربوطه را در آموزش مدنظر قرار داد .
ماده 5/3 – حداقل شرایط الزامی جهت تضمین مستمر افسران مهندس و همگانی زمانی دانش آنها:
1 - هر افسر مهندس دارای گواهینامه که در دریا خدمت می کند یا پس از گذراندن مدتی در ساحل قصد باز گشت به دریا را دارد باید ، به منظور ادامه واجد شرایط بودن برای خدمت در درجه ای مناسب گواهینامه اش ، در فواصل زمانی منظم بدون تجاوز از 5 سال در خصوص موارد ذیل به نحو مطلوب دستگاه اجرائی تایید شود :
الف - صحت مزاج ، شامل بینایی و شنوایی ، و
ب - صلاحیت حرفه ای :
1 - به وسیله خدمت تایید شده به عنوان افسر مهندس یا حداقل یک سال در طی 5 سال ماقبل ، یا
2- به موجب عملکردهای انجام شده مربوط به وظایف مناسب با درجه گواهینامه اش در اختیار شده که معادل خدمت دریایی مورد لزوم جزو (1) قسمت (ب ) بند (1) در نظر گرفته میشوند، یا
3 - به واسطه یکی از موارد ذیل :
- قبولی در یک آزمایش تایید شده .
- اتمام موفقیت آمیز یک دوره یا دوره های تایید شده ، یا
- اتمام خدمت دریایی تایید شده به عنوان افسر مهندس برای مدتی حداقل سه ماه در یک سمت بالاتر در یک درجه پایین تر از درجه گواهینامه اش ، بلافاصله قبل از گرفتن درجه ای که وی به موجب گواهینامه اش از آن بر خوردار می باشد .
2 - دوره یا دوره های مورد اشاره در جزو (3) قسمت (ب ) بند (1) باید ، بخصوص ، شامل تغییرات در توصیه نامه ها و مقررات بین المللی در خصوص ایمنی جان اشخاص در دریا و حفاظت محیط زیست دریایی باشد .
3 - دستگاه اجرائی باید اطمینان دهد که متون تغییرات اخیر در مقررات بین المللی در خصوص ایمنی جان اشخاص در دریا و حفاظت محیط دریایی در دسترس کشتیهای تحت صلاحیتش قرار می گیرند .
ماده 6/3 – حداقل شرایط الزامی جهت درجه داران تشکیل دهنده قسمتی از نگهبانی موتورخانه :
1- حداقل شرایط برای یک درجه دار ، چنانچه تشکیل دهنده قسمتی از نگهبانی موتورخانه باشد ، باید به نحو مذکور در بند (2) باشد . این الزامات برای درجه داران ذیل نمی باشد :
الف - درجه دارانی که به عنوان کمک افسر مهندس مسوول نگهبانی منصوب شده است .
ب - درجه داری که تحت آموزش می باشد .
ج - درجه داری که وظایفش به هنگام نگهبانی از ماهیت غیر ماهرانه برخوردار است .
2 - هر درجه دار تشکیل دهنده قسمتی از نگهبانی موتورخانه باید :
الف - حداقل 16 سال سن داشته باشد .
ب - از نظر دستگاه اجرائی از صحت مزاج به ویژه بینایی و شنوایی برخوردار باشد .
ج - از نظر دستگاه اجرائی از جهت موارد ذیل مورد تایید باشد :
1 - تجربه یا آموزش مربوط به اطفاء حریق ، کمک های اولیه مقدماتی تکنیک های حفظ جان افراد ، به منظور مخاطره افتادن سلامتی و ایمنی افراد .
2 - تونایی فهم دستورات و تفهیم مسایل مربوط به وظایفش .
د - از نظر دستگاه اجرائی :
1 - دارای تجربه در ساحل مربوط به وظایف دریایی خود باشد که توسط خدمت دریایی به مدت کافی و به نحو مطلوب دستگاه اجرائی تکمیل شده باشد ، یا
2 - یا قبل از دریانوردی یا در کشتی تحت آموزش ویژه ای که شامل خدمت دریایی به مدت کافی و به نحو مطلوب دستگاه اجرائی می باشد ، قرار گرفته باشد ، یا
3 - دارای 6 ماه خدمت دریایی تایید شده می باشد .
3 - چنین درجه دارانی بایستی از موارد ذیل مطلع باشند :
الف - روشهای نگهبانی موتورخانه و توانایی انجام عملیات معمول نگهبانی مناسب با وظایفش .
ب - تمرینات کاری ایمن به نحوی که مربوط به عملیات موتورخانه می شوند .
ج - واژه های بکار رفته در فضاهای موتورخانه و اسامی ماشین آلات و تجهیزات مربوط به وظایفش .
د - روشهای مقدماتی حفاظت محیطی .
4 - هر درجه دار ملزم به انجام نگهبانی از دیگ بخار باید از طرز بهره برداری ایمن از این دیگها مطلع بوده و توانایی حفظ فشارهای بخار و سطوح صحیح آب را داشته باشد .
5 - درجه دار تشکیل دهنده قسمتی از نگهبانی موتورخانه باید با وظایف نگهبانی خود در فضاهای موتورخانه در کشتی ای که وی باید در آن خدمت کند آشنا باشد . بخصوص ، در رابطه با آن کشتی ، درجه دار باید موارد ذیل را دارا باشد :
الف - دانش استفاده از سیستم های مناسب برای ارتباط داخلی .
ب - دانش در مورد مسیرهای فرار از فضاهای موتورخانه .
ج - دانش در مورد سیستم های اعلام خطر در موتورخانه و توانایی تمیز بین انواع اعلام خطرهای متفاوت ، با توجه خاص به اعلام خطرهای گاز خاموش کننده آتش .
د - آشنایی با محل و استفاده از تجهیزات آتش نشانی در فضاهای موتورخانه .
6 - دستگاه اجرائی می تواند به بررسی این مساله بپردازد که آیا دریانوردی که در 5 سال اخیر ، پیش از لازم الاجرا شدن کنوانسیون برای آن دستگاه اجرائی ، حداقل به مدت یک سال در یک سمت مربوطه در قسمت موتورخانه مشغول بوده است ، الزامات مربوط به این ماده را برآورده نموده است یا خیر .
فصل 4 - قسمت مخابرات رادیویی حفظ و نگهبانی مخابرات رادیویی
نکته توضیحی :
مقررات الزامی مربوط به نگهبانی مخابرات رادیویی در مقررات مخابرات رادیویی بیان شده اند ، و مقررات حفظ و نگهبانی ایمن مخابرات رادیویی در کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص در دریا و در مقررات مخابرات رادیویی آمده اند که این دو دسته مقررات در حال اجرا بوده و ممکن است در آینده تغییر یابند .
همچنین ، قطعنامه های مربوطه مصوب کنفرانس بین المللی آموزش و صدور گواهینامه دریانوردان 1978 ، مورد توجه قرار گیرد .
ماده1/4 – حداقل الزامات اجباری جهت صدور گواهینامه افسران مخابرات رادیویی :
1 - هر افسر مخابرات رادیویی مسوول یا انجام دهنده وظایف رادیویی در کشتی باید دارای گواهینامه یا گواهینامه های مناسب صادره ، یا به رسمیت شناخته شده توسط دستگاه اجرائی به موجب مفاد مقررات رادیویی بوده و به منظور واجد شرایط بودن ، سابقه کافی داشته باشد .
2 - به علاوه یک افسر مخابرات رادیویی یابد :
الف - کمتر از 18 سال سن نداشته باشد .
ب - از نظر دستگاه اجرائی از صحت مزاج به ویژه بینایی و شنوایی و تکلم برخوردار باشد .
ج - هر داوطلب دریافت گواهینامه ملزم به گذراندن آزمون یا آزمونهایی به نحو مطلوب دستگاه اجرائی خواهد بود .
4 - افسر رادیو به منظور انجام وظایف رادیویی خود به طور ایمن و کارآمد ، بالیستی دارای سطح مناسبی از دانش مورد لزوم صدور گواهینامه باشد . دستگاه اجرائی به منظور تعیین سطح مناسب و آموزش لازم جهت نیل به آن دانش و توانایی عملی ، بایستی الزامات مقررات مخابرات رادیویی و ضمیمه این مقررات را مورد توجه قرار دهد . دستگاههای اجرائی همچنین باید قطعنامه های مربوط مصوب کنفرانس بین المللی آموزش و صدور گواهینامه دریانوردان ، 1978 ، توصیه نامه های مربوطه ایمکو مد نظر قرار دهد .

ضمیمه ماده 1/4
حداقل دانش اضافی و شرایط آموزش افسران مخابرات رادیوئی
علاوه بر احراز شرایط صدور گواهینامه طبق مقررات رادیویی ، افسران رادیو باید نسبت به موارد ذیل دانش و آموزش ، از جمله آموزش عملی ، داشته باشند :
الف - ارایه خدمات رادیویی در وضعیت های اضطراری ، از جمله:
1 - ترک کشتی .
2 - آتش سوزی در کشتی .
3 - خرابی کامل یا نسبی ایستگاه رادیویی .
ب - بهره برداری از قایق های نجات ، قایق های نجات بی موتور ، شناورهای ویژه نجات و تجهیزات آنها ، با توجه خاص به دستگاههای مخابرات رادیویی ثابت و قابل حمل قایق نجات و چراغهای راهنمای رادیویی نشاندهنده موقعیت اضطراری .
ج - نجات جان در دریا .
د - کمک های اولیه .
ه- - پیشگیری از آتش و اطفاء حریق با توجه خاص به تاسیسات مخابرات رادیویی .
و - اقدامات پیشگیرانه جهت ایمنی کشتی و پرسنل در ارتباط با خطرهای مربوط به تجهیزات رادیویی و ، از جمله خطرهای الکتریکی ، پرتوزایی ،
مکانیکی و شیمیایی .
ز - استفاده از راهنمای تجسس و نجات کشتی بازرگانی ایمکو با توجه خاص به مخابرات رادیویی .
ح - رویه ها و سیستم های گزارش موقعیت کشتی .
ط - استفاده از قانون بین المللی علایم و مجموعه واژگان ناوبری دریایی استاندارد ایمکو .
ی - رویه ها و سیستم های پزشکی رادیویی .
ماده 2/4 – حداقل الزامات اجباری جهت تضمین تخصص مستمر افسران مخابرات رادیویی و همگام با زمان نمودن دانش آنها :
1 - هر افسر مخابرات رادیویی دارای گواهینامه یا گواهینامه های صادره یا به رسمیت شناخته شده از نظر دستگاه اجرائی باید به منظور تداوم واجد شرایط بودن جهت خدمت دریایی ، از نظر دستگاه اجرائی دارای شرایط ذیل باشد :
الف - صحت مزاج ، بخصوص در موارد بینایی ، شنوایی و تکلم در فواصل زمانی منظم که بیش از 5 سال نباشد ، و
ب - صلاحیت حرفه ای :
1 - یا سابقه خدمت موردتایید بیش از 5 سال بدون وقفه در مخابرات به عنوان یک افسر رادیویی .
2 - به دنبال چنین وقفه ای از طریق گذراندن یک امتحان مورد تایید یا انجام موفق یک دوره یا دوره های آموزشی مورد تایید دریا یا ساحل که باید شامل مطالبی باشد که بطور مستقیم با ایمنی جان اشخاص در دریا و تجهیزات مخابرات رادیویی مدرن ارتباط دارند ، و نیز می تواند شامل تجهیزات هدایت رادیویی دریانوردی باشد .
2 - هنگام شروع بهره برداری از وضعیتها ، تجهیزات یا روشهای جدید در کشتیهای مجاز به افراشتن پرچم دستگاه اجرائی ، آن دستگاه اجرائی می تواند افسران مخابرات رادیویی را ملزم به گذراندن یک امتحان مورد تایید یا اتمام موفقیت آمیز دوره یا دوره های آموزشی مناسب در دریا یا ساحل ، با توجه خاص به وظایف ایمنی ، بنماید .
3 - به منظور تداوم واجد شرایط بودن برای خدمت دریایی در انواع خاصی از کشتیهایی که برای آنها شرایط آموزش ویژه در سطح بین المللی مورد موافقت قرار گرفته است ، هر افسر مخابرات رادیویی باید ، آزمونها یا آموزش مربوطه مورد تایید را که توصیه نامه ها و مقررات بین المللی مربوطه را مد نظر قرار خواهد داد با موفقیت به اتمام رساند .
4 - دستگاه اجرائی باید تضمین نماید که متون تغییرات اخیر در مقررات بین المللی مربوط به مخابرات رادیویی و مرتبط با ایمنی جان اشخاص در دریا در دسترس کشتیهای تحت صلاحیت وی قرار گرفته است .
5 - به دستگاههای اجرایی توصیه می شود با مشورت دستگاههای مربوطه دیگر ، به تنظیم یا بهبود تنظیمات ساختاری از دوره های آمادگی یافته های جدید و همگام با زمان ، خواه اختیاری خواه الزامی ، به نحو مقتضی ، در دریا یا ساحل ، برای افسران مخابرات رادیویی که در حال خدمت در دریا می باشند و بخصوص برای کسانی که مجددا به خدمت دریایی باز می گردند ، اقدام نمایند. دوره یا دوره ها باید شامل مطالبی باشد که بطور مستقیم با وظایف مخابرات رادیویی در ارتباط می باشند و شامل تغییرات در تکنولوژی مخابرات رادیویی دریایی و توصیه نامه ها و مقررات بین المللی مربوطه در خصوص ایمنی جان اشخاص در دریا باشد .
ماده3/4 – حداقل الزامات اجباری جهت صدور گواهینامه متصدیان رادیو تلفن :
1 - هر متصدی رادیو تلفن مسوول یا انجام دهنده وظایف مخابرات رادیویی در یک کشتی باید دارای گواهینامه یا گواهینامه های مناسب صادره یا به رسمیت شناخته شده توسط دستگاه اجرائی به موجب مفاد مقررات رادیویی باشد .
2 - به علاوه ، چنین متصدی رادیو تلفن کشتی که به موجب کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاص در دریا ، ملزم به داشتن ایستگاه رادیو تلفن می باشد ، بایستی :
الف - کمتر از 18 سال سن نداشته باشد .
ب - از نظر دستگاه اجرائی از صحت مزاج به ویژه بینایی ، شنوایی و تکلم برخوردار باشد .
ج - الزامات ضمیمه این ماده را احراز نماید .
3 - هر داوطلب دریافت گواهینامه ملزم به گذراندن آزمون یا آزمونهایی به نحو مطلوب دستگاه اجرائی مربوطه خواهد بود .
4 - متصدی رادیو تلفن به منظور انجام وظایف مخابرات رادیویی خود بطور ایمن و کارآمد بایستی دارای سطح مناسبی از دانش مورد لزوم صدور گواهینامه باشد . در تعیین سطح مناسب دانش و آموزش لازم جهت نیل به آن دانش و توانایی عملی دستگاههای اجرائی باید الزامات مقررات مخابرات رادیویی و ضمیمه این ماده را مدنظر قرار دهند . دستگاههای اجرائی همچنین باید قطعنامه های مربوطه مصوب کنفرانس بین المللی آموزش و صدور گواهینامه دریانوردان 1978 ، و توصیه نامه های مربوطه ایمکو را مدنظر قرار دهند .
ضمیمه ماده 3/4 –
حداقل دانش اضافی و الزامات آموزش برای متصدیان رادیو تلفن
علاوه بر احراز شرایط صدور گواهینامه طبق مقررات رادیویی ، متصدیان رادیو تلفن باید نسبت به موارد ذیل دانش و آموزش ، از جمله اموزش عملی داشته باشند :
الف - ارایه خدمات مخابرات رادیویی در وضعیت های اظطراری ، شامل :
1 - ترک کشتی .
2 - آتش سوزی در کشتی .
3 - خرابی کامل یا نسبی ایستگاه رادیویی .
ب - بهره برداری از قایق های نجات ، قایق های نجات بی موتور ، وسایل شناورهای ویژه نجات ، و تجهیزات آنها ، با توجه خاص به دستگاههای رادیویی قابل حمل و ثابت قایق نجات و امواج رادیویی نشاندهنده موقعیت در وضع اضطراری .
ج - نجات جان در دریا .
د - کمک های اولیه .
ه- - پیشگیری از آتش و اطفا حریق با توجه خاص به تاسیسات مخابرات رادیویی .
و - اقدامات پیشگیرانه جهت ایمنی کشتی و پرسنل در ارتباط با خطرهای مربوط به تجهیزات مخابرات رادیویی ، از جمله خطرهای الکتریکی ، پرتوزایی ، مکانیکی و شیمیایی .
ز - استفاده از راهنمای تجسس و نجات کشتی بازرگانی ایمکو یا توجه خاص به مخابرات رادیویی .
ح - رویه ها و سیستم های گزارش موقعیت کشتی .
ط - استفاده از قانون بین المللی علایم و مجموعه واژگان ناوبری دریایی استاندارد ایمکو .
ی - رویه ها و سیستم های پزشکی رادیو .
فصل 5 - الزامات ویژه برای تانکرها
ماده 1/5 – حداقل الزامات اجباری برای آموزش و صلاحیت های فرماندهان ، افسران و درجه داران نفت کش ها :
1 - افسران و درجه دارانی که باید وظایف ویژه و مسوولیتهای مرتبط با این وظایف را در مورد محموله و تجهیزات محموله و در نفت کش ، بر عهده بگیرند و به عنوان قسمتی از دوره کاری منظم خود در یک کشتی نفت کش خدمت نکرده اند ، پیش از انجام این وظایف باید دوره مناسب اطفاء حریق را در ساحل گذرانده باشند ، و انجام این وظایف باید یک دوره مناسب اطفاء را در ساحل گذرانده باشند ، و
الف - یک دوره مناسب خدمت تحت نظارت در کشتی به منظور کسب دانش کافی در مورد تمرینات عملیاتی ایمن ،یا
ب - یک دوره آشنایی با نفت کش که باید در برگیرنده اقدامات و روش های احتیاطی اساسی ایمنی و جلوگیری از آلودگی ، طرح انواع مختلف نفت کش ها ، انواع محموله ، خطرات آنها و تجهیزات تخلیه و بارگیری آنها ، ترتیب کلی عملیات و واژگان مربوط به نفت کش ها باشد .
2 - فرماندهان ، افسران مهندس ، افسران اول ، افسران مهندس دوم و در غیر این موارد ، هر شخصی که مسئولیت اولیه بارگیری ، تخلیه و مراقبت در انتقال یا کار با محموله را بر عهده دارد ، علاوه بر مفاد بند (1) ، باید :
الف - از تجربه متناسب با وظایف خود در نفت کش برخوردار باشد .
ب - یک برنامه آموزشی با وظایف خود را شامل ایمنی نفت کش، تدابیر و سیستمهای ایمنی در مقابل آتش ، جلوگیری و کنترل آلودگی ، روش انجام عملیات و ، تعهدات مندرج در قوانین و مقررات لازم الاجرا .
3 - ظرف دو سال پس از لازم الاجرا شدن کنوانسیون برای یک کشور عضو ، یک دریانورد را چنانچه برای مدت حداقل یک سال در طی پنج سال گذشته در یک سمت مقتضی در نفت کش ها خدمت کرده باشد می توان واجد شرایط بند (2) (ب ) تلقی نمود .
ماده 2/5 - حداقل الزامات اجباری برای آموزش و صلاحیت های فرماندهان ، افسران و درجه داران تانکرهای شیمیایی :
1 - افسران و درجه دارانی که باید وظایف ویژه و مسئولیت های مرتبط با این وظایف را در مورد محموله و تجهیزات محموله در تانکرهای شیمیایی ، بر عهده بگیرند و به عنوان قسمتی از دوره کاری منظم خود در یک تانکر شیمیایی خدمت نکرده اند ، پیش از انجام این وظایف باید یک دوره مناسب اطفاء حریق را در ساحل گذرانده باشد ، و
الف - یک دوره مناسب خدمت تحت نظارت در کشتی به منظور کسب دانش کافی در مورد تمرینات عملیاتی ایمن ، یا
ب - یک دوره آشنایی شیمیایی که باید در برگیرنده اقدامات و روش های احتیاطی اساسی ایمنی و جلوگیری از آلودگی طرح انواع مختلف تانکرهای شیمیایی ، انواع محموله ، خطرات آنها و تجهیزات تخلیه و بارگیری آنها ،
ترتیب کلی عملیات و واژگان مربوط به تانکرهای شیمیایی باشد .
2 - فرماندهان ، افسران مهندس ارشد ، افسران اول ، افسران مهندس دوم و در غیر این موارد ، هر شخصی که مسوولیت اولیه بارگیری ، تخلیه و مراقبت در انتقال یا کار با محوله دارد ، علاوه بر مفاد بند (1) ، باید :
الف - از تجربه متناسب با وظایف خود در تانکر شیمیایی برخوردار باشد ، و
ب - یک برنامه آموزشی متناسب با وظایف خود را ، شامل ایمنی تانکر شیمیایی ، تدابیر و سیستمهای ایمنی در مقابل حریق ، جلوگیری و کنترل آلودگی ، روش انجام عملیات و ، تعهدات مندرج در قوانین و مقررات لازم الاجرا .
3 - ظرف دو سال پس از لازم الاجرا شدن کنوانسیون برای یک کشور عضو ، یک دریانورد را چنانچه برای مدت حداقل یک سال در طی پنج سال گذشته در یک سمت مقتضی در تانکرهای شیمیایی خدمت کرده باشد می توان واجد شرایط بند (2) (ب) تلقی نمود .
ماده 3/5 – حداقل الزامات اجباری برای آموزش و صلاحیتهای فرماندهان ، افسران و درجه داران تانکرهای گاز مایع
1 - افسران و درجه دارانی که باید وظایف ویژه و مسوولیت های مرتبط با این وظایف را در مورد محموله و تجهیزات محموله در تانکرهای گاز مایع ، برعهده بگیرند به عنوان قسمتی از دوره کاری منظم خود در یک تانکر گاز مایع خدمت نکرده اند ، پیش از انجام این وظایف باید یک دوره مناسب اطفاء حریق را در ساحل گذرانده باشد، و
الف - یک دوره مناسب خدمت تحت نظارت درکشتی به منظور کسب دانش کافی در مورد تمرینات عملیاتی ایمن ، یا
ب - یک دوره آشنایی با تانکرهای گاز مایع که باید در برگیرنده اقدامات روش های احتیاطی اساسی ایمنی و جلوگیری از آلودگی ، طرح انواع مختلف تانکرهای گاز مایع ، انواع محموله ، خطرات آنها و تجهیزات و تخلیه و بارگیری آنها ، ترتیب کلی عملیات و واژگان مربوط به تانکرهای گاز مایع باشد .
2 - فرماندهان ، افسران مهندس ارشد ، افسران مهندس دوم و در غیر این موارد ، هر شخصی که مسوولیت اولیه بارگیری ، تخلیه و مراقبت در انتقال یا کار با محوله را بر عهده دارد ، علاوه بر مفاد بند (1) ، باید :
الف - از تجربه متناسب با وظایف خود در تانکرهای گاز مایع برخوردار باشد ، و
ب - یک برنامه آموزشی متناسب با وظایف خود را ، شامل ایمنی تانکرهای گاز مایع ، تدابیر و سیستمهای ایمنی در مقابل حریق ، جلوگیری و کنترل آلودگی ، روش انجام عملیات و ، تعهدات مندرج در قوانین و مقررات لازم الاجرا را گذرانده باشد .
3 - ظرف دو سال پس از لازم الاجرا شدن کنوانسیون برای یک کشور عضو ، یک دریانورد را چنانچه برای مدت حداقل یک سال در طی پنج سال گذشته در یک سمت مقتضی در تانکرهای گاز مایع خدمت کرده باشد میتوان واجد شرایط بند (2) (ب) تلقی نمود .
فصل 6 - تسلط بر وسایل نجات
ماده 1/6 – حداقل الزامات اجباری برای صدور گواهینامه تخصص در شناور نجات :
هر دریانوردی که قرار است برای وی گواهینامه تخصص در شناور نجات صادر گردد باید :
الف - کمتر از 5/17 سال سن نداشته باشد
ب - از نظر دستگاه اجرائی از صحت مزاج برخوردار باشد .
ج - دارای خدمت دریایی تایید شده به مدت حداقل 12 ماه باشد یا در یک دوره آموزشی تایید شده شرکت جسته و دارای خدمت دریایی تایید شده به مدت حداقل 9 ماه باشد .
د - از نظر دستگاه اجرائی طی آزمون یا از طریق ارزیابی مستمر در طی یک دوره آموزشی تاییر شده واجد دانش نسبت به محتوای ضممیه ماده حاضر شناخته شود .
ه- - از طریق آزمون یا از طریق ارزیابی مستمر در طی یک دوره آموزشی تایید شده ، در حد رضایت دستگاه اجرائی ثابت نماید که دارای توانایی انجام موارد ذیل می باشد :
1 - پوشیدن جلیقه نجات به نحوه صحیح با پرش بی خطر از ارتفاع به درون آب ، سوار شدن بر قایق نجات آب با به تن داشتن جلیقه نجات .
2 - به حال عادی درآوردن قایق نجات واژگون در حال به تن داشتن جلیقه نجات .
3 - تفسیر علایم روی شناور نجات در خصوص تعداد نفراتی که مجاز به حمل آنها می باشد .
4 - دادن دستورهای صحیح لازم برای به آب انداختن و از آب گرفتن شناور نجات ، تخلیه کشتی و جابه جایی و پیاده شدن از شناور نجات .
5 - آماده سازی و به آب انداختن ایمن شناور نجات و تخلیه سریع پهلوی کشتی .
6 - برخورد افراد آسیب دیده در هنگام ترک کشتی و پس از آن .
7 - پارو زدن و هدایت ، برافراشتن بادبان ، تنظیم بادبان ها ، کنترل قایقی که با بادبان حرکت می کند و هدایت قایق به کمک قطب نما .
8 - استفاده از تجهیزات ارسال علایم ، از جمله پایروتکنیک ها .
9 - استفاده از تجهیزات رادیویی قابل حمل در شناور نجات .
ضممیه ماده 1/6
حداقل دانش لازم برای صدور گواهینامه های تخصص در شناور نجات
1 - انواع وضعیت های اضطراری که ممکن است بروز نمایند همچون تصادمات ، آتش سوزی ، و آب گرفتگی کشتی .
2 - اصول مربوط به حفظ جان شامل :
الف - ارزش آموزش و تمرین ها.
ب - نیاز به آمادگی برای موارد اضطراری .
ج - اقداماتی که باید به هنگام احضار به محل های استقرار شناورهای نجات انجام شود .
د - اقداماتی که باید هنگام الزام به رهاسازی کشتی انجام گیرد.
ه- - اقداماتی که باید هنگام داخل شدن به آب انجام گردد .
و - اقداماتی که باید هنگام سوار شدن به شناور نجات انجام شود .
ز - خطرات اصلی برای بازماندگان .
3 - وظایف خاص تعیین شده برای هر یک از خدمه به شرح فهرست وظایف اضطراری پرسنل ، از جمله تفاوت های میان علایم احضار تمامی پرسنل به سمت شناور نجات و ایستگاههای آتش نشانی .
4 - انواع وسایل نجات که معمولا در کشتی حمل می شوند .
5 - ساختار و پوشش خارجی شناور نجات و اقلام خاص تجهیزات آنها .
6 - ویژگی ها و تسهیلات ویژه شناور نجات .
7 - انواع مختلف وسایل بکار رفته برای به آب انداختن شناور نجات .
8 - روش های به آب انداختن شناور نجات در دریای نامساعد.
9 - اقدامی که باید پس از ترک کشتی انجام شود .
10 - کنترل قایق نجات در هوای نامساعد .
11 - استفاده از طناب ، لنگر و سایر تجهیزات .
12 - تقسیم غذا و آب در قایق نجات .
13 - روش های نجات هلیکوپتری ، و
14 - استفاده از جعبه کمک های اولیه و تکنیک های تنفس مصنوعی .
15 - وسایل رادیویی حمل شده در شناور نجات شامل بیکن های رادیویی نشان دهنده موقعیت در موارد اضطراری .
16 - آثار گرمازدگی و جلوگیری از آن با استفاده از پوشش ها و لباس های محافظ.
17 - روش های بکار انداختن و بهره برداری از موتور شناور نجات و وسایل کمکی آن به همراه استفاده از وسایل اطفاء حریق موجود
18- استفاده از قایق های اضطراری و قایق های نجات موتوری برای هدایت قایق های بادی و نجات بازماندگان و افراد در دریا .
19 - به ساحل چسباندن یک شناور نجات .
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن کنوانسیون شامل مقدمه هفده ماده و ضمایم آن در شش فصل در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ هفتم مرداد ماه یگرهزا رو سیصدو هفتادو پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 8/5/1375 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رییس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 14985

تاریخ تصویب : 1375/05/07

تاریخ ابلاغ : 1375/05/25

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.