×

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل مربوط به متن معتبر پنج زبانی کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین المللی

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل مربوط به متن معتبر پنج زبانی کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین المللی

قانون-الحاق-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-به-پروتکل-مربوط-به-متن-معتبر-پنج-زبانی-کنوانسیون-هواپیمایی-کشوری-بین-المللی
شماره 213 ـ ق - 7/7/1375
حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای هاشمی رفسنجانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 62173/16230 مورخ 24/4/1375 دولت در خصوص الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل مربوط به متن معتبر پنج زبانی کنوانسیون هواپیمایی کشور بین المللی که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ 21/6/1375 مجلس شورای اسلامی عینا تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است در اجرای اصل سیکصدو بیست و سوم قانون اساسی به پیوست ارسال می گردد .
رییس مجلس شورای اسلامی ـ علی اکبر ناطق نوری
شماره 7370 - 11/7/1375
وزارت راه و ترابری
قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل مربوط به متن معتبر پنج زبانی کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین المللی که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و یکم شهریور ماه یکهزار و سیصدو هفتادو پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 28/6/1375 به تایید شورا ینگهبان رسیده و طی نامه شماره 213 ـق مورخ 7/7/1375 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردند .
رئیس جمهور ـ اکبر هاشمی رفسنجانی

ماده واحده ـ پروتکل مربوط به متن معتبر پنج زبانی کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین المللی ـ مشتمل بر یک مقدمه و (10) ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود .
پروتکل متن معتبر پنج زبانی کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین المللی (شیکاگو ـ مصوب 1323 هجری شمسی برابر با 1944 میلادی )
دولتهای امضاء کننده زیر :
با توجه به اینکه بیست و نهمین اجلاس مجمع قطعنامه 21 ـ29 الف علاوه بر سایر موارد از شورا و دبیر کل درخواست نمود اقدامات لازمی برای تقویت استفاده از زبان عربی در سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی اتخاذ نموده و اقدامات مزبور را با هدف نیل به استفاده از زبان عربی در سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی در سطح زبانهای دیگر در سازمان ـ به دقت زیر داشته باشد :
یا عنایت به اینکه متن انگلیسی کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین المللی در تاریخ 16/9/1323 هجری شمسی برابر با 7 دسامبر 1944 میلادی در شیکاگو برای امضاء مفتوح گردید .
با توجه به اینکه به موجب پروتکل امضاء شده در بوینس آیرس به تاریخ 2/7/1347 هجری شمسی برابر با 24 سپتامبر 1968 میلادی راجع به متن معتبر سه زبانی کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین المللی منعقده در 16/9/1323 هجری شمسی برابر با 7 دسامبر 1944 میلادی متن کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین المللی ( که از این پس کنوانسیون خوانده می شود ) به زبانهای فرانسوی واسپانیایی به تصویب رسید و به همراه متن کنوانسیون به زبان انگلیسی همچنانکه در بند پایانی کنوانسیون پیس بینی گردیده متنی که از اعتبار یکسان برخوردار است را تشکیل می دهد ،
با توجه به اینکه پروتکل راجع به اصلاح کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین المللی و پروتکل راجع به متن معتبر چهار زبانی کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین المللی (شیکاگو ـ مصوب 1323 هجری شمسی برابر 1944 میلادی ) در تاریخ 8/7/1356 هجری شمسی برابر با 30 سپتامبر 1977 برای اعتبار متن کنوانسیون و اصلاحیه های آن به زبان روسی به تصویب رسد ،
بنابر این با عنایت به اینکه شایسته است مقررات لازم برای وجود متن کنوانسیون به زبان عربی تدوین گردد .
با توجه به اینکه در تدوین مقررات مزبور ، باید به اصلاحیه های کنوانسیون به زبانهای انگلیسی ، فرانسوی ، روسی و اسپانیایی که متون آنها از اعتبار یکسانی برخوردار است و اینکه طبق بند (الف) ماده (94 ) کنوانسیون ، هر اصلاحیه فقط در مورد کشوری لازم الاجرا خواهد شد که آن را تصویب نموده ، توجه گردد ،
به شرح زیر موافقت نمودند :
ماده 1 ـ متن کنوانسیون و اصلاحیه های آن به زبان عربی که به این پروتکل ضمیمه شده است همراه با متن کنوانسیون و اصلاحیه های آن به زبانهای انگلیسی ، فرانسوی و روسی و اسپانیایی یک متن به پنج زبان که دارای اعتبار یکسان می باشد ، را تشکیل می دهند .
ماده 2 ـ هرگاه یک دولت عضو پروتکل ، هر اصلاحیه کنوانسیون را که به موجب بند (الف) ماده 94 آن تدوین شده است ، تصویب کرده یا در آینده تصویب نماید ، در نتیجه این پروتکل ، متن چنین اصلاحیه ای به زبان های انگلیسی ، عربی ، فرانسوی ، روسی و اسپانیایی اشاره به متنی با اعتبار یکسان در هر پنج زبان تلقی خواهد شد .
ماده 3 ـ
1 ـ دولتهای عضو سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی می توانند به یکی از روشهای زیر عضو این پروتکل شوند :
الف ـ امضا بدون حق شرط نسبت به پذیرش ، یا
ب ـ امضاء با حق شرط نسبت به پذیرش که بدنبال آن پذیرش صورت گیرد ، یا
ج ـ پذیرش .
2 ـ این پروتکل برای امضا در مونترال تا تاریخ 18/7/1374 هجری شمسی برابر با 10 اکتبر 1995 میلادی و بعد از آن در واشنگتن دی سی مفتوح خواهد ماند .
3 ـ پذیرش با تودیع سند پذیرش نزد دولت ایالات متحده آمریکا نافذ خواهد شد .
4 ـ الحاق یا تنفیذ یا تصویب این پروتکل در حکم پذیرش آن تلقی خواهد شد.
ماده 4 ـ
1 ـ این پروتکل سی روز بعد از اینکه دوازده دولت به موجب مفاد ماده (3) ، آن را بدون حق شرط نسبت به پذیرش امضا کرده یا آن را بپذیرد و پس از لازم الاجرا شدن اصلاحیه عبارت پایانی کنوانسیون مصوب 7/7/1374 هجری شمسی برابر با 29 سپتامبر 1995 میلادی ، که مقرر می دارد متن کنوانسیون به زبان عربی از اعتبار یکسانی برخوردار باشد ، لازم الاجرا خواهد شد .
2 ـ این پروتکل در مورد کشوری که به موجب ماده (3) متعاقبا عضو این پروتکل شود ، از تاریخ امضا بدون قید حق شرط نسبت به پذیرش یا تاریخ پذیرش آن کشور لازم الاجرا خواهد شد .
ماده 5 ـ الحاق یک دولت به کنوانسیون پس از لازم الاجرا شدن این پروتکل ، پذیرش این پروتکل تلقی خواهد شد .
ماده 6 ـ پذیرش این پروتکل از طرف دولت به عنوان تصویب هر اصلاحیه کنوانسیون از طرف آن دولت تلقی نخواهد گردید .
ماده 7 ـ به محض لازم الاجرا شدن این پروتکل ، دولت ایالات متحده آمریکا باید آن را نزد سازمان ملل متحد و سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی ثبت نماید .
ماده 8 ـ
1 ـ این پروتکل مادامی که کنوانسیون لازم الاجرا باشد ، لازم الاجرا خواهد ماند .
2 ـ لازم الاجرا بودن این پروتکل در مورد یک دولت زمانی متوقف خواهد شد که عضویت دولت مزبور در کنوانسیون متوقف گردد .
ماده 9 ـ دولت ایالات متحده آمریکا به کلیه کشورهای عضو سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی و سازمان مزبور موارد زیررا اعلام خواهد نمود :
الف ـ هر امضا این پروتکل و تاریخ آن همراه با ذکر این نکته که امضا با قید حق شرط نسبت به پذیرش یا بدون آن می باشد .
ب ـ تودیع هر سند پذیرش و تاریخ آن .
ج ـ تاریخی که این پروتکل به موجب مفاد بند (1) ماده (4) لازم الاجرا می شود .
ماده 10 ـ این پروتکل به زبانهای انگلیسی ، عربی ، فرانسه ، روسی و اسپانیایی که هر متن دارای اعتبار یکسان می باشد ، تنظیم شده و نزد مرکز اسناد دولت ایالات متحده آمریکا تودیع خواهد شد که رونوشت گواهی شده آن برای دولتهای کشورهای عضو سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی ارسال خواهد شد .
در تایید مطالب بالا نمایندگان تام الاختیار امضا کننده زیر که دارای اختیارات لازم می باشند ، این پروتکل را امضا می کنند .
تنظیم کننده شده در تاریخ هفتم مهر ماه یکهزارو سیصدو هفتادو چهار هجری شمسی برابر با بیست و نهم سپتامبر سال یکهزارو نهصدو نود و پنج مبلادی در مونترال .
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن پروتکل شامل مقدمه و ده ماه در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و یکم شهریور ماه یکهزارو سیصدو هفتادو پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 28/6/1375 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رییس مجلس شورای اسلامی ـ علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 15035

تاریخ تصویب : 1375/06/21

تاریخ ابلاغ : 1375/07/22

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.