×

قانون موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلواک

قانون موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلواک

قانون-موافقتنامه-بازرگانی-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-جمهوری-اسلواک

وکیل


شماره 318 ـق - 5/8/1375
حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای هاشمی رفسنجانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 82947/15827 مورخ 20/12/1374 دولت در خصوص موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دو لت جمهوری اسلواک که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ 11/7/1375 مجلس شورای اسلامی عینا تصویب و به تایید شورا ی نگهبان رسیده است و در اجرای اصل یکصدو بیست و سوم قانون اساسی به پیوست ارسال می گرد .
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی اکبر ناطق نوری
شماره 8706 - 10/8/1375
وزارت بازرگانی
قانون موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلواک که در جلسه علنی رو چهارشنبه مورخ یازدهم مهر ماه یکهزارو سیصدو هفتادو پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 29/7/1375 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 318 ـ ق مورخ 5/8/1375 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد.
رئیس جمهور ـ اکبر هاشمی رفسنجامی

ماده واحده ـ موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دلت جمهوری اسلواک ، مشتمل بر یک مقدمه و (12) ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود .
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی و دولت جمهوری اسلواک
دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلواک که از این پس طرفهای متعاهد نامیده می شوند با تمایل به توسعه و تنوع بیشتر روابط تجاری و ترغیب همکاری اقتصادی و بازرگانی بر پایه برابری و عدم تبعیض و حفظ منافع دوطرف تصمیم به انعقاد این موافقتنامه به شرح زیر گرفتند :
ماده 1 ـ طرفهای متعاهد برابر قوانین و مقررات داخلی خود ، کلیه اقدامات مناسب را د رجهت ترغیب ، تسهیل و گسترش همکاری روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور در دراز مدت و به طور پایدار انجام خواهند داد .
ماده 2 ـ طرفهای متعاهد از کالاهای وارداتی و صادراتی ، حقوق گمرکی و سایر هزینه ها ، بیشتر از آنچه که برای سایر کشورها نعیین شده است دریافت نخواهند کرد .
مفاد این ماده شامل موارد زیر نخواهد شد :
الف ـ مزایا ، مساعدتها ،امتیازها و معافیتهایی که هر یک از طرفهای متعاهد به هر یک از کشورهای همسایه جهت تسهیل در امر رفت و آمد مرزی اعطاء نموده یا در آینده اعطاء خواهد نمود .
ب ـ مزایا، مساعدتها ، امتیازها و معافیتهایی که توسط هر یک از طرفهای متعاهد اعطاء خواهد شد .
ماده 3 ـ طرفهای متعاهد موافقت می نماید که مجوزهای واردات و صادرات را برای آن دسته از کالاهایی که برای آنها مجوزهایی مورد نیاز است ، برابر قوانین و مقررات جاری کشور متبوع صادر شود .
صدور مجوز نباید واحد امتیازاتی کمتر از شرایط موضوع ماده (2) این موافقتنامه باشد که در این خصوص به کشور ثالث اعطاء می شود .
ماده 4 ـ در چهارچوب این موافقتنامه سازمانهای صلاحیتدار دو کشور بر حسب شرایطی که برای محصولات صادراتی خویش به کشور دیگر مقرر کرده اند ، گواهی مبداء صادر خواهند نمود .
ماده 5 ـ واردات و صادرات کالا و خدمات براساس این موافقتنامه و برابر قوانین و مقررات جاری هر یک از دو کشور ، رویه های تجارت بین الملل وبرپایه قراردادهایی که بین اشخاص حقیقی و حقوقی دو کشور منعقد می شود انجام خواهد شد .
هیچ یک از طرفهای متعاهد مسوول دیون یا خسارت ناشی از معاملات تجای مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی نخواهد بود .
ماده 6 ـ طرفهای متعاهد براساس قوانین و مقررات داخلی جاری خود ، واردات و صادرات کالاهای زیر را از حقوق گمرکی ، سود بازرگانی ، مالیاتها وسایر عوارض معاف خواهند نمود :
الف ـ نمونه ها و اقلام تبلیغاتی .
ب ـ کانتینرها و لوازم بسته بندی خاص که در تجارت بین المللی به عنوان کانتینرها و لوازم بسته بندی برگشت مورد استفاده قرار میگیرند .
ماده 7 ـ کلیه پرداختهای ناشی از موافقتنامه با ارز آزاد قابل تبدیل براساس قوانین و مقررات هر یک از دوکشور صورت خواهد پذیرفت .
ماده 8 ـ هر یک از طرفهای متعاهد ، مؤسسات اقتصادی در کشور خویش را به شرکت در برنامه های توسعه تجارت مانند بازار مکاره نمایشگاه و سمینارهایی که در دو کشور به منظور توسعه روابط متقابل برگزار می شود تشویق خواهند نمود . طرفهای متعاهد براساس قوانین و مقررات داخلی جاری خود واردات و صادرات اقلام زیر را از حقق گمرکی ، سود بازرگانی ، مالیاتها و سایر عوارض ، معاف خواهند نمود :
الف ـ ابزار و اقلامی که به منظور سوار نمودن یا تعمیرات وارد میشوند براینکه این اقلام دوباره صادر شوند .
ب ـ اقلام وارداتی جهت نمایشگاه و بازار مکاره دایمی یا موقتی مشروط بر اینکه این اقلام دوباره صادر شوند .
ماده 9 ـ طرفهای متعاهد به منظور تسهیل اجرائی این موافقتنامه ، در خصوص برگزاری کمیسیون مشترکی مرکب از نمایندگان دو کشور موافقت نمودند . وظایف این کمیسیون مشترک به شرح زیر می باشد :
الف ـ بررسی نحوه اجرای این موافقتنامه .
ب ـ بررسی امکانات و افزایش و تنوع تجاری و اقتصادی متقابل بین دو کشور.
ج ـ مطالعه و ارایه پیشنهادهایی به طرفهای متعاهد ، جهت اتخاذ اقداماتی برای گسترش پویای همکاریهای اقتصادی و تجاری .
کمیسیون مشترک سالی یکبار بطور متناوب یا در هر زمان که مورد توافق نمایندگان دو کشور باشد ، در پایتختهای دو کشور برگزار خواهد شد .
ماده 10 ـ مقررات این موافقتنامه شامل کلیه قراردادهایی که در مدت اعتبار این موافقتنامه منعقد می شوند ولی قبل از پایان اعتبار آن به طور کامل اجراء نشده اند ،می شود ، مگر اینکه توافق دیگری برای حلو فصل آنها بین طرفهای متعاهد حاصل شده باشد .
ماده 11 ـ مفاد این موافقتنامه در حقوق طرفهای متعاهد به منظور اعمال هر نوع ممنوعیت و یا محدودیت در خصوص حفظ منافع ملی و یا حفظ بهداشت عمومی یا جلوگیری از امراض وآفات نباتی و حیوانی تاثیر نمی گذارد .
ماده 12 ـ این مواقتنامه از تاریخ مبادله یادداشتهای سیاسی به وسیله طرفهای متعاهد مبنی بر انجام ترتیبات مندرج در قوانین داخلی برای لازم الاجرا شدن آن ، لازم الاجرا خواهدشد .
الف ـ این موافقتنامه برای یک دوره پنجساله دارای اعتبار خواهد بود .
اعتبار ان همواره برای یک دوره سال تمددی خواهد شد ، مگر اینکه یک از طرفهای متعاهد شش ماه قبل از تاریخ پایان اعتبار آن بطور کتبی فسخ آن را اعلام کرده باشد .
ب ـ این موافقتنامه ممکن است با رضایت طرفهای متعاهد اصلاح شود یا تغییر پیدا کند .
ج ـ این موافقتنامه در دو نسخه اصل به زبانهای فارسی ، اسلواک و انگلیسی تهیه شده است و کلیه نسخه های آن دارای اعتبار یکسان می باشند .
در صورت بروز هر گونه اختلاف در تفسیر ، نسخه انگلیسی ملاک اعتبار خواهند بود .
از طرف از طرف
دولت جمهوری اسلامی ایران دولت جمهوری اسلواک
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و دوازده ماده در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ یازدهم مهر ماه یکهزارو سیصدو هفتادو پنج شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 29/7/1375 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 15061

تاریخ تصویب : 1375/07/11

تاریخ ابلاغ : 1375/08/22

دستگاه اجرایی : وزارت بازرگانی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.