×

قانون موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی

قانون موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی

قانون-موافقتنامه-بازرگانی-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-جمهوری-کرواسی
شماره 331 ـ ق - 7/8/1375
حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای هاشمی رفسنجانی
لایحه شماره 60906/15705 مورخ 31/2/1375 دولت در خصوص موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی که در جلسه علنی رو ز چهارشنبه مورخ 11/7/1375 مجلس شورای اسلامی عینا تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است در اجرای اصل یکصدو بیست و سوم قانون اساسی به پیوست ارسال می گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی اکبر ناطق نوری
شماره 7805 - 10/8/1375
وزارت بازرگانی
قانون موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ یازدهم یکهزارو سیصدو هفتادو پنج شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 29/7/1375 و به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 331 ـ ق مورخ 7/8/1375 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد .
رئیس جمهور ـ اکبر هاشمی رفسنجانی

ماده واحده ـ موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی مشتمل بر یک مقدمه و (24) ماد به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود .
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی
دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت جمهوری کرواسی که از این پس طرفهای متعاهد نامیده می شوند با تمایل به گسترش و تنوع بیشتر در روابط تجاری و بالا بردن سطح همکاری های اقتصادی و بازرگانی بر پایه برابری ، عدم تبعیض منافع متقابل تصمیم به انعقاد این موافقتنامه گرفتند و بدین منظور در موارد زیر توافق نمودند :
ماده 1 ـ طرفهای متعاهد در چهار چوب قوانین و مقررات جاری در کشورهای خود اقدامات لازم را به منظور تسهیل تقویت و متنوع کردن روابط تجاری انجام خواهند داد .
ماده 2 ـ مبادلات تجاری بین دو کشور ، در چهارچوب این موافقتنامه براساس مواد قراردادهای منعقد شده بین اشخاص حقیق و حقوقی دوکشور و برابر قوانین و مقررات جاری در هر یک از دو کشور انجام خواهد گرفت .
ماده 3 ـ طرفهای متعاهد توافق نمودند ، در چهارچوب این موافقتنامه و برابر قوانین و مقررات جاری در دو کشور تسهیلات لازم را در مورد صدور مجوز ورود و صدور کالا توسط مقامهای صلاحیتدار دو کشور فراهم آورند و نیز موافقت نمودند حقوق گمرکی و سود بازرگانی بیش از آنچه از محصولات مشابه سایر کشورها اخذ می شود ، دریافت نشود .
ماده 4 ـ در چهارچوب این موافقتنامه سازمانهای مربوط دو کشور گواهی مبداء را در هر مورد جهت کالاهای صادر شده ، به کشور یکدیگر صادر می نماید . بدین منظور کالاهای تولیدی نیمه ساخته و یا ساخته شده در جمهوری اسلامی کرواسی ، کالاهای کرواسی تلقی خواهند شد .
ماده 5 ـ کالاهای مبادله شده بین دو کشور فقط با موافقت کشور صادر کننده و براساس قوانین و مقررات جاری در دو کشور می توانند به کشور ثالث صادر شوند .
ماده 6 ـ در چارچوب این موافقتنامه مبادلات کالا و خدمات بین دو کشور براساس استانداردهای کیفی بین المللی ، قیمتهای جاری در بازارهای جهانی و دیگر شرایط منطبق با تجارت بین الملل صورت خواهد گرفت .
ماده 7 ـ به منظور توسعه روابط تجاری و آشنایی با امکانات اقتصادی ، تجاری و بازاریابی برای تولیدات و کالاهای یکدیگر ، طرفهای متعاهد تبادل هیاتهای اقتصادی و نیز برگزاری سمینارها و کنفرانسهای تخصصی در هر یک از دو کشور را تشویق و در این مورد تسهیلات لازم را فراهم خواهند کرد .
ماده 8 هر یک از طرف های متعاهد برابر قواننی و مقررات جاری در کشور خود اجازه برگزاری انواع نمایشگاهها را به مؤسسات و شرکتهای طرف دیگر خواهد داد و کلیه تسهیلات ممکن را برای این منظور براساس قواعد و مقررات جاری کشور متبوع فراهم خواهد کرد .
ماده 9 ـ طرفهای متعاهد در جهت توسعه روابط متقابل تجاری توجه لازم را نسبت به شرکت در نمایشگاههای بین المللی که در دو کشور برگزار می شود ، مبذول نموده و کشارکت موسسات و شرکتهای تجاری کشور خود را در اینگونه نمایشگاهها ترغیب خواهند نمود . معافیت از حقوق گمرکی ، سود بازرگانی و سایر عوارض مشابه برای اقلام و نمونه هایی که جهت نمایشگاه یا فروش در نظر گرفته میشود مشمول قوانین و مقررات کشوری خواهد بود که نمایشگاه در آن کشور برگزار می شود.
ماده 10 ـ به منظور توسعه روابط بازرگانی بین دو کشور ، طرفهای متعاهد موافقت نمودند اعطای تسهیلات غیر تعرفه ای متقابل به یکدیگر را مورد بررسی قرار دهند و
ماده 11 ـ کلیه پرداختهای بین دو کشور باید به ارز قابل نبدیل و برابر مقررات و قوانین ارزی رایج در دو کشور ، یا براساس موافقتنامه های بین المللی ویژه منعقد شده بین بانکهای مجاز دو طرف انجام گیرد .
ماده 12 ـ طرفهای متعاهد به منظور گسترش و توسعه روابط بازرگانی بین دو کشور ، توافق نمودند سازمانها و مؤسسات خود را جهت نیل به اهداف این موافقتنامه با ایجاد تسهیلات در امور بانکی و حمایت از انعقاد و امضای توافقهای گونانگون همکاری و روابط بازرگانی بلند مدت بین شرکتهای ایرانی و کرواسی تشویق نمایند .
ماده 13ـ طرفهای متعاهد موافقت نمودند در چهار چوب قوانین ومقررات و نیز تشریفات قانونی جاری در د کشور ، رفتار تبعیض آمیز با افراد و شرکتهای طرف دیگر نداشته باشند و زمینه جبران خسارت رابرای اموال و داراییهای اتباع و شرکتهای هر یک از دو طرف در قلمرو دیگری فراهم آورند .
ماده 14 ـ طرفهای متعاهد موافقت خود را نسبت به رفتار مساوی بین اتباع دو کشور در مورد دستیابی به محاکم قضایی در سرزمین دیگری اعلم نمودند .
ماده 15 ـ طرفهای متعاهد به منظور توسعه روابط تجاری ، شرکتها و سازمانهای مربوط خود را به اجرای روشهای تجارت بین الملل از جمله معاملات متقابل ، معاملات جبرانی و سرمایه گذاری مشترک نظیر بیع متقابل تشویق خواهند نمود .
هر دو طرف در خصوص فهرست کالاها ، و تجهیزاتی که قرار است بین دو کشور مبادله شود ، در آینده نزدیک تصمیم لازم را اتخاذ خواهند نمود .
ماده 16 ـ طرفهای متعاهد به منظور ایجاد تسهیلات در توسعه مبادله خدمات و اطلاعات تجاری و اقتضای بین دو کشور ، با ایجاد دفاتر بازرگانی و مراکز بازرگانی در دو کشور موافقت نمودند .
ماده 17 ـ طرفهای متعاهد به منظور تسریع در اجرای مفاد توافق شده جهت توسعه مبادلات تجاری ، توافق نمودند که اتاقهای بازرگانی دو کشور در امور مربوط همکاری نزدیکی داشته و راههای گسترش مبادلات تجاری فیمابین را مورد توجه قرار دهند.
ماده 18 ـ مفاد اینموافقتنامه حقوق هیچیک از طرفهای متعاهد را در اعمال هر نوع ممنوعیت و یا محدودیت در خصوص حفظ منافع ملی ویا حفظ بهداشت عمومی و یا جلوگیری از امراض و آفات حیوانی و نباتی محدود نمی کند .
ماده 19 ـ طرفهای متعاهد در چهار چوب قانون حاکم در کشورهای متبوع خود ، قوانین صادرات و واردات ، مقررات تجاری و خارجی و سایر رویه های قانونی مرتبط ، تسهیلات لازم را جهت رسیدن به یک روند متوازن در مبادلات فیمابین فراهم خواهند کرد.
ماده 20 ـ به منظور اطمینان از اجرای اینموافقتنامه و بحث و بررسی در خصوص مسایل اساسی گسترش روابط تجاری ، طرفهای متعاهد تصمیم گرفتند کمیسیون مشترکی برای همکاریهای اقتصادی ، تجاری ، علمی و تکنولوژیکی ، متشکل از نمایندگان هر دو طرف متعاهد ایجاد که سالیانه و بطور متناوب در پایتخت های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کرواسی تشکیل جلسه داده و موارد زیر را نیز پیگیری نماید :
1 ـ مروری بر اجرای این موافقتنامه .
2ـ بررسی امکان افزایش و تنوع تجارت بین طرفهای متعاهد .
3 ـ مطالعه و تسلیم پیشنهادات به طرفهای متعاهد به منظور روشهای اجرائی جهت توسعه تجارت .
4ـ ارائه راه حل جهت رفع مشکلاتی که ممکن است در جریان اجرای این موافقتنامه بروز نماید .
ماده 21 ـ تراتزیت کالاهای هر یک از کشورهای متعاهد از کشور متعاهد دیگر ، تابع مقررات مندرج در موافقتنامه حمل و نقل امضاء شده بین دو کشور می باشد.
ماده 22 ـ کلیه اختلافات ناشی از تفسیر یا اجرای مفاد این موافقتنامه ابتدا از طریق مذاکرات دو جانبه و بطور دوستانه حل و فصل خواهدشد . در صورت عدم توافق در این زمینه ، طرفهای متعاهد پس از تصویب مراجع صلاحیتدار دولتهای متبوع به داوری مراجعه خواهند نمود .
ماده 23 ـ پس از پایان مدت اعتبار این موافقتنامه ، کلیه مفاد آن در مورد قراردادهایی که برابر مفاد این موافقتنامه به امضاء رسیده لازم الاجرا خواهد بود ، مگر اینکه توافق دیگری بین دو طرف به منظور تسویه آنها بعمل آمده باشد .
ماده 24 ـ این موافقتنامه از تاریخ اعلام هر یک از طرفهای متعاهد به طرف متعاهد در خصوص لازم الاجرا شدن این موافقتنامه بعمل امده است ، برای یک دوره پنجساله به مورد اجرا گذاشته خواهد شد .
این موافقتنامه پس از گذشت مدت یاد شده خود به خود برای دوره های یکشاله تمددی خواهدشد ، مگر آنکه از طرفهای متعاهد طرف متعاهد دیگر را شش ماه قبل از پایان اعتبار این موافقتنامه از قصد خویش مبنی بر فسخ موافقتنامه مطلع نماید.
این موافقتنامه در یک مقدمه و 24 ماده در تاریخ یازدهم اردیبهشت 1373 هجری شمسی برابر با اول می 1994 میلادی در دو نسخه اصلی به زبانهای فارسی ، کرواتی و انگلیسی در تهران تنظیم و به امضاء رسیده است که هر سه متن از اعتبار یکسان برخوردار می باشند .
در صورت بروز اختلاف در تقسیر متن ، متن انگلیسی ملاک عمل خواهد بود .
از طرف از طرف
دولت جمهوری اسلامی ایران دولت جمهوری کرواسی
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه بیست و چهار ماده در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ یازدهم مهر ماه یکهزارو سیصدو هفتادو پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 29/7/1375 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 15061

تاریخ تصویب : 1375/07/11

تاریخ ابلاغ : 1375/08/22

دستگاه اجرایی : وزارت بازرگانی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.