×

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان

قانون-موافقتنامه-حمل-و-نقل-بین-المللی-جاده-ای-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-ترکمنستان

وکیل


شماره 530ـ ق - 2/10/1375
حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای هاشمی رفسنجانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 62440/16219 مورخ 2/5/1375 دولت در خصوص موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان که در جلسه روز یکشنبه مورخ 18/9/1375 مجلس شورای اسلامی با اصلاحات عبارتی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است در اجرای اصل یکصدو بیست و سوم قانون اساسی به پیوست ارسال می گردد .
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی اکبر ناطق نوری
شماره 120205 - 5/10/1375
وزارت راه و ترابری
قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ هجدهم آذرماه یکهزار و سیصد و هفتاد و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 28/9/1375 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 530 ـ ق 2/10/1375 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجرا ابلاغ می گردد .
رئیس جمهور ـ اکبر هاشمی رفسنجانی

ماده واحده ـ موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان مشتمل بر یک مقدمه و (20) ماده بشرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود .
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان
دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان که از این پس طرفهای متعاهد نامیده می شوند ، با تمایل به تسهیل حمل و نقل جاده ای مسافر و کالا بین دو کشور و نیز به صورت ترانزیت از سرزمین های خود ، به شرح زیر توافق نمودند :
مادده 1 ـ مقررات موافقتنامه حاضر در مورد حمل و نقل بین المللی جاده ای مسافر و کالا از یا به قلمرو یک طرف متعهد و به صورت ترانزیت از قلمرو طرذف متعاهد دیگر ، با استفاده از وسایل نقلیه ثبت شده در قلمرو طرفین متعاهد اعمال خواهد شد .
ماده 2 ـ از نظر این موافقتنامه :
1 ـ اصطلاح متصدی حمل و نقل به هر شخص حقیقی یا حقوقی مقیم و تبعه جمهوری اسلامی ایران و یا ترکمنستان اطلاق می شود که برابر قوانین و مقررات طرف متعاهد مربوط مجاز به انجام عملیات حمل و نقل بین المللی جاده ای مسافر و کالا می باشد .
2 ـ اصطلاح وسیله نقلیه عبارت است از هر وسیله نقلیه جاده ای نیروی محرکه مکانیکی که یا برای حمل بیش از هشت نفر مسافر بدون در نظر گرفتن راننده یا برای حمل و نقل کالا و یا کشیدن وسایل نقلیه ساخته شده باشد .
3 ـ اصطلاح سرویس اتوبوسرانی منظم به حمل و نقل مسافر بین قلمرو دو طرف متعاهد ، برابر مسیر تعیین شده قبلی در چهارچوب برنامه ها و تعرفه های ملی دوطرف اطلاق می شود .
4 ـ اصطلاح حمل و نقل ترانزیتی به حمل و نقل مسافر و کالا از طریق قلمرو یک طرف متعاهد بین نقاط مبدا و مقصد واقع در خارج از قلمرو متعاهد یاد شده اطلاق می شود .
ماده 3 ـ هر یک از طرفهای متعاهد در چهارچوب قوانین داخلی خود اجازه تاسیس دفاتر و یا تعیین نمایندگان و یا نمایندگی ها در محلولهای توافق شده بین طرفهای متعاهد را به متصدیان حمل و نقل طرف متعاهد دیگر اعطا خواهد نمود .
ماده 4 ـ هر یک از دو طرف متعاهد هیچ نوع مالیات یا عوارض وارداتی یا صادراتی ( از جمله حقوق و عوارض گمرکی ) را بر وسایل نقلیه عبوری طرف متعاهد دیگر از طریق سرزمین خود ، وضع نخواهد کرد به جز در موارد زیر :
الف ـ عوارض استفاده از تاسیسات زیر بنایی جاده ای ( عوارض جاده و پل )،
ب ـ عوارض ناشی از افزایش وزن ، یا بار وسیله نقلیه دارای بار از میزان مجاز برابر قوانین داخلی طرفهای متعاهد .
ماده 5 ـ چنانچه متصدیان حمل و نقل و رانندگان یک طرف متعاهد دیگر ، مقررات عبور و مرور و حمل و نقل را نقض کنند ، مقامهای صلاحیتدار طرف متعاهد اخیر الذکر مقامهای صلاحیتدار طرف متعاهد اخیر الذکر ، مقامهای صلاحیتدار طرف متعاهد یاد شده را از اقدامهای به عمل آمده مطلع خواهند نمود .
ماده 6 ـ یک کمیسیون مشترک مرکب از نمایندگان دو طرف متعاهد تشکیل خواهد شد . وظایف کمیسیون مشترک به شرح زیر می باشد :
ب ـ بررسی و ارایه پیشنهاد جهت حل مشکلات احتمالی که بطور مستقیم بین مقامهای صلاحیتدار یاد شده در ماده (19) این موافقتنامه حل و فصل نگردیده است ،
ج ـ بررسی سایر مسایلی که در محدوده این موافقتنامه قرار می گیرد و ارایه توصیه های لازم به منظور حل آنها ،
د ـ رسیدگی به سایر موارد مربوط به حمل و نقل جاده ای مورد تایید دو طرف .
کمیسیون مشترک در صورت لزوم براساس تقاضای هر یک از طرفهای متعاهد به صورت متناوب در جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان تشکیل جلسه خواهد داد .
طرفهای متعاهد از قبل دستور جلسه ای را که قرار است در کمیسیون مشترک مورد بحث قرار گیرد در چهارچوب شرح وظایف یاد شده در بالا از طریق مجاری سیاسی تهیه خواهند نمود .
کمیسیون مشترک می تواند پیشنهادهایی را جهت اصلاح هر یک از مواد این موافقتنامه توصیه و جهت تصویب به مقامهای صلاحیتدار تسلیم نماید .
ماده 7 ـ متصدی حمل و نقل یک طرف متعاهد می تواند پس از کسب مجوز سالیانه از مقامهای صلاحیتدار طرف متعاهد دیگر ، سرویس اتوبوسرانی منظم یا یک سرویس ترانزیتی منظم مسافر را از طریق قلمرو طرف متعاهد دیگر دایر نماید .
ماده 8 ـ طرفهای متعاهد توافق نمودند حمل و نقل کالا توسط وسایل نقلیه بین دو کشور و به صورت ترانزیت از قلمرو هر یک از طرفهای متعاهد بدون هیچگونه محدودیتی انجام پذیرد .
ماده 9 ـ وسایل نقلیه ثبت شده در قلمرو یک طرف متعاهد نمیتوانند مسافر و یا کالا را بین دو نقطه واقع در قلمرو طرف متعاهد دیگر جابجا نمایند .
ماده 10 ـ حمل اسلحه ، مهمات و تجهیزات نظامی و مواد منفجره بین قلمرو دو طرف متعاهد یا به صورت ترانزیت از طریق قلمرو از دو طرف متعاهد ، منوط به اخذ پروانه ویژه ای می باشد که برای منظور برابر قوانین داخلی طرف متعاهد مربوط صادر می شود .
کالاهایی که به علل بهداشت انسانی ، حبوانی و نباتی اجازه ورود ندارند حق عبور ترانزیتی را نیز نخواهند داشت .
ماده 11 ـ طرفهای متعاهد کلیه اقدامهای لازم را به منظور تسهیل و تسریع تشریفات گمرکی و سایر امور مربوط به حمل مسافر و کالا تا سر حد امکان به عمل خواهند آورد .
ماده 12 ـ پلاک وسایل نقلیه و اسناد زیر برابر کنوانسیون عبور و مرور در جاده ها ( منعقد شده به تاریخ هفدهم آبان ماه یکهزارو سیصدو چهل و هفت برابر هشتم نوامبر سال یکهزارو نهصدو شصت و هشت میلادی ) صادر خواهد شد :
1 ـ اسناد ثبت وسیله نقلیه ،
2 ـ گواهینامه رانندگی ،
مدارک یاد شده بالا مورد قبول مقامهای صلاحیتدار طرفهای متعاهد خواهد بود .
ماده 13 ـ سوخت داخل مخزنهای استاندارد وسایل نقلیه از پرداخت حقوق گمرکی ، سود بازرگانی و دیگر عوارض و مالیاتها معاف خواهد بود . مخزن استاندارد مخزنی است که توسط سازنده وسیله نقلیه تعبیه شده باشد .
ماده 14 ـ قطعه یدکی تعویض شده یا دوباره صادر خواهد شد یا تحت نظارت مقامهای گمرکی از حیز انتفاع ساقط شده ( منظور از ساقط نمودن از حیز انتفاع ، اعراض می باشد ) و یا به این مقامهای صلاحیتدار تسلیم خواهد شد .
ورود قطعات یدکی مشمول قوانین و مقررات داخلی طرفهای متعاهد خواهد بود .
ماده 15 ـ هر یک از طرفهای متعاهد باید وسایل نقلیه مورد بهره برداری در امر حمل ونقل بین المللی جاده ای کالا و یا مسافر بین دو کشور و یا به صورت ترانزیتی از طریق قلمرو طرفهای متعاهد را در چهارچوب قوانین و مقررات لازم الاجرای خود مشمول شرایط بیمه شخص ثالث نماید .
ماده 16 ـ پرداختهای بین طرفهای متعاهد در ارتباط با حمل و نقل جاده ای در چهارچوب قوانین و مقررات داخلی آنها صورت خواهد گرفت .
ماده 17 ـ در موارد بروز تصادف ، از کارافتادن وسیله یا مشکلات دیگر :
مقامهای صلاحیتدار طرف متعاهدی که در قلمرو آن چنین اتفاقی افتاده است ، گزارش و نتایج بررسی و سایر اطلاعات لازم را در اختیار طرف متعاهد دیگر قرار خواهند داد .
ماده 18 ـ متصدیان حمل ونقل و خدمه وسایل نقلیه ثبت شده در قلمرو طرف متعاهد ، موظف به اجرای قوانین و مقررات حمل و نقل جاده ای طرف متعاهد دیگر می باشند .
سایر موارد مربوط به حمل و نقل که در این موافقتنامه مورد پیش بینی قرار نگرفته است مشمول قوانین ، مقررات طرفهای متعاهد خواهد بود .
ماده 19 ـ مقامهای صلاحیتدار مسوول اجرای این موافقتنامه عبارت هستند از :
الف ـ در جمهوری اسلامی ایران :
وزارت راه و ترابری،
ب ـ در ترکمنستان :
وزارت راه و ترابری
ماده 20 ـ این موافقتنامه از تاریخ مبادله یادداشتهای مبنی بر تایید تصویب ان برابر قواننی داخلی طرفهای متعاهد لازم الاجرا است و برای مدت یک سال مهتبر خواهد بود .
این موافقتنامه خودبخود برای دوره های یک ساله بعدی تمدید خواهد شد مگر اینکه هر یک از طرفهای متعاهد نظر خود را مبنی بر فسخ این موافقتنامه ، حداقل سه ماه قبل از تاریخ انقضای آن به طور کتبی به طرف متعاهد دیگر اعلام نماید .
این موافقتنامه در تاریخ دوم آبان ماه سال یکهزارو سیصدو هفتادو دوهجری شمسی برابر با بیستو چهارم ماه اکتبر سال یکهزارو نهصدو نودو سه میلادی در دو نسخه اصلی به زبانهای فارسی ، ترکمنی و انگلیسی در عشق آباد تنظیم گردید که کلیه متون دارای اعتبار یکسان بوده و در صورت بروز اختلاف در تفسیر ، متن انگلیسی معتبر خواهد بود .
از طرف از طرف
دولت جمهوری اسلامی ایران دولت ترکمنستان
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و بیست ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ هجدهم آذرماه یکهزارو سیصدو هفتاد و پنج شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 28 /9/1375 به تاییر شورای نگهبان رسیده است .
رییس مجلس شورای اسلامی ـ علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 15105

تاریخ تصویب : 1375/09/18

تاریخ ابلاغ : 1375/10/17

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.