×

قانون اصلاح موادی از قانون شکار و صید - مصوب 1346 و اصلاحیه بعدی آن

قانون اصلاح موادی از قانون شکار و صید - مصوب 1346 و اصلاحیه بعدی آن

قانون-اصلاح-موادی-از-قانون-شکار-و-صید---مصوب-1346-و-اصلاحیه-بعدی-آن

وکیل


شماره 557 ـ ق - 10/10/1375
حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای هاشمی رفسنجانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 82650/14040 مورخ 9/12/1374 دولت در خصوص اصلاح موادی از قانون شکار و صید مصوب 1346 و اصلاحیه بعدی آن که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 25/9/1375 مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است در اجرای اصل یکصدو بیست و سوم قانون اساسی به پیوست ارسال می گردد .
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی اکبر ناطق نوری
شماره 110742 - 16/10/1375
سازمان حفاظت محیط زیست
قانون اصلاح موادی از قانون شکار و صید مصوب 1346 و اصلاحیه بعدی آن که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و پنجم آذرماه یکهزارو سیصدو هفتادو پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 5/10/1375 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 557 ـ ق مورخ 10/10/1375 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد .
رئیس جمهور ـ اکبر هاشمی رفسنجانی

ماده 1 ـ دربند ت ماده 3 قانون شکار و صید بعد از عبارت حمایت عبارت حفاظت شده و در معرض خطر انقراض اضافه شود .
ماده 2 ـ ماده 7 به شرح زیر اصلاح می شود :
ماده 7 ـ خرید و فروش ، تکثیر و پرورش و صدور و ورود حیوانات وحشی و اجزای آنها که غیر بومی ایران بوده واز خارج به کشور وارد شده و یا از قبل در کشور تکثیر پرورش یافته اند با کسب پروانه و یا اجازه از سازمان مجاز می باشد . ورود و صدور آن دسته از جانوران وحشی و اجزای آنها که در فهرست کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های در معرض خطر انقراض ثبت شده اند با رعایت مقررات کنوانسیون مذکور صورت میگیرد سازمان می تواند گونه هائی که برخلاف مقررات کنوانسیون به کشور وارد شده اند ضبط و در صورت لزوم با هزینه وارد کننده به کشور مبدا دعوت دهد .
ماده 3 ـ ماده 8 به صورت زیر اصلاح می شود ک
ماده 8 ـ سازمان می تواند در موارد زیر برحسب مورد پروانه و یا اجازه رایگان صادر نماید :
الف ـ جمع اوری نمونه های جانوران وحشی به منظور انجام تحقیقات مطالعات علمی و آموزشی و یا انجام فعالیتهای مورد نیاز موزه تاریخ طبیعی و نمایشگاههای تندیس آرائی .
ب ـ دفع ان دسته از جانوران وحشی که به مزارع و باغها آسیب می رسانند .
ج ـ صید برخی از گونه های آبزیان توسط ساکنان مناطق محروم در مواردی که سازمان صدور پروانه رایگان را در آن مناطق ضروری بداند .
د ـ تقدیر از کسانی که به تشخیص رئیس سازمان ، خدمات مؤثری در مورد حفاظت از حیات وحش و حمایت از اهداف سازمان به عمل اورده اند .
تبصره ـ وظایف و اختیاراتی که در این قانون برای سازمان حفاظت محیط زیست منظور شده منافی با اختیارات و ظوایف شرکت سهامی شیلات در ایران نمی باشد .
ماده 4 ـ ماده 9 به شرح زیر اصلاح می شود ک
ماده 9 ـ چنانچه ماموران سازمان و میرشکاران و یا صاحبان مزارع و باغها در حدود مجوزهای صادر شده نتوانند از دفع خسارت یا صدماتی که از ناحیه جانوران حدود مجوزهای صادر شده نتوانند از دفع خسارت یا صدماتی که از ناحیه جانوران وحشی به افراد ، مزارع و باغها وارد می شود جلوگیری به عمل آورند جبران خسارت وارد شده از محل درآمدهای حاصل از اجرای این قانون تامین خواهد شد همچنین سازمان می تواند جهت پیشگیری از این خسارت نسبت به محصور نمودن زیستگاههای حفاظت شده جانوران وحشی از محل درآمدهای مذکور اقدام نماید .
ماده 5 ـ ماده 10 به شرح زیر اصلاح می شود :
ماده 10 ـ هر کس مرتکب اعمال زیر شود به جزائی نقدی از یکصدوهزار تا یک میلیون ریال یا حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم می شود:
الف ـ شکار و صید جانوران وحشی عادی بدون پروانه .
ب ـ شکار و صید بیش از میزان مندرج در پروانه و یا خلاف مقررات و خارج از محلهای مندرج در پروانه .
ج ـ حما ، عرضه ، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آنها بدون کسب پروانه و یا مجوز از سازمان .
د ـ از بین بردن رستنی ها از جمله قطع درختان ، خارزنی ، بوته کنی و تعلیف غیر مجاز در مناطق حفاظت شده پناهگاههای حیات وحش و تجاوز و تخریب در این مناطق .
ماده 6 ـ ماده 11 به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 11ـ هر کس مرتکب اعمال زیر شود به جزای نقدی از یک میلیون و پانصدو هزار ریال تا سه میلیون ریال حبس از 91 روز تا 6 ماه محکوم می شود :
الف ـ شکار و صید در فصول و ساعات ممنوع مقرر
ب ـ مبادرت هائی که سازمان در حدود اختیارات قانونی خود تعیین و آگهی کرده است و شکار غیر مجاز در قرقهای اختصاصی.
ج ـ شکار و صید یا وسایل و از طرق غیر مجاز و یا شکار با استفاده های دیگران .
د ـ تخریب چشمه ها و آبشخور حیوانات در مناطق حفاظت شده و پناهگاههای حیات وحش .
هـ اقدام به صدور و ورود حیوانات وحشی موضوع ماده 71 این قانون به صورت غیر مجاز .
ماده 7 ـ ماده 12 به شرح زیر اصلاح می شود :
ماده 12 ـ هر کس مرتکب اعمال زیر شود به مجازات حبس از سه ماه تا سه سال و یا به جزای نقدی از یک مسلیون و پانصدو هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم می شود .
الف ـ شکار و صید وحشی حمایت شده بدون داشتن پروانه ویژه .
ب ـ شکار و صید در مناطق حفاظت شده در پناهگاههای حیات وحش بدون تحصیل پروانه ویژه و صید غیر مجاز در رودخانه های حفاظت شده .
ج ـ از بین بردن رستنی ها و تعلیف و تخریب در پارک های ملی و آثار طبیعی ملی و هرگونه تجاوز و فعالیت غیر مجاز در اینگونه مناطق .
د ـ آلوده نمودن آب رودخانه ها ، دریاچه ها و تالابهای حفاظت شده ، چشمه ها و ابشخورها و به موادی که باعث آلودگی آب و از بین رفتن آبزیان شود .
ماده 8 ـ ماده 13 به شرح زیر اصلاح می شود :
ماده 13 ـ هر کس مرتکب اعمال زیر شود به مجازات حبس از نود و یک روز تا سه سال یا جزای نقدی از یک میلیون و هشتصد هزار ریال تا بیست میلیون ریال و در صورت تکرار به هر دو مجازات محکوم می شود :
الف ـ شکار جانوران وحشی کمیاب و در معرض خطر انقراض از قبیل جیبیر ، گورخر ، گوزن زرد ایرانی ، یوزپلنگ ، تمساح (کروکودیل ) ، هوبره و میش مرغ .
ب ـ شکار در پارک های ملی .
ج ـ شکار ، صید و یا کشتار جانوران وحشی با استفاده از سموم مواد منفجره و امثال آن و شکار به صورت تعقیب با استفاده از وسیله نقلیه موتوری و همچنین کشتار آنان به طریق جرگه و محاصره دسته جمعی .
د ـ مبادرت به اقداماتی که موجبات آلودگی آب دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان با مواد غیر نفتی را فراهم آورده و باعث مرگ و میر آبزیان یا به خطر افتادن محیط زیست آنان شود .
هـ ـ ایجاد یا فراهم کردن مقدمات آتش سوزی در پارک های ملی و آثار طبیعی ملی و مناطق حفاظت شده یا پناهگاههای حیات وحش بر اثر بی مبادلاتی یا عدم رعایت محیط زیست و یا تخلف از نظامات دولتی .
تبصره 1 ـ در صورت ایجاد آتش سوزی عمدی در پارک های ملی و ژآثار طبیعی ملی ، مرتکب به مجازات های مقرر در ماده 675 قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد .
تبصره 2 ـ هرکس مبادرت به زنده گیری ، شکار ، خرید ، فروش ، حمل ، نگهداری و صدور پرندگان شکاری از قبیل شاهین ، بحری ، بالابان و دلیجه کند علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این ماده به جزای نقدی از یک میلیون و هشتصدو عزار ریال تا بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد .
ماده 9 ـ ماده 14 به شرح زیر اصلاح می شود :
ماده 14 ـ وسایل شکار و صید از قبیل تفنگ ، فشنگ ، نورافکن ، دوربین چشمی ، تورو قلاب ماهیگیری و سایر ادوات ارتکاب جرم که مرتکبان اعمال یاد شده بالا به همراه دارند و همچنین موتور سیکلت هائی که مرتکبان اعمال بالا به طور مستقیم برای شکار مورد استفاده قرار می دهند توسط سازمان توقیف و این وسایل تا خاتمه رسیدگی و صدور حکم قطعی زیر نظر سازمان بصورت امانی نگهداری شده و دادگاه پس از صدور حکم نسبت به اموال یاد شده تعیین تکلیف می کند .
ماده 10 ـ در ماده 16 بعد از کلمه مواد و قبل از شماره 12 ، شماره 11 اضافه می شود .
ماده 11 ـ صدر ماده 28 به شرح زیر اصلاح می شود :
آئین نامه های اجرائی این قانون توسط سازمان تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد .
ماده 12 ـ متن زیر بعنوان ماده 30 به قانون شکار و صید ـ مصوب 1346 ـ و اصلاحیه بعدی آن اضافه می شود و شماره مواد 30 و 31 فعلی به ترتیب به 31 و 32 تغییر می یابد :
ماده 30 ـ وجوه حاصل از اجرای قانون شکار و صید غیر از درآمد ناشی از بهای پروانه های شکار و صید و ضرر و زیان که به موجب بند الف ماده 45 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت هزینه خواهد شد به حساب خاصی نزد خزانه داری کل واریز می شود . سازمان برنامه و بودجه موظف است همه ساله معادل هفتادو درصد آن را به طور جداگانه در بودجه سازمان منظور کند تا صرف حفاظت از حیات وحش ، کنترل مناطق تحت نظارت سازمان و تامین هزینه های مربوط به اجرای ماده 9 قانون شکار و صید ـ مصوب 1346 ـ و اصلاحیه بعدی آن شود .
قانون فوق مشتمل بر دوازده ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و پنجم آذرماه یکهزارو سیصدو هفتادو پنج مجلس شورای اسلامی تصویب ودر تاریخ 5/10/1375 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 15115

تاریخ تصویب : 1375/09/25

تاریخ ابلاغ : 1375/10/29

دستگاه اجرایی : سازمان حفاظت محیط زیست -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.