×

آئین نامه اجرائی ردیف (1) بند ج تبصره 25 قانون برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی ردیف (1) بند ج تبصره 25 قانون برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-ردیف-(1)-بند-ج-تبصره-25-قانون-برنامه-پنجساله-دوم-توسعه-اقتصادی-،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران
شماره 20/121565/ت 17611 هـ - 16/11/1375
وزارت بازرگانی ـ وزارت راه و ترابری
هیات وزیران در جلسه مورخ 3/11/1375 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های بازرگانی و راه و ترابری و در اجرای ردیف (1) بند (ج) تبصره 25 قانون برنامه پنج ساله دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1373 آئین نامه اجرائی ردیف (1) بند ج تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده1 ـ در این آئین نامه ، عبارات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند :
قانون برنامه دوم : قانون برنامه پنج ساله دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1373.
شرکتها : شرکتها حمل و نقل دولتی اعم از هوائی ، دریائی و زمینی (جاده ای و راه آهن ) .
دبیرخانه :دبیرخانه کمیته موضوع ماده 3 مستقر در مرکز توسعه صادرات ایران .
متقاضی حمل : متقاضی حمل کالاهای صادراتی به خارج کشور.
ماده 2 ـ به منظور ایجاد تسهیلات و تسریع لازم در حمل و نقل کالاهای ثادراتی توسط شرکتها ، وزارت راه و ترابری موظف است با همکاری وزارت بازرگانی ، حداکثر ظرف مدت 3 ماه ضمن بررسی وضعیت موجود ، در جهت حذف مقررات ، ضوابط، مراحل و عملیات غیر ضرور در گردش کار حمل و نقل کالاهای صادراتی اقدام و در صورت نیاز پیشنهادهای لازم را جهت مراجع ذی ربط ارایه نماید .
ماده 3 ـ به منظور قابل رقابت نمودن قیمت کالاهای صادراتی کشور در بازارهای جهانی و اجرای وظایف و مسئولیتهای مقرر در این آئین نامه ، کمیته ای در مرکز توسعه صادرات ایران تشکیل میشود.
کمیته مذکور متشکل از نمایندگان تام الاختیار مرکز توسعه صادرات ایران به عنوان رئیس کمیته ، معاونت ذی ربط وزارت راه و ترابری و معاونت وزارت بازرگانی مرتبط با امور حمل و نقل خواهد بود .
ماده 14 ـ وظایف و اختیارات کمیته موضوع ماده 3 این آئین نامه به شرح زیر تعیین می شود :
الف ـ تعیین نحوه اولویت بندی و جزییات اجرائی آن در حمل و نقل کالاهای صادراتی شرکتها ، به ویژه بررسی و تعیین فهرست کالاهای صادراتی که به لحاظ مزیتهای نسبی ، و یا سایر معیارهای مورد نظر ، از اولویت حمل بالاتری برخوردار هستند.
ب ـ تعیین میزان تخفیف اعطائی به حمل و نقل کالاهای صادراتی توسط شرکتها ، متناسب با گروههای مختلف کالائی و مسیرهای مختلف .
پ ـ بررسی و تعیین نوع ، میزان ضوابط تسهیلات قابل اعطا توسط شرکتها برای حمل و نقل کالاهای صادراتی و در صورت ضرور ارسال موارد لازم جهت تصویب مراجع ذیربط به روشهای مقتضی
ت ـ بررسی و تعیین شعب کمیته حسب ضرورتدر استانها .
ث ـ تصویب حدود اختیارات و وظایف و شیوه کار شعب کمیته.
ج ـ بررسی و تعیین نحوه هماهنگی در حمل و نقل کالاهای صادراتی توسط شرکتها.
چ ـ بررسی مسایل و مشکلات حمل و نقل کالاهای صادراتی توسط شرکتها ، رسیدگی به طرحها و نظرات واصل شده و اتخاذ تصمیمات مقتضی در چهارچوب وظایف و اختیارات مقرر.
ح ـ تعیین فرمهای آماری ، اطلاعاتی و گزارش گیری مورد نیاز کمیته جهت ابلاغ به شرکتها .
خ ـ پیشنهاد اصلاح و تکمیل آئین نامه و یا طرح سایر مصوبات و مقررات مورد نیاز به روشهای مقتضی .
د ـ تعیین نمایندگی کمیته در هر کدام از شرکتها .
ذ ـ بررسی و معرفی شرکتها جهت برخورداری از تسهیلات و معافیتهای مقرر .
ر ـ انجام سایر وظایفی که طبق ضوابط مربوط به عهده کمیته است
ماده 5 ـ جلسات کمیته حداقل ماهی یک بار حسب دعوت دبیرخانه و در محل آن تشمیل خواهد شد .
تبصره ـ در موارد ضروری هر کدام از اعضای دیگر کمیته م یتوانند درخواست تشمیل جلسه نموده و دبیرخانه موظف به دعوت اعضاء و تشکیل جلسه خواهد بود.
ماده 6 ـ رسمیت جلسات و تصمیمات آن با اکثریت اعضاء و آرا می باشد .
تبصره 1 ـ کمیته حسب نیاز از شرکتها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی جهت حضور در جلسه و شنیدن نظرات و پیشنهادات آنان دعوت می نمایند .
تبصره 2 ـ ابلاغ تصمیمات کمیته از طریق دبیرخانه آن می باشد .
ماده 7 ـ دبیرخانه مکلف است حداقل سه روز قبل از تشکیل جلسات ، دستور جلسه و سوابق و گزارشهای مروبط را جهت اعضاء ارسال نمایند .
ماده 8 ـ مصوبات کمیته در محدوده وظایف و اختیارات مقرر ، برای کلیه شرکتها لازم الاجرا می باشد .
ماده 9 ـ دبیرخانه مکلف است تصمیمات اتخاذ شده را تا حصول نتیجه گیری و نتیجه را به کمیته گزارش نماید .
تبصره ـ در مواردی که تصمیمات کمیته در اجرا موانع و مشکلاتی مواجه باشد ، دبیرخانه ضمن ارایه گزارش به کمیته ، یک نسخه از آن را به همراه توضیحات لازم جهت اطلاع و اتخاذ تصمیمات مقتضی به شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی و به ویژه وزرای ذیربط منعکی می نماید .
ماده 10 ـ در صورت نیاز و با تصویب کمیته شعبات کمیته در استانها تشکیل خواهد شد . حدود اختیارات ، وظایف و چگونگی انجام امور توسط شعب ، براساس دستور العملی خواهد بود که به تصویب کمیته می رسد .
ماده 11 ـ شرکتها مکلفند جابه جائی و حمل کالاهای صادراتی به ویژه کالاهای فسد پذیر رادر اولویت قرار دهند . جزییات امر به موجب مصوبات کمیته خواهد بود .
ماده 12 ـ شرکتها موظفند تسهیلات ، برنامه حمل ، فهرست قراردادهای مربوط ، ظرفیت خالی ، کرایه مقرر برای حمل کالاهای صادراتی و سایر اطلاعات مورد نظر کمیته را طبق برنامه زمان بندی به روشهای مقتضی که کمیته تعیین می نماید بع اطلاع صادر کنندگان و متقاضیان حمل برسانند .
ماده 13 ـ متقاضی حمل ، جهت استفاده از اولویتهای تسهیلات وتخفیفات مقرر ، ابتدا به هر کدام از شرکتهای مورد نظر مراجعه و پس از مذاکره و توافق ، نسبت به عقد قرار داد حمل اقدام مینماید .
تبصره 1 ـ متقاضی حمل ، در صورت عدم توفیق در انعقاد قرارداد حمل با شرکتها ، مراتب را از طریق تکمیل فرم مخصوصی که جهت رسیدگی توسط کمیته تعیین و در اختیار شرکتها قرار داده شده است به نماینادگی کمیته ، مستقر در شرکت مورد نظر جهت اقدامات بعدی منعکس می نماید .
تبصره 2 ـ نمایندگی کمیته ، در جهت رفع و مشکلات و انعقاد قرارداد حمل پیگیری نموده و در صورت عدم توفیق ، مراتب راطی گزارشی به کمیته اعلام می کند .
تبصره 3ـ کمیته موظف است حداکثر ظرف مهلت یک هفته به این قبیل موارد رسیدگی و تصمیمات مقتضی را اتخاذ نماید . در صورتی که کالای که کالای مورد نظر فساد پذیر باشد کمیته حداکثر ظرف سه روز اقدام خواهد نمود .
ماده 14 ـ شرکتها مکلفند گزارش عملکرد ماهانه خود را در رابطه با اجرای آئین نامه و مصوبات کمیته در قالب فرمهای مقرر به طور مستمر به دبیرخانه ارسال نمایند .
تبصره ـ کمیته به طور مستمر گزارش عملکرد شش ماهه شرکتها را تنظیم و همراه با بررسی و تحلیلهای لازم و در صورت ضرور ارایه پیشنهادهای مناسب ، جهت اطلاع وزرای بازرگانی و راه و ترابری و نیز شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی و اتخاذ تصمیمات مقتضی ارسال می نماید .
ماده 15 ـ شرکت (هوائی ) موظفند با برنامه ریزی و اقدامات لازم ، زمان انتظار بارگیری محموله های صادراتی به ویژه اقدام فساد پذیر را به حداقل زمان ممکن و حداکثر تا پنج ساعت قبل از پرواز تقلیل دهند .
ماده 16 ـ شرکتها (هوائی ) به نحوی که کمیته با رعایت جوانب امر مقرر می دارد ، مکلفند در صد معینی از ظرفیت بار هواپیمائی در مسیرهای مختلف را جهت حمل کالاهای صادراتی به ویژه کالاهای فساد پذیر تخصیص دهند .
تبصره ـ تعیین فهرست اقلام کالاهای فساد پذیر به عهده کمیته می باشد .
ماده 17 ـ شرکتها موظفند طبق تصمیمات و برنامه ریزیهای کمیته نسبت به برقراری خدمات حمل و نقل برای کلیه مقاصد صادراتی ، در طول برنامه پنجساله دوم اقدامات مقتضی را به عمل آورند .
ماده 18 ـ شرکت گسترش خدمات بازرگانی موظف است به منظور توسعه و ایجادتسهیلات و امکانات مورد نیاز و متناسب با نگهداری کالاهای صادراتی در مبادی خروجی کالا برنامه ریزی اقدامات و لازم را حداکثر تا پایان برنامه دوم به عمل آورند .
ماده 19 ـ کمیته می تواند در جهت اعطای الویتهای و تسهیلات مورد نیاز شرکتها، پس از بررسیهای لازم و هماهنگی با مراجع ذیربط ، اقدامات مقتضی را به عمل آورند و شرکتها را جهت برخورداری از آنها به این گونه مراجع معرفی نماید .
تبصره 1 ـ اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران موظف است بابت تضمین کارنه های تیر کالاهای صادراتی ، چک شرکتهای حمل و نقل را بپذیرد .
تبصره 2 ـ وزارت بازرگانی و سایر دستگاههای عرضه کننده خدمات موظفند تامین کالا و خدمات مورد نیاز شرکتها را در اولویت قرار دهند .
تبصره 3 ـ کلیه مراجع ذی ربط موظفند حداکثر همکاری را با کمیته معمول دارند .
ماده 20 ـ شرکتهای حمل و نقل غیر دولتی (ایرانی ) در صورتی که اولویتها ، تخفیفها و تسهیلات منظورشده در این آئین نامه و مصوبات کمیته را همچون شرکتها ، جهت حمل و نقل کالاهای صادراتی قابل شوند ، با تایید و نعرفی کمیته می توانند از معافیتهای و تسهیلات مقرر جهت شرکتها برخوردار شوند .
ماده 21 ـ تغییرات و اصلاحات مورد نیاز در این آئین نامه بنا به پیشنهاد وزارتخانه های بازرگانی و راه و ترابری به تصویب هیات وزیران خواهد رسید .
معاون اول رئیس جمهورـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 15146

تاریخ تصویب : 1375/11/03

تاریخ ابلاغ : 1375/12/07

دستگاه اجرایی : وزارت بازرگانی - وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.