×

اساسنامه شرکت سهامی آب استان سمنان

اساسنامه شرکت سهامی آب استان سمنان

اساسنامه-شرکت-سهامی-آب-استان-سمنان

وکیل


شماره 128504 /ت 17826 هـ - 11/1/1376
وزار نیرو
هیات وزیران د رجلسه مورخ 22/12/1375 بنا به پیشنهاد شماره 1/8200 مورخ 11/12/1375 وزارت نیرو و به استناد قسمت دوم بند م تبصره 2 قانون بودجه سال 1375 کل کشور اساسنامه شرکت سهامی آب استان سمنان را به شرح زیر تصویب نمود :

فصل اول ـ کلیات
ماده 1 ـ به استناد ماده 6 اساسنامه شرکت سهامی آب منطقه ای تهران و بند ز ماده 5 اساسنامه شرکت سهامی آب منطقه ای مازندران و ماده 6 اساسنامه شرکت سهامی آب منطقه ای اصفهان ، از تاریخ تصویب این اساسنامه شرکت سهامی آب استان سمنان که در این اساسنامه به اختصار شرکت نامیده می شود تشکیل می شود.
ماده 2 ـ نام شرکت سهامی آب استان سمنان است .
ماده 3ـ مرکز اصلی شرکت سمنان و حوزه عمل آن با تصویب وزیر نیرو تعیین می شود.
ماده 4 ـ نوع شرکت سهامی خاص است .
ماده 5 ـ مدت شرکت نامحدود است
فصل دوم ـ موضوع و هدف شرکت
ماده 6 ـ شرکت به منظور تصدی اجرای طرحهای تامین آب و آب رسانی برای مصارف شهری و صنعتی و کشاورزی و نیز حفاظت و بهره برداری از منابع آب وتاسیسات مربوط در حوزه عمل آن تشکیل می شود . مدیریت منابع آب در حوزه عمل این شرکت کماکان با شرکت سهامی آب منطقه ای تهران و یا شرکت سهامی آب منطقه ای مازندران و یا شرکت سهامی آب منطقه ای اصفهان حسب مورد خواهد بود . شرکت برای رسیدن به اهداف خود ضمن هماهنگی با شرکتهای آب منطقه ای تهران ، آب منطقه ای مازندران ، آب منطقه ای اصفهان و وزارت نیروـ حسب مورد ـ و ترتیبی که خواهد آمد مجاز به تصدی امور وزیر می باشد :
1 ـ تهیه و اجرای طرحهای احداث مخازن ، آب بندها ، شبکه های آبیاری و زهکشی ، حفر چاه و سایر تاسیسات مورد لزوم و انجام اقدامات لازم به منظور جمع آوری نزولات جوی و تغذیه مصنوعی سفره های آبهای زیرزمینی از محل اعتبارات استانی و یا جلب مشارکت مردم با کسب موافقت شرکت آب منطقه ای ذی ربط از نظر تخصیص آب .
2 ـ تهیه و اجرای طرحهای توسعه منابع آب از محل اعتبارات ملی با کسب موافقت شرکت آب منطقه ای ذیربط از نظر تخصیص آب و نیز موافقت وزارت نیرواز توانمندی اجرائی و فنی .
3 ـ جلب مشارکت مردم در اجرای طرحهای توسعه منابع آب .
4 ـ نگهداری و بهره برداری از تاسیسات ایجاد شده و یا واگذار شده و به شرکت .
5 ـ انجام انجام مطالعات و تحقیقات لازم در زمینه مسایل آب و نیز به کاربردن روشهای جدید علمی و فنی به منظور بهره برداری بیشتر از منابع آب .
6 ـ انجام هر گونه هرگونه عملیات و معاملات بازرگانی که برای اجرای مقاصد شرکت ضروری بوده و به صرفه صلاح شرکت باشد.
7 ـ انجام کلیه وظایف مقرر د رقانون توزیع عادلانه آب و اجرای تکالیف وزارت نیرو در امور آب در مواردی که از طرف شرکتهای آب منطقه ای تهران و یا آب منطقه ای مازندران و یا آب منطقه ای اصفهان ـ حسب مورد ـ به شرکت تفویض اختیار میشود. این بند نافی وظایف و اختیارات شرکتهای آب منطقه ای ذیربط در محدوده عمل این شرکتها نخواهد بود .
فصل سوم ـ سرمایه و سهام
ماده 7 ـ سرمایه شرکت عبارت است از مبلغ ده میلیون ریال که به هزار سهم ده هزار ریالی با نام تقسیم می شود . کلیه بهای سهام به صورت نقد پرداخت شده است .
میزان سهام شرکا به شرح زیر است :
تعداد 970 سهم از کل سهم متعلق به شرکت آب منطقه ای تهران و 15 سهم آن متعلق به شرکت آب منطقه ای مازندران سهم دیگر متعلق بع شرکت آب منطقه ای خراسان می باشد.
ماده 8 ـ افزایش سرمایه شرکت با سرمایه گذاری صاحبان سهام یا ارقام موضوع ماده 9 و مشارکت مؤسسات و شرکتهائی که تمام یا اکثریت سرمایه آنها متعلق به دولت می باشد با رعایت قوانین مروبط تامین خواهد شد .
ماده 9 ـ دارائی ، سرمایه و اموال منقول شرکت آب منطقه ای تهران که در حال حاضر در اختیار اداره کل امور آب استان سمنان قرار دارد به قیمت دفتری به شرکت آب استان سمنان منتقل میشود و به سرمایه آن افزوده می شود . همچنین بودجه ، درآمد ، اعتبارات ، دیون ، تعهدات و کارکنان شرکت آب منطقه ای تهران ، در آن قسمت که در حوزه عمل شرکت جدید قرار می گیرد ، بع شرکت اخیر الذکر ، منتقل می شوند .
فصل چهارم ـ ارکان شرکت
ماده 10 ـ ارکان شرکت عبارتند از :
الف : مجمع عمومی
ب : هیات مدیره
ج : مدیر عامل
د : بازرس (حسابرس).
مجمع عمومی
ماده 11 ـ نمانیدگی سهام شرکا با مدیران عامل ذیربط می باشد.
ماده 12 ـ مجمع عمومی بر دو نوع است :
ماده 13 ـ مجمع عمومی عادی حداقل سالی دوبار تشکیل می شود، بار اول حداکثر تا پایان تیر ماه هر سال برای تصویب ترازنامه و صورتهای مالی و سایر موضوعات مندرج در دستور جلسه و بار دوم در نیمه دوم سال برای تصویب بودجه و برنامه های سال بعد و سایر مسایل مربوط به شرکت منعقد می شود.
ماده 14ـ مجمع عمومی فوق العاده ممکن است در هر موقع بنا به تقاضای یکی از اعضای مجمع عمومی یا هیات مدیره و مدیر عامل یا بازرس شرکت تشکیل شود.
دستور جلسات مجمع عمومی فوق العاده را کسانی که درخواست تشکیل آن را نموده اند ، تعیین می نمایند.
تبصره ـ در مواردی که تقاضای انعقاد جلسات فوق العاده مجمع عمومی کتبا از طرف بازرس (حسابرس ) به عمل آید ، مدیر عامل شرکت موظف است ظرف ده روز پس از وصول تقاضا ، برای تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق العاده دعوت به عمل آورده و دستور جلسه را نیز در دعوتنامه قید نماید .
ماده 15 ـ دعوت مربوط به تشکیل مجمع عمومی اعم از عادی یا فوق العاده با ذکر تاریخ و محل و علت تشکیل و دستور جلسه ، حداقل ده روز قبل از انعقاد مجمع عمومی به وسیله رئیس مجمع یا مدیر عامل کتبا از اعضای مجمع به عمل خواهد آمد .
سوابق مربوط به موضوعاتی که در دستور مجمع قرار دارد ، باید همراه دعوتنامه برای اعضای مجمع ارسال شود.
در موقعی موقع ضروری ( به تشخیص رئیس مجمع ) رعایت تشریفات فوق برای تشکیل جلسه الزامی نخواهد بود.
ماده 16 ـ تصممیات هر جلسه مجمع عمومی اعم از عادی یا فوق العاده در صورت مجلس درج و به امضای اعضای مجمع عمومی حاضر در جلسه می رسد.
ماده 17 ـ جلسات مجمع عمومی با حضور کلیه اعضا رسمیت خواهد یافت ، ولی تصمیمات آن با اکثریت معتبر خواهد بود.
ماده 18 ـ وظایف مجمع عمومی عادی به شرح زیر می باشد :
الف ـ اتخاذ تصمیم نسبت به سیاست کلی و برنامه های عملیاتی آتی شرکت
ب : رسیدگی و اظهار نظر و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملیات سالانه و تصویب بودجه و ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت .
پ ـ اتخاذ تصمیم نسبت به اندوخته های شرکت .
ت : اتخاذ تصمیم د رمورد چگونگی تقسیم سود ویژه شرکت .
ث ـ انتصاب یا عزل یا انتخاب مجدد اعضای هیات مدیره و مدیر عامل و بازرس شرکت .
ج ـ تعیین حققو و مزایا و پاداش اعضای هیات مدیره و مدیر عامل .
چ ـ تعیین حق الزحمه بازرس شرکت
ح ـ تصویب آئین نامه های مالی ، معاملاتی ، پس انداز و بیمه شرکت با رعایت مقررات مربوط .
خ ـ تصویب آئین نامه استخدامی شرکت براساس مقررات مربوط
د ـ تصویب تشکیلات شرکت برابر مقررات مربوط
ذ ـ اتخاذ تصمیم نسبت به کلیه امور شرکت که در دستور مجمع قید شده باشد.
ماده 19 ـ امور زیر از وظایف خاص مجمع عمومی فوق العاده میباشد
الف ـ اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه شرکت .
ب ـ اتخاذ تصمیم در مورد اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه
پ ـ اتخاذ تصمیم نسبت به انحلال شرکت
ت ـ اتخاذ تصمیم به سرمایه گذاری یا مشارکت با شرکتهای دیگر
ماده 20 ـ به منظور تسهیل و تسریع در امور شرکت ، صاحبان سهام می توانند اختیارات خود را جز در مورد وظایف خاص مجمع عمومی موضوع ماده 19 اسانامه را به ریاست مجمع عمومی تفویض نمایند.
ماده 21 ـ رئیس مجمع عمومی توسط وزیر نیرو تعیین می شود.
هیات مدیره
ماده 22 ـ هیات مدیره شرکت مرکب از سه نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل خواهد بود . اعضای اصلی و علی البدل هیات مدیره از میان افراد بصیر توسط مجمع عمومی انتخاب می شوند.
ماده 23 ـ مدت تصدی اعضای هیات مدیره سه سال خواهد بود و تا زمانی که تجدید انتخاب به عمل نیامده در سمت خود باقی می باشند و انتخاب مجدد انان نیز بلامانع است .
ماده 24 ـ تغییر اعضای هیات مدیره با هر یک از آنان قبل از خاتمه دوره تصدی و انتخاب جانشین آنان برای بقیه مدت با مجمع عمومی است .
ماده 25 ـ مجمع عمومی از بین اعضای هیات مدیره ، یک نفر را به عنوان رئیس هیات مدیره و یک نفر را به عنوان مدیر عامل انتخاب می کند و انتخاب رئیس خیات مدیره به عنوان مدیر عامل بلامانع میباشد .
ماده 26 ـ جلسه هیات مدیره حداقل ماهی یک بار به دعوت مدیر عامل یا رئیس هیات مدیره تشکیل خواهدشد.
ماده 27 ـ جلسات هیات مدیره با حضور حداقل سه نفر از اعضای هیات مدیره در محل شرکت و در صورت اقتضا در هر محل دیگری که تعیین و تشکیل می شود، رسمیت خواهد داشت
ماده 28 ـ تصمیمات هیات مدیره با اکثریت آرا اتخاذ می شود.
ماده 29 ـ هیات مدیره دارای دفتری خواهد بود که تمام تصمیمات اتخاذ شده در آن ثبت و به امضای رئیس و حداقل یکی از اعضای هیات مدیره حاضر در جلسه می رسد.
ماده 30 ـ در صورت غیبت یکی از اعضای اصلی هیات مدیره یکی از اعضای علی البدل به دعوت رئیس هیات مدیره در جلسه هیات مدیره شرکت کرده و رای خواهد داد . در غیاب رئیس هیات مدیره یکی از اعضای اصلی به قایم مقامی او وظایف محوله را در حدود اختیارات تفویضی اختیارات انجام خواهد داد.
ماده 32 ـ هیات مدیره با رعایت مصوبات مجمع عمومی و مقررات این اساسنامه دارای کلیه اختیارات لازم برای تامین مقاصد وهدفهای شرکت و انجام عملیات و اقدامات مقرر در ماده 6 می بادش.
تبصره 1 ـ ارجاع دعاوی یا اختلافات شرکت به داوری و انتخاب داور و سازش با رعایت مقررات ذی ربط ، منوط به تصویب مجمع عمومی می باشد .
تبصره 2 ـ هیات مدیره به مسئولیت خود می تواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به رئیس هیات مدیره و یا مدیر عامل تفویض نماید .
ماده 33 ـ خیات مدیره از جمله دارای وظایف و اختیارت زیر میباشد :
الف ـ بررسی و تایید کلیه طرحها و برنامه ها ، بودجه سالانه ، تشمیلات ، آئین نامه های معاملاتی ، استخدامی ، بهره برداری و اداری شرکت به منظور طرح در مجمع عمومی .
ب ـ بررسی و تایید ترازنامه و حساب سود و زیان و نیز تهیه گزارش سالانه درباره فعالیت و وضع عمومی شرکت و ارایه ان به مجمع عمومی . همچنین هیات مدیره موظف است یک نسخه از ترازنامه و حساب سودو زیان و تقسیم سود و گزارش سالانه شرکت را حداقل سی روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به منظور رسیدگی و اظهار نظر برای بازرس (حسابرس ) شرکت ارسال دارد.
پ ـ مراقبت در حسن اجرای مصوبات مجمع عمومی و نظارت بر انجام اموری که برای حسن اداره شرکت لازم باشد .
ت ـ ایجاد، تعطیل و انحلال شعب شرکت با تصویب مجمع عمومی
مدیر عامل
ماده 34 ـ مدیر عامل بالاترین مقام اجرائی شرکت بوده و بر کلیه واحدهای شرکت ریاست دارد.
ماده 35 ـ مدیر عامل می تواند یکی از اعضای هیات مدیره را به عنوان قایم مقام خویش تعیین نماید .
ماده 36 ـ مدیر عامل مسئولیت اداره کلیه امور شرکت اعم از اداری ، فنی ، مالی ، استخدامی و تشکیلاتی را دارا می باشد.
مواردی از این مسئولیت عبارتند از :
الف ـ اجرای مصوبات و تصمیمات هیات مدیره و مجمع عمومی
ب ـ تهیه و تنظیم طرحها ، برنامه ها ، بودجه سالانه ، تشکیلات و آئین نامه های جهت تصویب هیات مدیره یا مجمع عمومی (برحسب مورد )
پ ـ تهیه و تنظیم ترازنامه و حساب سودو زیان سالانه شرکت و ارایه آن به هیات مدیره
ت ـ تعیین روشهای اجرائی در چهارچوب مقررات و آئین نامه و ابلاغ به واحدهای ذیربط
ث ـ تامین و تدارک کالا و خدمات و نیازهای مربوط به طرحها و عملیات شرکت و انعقاد قراردادهای لازم با رعایت مقررات مربوط و مصوبات مجمع و مفاد این اساسنامه
ماده 37 ـ مدیر عامل بر کلیه واحدهای تابعه شرکت ریاست داشته و نمایندگی شرکت د رمقابل کلیه مقامات ، مؤسسات ، اشخاص و دادگاهها و سایر مراجع قضائی و اداری حق انتخاب وکیل را خواهد داشت . همچنین با رعایت مقررات و با تصویب مجمع عمومی می تواد دعاوی را به داوری با حق سارش ارجاع و داور اختصاصی تعیین و نسبت به داور مشترک تراضی نماید.
ماده 38 ـ مدیر عامل می تواند قسمتی از اختیارات و وظایف خود را به هر یک از معاونان و رؤسای واحدهای شرکت به تشخیص و مسئولیت خود تفویض نماید .
ماده 39 ـ کلیه چکها و اسناد و اوراق مالی و تعهدات و قراردادها باید به امضای مدیر عامل و یکی از اعضای هیات مدیره و یا نمانیدگان آنان برسد .
ماده 40 ـ مکاتبات اداری و احکام پرسنلی با امضای مدیر عامل و یا کسانی که از طرف او حق امضاندارد صادر می شود.
بازرس (حسابرس)
ماده 41 ـ شرکت دارای بازرس (حسابرس) خواهد بود که از طرف مجمع عمومی برای مدت یک سال انتخاب می شود. تا زمانی که بازرس جدید انتخاب نشودبازرس قبلی در سمت خود باقی بوده و به انجام وظایف قانونی خود ادامه خواهد داد . تجدید انتخاب بازرس قبلی بلامانع است .
ماده 42 ـ وظایف و اختیارات بازرس به قرار زیر است :
الف ـ رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و ارایه گزارش همراه با اعلام نظر در مورد آن به مجمع عمومی حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومی . یک نسخه از این گزارش و نظرات ابراز شده از طرف بازرس برای هیات مدیره شرکت نیز ارسال خواهد شد .
ب ـ مطالعه گزارش سالانه هیات مدیره و اظهار نظر نسبت به مندرجات آن و تسلیم به هیات مدیره .
پ ـ شرکت در جلسات مجمع عمومی بدون حق رای
ت ـ بازرس در اجرای وظایف قانونی خود با اطلاع مدیر عامل حق مراجعه به کلیه دفاتر و پرونده ها و اسناد ، پیمانهای شرکت را خواهد داشت و هرگاه تخلف یا بی تربیتی و یا اشتباهی مشاهده نماید مراتب را به مدیر عامل نیز اعلام می نماید .
ث ـ اقدامات بازرس در اجرای وظایف خود نباید مانع جریان کارهای شرکت شود.
ماده 43 ـ سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و در پایان اسفند ماه همان سال خاتمه می یابد ، مگر سال اول که شروع آن از تاریخ تصویب و اجرای اساسنامه و پایان ان اسفند ماه همان سال خواهد بود .
ماده 44 ـ شرکت از نظر مقررات مالی و اداری تابع این اساسنامه و آئین نامه های مربوط بوده و در کلیه موضوعاتی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است طبق قاانون تجارت و قوانین مروبط عمل خواهد شد .
ماده 45 ـ شرکت موظف است حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این اساسنامه ، آئین نامه های لازم را تهیه و برای تصویب به مقامهای ذیربط تسلیم نماید . تاموقعی که چنین آئین نامه هائی به تصویب نرسیده ، طبق آئین نامه های فعلی شرکت سهامی آب منطقه ای تهران عمل خواهد شد .
این اساسنامه به موجب نامه شماره 1584/21/75 مورخ 26/12/1375 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
معاون اول رئیس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 15181

تاریخ تصویب : 1375/12/11

تاریخ ابلاغ : 1376/01/27

دستگاه اجرایی : وزارت نیرو -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.