×

قانون الحاق دولت شاهنشاهی ایران به کنوانسیون بین المللی اندازه گیری ظرفیت کشتیها

قانون الحاق دولت شاهنشاهی ایران به کنوانسیون بین المللی اندازه گیری ظرفیت کشتیها

قانون-الحاق-دولت-شاهنشاهی-ایران-به-کنوانسیون-بین-المللی-اندازه-گیری-ظرفیت-کشتیها

وکیل


قانون الحاق دولت شاهنشاهی ایران به کنوانسیون بین المللی اندازه گیری ظرفیت کشتیها
ماده واحده - دولت ایران مجاز است الحاق خود را به کنوانسیون بین المللی اندازه گیری ظرفیت کشتیها مصوب 1969 که مشتمل بر 22 ماده و 2 ضمیمه و یک فرم گواهی است به سازمان مشورتی دریانوردی بین دول اعلام نماید.
قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن کنوانسیون ضمیمه پس از تصویب مجلس شورای ملی در جلسه روز یکشنبه 13 خرداد ماه 1352، در جلسه روز دوشنبه پنجم آذر ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و دو به تصویب مجلس سنا رسید.
رییس مجلس سنا - جعفر شریف امامی
کنوانسیون بین المللی اندازه گیری ظرفیت کشتیها (1969)
دول متعاهد:
با تمایل به ایجاد اصول و قوانین واحد برای تعیین ظرفیت کشتیهایی که سفرهای بین المللی انجام می دهند،
با توجه به اینکه انجام این امر با انعقاد یک کنوانسیون بهتر صورت خواهد گرفت ، به شرح ذیل توافق نمودند:
ماده 1 - تعهدات کلی ناشی از کنوانسیون
دول متعاهد تعهد می نمایند مقررات کنوانسیون حاضر و ضمائم آن را که جز لایتجزای آن می باشد به موقع اجرا نمایند. هر گونه اشاره به کنوانسیون حاضر در عین حال متضمن اشاره به ضمائم آن نیز خواهد بود.
ماده 2 - تعاریف
از لحاظ این کنوانسیون مگر آن که به نوع دیگری تصریح شده باشد:
1) عبارت "قواعد" - به معنای قواعد ضمیمه این کنوانسیون است .
2) عبارت "سازمان اداری " به معنای دولتی است که کشتی پرچم آن را برافراشته است .
3) عبارت "سفر بین المللی " - به معنای یک سفر دریایی از کشوری که مشمول کنوانسیون حاضر است به بندری خارج از کشور یا بالعکس می باشد. بدین منظور در هر سرزمینی که مسئولیت روابط بین المللی آن را دولت متعاهدی عهده دار باشد و یا سازمان ملل متحد عهده دار اداره امور آن باشد به عنوان یک کشور مجزا تلقی می شود.
4) اصطلاح "ظرفیت ناویژه " - ابعاد کل کشتی است که طبق مقررات این کنوانسیون تعیین شده است .
5) اصطلاح "ظرفیت ویژه " - به معنای گنجایش مورد لزوم کشتی است که طبق مقررات این کنوانسیون تعیین شده است .
6) اصطلاح "کشتی جدید" - به کشتی اطلاق می گردد که تیر حمال آن هنگام اجرای این کنوانسیون یا پس از آن کار گذارده شده باشد یا در چنین مرحله
ساختمانی باشد.
7) اصطلاح "کشتی موجود" - به معنای کشتی است که کشتی جدید نباشد.
8) اصطلاح "طول " - یعنی طولی معادل 96 درصد طول کلی تقسیم بر خط آبخور واقع در 85 درصد از اندازه حد فاصل عمق کشتی که از بالای تیر حمال تا لبه عرشه کشتی اندازه گیری می شود یا در صورتی که از این میزان بیشتر باشد طولی است از سمت جلوی سینه کشتی و محور پایه اسکان تا خط آبخور. در کشتی هایی که دارای تیر حمال خمیده هستند، خط آبخور که بر حسب آن طول مزبور اندازه گیری می شود باید به موازات خط آبخور پیش بینی شده در موقع بارگیری باشد.
9) "سازمان یعنی سازمان مشورتی دریانوردی بین الدول .
ماده 3 - قلمرو اجرا
1) این کنوانسیون در مورد کشتیهای ذیل که سفرهای بین المللی انجام می دهند قابل اجرا است :
الف - کشتیهای به ثبت رسیده در کشورهایی که دولت های آنها طرف متعاهد این کنوانسیون می باشند.
ب - کشتیهای ثبت شده در سرزمین هایی که به موجب ماده 20 مشمول این کنوانسیون می باشند.
ج - کشتیهای ثبت نشده که پرچم یکی از دول متعاهد را برافراشته اند.
2) این کنوانسیون در مورد کشتیهایی که ذیلا اشاره می شود قابل اجرا است :
الف - کشتیهای جدید.
ب - کشتیهای موجود که اصلاحات یا تغییراتی در ساختمان آنها داده می شود که به نظر سازمان اداری تغییر مهمی در ظرفیت ناویژه آنها تلقی گردد.
ج - کشتیهای موجود بر حسب تقاضای مالک .
د - کلیه کشتیهای موجود دوازده سال پس از تاریخ اجرای این کنوانسیون معهذا این کشتی ها، به استثنای کشتیهایی که در بندهای فرعی (ب ) و (ج ) این بند به آنها اشاره شده است ، ظرفیتهای قبلی خود را به منظور اجرای مقررات مربوط به سایر کنوانسیون های بین المللی موجود حفظ خواهند کرد.
3 - در مورد کشتی های موجودی که طبق مقررات بند 2 ماده حاضر مشمول این کنوانسیون می شوند ظرفیت آنها را نمی توان طبق مقرراتی که سازمان اداری قبل از لازم الاجرا شدن این کنوانسیون نسبت به کشتیهایی که سفرهای بین المللی دریایی انجام می دهند اجرا می نمود، تعیین کرد.
ماده 4 - موارد استثنایی
1) این کنوانسیون در مورد کشتیهای ذیل قابل اجرا نیست :
الف - کشتیهای جنگی .
ب - کشتیهایی که طول آنها کمتر از 24 متر (79 فوت ) باشد.
2) هیچ یک از مقررات این کنوانسیون در مورد کشتیهایی که منحصرا در نقاط ذیل دریانوردی می نمایند قابل اجرا نیست :
الف - دریاچه گریت لیکس امریکای شمالی و رودخانه سنت لورنس که به صورت خطی منحنی از دماغه دروزیه به سمت وست پواینت جزیره آنتی کوستی و در سمت شمال جزیره آنتی کوستی محاذی نصف النهار طولی 63 درجه غربی به سمت شرق
کشیده شده اند.
ب - بحر خزر.
ج - رودخانه های پلیت - پارانا و اروگوئه که به صورت خطی منحنی بین پونتارازا (کابوسان آنتونیو) آرژانتین تا پونتادل ایست - اروگوئه کشیده
شده است .
ماده 5 - (فورس ماژور)
1) هر کشتی که هنگام عزیمت به مسافرت مشمول مقررات این کنوانسیون نباشد در صورت انحراف مسیر به سبب بدی هوا یا به هر علت اضطراری دیگر نیز مشمول مقررات این کنوانسیون نخواهد بود.
2) در اجرای مقررات این کنوانسیون دول متعاهد هر گونه انحراف مسیر یا تاخیر ورود کشتیها را که ناشی از بدی هوا یا علل اضطراری دیگر باشد مورد توجه قرار خواهند داد.
ماده 6 - تعیین ظرفیتها
تعیین ظرفیتهای ویژه و ناویژه توسط سازمان اداری یا افراد و سازمانهای مجاز شناخته شده از طرف او انجام خواهد گرفت . در هر صورت مسئولیت کامل تعیین ظرفیتهای ویژه و ناویژه به عهده سازمان اداری مربوطه خواهد بود.
ماده 7 - صدور گواهینامه
1) گواهینامه بین المللی ظرفیت (1969) برای هر کشتی که ظرفیت ویژه و ناویژه آن طبق این کنوانسیون تعیین شده باشد صادر می گردد.
2) گواهینامه مزبور توسط سازمان اداری یا افراد و سازمانهای مجاز شناخته شده از طرف او صادر می شود ولی در هر صورت مسئولیت کامل گواهینامه با سازمان اداری مزبور خواهد بود.
ماده 8 - صدور گواهینامه توسط دولت دیگر
1) هر دولت متعاهد به درخواست دولت متعاهد دیگر می تواند ظرفیت ویژه و ناویژه کشتی را تعیین و گواهینامه بین المللی ظرفیت (1969) را طبق مقررات این کنوانسیون صادر و یا اجازه صدور آن را بدهد.
2) یک نسخه از گواهینامه و رونوشتی از محاسبات ظرفیتها هر چه زودتر برای دولت درخواست کننده ارسال خواهد شد.
3) گواهینامه ای که به این ترتیب صادر می شود باید حاوی توضیحی باشد مبنی بر این که گواهینامه مذکور بنا به تقاضای دولتی که پرچم بر فراز آن
برافراشته شده یا خواهد شد صادر گردیده و دارای همان اعتبار و رسمیت گواهینامه ای خواهد بود که به موجب ماده 7 صادر شده باشد.
4) گواهینامه های بین المللی ظرفیت (1969) برای کشتیهای متعلق به دولتهایی که طرف متعاهد این کنوانسیون نیستند صادر نمی شود.
ماده 9 - نمونه گواهینامه
1) گواهینامه فوق به زبان یا زبانهای رسمی کشور صادرکننده تنظیم خواهد شد. هر گاه زبان مورد استفاده زبانی غیر از فرانسه یا انگلیسی باشد گواهینامه مزبور باید منضم به متن ترجمه شده آن به یکی از دو زبان مزبور باشد.
2) نمونه گواهینامه باید طبق متنی باشد که در ضمیمه 2 این کنوانسیون ذکر شده است .
ماده 10 - ابطال گواهینامه
1) با رعایت مستثنیات مقرره در قواعد منضم به این کنوانسیون هر گاه تغییری در ترتیب ساختمان - گنجایش نحوه استفاده از محوطه ها - ظرفیت حمل مسافر که در گواهینامه سفر قید گردیده - خط بار تعیین شده یا آبخور مجاز کشتی در صورتی که افزایش ظرفیت ویژه یا ناویژه آن را ایجاب نماید به وجود آید گواهینامه بین المللی ظرفیت (1969) صادره از درجه اعتبار ساقط و توسط سازمان اداری باطل خواهد شد.
2) به جز در مواردی که در بند 3 این ماده ذکر گردیده است - گواهینامه ای که توسط سازمان اداری برای یک کشتی صادر شده در صورتی که کشتی زیر پرچم کشور دیگر درآید از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.
3) با انتقال کشتی به دولت دیگری که به این کنوانسیون ملحق گردیده گواهینامه بین المللی ظرفیت (1969) به مدت سه ماه یا تا تاریخ صدور مجدد گواهینامه بین المللی ظرفیت (1969) یا موقعی که سازمان اداری بخواهد گواهینامه بعدی را جانشین گواهینامه قبلی نماید در صورتی که زمان آن نزدیکتر باشد به قوت خود باقی خواهد ماند.
دولت متعاهدی که کشتی قبلا متعلق به او بوده باید هر چه زودتر بعد از تغییر تابعیت کشتی یک نسخه از گواهینامه ای را که هنگام انتقال در اختیار کشتی بوده همراه با رونوشت محاسبات مربوط به ظرفیت آن جهت سازمان اداری ارسال دارد.
ماده 11 - پذیرش گواهینامه
گواهینامه ای که با مسئولیت یک دولت متعاهد طبق مقررات این کنوانسیون صادر گردیده باشد مورد قبول دولت متعاهد دیگر بوده و در کلیه موارد مندرج در این کنوانسیون دارای همان اعتبار گواهینامه صادر شده توسط آنها می باشد.
ماده 12 - بازرسی
1 - هر کشتی که دارای پرچم یکی از دول متعاهد است ممکن است در بنادر سایر دولتهایی که به کنوانسیون ملحق گردیده اند مورد بازرسی مامورین مجاز آن دولت ها واقع شود. این بازرسی فقط به منظور حصول اطمینان از موارد ذیل صورت می گیرد:
الف - که کشتی دارای گواهینامه معتبر بین المللی ظرفیت (1969) باشد.
ب - که مشخصات اصلی کشتی با مشخصاتی که در گواهینامه مربوطه قید شده منطبق باشد.
2 - این بازرسی نباید در هیچ مورد کوچکترین تاخیری برای کشتی به وجود بیاورد.
3 - در صورتی که در بازرسی معلوم شود که مشخصات اصلی کشتی با آن چه که در گواهینامه بین المللی ظرفیت (1969) ذکر شده مغایر می باشد و ایجاب می نماید
ظرفیت ویژه یا ناویژه آن افزایش یابد باید بلادرنگ به دولتی که کشتی متعلق به او است اطلاع داده شود.
ماده 13 - مزایای کنوانسیون
هیچ کشتی نمی تواند از مزایای این کنوانسیون برخوردار گردد مگر با در دست داشتن گواهینامه معتبری که به موجب این کنوانسیون صادر شده باشد.
ماده 14 - معاهدات و کنوانسیون ها و موافقتنامه های قبلی
1 - کلیه معاهدات دیگر و کنوانسیونها و موافقتنامه ها مربوط به ظرفیت که در حال حاضر بین دول متعاهد لازم الاجرا است برای مدتی که در آنها تعیین شده به قوت خود باقی می ماند و در مورد کشتی های ذیل به تمام و کمال اجرا خواهد شد:
الف - کشتیهایی که کنوانسیون حاضر درباره آنها اجرا نمی شود.
ب - کشتیهایی که نسبت به آنها کنوانسیون حاضر درباره مسائلی که صریحا راه حلی برای آنها پیش بینی نشده باشد قابل اجرا است .
2 - در صورتی که معاهدات - کنوانسیونها یا موافقتنامه های مزبور با مقررات این کنوانسیون مغایر باشند مقررات کنوانسیون حاضر باید رعایت گردند.
ماده 15 - ارسال اطلاعات
دول متعاهد تعهد می نمایند اطلاعات ذیل را در اختیار سازمان قرار دهند:
الف - تعداد کافی از نمونه گواهینامه هایی که به موجب مقررات کنوانسیون
حاضر صادر نموده اند جهت ارسال به سایر دول متعاهد.
ب - متن قوانین - احکام - تصویبنامه ها - مقررات و سایر اسناد لازم الاجرای مربوط به موضوعات مختلف که مشمول کنوانسیون حاضر می باشند.
ج - فهرست موسسات غیر دولتی که مجازند از جانب آنها در مورد موضوعات مربوط به ظرفیتهای مختلف اقدام نمایند جهت ارسال به سایر دول متعاهد.
ماده 16 - امضا - تصویب و الحاق
1 - این کنوانسیون به مدت شش ماه از تاریخ 23 ژوئن 1969 جهت امضا و از آن پس به منظور الحاق مفتوح خواهد بود. دول عضو سازمان ملل متحد یا هر یک از موسسات تخصصی یا موسسه بین المللی انرژی اتمی یا طرفهای اساسنامه دادگاه دادگستری بین المللی می توانند با رعایت یکی از ترتیبات ذیل طرف این
کنوانسیون گردند:
الف - امضا بدون قید تصویب .
ب - امضا مشروط به تصویب با اعلام بعدی تصویب .
ج - الحاق .
2 - تصویب یا الحاق با تسلیم سند یا سند الحاق به سازمان تحقق می یابد و سازمان باید کلیه دولتهایی را که کنوانسیون حاضر را امضا نموده اند یا به آن ملحق شده اند از تصویبنامه های جدید و الحاقها و تاریخ تسلیم سند آنها مطلع نماید سازمان همچنین هر گونه امضایی را که طی شش ماه از تاریخ 23 ژوئن 1969 نسبت به کنوانسیون انجام شده باشد به اطلاع دولتهایی که قبلا کنوانسیون را امضا نموده اند خواهد رسانید.
ماده 17 - لازم الاجرا شدن
1 - این کنوانسیون 24 ماه پس از تاریخی که بیش از 24 دولت که جمعا ظرفیت ناوگان بازرگانی آنها کمتر از 65 درصد ناویژه ناوگان بازرگانی جهانی نباشد و طبق ماده 16 بدون قید تصویب یا الحاق آن را امضا نموده باشند به موقع اجرا در خواهد آمد.
سازمان تاریخ لازم الاجرا شدن کنوانسیون را به اطلاع کلیه دولی که کنوانسیون حاضر را امضا نموده اند و یا به آن ملحق شده اند خواهد رساند.
2 - در مورد دولی که سند تصویب کنوانسیون یا الحاق به آن را طی 24 ماه اشاره شده در بند 1 این ماده در اختیار سازمان گذارده باشند تصویب یا الحاق آنها از تاریخ لازم الاجرا شدن این کنوانسیون یا سه ماه پس از تاریخ تسلیم سند آن ، هر یک که موخر باشد، به موقع اجرا در خواهد آمد.
3 - تاریخ اجرای این کنوانسیون نسبت به دولتهایی که سند تصویب یا الحاق خود را پس از تاریخ لازم الاجرا شدن آن در اختیار سازمان بگذارند سه ماه پس از تاریخی خواهد بود که سند تصویب یا الحاق را ارسال نموده اند.
4 - پس از تاریخی که طی آن کلیه اقداماتی که برای اصلاح این کنوانسیون لازم بوده معمول گردید یا کلیه تصویب های لازم به موجب بند فرعی ب از بند 2 ماده 18 به اتفاق آرا اخذ شد تسلیم هر گونه سند تصویب یا الحاق نسبت به اصلاحیه نیز قابل اجرا خواهد بود.
ماده 18 - اصلاحات
1 - این کنوانسیون می تواند بنا به پیشنهاد هر یک از دول متعاهد طبق یکی از ترتیبات مشروحه در این ماده اصلاح گردد.
2 - اصلاح از طریق پذیرش به اتفاق آرا:
الف - هر گونه اصلاحی که بنا به تقاضای یکی از دول متعاهد نسبت به این کنوانسیون لازم باشد باید توسط سازمان جهت رسیدگی و پذیرش و به اتفاق آرا به دول متعاهد دیگر ابلاغ گردد.
ب - هر گونه اصلاح مشابه دوازده ماه پس از تاریخ پذیرش آن از طرف کلیه دول متعاهد به موقع اجرا در خواهد آمد مگر این که تاریخ نزدیکتری مورد توافق قرار گیرد.
دولت متعاهدی که پذیرش یا رد اصلاحیه را طی 24 ماه از تاریخ اولیه اعلام ننماید اصلاح مزبور از طرف او پذیرفته شده تلقی خواهد شد.
3 - اصلاح پس از رسیدگی در سازمان :
الف - بنا به تقاضای یکی از دول متعاهد هر گونه پیشنهاد اصلاحی نسبت به این کنوانسیون در سازمان مورد رسیدگی قرار می گیرد و در صورتی که با اکثریت دو سوم آرا اعضای حاضر در کمیته ایمنی دریانوردی سازمان تصویب شد حداقل شش ماه قبل از این که مورد رسیدگی مجمع عمومی سازمان قرار گیرد به کلیه دول متعاهد ابلاغ می شود.
ب - هر گاه اصلاحه ای با اکثریت دو سوم آرا اعضای حاضر و رای دهنده در مجمع به تصویب برسد سازمان اصلاح مزبور را جهت پذیرش به کلیه دول متعاهد اطلاع
می دهد.
ج - چنین اصلاحی دوازده ماه پس از تاریخ پذیرش آن از طرف دو سوم دول متعاهد به موقع اجرا در خواهد آمد اصلاح مزبور در موردی کلیه دول متعاهد اجرا خواهد شد مگر در مورد دولی که قبل از به اجرا درآمدن ، عدم پذیرش اصلاح را اعلام نمایند.
د - مجمع می تواند با اکثریت دو سوم آرا حاضر و رای دهنده در جلسه ای که دو سوم آرا نمایندگان دولی که در کمیته ایمنی دریانوردی شرکت دارند برای دادن رای در آن حضور داشته باشند اتخاذ تصمیم نماید که اصلاح دارای چنان اهمیتی است که دولت متعاهدی که اعلامیه موضوع بند فرعی ج این بند را صادر کرده و طی دوازده ماه پس از به اجرا درآمدن اصلاحیه ، پذیرش خود را نسبت به آن اعلام ننموده در انقضای مدت باید از عضویت این کنوانسیون محروم گردد.
این تصمیم منوط به پذیرش قبلی از طرف دو سوم دول متعاهد است .
ه - هیچ یک از مندرجات این بند مانع آن نیست که یکی از دول پس از دادن یک نوبت پیشنهاد اصلاح به موجب این بند نتواند بار دیگر نسبت به پیشنهاد اقدامی که به موجب بند 2 یا 4 این ماده مناسب به نظر برسد اقدام نماید.
4 - اصلاح به وسیله یک کنفرانس :
الف - بنا به تقاضای یک دولت متعاهد که مورد موافقت حداقل یک سوم دول متعاهد دیگر قرار گرفته باشد سازمان به منظور رسیدگی به اصلاحات مربوط به این کنوانسیون از دول متعاهد جهت تشکیل کنفرانسی دعوت به عمل می آورد.
ب - سازمان هر گونه اصلاحی را که با اکثریت دو سوم آرا دول حاضر و رای دهنده در چنین کنفرانسی به تصویب می رسد جهت اعلام موافقت سایر دول متعاهد ابلاغ می نماید.
ج - اصلاح مزبور دوازده ماه پس از تاریخ پذیرش آن از طرف دو سوم دول متعاهد به موقع اجرا در خواهد آمد. چنین اصلاحیه ای در مورد کلیه دول متعاهد لازم الاجرا است مگر دولی که قبل از لازم الاجرا شدن آن اعلام عدم پذیرش اصلاحات را بنمایند.
د - کنفرانسی که به موجب بند فرعی الف این بند با اکثریت دو سوم آرا حاضرین در جلسه تشکیل می گردد می تواند هنگام تصویب اصلاحیه چنین اتخاذ تصمیم نماید که اصلاحیه دارای چنین اهمیتی است که هر یک از دول متعاهد که به موجب بند فرعی ج این بند عدم پذیرش اصلاحیه را طی مدت دوازده ماه پس از به اجرا درآمدن آن اعلام نماید در انقضای مدت از عضویت این کنوانسیون محروم گردد.
5 - سازمان باید اصلاحاتی را که به موجب این ماده به موقع به اجرا درمی آید با تعیین تاریخ لازم الاجرا شدن آنها به کلیه دول متعاهد اطلاع دهد.
6 - هر گونه پذیرش یا اعلامیه ای که موضوع این ماده واقع شود باید کتبا به سازمان اعلام گردد تا وصول آن را به اطلاع تمام دول متعاهد برساند.
ماده 19 - فسخ
1 - کنوانسیون حاضر را می توان پس از انقضای مدت پنج سال از تاریخ لازم الاجرا شدن آن نسبت به هر دولتی که چنین تقاضایی داشته باشد منفسخ تلقی کرد.
2 - فسخ کنوانسیون باید طی سندی به سازمان اعلام گردد تا همراه با تاریخ وصول آن به اطلاع کلیه دول متعاهد برسد.
3 - اعلام مذکور پس از یک سال وصول آن توسط سازمان یا مدت بیشتری که ممکن است در اطلاعیه قید شده باشد دارای اثر اجرایی خواهد بود.
ماده 20 - سرزمینها
1 - الف - سازمان ملل متحد در مواردی که مسئولیت اداره سرزمین را به عهده دارد یا هر دولت متعاهدی که مسئولیت اداره روابط بین المللی یک سرزمین را تقبل نموده باید هر چه زودتر با مقامات سرزمین مربوط به خود در مورد شمول این کنوانسیون نسبت به آن سرزمین مشاوره نموده و به این منظور تدابیر شایسته ای را اتخاذ کند و ممکن است در هر موقع با اعلام کتبی نظر خود را در این باره به سازمان ابلاغ نماید.
1 - ب - این کنوانسیون از تاریخ وصول اعلامیه یا تاریخ دیگری که در اعلامیه قید شده باشد در سرزمین مورد نظر قابل اجرا است .
2 - الف - سازمان ملل متحد یا هر دولت متعاهد که به موجب بند فرعی الف از بند "1" این ماده اعلامیه ای صادر کرده باشد هر موقع پس از انقضای مدت پنج سال از تاریخ شمول کنوانسیون می تواند طی اعلام کتبی دیگری که به سازمان اطلاع دهد که از شمول کنوانسیون نسبت به سرزمینی که ضمن اعلامیه تعیین شده است خودداری گردد.
2 - ب - شمول کنوانسیون نسبت به سرزمینی که در اعلامیه تعیین می گردد با انقضای یک سال از تاریخ وصول آن به سازمان یا مدت زمان بیشتری که در آن ذکر شده باشد متوقف می شود.
3 - سازمان کلیه دول متعاهد را از شمول آن نسبت به هر یک از سرزمینهای موضوع بند 1 این ماده و عدم شمول آن نسبت به هر یک از سرزمین های موضوع بند 2 با ذکر تاریخی که شمول یا عدم شمول مذکور به موقع اجرا گذارده شده است مطلع می نماید.
ماده 21 - سپرده و ثبت کنوانسیون
1 - این کنوانسیون نزد سازمان سپرده خواهد شد و دبیر کل سازمان نسخ گواهی شده آن را به تمام دول امضاکننده و کلیه دولی که با اعلام موافقت خود بدان ملحق شده اند ارسال خواهد داشت .
2 - به مجرد این که کنوانسیون به موقع اجرا گذارده شود متن آن توسط دبیر کل سازمان به دبیرخانه ملل متحد ارسال می گردد تا طبق ماده 102 منشور ملل متحد ثبت و منتشر گردد.
ماده 22 - زبانها
این کنوانسیون در یک نسخه به زبانهای انگلیسی و فرانسه تنظیم شده و هر دو متن متساویا معتبر می باشند.
ترجمه های رسمی به زبانهای روسی و اسپانیایی تهیه و ضمیمه اصل امضا شده آن به سازمان سپرده خواهد شد.
بنا به مراتب امضاکنندگان ذیل که دارای اختیارات لازم دولت های خود به این منظور می باشند کنوانسیون حاضر را امضا نمودند.
لندن بیست و سوم ژوئن 1969
ضمیمه 1 - قواعد برای محاسبه ظرفیت ویژه و ناویژه کشتیها
قاعده 1 - کلیات
1 - ظرفیت کشتی شامل ظرفیت ویژه و ناویژه آن است .
2 - ظرفیت ناویژه و ظرفیت ویژه باید طبق شرایط این مقررات تعیین گردد.
3 - ظرفیت ناخالص و ظرفیت خالص انواع کرجیهای جدیدی که شکل ساختمانی آنها طوری است که مانع اجرا یا مغایر مقررات این قواعد می باشد باید توسط "سازمان اداری " تعیین گردد.
شرح روشهایی که برای این نوع تعیین ظرفیت به کار رفته است باید توسط "سازمان اداری " به سازمان اطلاع داده شود تا در اختیار دول متعاهد قرار گیرد.
قاعده 2 - تعریف اصلاحاتی که در ضمائم به کار برده شده است
1 - عرشه فوقانی
عرشه فوقانی بالاترین و کاملترین عرشه واقع در معرض تحولات جوی و دریا است و برای بستن کلیه دریچه هایی که در معرض تحولات جوی قرار دارند همچنین دریچه های جانبی کشتی که در قسمت زیرین آن قرار گرفته اند مجهز به وسائل و درپوشهای غیر قابل نفوذ دائمی است در کشتی که برای دسترسی به عرشه فوقانی آن از پله استفاده می شود پایین ترین حد فاصل عرشه مجاور ادامه آن در موازات قسمت فوقانی عرشه به منزله عرشه فوقانی تلقی می گردد.
2 - اندازه حد فاصل عمقی کشتی از تیر حمال
الف - اندازه حد فاصل عمقی کشتی فاصله عمودی است که از روی تیر حمال کشتی تا زیر عرشه فوقانی اندازه گیری می شود. در کشتیهای چوبی و آهنی این فاصله از لبه پائین بریدگی تیر حمال اندازه گیری می شود. در صورتی که شکل قسمت پائین قسمت وسط کشتی گرد یا دارای حاشیه های چوبی یا آهنی ضخیم باشد این فاصله از نقطه ای که سطح مسطح کف به طرف داخل ادامه پیدا کرده و پهلوی تیر حمال کشتی را قطع می کند اندازه گیری می شود.
ب - در کشتی هایی که دارای لبه های مدور می باشند اندازه حد فاصل عمقی کشتی از نقطه تقاطع عمقی کشتی باید از آنجا اندازه گیری شود عمق مزبور باید از خط علامت قسمت پایین عرشه که در موازات قسمت برآمده امتداد دارد اندازه گیری شود.
3 - عرض
عرض حداکثر پهنای کشتی است که در کشتی هایی که پوشش بدنه آنها فلزی است از وسط کشتی تا خط اندازه حد فاصل عمق کشتی و در کشتی هایی که پوشش غیر فلزی دارند تا سطح خارجی بدنه آنها اندازه گیری شده است .
4 - فضاهای بسته
فضاهای بسته تمام فضاهای محدود به وسیله بدنه کشتی - دیواره های تیغه ای یا دیواره های ثابت یا قابل حمل و نقل و پلها یا پوششهای غیر دائمی یا سایبانهای قابل حمل می باشند هیچ گونه بریدگی در روی پل یا فضای خالی در بدنه کشتی یا در عرشه یا در پوشش سقف محوطه یا در دیواره های تیغه ای یا دیواره های ثابت محوطه و یا عدم وجود دیواره های تیغه ای یا دیواره های ثابت مانع از آن نیست که فضایی جز فضای بسته محسوب گردد.
5 - فضاهای مستثنی
علیرغم شرایط بند (4) این مقررات فضاهایی که در بند فرعی الف تا ه این بند به آنها اشاره شده فضاهای مستثنی نامیده می شوند و جزو فضاهای بسته منظور نمی گردند.
معذالک فضاهایی که حداقل یکی از شرایط ذیل در آنها رعایت شده باشد به منزله فضای بسته تلقی خواهند شد:
فضای مجهز به طبقه بندی یا سایر وسائل ایمنی کالا یا انبار باشد.
در و پنجره های مجهز به وسائل انسداد باشند.
در ساختمان امکانات بسته شدن این قبیل در و پنجره های پیش بینی شده باشد.
الف - 1 - فضای واقع در داخل ساختمان مقابل آخرین دریچه ای که از عرشه ای به عرشه دیگر ادامه دارد مگر محوطه ای محصوری که ارتفاع آن بیش از 25 میلیمتر (1اینچ ) از ارتفاع تیرهای عرشه مجاور آن بلندتر نیست دارای عرضی معادل یا بیشتر از 90 درصد عرض عرشه در جهت دهانه فضای خالی باشد. این شرط باید طوری عملی گردد که از فضاهای بسته تنها بین فضای خالی تحتانی مذکور در قسمت بال از خطی که در موازات خط بالای فضای خالی است فاصله ای برابر نصف وسعت عرشه در مسیر ادامه فضای خالی مستثنی شود.(تصویر 1 در ضمیمه 1)
الف - 2 - چنانچه وسعت فضا به علت ترتیباتی به غیر از تقارب پوشش خارجی کمتر از 90 درصد عرض عرشه باشد باید تنها بین خط فضای خالی و خطی در موازات نقطه ای که عرض عرشه برابر یا کمتر از 90 درصد می شود از کلیه فضاهای بسته مستثنی گردد (تصویر 2 و3 و4 در ضمیمه 1)
الف - 3 - صرف نظر از دیواره ها یا نرده ها وقتی فاصله ای کاملا باز و دو محوطه را که مستثنی شدن یک یا هر دوی آنها به موجب بند فرعی (الف ) (1) یا (الف ) (2) مجاز گردیده از یکدیگر جدا می کند در صورتی که خط مرز بین این دو محوطه کمتر از نصف عرض عرشه باشد مستثنی کردن آنها نباید صورت گیرد (تصویر 5 و 6 در ضمیمه 1).
ب - فضاهای واقع در زیر عرشه یا سقفهای سرپناه رو به دریا یا در معرض هوا که جز حائل های نگهدارنده هیچ گونه بستگی دیگری با قسمتهای مجاور بدنه کشتی ندارند در چنین فضاهایی می توان از نرده یا دیواره یا نصب حائلهایی در کناره کشتی استفاده نمود مشروط بر این که فاصله بین بالای نرده ها یا دیواره کمتر از 75% متر (5/2 فوت ) یا یک سوم ارتفاع سطح (هر یک که بیشتر است ) نباشد (تصویر 7 در ضمیمه 1).
ج - فضاهای ممتد از سمتی به سمت دیگر ساختمان که مستقیما در مسیر سطوح خالی سمت مقابل قرار دارند و ارتفاع آنها نباید کمتر از 075/0 متر(5/2 فوت ) یا یک سوم ارتفاع ساختمان (هر یک که بیشتر است ) باشد. در صورتی که سطح مزبوری طوری است که فقط در یک سمت دارای ساختمان است فضایی که باید
مستثنی گردد باید در داخل و از سطح خالی تا نصف بیشتر عرض عرشه در جهت محوطه خالی محدود شود.(تصویر 8 در ضمیمه 1).
د - فضاهای واقع در ساختمانی که مستقیما زیر یک فضای سرباز در روی عرشه قرار دارند مشروط بر این که چنین فضایی در مجاورت هوا باشد و فضای مستثنی شده از فضای بسته منحصر به فضای خالی باشد. (تصویر 9 در ضمیمه 1).
ه - گودی حاشیه دیواره ساختمان واقع در مجاورت هوا که دهانه آن بدون هیچ گونه وسیله انسداد از عرشه ای تا عرشه دیگر امتداد دارد. مشروط بر این که وسعت داخلی آن بیشتر از وسعت دهانه ورودی آن نبوده و امتدادش در داخل ساختمان بیش از دو برابر عرض دهانه ورودی آن نباشد. (تصویر 10 در ضمیمه 1).
6 - مسافر - مسافر به کسانی غیر از افراد ذیل اطلاق می گردد:
الف - فرمانده و کارکنان کشتی یا افراد دیگری که تحت عنوان برای انجام امور کشتی استخدام شده اند.
ب - اطفال کمتر از یک سال .
7 - فضاهای مخصوص کالا
فضاهای مخصوص کالا که باید در محاسبه ظرفیت خالص منظور گردد فضاهای بسته ای هستند - برای کالاهایی که از کشتی تخلیه می شوند مشروط بر این که فضاهای مزبور در ظرفیت ویژه منظور شده باشد. این فضاها باید با علامت ثابت حرف CC (قسمت کالا) مشخص شوند و حروف مزبور طوری قرار داده شوند که بلندی آنها از 100 میلیمتر (4 اینچ ) کمتر نبوده و به خوبی قابل رویت باشند.
8 - غیر قابل نفوذ بودن در برابر شرایط جوی غیر قابل نفوذ بودن بدین معنی است که در کلیه شرایط جوی در دریا آب به داخل کشتی نفوذ ننماید.
قاعده 3 - ظرفیت ناویژه
ظرفیت ناویژه (TG) کشتی به وسیله فورمول زیر تعیین می گردد:
VIK=TG
در صورتی که V= بعد کلی تمام محوطه های بسته کشتی به متر مکعب باشد.
((V))10 goL 02.0+2.0=IK یا طبق جدول ضمیمه
قاعده 4 - ظرفیت ویژه
1 - ظرفیت ویژه (TN) کشتی که از طریق فرمول زیر به دست می آید: که در آن
NT=K_2 * V_c.)-)4(/)3( * )d(/)D(())2(( + K_3.)N_1-)N(/)1(*)2(/)O((
الف - عامل ((2))((D)/(d) * (3)/(4) نباید بزرگتر از واحد گرفته شود.
ب - عبارت ریاضی ((2))((D)/(d) * (3)/(4)-) c_V * 2_K نباید کمتر از
TC25/0 گرفته شود.
ج - TN نباید کمتر از TG30/0 گرفته شود.
و در آن :
cV= حجم کلی فضاهای کالا به متر مکعب
2_K=c_V * 10_gol 02.0+2.0 (یا طبق جدول ضمیمه 2).
3K((10000)/(10000+TG))25/1
D= اندازه حد فاصل عمق وسط کشتی به متر به طوری که در قاعده 2 (2) شرح داده شد.
d= اندازه حد فاصل آبخور وسط کشتی به متر به طوری که در بند (2) این قاعده شرح داده شده است .
1N= تعداد مسافرین کابین هایی که بیش از 8 تختخواب ندارند. 2N=تعداد سایر مسافرین .
2N+1N= مجموع ظرفیت حمل مسافر کشتی طبق آن چه در گواهینامه کشتی اشاره شد
2N باید صفر گرفته شود.
ظرفیت غیر خالص آن چه به موجب مقررات قاعده (3) تعیین شده .
2 - اندازه حد فاصل آبخور (d) که در بند (1) این قاعده به آن اشاره شد باید یکی از آبخورهای مشروح ذیل باشد:
الف - برای کشتی هایی که اجرای کنوانسیون بین المللی خط شاهین اجباری است طبق همین کنوانسیون آبخور مربوط به خط شاهین تابستانی (غیر از شاهین الوار) تعیین شده .
ب - جهت کشتیهای مسافری آبخور مربوط به بلندترین خط بار تعیین شده طبق کنوانسیون بین المللی حفظ جان اشخاص در دریا که در دست اجرا است یا سایر موافقتنامه های بین المللی .
ج - جهت کشتیهایی که کنوانسیون بین المللی خط شاهین در مورد آنها قابل اجرا نیست ولی برای آنها خط باری طبق شرایط ملی تعیین شده آبخور مربوط به خط بار تابستانی که برای آن تعیین شده .
د - برای کشتی هایی که خط باربری آنها تعیین نشده ولی آبخور آنها طبق شرایط ملی محدود می باشد حداکثر آبخور مجاز.
ه - برای سایر کشتیهای 75 درصد اندازه حد فاصل عمقی وسط کشتی به طوری که در قاعده 2 (2) شرح داده شد.
قاعده 5 - تغییر ظرفیت و شیوه
1 - وقتی مشخصات کشتی از قبیل V - CV - d - 1N یا 2N به طوری که در قاعده 3 و 4 شرح داده شد تغییر می نماید و این تغییر موجب می گردد ظرفیتی که طبق شرایط قاعده 4 تعیین شده افزایش یابد ظرفیت ویژه کشتی باید بر حسب مشخصات جدید تعیین و بلادرنگ مورد عمل قرار گیرد.
2 - کشتی که برای آن خط باری که در تبصره (2) (الف ) و (2) (ب ) قاعده 4 به آن اشاره شد تعیین می شود طبق مقررات قاعده (4) فقط یک ظرفیت ویژه باید برای آن تعیین شود و ظرفیت مزبور متناسب و قابل اجرا برای خط باری که برای کار کشتی تعیین شده باشد.
3 - وقتی مشخصات کشتی از قبیل یا 2که در قاعده (3) و
(4) شرح داده شد تغییر می نماید یا هنگامی که خط بار تعیین شده در بند (2) این قاعده به علت تغییر کار کشتی تغییر می نماید و این تغییر موجب تقلیل ظرفیت که طبق مقررات قاعده 4 تعیین شده تا دوازده ماه پس از تاریخ گواهینامه فعلی گواهینامه بین المللی ظرفیت (1969) دیگری که حاوی ظرفیت ویژه جدید باشد صادر نخواهد شد مشروط بر این که مشمول شرایط ذیل نباشد:
الف - چنانچه کشتی به پرچم دولت دیگری منتقل شده باشد و یا
ب - اگر کشتی در دست تغییرات یا اصلاحاتی قرار گیرد که از نظر دستگاه اداری دارای خواص مهمی باشد از قبیل برداشتن بنایی از قسمت فوقانی کشتی و این عمل ایجاب نماید خط بار تعیین شده کشتی تغییر نماید یا
ج - برای کشتی های مسافربری که به کار حمل تعداد زیادی مسافر بدون اتاق گمارده می شود از قبیل حمل زوار.
قاعده 6 - محاسبه حجم ها
1 - کلیه اندازه های منظور شده در محاسبه ظرفیت ویژه و ناویژه باید بدون در نظر گرفتن لوازم یا انبارها و نظیر آنها تا سمت داخل بدنه یا پوشش حاشیه بدنه در کشتیهای فلزی و تا سطح خارجی لبه یا تا سمت داخل سطوح حاشیه لبه در کشتیهایی از جنس دیگری اندازه گیری شود.
2 - اندازه زائده ها در حجم کلی باید منظور گردد.
3 - اندازه محوطه های رو به دیوار را می توان از حجم کلی مجزا نمود.
قاعده 7 - اندازه گیری و محاسبه کلیه اندازه هایی که در محاسبه حجم ها به کار برده می شود باید تا قریب ترین سانتیمتر یا 20/1 فوت اندازه گرفته شود.
2 - حجم ها باید بر حسب روشهایی که معمولا برای محوطه مربوطه مورد قبول می باشد و با دقتی مورد تایید سازمان اداری قرار گیرد محاسبه گردد.
3 - محاسبه ها باید به قدر کافی مشروح و بررسی آن آسان باشد. ضمیمه شماره 1
ارقامی که در قاعده 2(5) به آنها اشاره شده است .
در ارقام زیر فضای مستثنی
فضای بسته فضایی که باید به عنوان بسته تلقی گردد.
قسمتهای هاشور زده مشمول فضای بسته خواهد بود. عرض عرشه در محل دریچه فوقانی .
در کشتیهایی که لبه بالایی دیوار آنها گرد باشد عرض کشتی به ترتیبی که در تصویر شماره 11 نشان داده شده است محاسبه می گردد.

جدول:
گواهینامه
گواهینامه بین المللی ظرفیت (1969)
محل مهر رسمی
این گواهینامه بر اساس مقررات قرارداد بین المللی اندازه گیری ظرفیت کشتیها (1969) با کسب اجازه از طرف دولت ....
(مشخصات کامل کشور مربوطه )
که قرارداد از تاریخ ... در آن رسما به موقع اجرا گذارده شده است به وسیله ...
(مشخصات کامل شخص یا سازمان صلاحیتداری که به موجب مقررات کنوانسیون بین المللی اندازه گیری ظرفیت کشتیها (1969) معین شده باشد.)

جدول:
ظرفیت های کشتی عبارتند از:
ظرفیت ناویژه ......
ظرفیت ویژه ......
گواهی می شود که ظرفیت های این کشتی بر اساس مقررات کنوانسیون بین المللی اندازه گیری ظرفیت کشتیها (1969) تعیین گردیده است .
در تاریخ ...... در ......
(تاریخ صدور) ...... (محل صدور گواهینامه ) ......
(امضای مقام صادرکننده گواهینامه )
و/یا
(مهر سازمان صادرکننده )
پس از امضا عبارت زیر باید اضافه شود:
امضاکننده زیر اعلام می دارد که از طرف دولت مذکور مجاز در صدور این گواهینامه می باشد.
امضا
جدول:
کنوانسیون فوق مشتمل بر بیست و دو ماده و دو ضمیمه و یک فرم گواهینامه منضم به قانون الحاق دولت شاهنشاهی ایران به کنوانسیون بین المللی اندازه گیری ظرفیت کشتیها می باشد.
رییس مجلس سنا - جعفر شریف امامی

نوع : قانون

شماره انتشار : 8424

تاریخ تصویب : 1352/09/05

تاریخ ابلاغ : 1352/09/25

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.