×

قانون موافقتنامه ترانزیت کالا بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان

قانون موافقتنامه ترانزیت کالا بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان

قانون-موافقتنامه-ترانزیت-کالا-بین-دولت-شاهنشاهی-ایران-و-دولت-جمهوری-اسلامی-پاکستان

وکیل


قانون موافقتنامه ترانزیت کالا بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان
ماده واحده - موافقتنامه ترانزیت کالا بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان شامل 16 ماده و یک پروتکل و دو نامه ضمیمه که در تاریخ 19/1/1354 در اسلام آباد به امضا رسیده است تصویب و اجازه مبادله اسناد تصویب آن داده می شود.
قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن موافقتنامه ضمیمه پس از تصویب مجلس سنا در جلسه روز دوشنبه 7/4/2535 در جلسه روز یکشنبه پنجم دی ماه دو هزار و پانصد و سی و پنج شاهنشاهی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی
موافقتنامه ترانزیت کالا بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان
دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان که بعد از این طرفین متعاهدین نامیده می شوند با تمایل به تحکیم و توسعه روابط اقتصادی و همچنین فراهم ساختن تسهیلات بیشتر جهت عبور کالا و وسایل حمل و نقل در سرزمینهای شوروی و ایجاد نظام در ترافیک ترانزیتی توافق نمودند که موافقتنامه ای به شرح زیر منعقد نمایند:
ماده 1 - طرفین متعاهدین موافقت نمودند که مطابق مواد این موافقتنامه حق آزادی ترانزیت از سرزمین های خود را به یکدیگر اعطا نمایند.
هیچ گونه تبعیضی از لحاظ مبدا، مقصد، کالا و وسائط نقلیه و سایر وسایل حمل و نقل اعمال نخواهد شد.
ماده 2 - کالا و وسائط نقلیه و سایر وسائل حمل و نقل در سرزمین یکی از طرفین متعاهدین وقتی ترانزیت تلقی خواهد شد که عبور از سرزمین طرف دیگر با یا - بدون انتقال به وسیله نقلیه دیگر، انبار کردن ، بسته بندی مجدد و تمیز کردن تقسیم محموله به پارتیهای کوچک یا تغییر نوع وسیله حمل و نقل ، فقط قسمتی از مسافرت کامل را تشکیل داده و شروع و ختم این مسافرت در ماورا سرحدات طرف متعاهد دیگر که در سرزمین آن عبور و مرور صورت می گیرد انجام شود.
عبور و مرور به ترتیب فوق ترافیک ترانزیتی نامیده خواهد شد.
ماده 3 - این موافقتنامه شامل ترانزیت اسلحه و مهمات و تجهیزات جنگی نمی شود مگر با موافقت طرفین متعاهدین . عبور کالاهایی که به علل تعهدات بین المللی هر یک از طرفین و یا به علل بهداشت انسانی ، حیوانی و نباتی ممنوع الورود می باشد از شمول این موافقتنامه مستثنی خواهد بود. ماده 4 - راه های ترانزیتی به وسیله طرفین متعاهدین هر چند وقت یک بار با توافق متقابل تعیین شده و به عنوان پروتکل شماره 1 ضمیمه این موافقتنامه خواهد شد. کالایی که از این راه ها حمل می شوند از پست های گمرکی که به وسیله هر یک از طرفین متعاهدین تعیین می گردد عبور خواهند نمود.
ماده 5 - هر یک از طرفین متعاهدین به منظور حسن اجرای امر حمل و نقل ترانزیتی سعی خواهند کرد که تعمیرات لازم و نگاهداری راه ها و راه آهن های مورد استفاده حمل و نقل ترانزیتی در سرزمین خود را انجام دهند و در شرایطی نگاهداری نمایند که در تمام فصول سال برای وسائط نقلیه قابل استفاده باشد و در صورت ضرورت حتی الامکان برای تکمیل و امتداد این راه ها اقدام لازم را معمول دارند.
ماده 6 - هر یک از طرفین متعاهدین به منظور تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی وسائل حمل و نقل و کالای ترانزیتی طبق پروتکل شماره 2 منضم به این موافقتنامه تدابیری اتخاذ می نمایند.
ماده 7 - هر یک از طرفین متعاهدین به موسسات و شرکت های حمل و نقل طرف دیگر که در امور ترانزیت اشتغال ورزند اجازه خواهد داد که در راه های مذکور در پروتکل شماره 1 به امر حمل و نقل ترانزیتی به پردازند.
موسسات و شرکت های مشمول این موافقتنامه به وسیله مقامات صلاحیت دار هر یک از طرفین متعاهدین به طرف متعاهد دیگر معرفی خواهند شد.
ماده 8 - فقط وسائط نقلیه ای که در سرزمین هر یک از طرفین متعاهدین طبق مقررات داخلی به ثبت رسیده باشد مشمول این موافقتنامه خواهد بود. وسائل نقلیه ثبت شده در سرزمین هر یک از طرفین متعاهدین حق حمل بار که مبدا و مقصد آن در قلمرو طرف دیگر واقع شده باشد نخواهند داشت .
ماده 9 - از کالاها و وسائل حمل و نقل که به طور ترانزیتی عبور می نمایند به استثنای هزینه خدمات و حق عبور هیچ گونه حقوق گمرکی و عوارض دولتی و شهرداری یا هر گونه مالیات عوارض دیگر وصول نخواهد شد.
ماده 10 - وسائل نقلیه موتوری باید در مورد اوزان و ابعاد قوانین و مقررات داخلی کشوری را که در آن حمل و نقل صورت می گیرد رعایت کنند.
بدین منظور طرفین متعاهدین کوشش خواهند نمود که این مقررات را در دو کشور یکنواخت نمایند.
ماده 11 - هر یک از طرفین متعاهدین در قلمرو خود سعی خواهد کرد که به منظور انجام امور ترانزیتی تسهیلات لازم را برای نقل و انتقال ، تخلیه نگهداری موقت کالا در انبارهای گمرکی ، و تمیز کردن ، بسته بندی و بارگیری مجدد کالاهای ترانزیتی طرف متعاهد دیگر متناسب با میزان احتیاجات فراهم نماید.
ماده 12 - هر یک از طرفین متعاهدین به موسسات و شرکتهای حمل و نقل معرفی شده طرف دیگر اجازه باز کردن شعبه در نقاط واقع در راه های مذکور در پروتکل شماره یک این موافقتنامه را اعطا نماید.
ماده 13 - پرداخت های مربوط به عملیات ترانزیتی طبق مقررات ارزی هر یک از دو کشور به ارزهای قابل تبدیل به ترتیبی که مورد قبول بانک های مرکزی دو کشور واقع شود صورت خواهد گرفت .
ماده 14 - به منظور نظارت در حسن اجرای این موافقتنامه و رفع هر گونه مشکلاتی که ممکن است از اجرای این موافقتنامه ناشی شود کمیته مشترکی مرکب از نمایندگان طرفین متعاهدین هر چند وقت یک بار تشکیل خواهد شد. این کمیته همچنین راه های ترانزیتی موضوع ماده 4 این موافقتنامه را تعیین و مشخص خواهد کرد. جلسات این کمیته بنا به تقاضای هر یک از طرفین به طور متناوب در تهران و اسلام آباد تشکیل خواهد شد. کمیته مزبور پیشنهادات و توصیه های خود را جهت اخذ تصمیمات مقتضی به دولتین دو کشور تسلیم خواهد نمود.
ماده 15 - اموری که در این موافقتنامه و پروتکل های ضمیمه آن پیش بینی نشده تابع قوانین و مقررات داخلی هر یک از طرفین متعاهدین خواهد بود.
ماده 16 - این موافقتنامه و پروتکل های پیوست آن از تاریخ مبادله یادداشت های مبنی بر تایید تصویب آن از طرف مقامات مربوطه دو کشور قابل اجرا است و برای مدت پنج سال اعتبار دارد و چنانچه سه ماه قبل از انقضای مدت اعتبار موافقتنامه ، قصد فسخ آن از طرف یکی از طرفین کتبا اعلام نگردد مدت اعتبار آن خود بخود برای مدت پنج سال دیگر تمدید خواهد شد.
این موافقتنامه و ضمائم آن در دو نسخه اصلی و هر یک از نسخ به دو زبان فارسی و انگلیسی تنظیم گردیده و تمام نسخ متساویا معتبر است .
این موافقتنامه در تاریخ نهم مه 1975 در اسلام آباد به امضا رسید.
از طرف دولت شاهنشاهی ایران - فریدون مهدوی
وزیر بازرگانی دولت شاهنشاهی ایران
از طرف دولت جمهوری اسلامی پاکستان - میرافضل خان
وزیر بازرگانی دولت جمهوری اسلامی پاکستان
پروتکل شماره 2 مربوط به تسهیل تشریفات گمرکی
عطف به ماده 6 موافقتنامه ترانزیت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان که به تاریخ امروز امضا گردید طرفین متعاهدین به منظور ایجاد تسهیلات و تسریع در انجام تشریفات گمرکی درباره حمل و نقل ترانزیتی نسبت به مواد زیر موافقت حاصل نمودند:
ماده 1 - در مورد وسائل نقلیه عمومی و خصوصی ثبت شده در داخل هر یک از دو کشور جواز عبور بین المللی (تریپتیک و یا کارنه دو پاساژ) که برای طرفین معتبر باشد به جای تضمین پذیرفته خواهد شد.
ماده 2 - اگر کالا تحت کارنه تیر حمل می شود مقررات کنوانسیون تیر در مورد ضمانت و کنترل گمرکی کالای تجارتی قابل اجرا خواهد بود مشروط بر این که هر دو دولت عضو کنوانسیون مزبور باشند.
ماده 3 - در صورتی که حمل و نقل کالاهای ترانزیتی به وسیله موسسات و شرکت هایی به عمل آید که توسط یکی از طرفین به طرف دیگر معرفی شده است طرفین متعاهدین تسهیلات لازم را درباره انجام مقررات گمرکی کالای مذکور معمول خواهند داشت مشروط بر این که وسائل نقلیه مورد استفاده موسسات و شرکت های مزبور حائز مشخصات و شرائط ذیل باشند:
1 - میزان و شرایط تضمینات با مفاد نامه پیوست موافقتنامه حاضر مطابقت نماید.
2 - کامیون حامل کالای ترانزیتی باید به نحوی ساخته شده باشد که از نوع کانتینر باشد.
3 - کالای سنگین وزن و کالاهایی که حمل آنها به وسیله کانتینر امکان پذیر نباشد در کامیون های روباز بارگیری می شود مشروط بر این که روی آن به وسیله روپوش برزنتی کاملا سالم که دسترسی به کالا را غیر ممکن سازد پوشیده باشد، روپوش مزبور باید به وسیله طناب بدون گره به کامیون بسته و پلمپ گردد به طوری که کالای موجود در کامیون را کاملا به پوشاند.
ماده 4 - در مورد وسائل نقلیه موسسات و شرکت های مذکور در ماده 7 این موافقتنامه که توسط مقامات گمرکی مرزی متعاهدین پلمپ شده است چنانچه تمام پلمپ هایی که تعداد آنها در مانیفست قید شده سالم و دست نخورده بود و محموله وضع مشکوکی نداشته و یا گزارش سوئی درباره آن نرسیده باشد به بازرسی اجمالی و سائل نقلیه مزبور اکتفا و مجددا پلمپ خواهد گردید.
ماده 5 - در مورد وسائل نقلیه موسسات و شرکت های مجاز معرفی شده که نزد هر یک از طرفین متعاهدین به ثبت نرسیده باشد و دارای مشخصات و شرایط فوق نباشد و همچنین وسائل نقلیه متعلق به غیر موسسات و شرکت های معرفی شده طبق مقررات داخلی طرفین نسبت به اخذ تضمین و انجام تشریفات گمرکی عمل خواهد شد.
ماده 6 - تنظیم اظهارنامه های ترانزیتی و مانیفست و ثبت آنها و هر گونه تشریفات گمرکی طبق مقررات کشوری که امر ترانزیت در آن صورت می گیرد با تسهیلات ممکنه انجام خواهد شد.
ماده 7 - سوخت داخل مخازن استاندارد وسائط نقلیه از پرداخت حقوق گمرکی و عوارض و مالیات معاف می باشد. مقصود از مخازن استاندارد مخازنی است که به وسیله کارخانه سازنده وسیله نقلیه روی تمام وسائل نقلیه ساخته شده توسط آن کارخانه نصب می شود.
ماده 8 - رانندگان وسائط نقلیه بایستی تابعیت یکی از طرفین متعاهدین را داشته و دارای گواهینامه بین المللی متناسب با وسیله نقلیه مربوط باشند.
ماده 9 - هر گونه تخلفی که نسبت به کالای مورد ترانزیت در سرزمین هر یک از طرفین به عمل آید مشمول قوانین و مقررات داخلی آن طرف خواهد بود.
ماده 10 - کالاهایی که به عنوان ترانزیت از یکی از کشورهای متعاهد به مقصد کشور طرف دیگر عبور داده می شود در صورتی که به محض رسیدن به اولین گمرک خانه مرزی کشور مقصد تشریفات گمرکی آن در گمرک خانه مزبور انجام نگیرد و به داخله کشور حمل شود تابع مقررات ترانزیت داخلی (پاساوان ) کشور مزبور می باشد.
ماده 11 - طرفین متعاهدین موافقت می نمایند که برای رانندگان و کمک رانندگان وسائط نقلیه که به کار حمل و نقل اجناس و مال التجاره ترانزیتی بین ایران و پاکستان و بالعکس اشتغال دارند روادید ورود کثیرالمسافره بر اساس مقررات موافقتنامه و پروتکل های ضمیمه آن و قوانین طرفین متعاهدین صادر گردد.
ماده 12 - در صورتی که مقامات گمرکی طرفین متعاهدین تدابیری به کار برند که تسهیلاتی بیشتر از مقررات این پروتکل در تشریفات و تضمین گمرکی در نظر گرفته شود چنین تدابیری بدون تغییر این پروتکل به موقع اجرا گذاشته خواهد شد و چنین اقدامی احتیاج به موافقت طرف دیگر متعاهد نخواهد داشت .
ماده 13 - در صورتی که کالای ترانزیتی بیش از مدتی که در مقررات هر یک از دو کشور مقرر گردید در انبارهای گمرکی بماند چنین کالاهایی مشمول قوانین و مقررات کالای متروک حاکم در هر کشور خواهد بود.
در اسلام آباد به تاریخ نهم مه 1975
از طرف دولت شاهنشاهی ایران
از طرف دولت جمهوری اسلامی پاکستان
نهم مه 1975
جناب آقای وزیر: عطف به مذاکراتی که منتج به امضای موافقتنامه ترانزیت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان به تاریخ امروز گردید محترما به اطلاع می رساند که در مورد تسهیلات گمرکی مذکور در ماده 6 موافقتنامه و همچنین ماده 3 تبصره یک پروتکل شماره 2 راجع به اخذ تضمین گمرکی به شرح زیر موافقت حاصل گردید.
1 - در مورد تضمین گمرکی موسسات و شرکت های حمل و نقل ثبت شده به وسیله طرفین متعاهدین سپرده نقدی یا ضمانت نامه بانکی معادل هم ارز 12000 دلار به نفع اداره گمرک طرف دیگر برای هر وسیله نقلیه در هر مرز و رودی خواهند داد که در صورت لزوم بار به ارز مورد توافق بانک های طرفین متعاهدین قابل تبدیل و انتقال خواهد بود.
2 - طرفین متعاهدین می توانند در صورت لزوم با توافق یکدیگر میزان سپرده نقدی یا ضمانت نامه بانکی را تقلیل یا افزایش دهند.
خواهشمند است موافقت دولت متبوع خودتان را با مندرجات نامه بالا اعلام فرمایید.
موقع را جهت تجدید احترامات مغتنم می شمارد.
فریدون مهدوی - وزیر بازرگانی دولت شاهنشاهی ایران
جناب آقای افضل خان - وزیر بازرگانی دولت جمهوری اسلامی پاکستان .
نهم مه 1975
جناب آقای وزیر: وصول نامه مورخ امروز شما را که به شرح زیر است :
عطف به مذاکراتی که منتج به امضا موافقتنامه ترانزیت بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان به تاریخ امروز گردید محترما به اطلاع می رساند که در مورد تسهیلات گمرکی مذکور در ماده 6 موافقتنامه و همچنین ماده 3 تبصره یک پروتکل شماره 2 راجع به اخذ تضمین گمرک به شرح زیر موافقت حاصل گردید:
1 - در مورد تضمین گمرکی موسسات و شرکت های حمل و نقل ثبت شده به وسیله طرفین متعاهدین سپرده نقدی یا ضمانتنامه بانکی معادل هم ارز 12000 دلار به
نفع اداره گمرک طرف دیگر برای هر وسیله نقلیه در هر مرز ورودی خواهند داد که در صورت لزوم به ارز مورد توافق بانک های طرف متعاهدین قابل تبدیل و انتقال خواهد بود.
2 - طرفین متعاهدین می توانند در صورت لزوم با توافق یکدیگر میزان سپرده نقدی یا ضمانتنامه بانکی را تقلیل یا افزایش دهند.
خواهشمند است موافقت دولت متبوع خودتان را با مندرجات نامه بالا اصلاح فرمائید.
تایید می نماید و موافقت دولت جمهوری اسلامی پاکستان را با پیشنهاد دولت شاهنشاهی ایران اعلام می دارد.
موقع را مغتنم شمرده احترامات فائقه را تجدید می نماید.
میرافضل خان - وزیر بازرگانی دولت جمهوری اسلامی پاکستان .
جناب آقای فریدون مهدوی - وزیر بازرگانی دولت شاهنشاهی ایران .
موافقتنامه فوق مشتمل بر یک مقدمه و شانزده ماده و یک پروتکل و دو نامه ضمیمه منضم به قانون موافقتنامه ترانزیت کالا بین دولت شاهنشاهی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان می باشد.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی

نوع : قانون

شماره انتشار : 9359

تاریخ تصویب : 1355/10/05

تاریخ ابلاغ : 1355/11/20

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.