×

قانون الحاق ده تبصره به قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرائم رانندگی

قانون الحاق ده تبصره به قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرائم رانندگی

قانون-الحاق-ده-تبصره-به-قانون-نحوه-رسیدگی-به-تخلفات-و-اخذ-جرائم-رانندگی

وکیل


قانون الحاق ده تبصره به قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرائم رانندگی
ماده واحده - به قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرائم رانندگی ده تبصره به شرح زیر اضافه می شود:
اجرای این تبصره ها در شهر تهران به وسیله شهرداری و اجرای تمام یا بعضی از این تبصره ها در هر یک از نقاط دیگر کشور موکول به پیشنهاد وزارتخانه های کشور و دادگستری و تصویب هیات وزیران به شهربانی کشور محول خواهد شد.
1 - تبصره های زیر به عنوان تبصره های 3 و 4 و 5 به ماده یک قانون مذکور اضافه می شود:
تبصره 3 - در شهر تهران متخلفین از آیین نامه راهنمایی و رانندگی باید ظرف مدت پانزده روز از تاریخ تسلیم برگ اخطاریه به راننده یا الصاق آن به وسیله نقلیه جزای نقدی مقرر را به حسابی که از طرف شهرداری در شعب بانک ملی مفتوح می شود پرداخت نمایند. در صورت عدم پرداخت جزای نقدی در موعد مقرر مبلغ آن به دو برابر افزایش می یابد و متخلف می تواند این مبلغ را ظرف مدت شش ماه از تاریخ صدور برگ اخطاریه به حساب مذکور در فوق پرداخت نماید و هر گاه متخلف پس از انقضا مدت شش ماه جزای نقدی مقرر را پرداخت ننمود ماموران راهنمایی و رانندگی مکلفند وسیله متخلف را با قفل مخصوص متوقف و راننده را جهت تعیین تکلیف به دادگاه هدایت نمایند.
دادگاه پس از رسیدگی در صورت احراز تخلف اخیر متخلف را بپرداخت جزای نقدی معادل سه برابر اصل جریمه محکوم می نماید و پس از پرداخت جزای مذکور وسیله نقلیه بلافاصله آزاد می گردد.
تبصره 4 - تخلفات رانندگان در شهر تهران وسیله کامپیوتر تنظیم می شود و دادگاه در صورت ضرورت اصل گزارش تخلف را مطالبه خواهد کرد.
تبصره 5 - مدت مرور زمان تخلفات رانندگی در شهر تهران دو سال است .
2 - تبصره های زیر به عنوان تبصره های 1 و 2 به ماده 2 قانون مذکور اضافه می شود.
تبصره 1 - مجازات تخلفات رانندگی در شهر تهران طبق آیین نامه از دویست ریال تا پنج هزار ریال است . مواردی که مجازات آنها پنج هزار ریال تعیین می شود منحصر به تخلفات زیر است :
1 - سرعت مجاز.
2 - سبقت غیر مجاز.
3 - عبور از چراغ قرمز راهنمایی .
4 - عبور از محل ممنوع .
5 - عبور از پیاده رو و یا توقف در پیاده رو.
تبصره 2 - هر گاه راننده ای در شهر تهران ظرف یک سال سه بار مرتکب یکی از تخلفات زیر شود افسران راهنمایی و رانندگی موضوع ماده یک قانون علاوه بر اخذ جریمه مکلفند وسیله نقلیه مرتکب را از 24 ساعت تا هفت روز با قفل مخصوص در محل یا در پارکینگ متوقف نمایند و متخلف را در صورت عدم تادیه جزای نقدی به دادگاه هدایت نمایند.
سرعت غیر مجاز.
سبقت غیر مجاز.
عبور از چراغ قرمز راهنمایی .
عدم رعایت حق تقدم .
انحراف به سمت چپ خیابان .
عبور از محل ممنوع .
حمل مسافر با وسیله نقلیه غیر مجاز.
تخلیه نخاله و فضولات ساختمانی در معابر و پیاده روها.
توقف در پیاده رو خیابانها.
استفاده از لاستیک میخ دار جز در سه ماه آخر سال و مواقعی که راهنمایی و رانندگی مجاز اعلام می نماید.
3 - تبصره زیر به عنوان تبصره 2 به ماده 3 قانون مذکور اضافه می شود:
تبصره 2 - در تهران شهردار پایتخت می تواند به درجه داران دیپلمه اداره راهنمایی و رانندگی که آموزش لازم دیده باشند اختیارات و وظایف افسران مندرج در ماده یک این قانون را از لحاظ تشخیص تخلف و اخذ جریمه تفویض نماید.
بازرسان دیپلمه شهرداری که آموزش لازم دیده باشند می توانند برگ تخلفات مربوط به عدم رعایت مقررات پارکومتر را صادر نمایند.
4 - تبصره زیر به ماده 5 قانون مذکور اضافه می شود:
تبصره - در شهر تهران نسبت به رانندگانی که ظرف یک سال چندین تخلف مرتکب گردیده اند دادگاه می تواند با توجه به نوع و تعداد تخلفات گواهینامه رانندگی متخلف را از شش ماه تا یک سال ضبط کند. تعداد و نوع تخلفات و نحوه ضبط گواهینامه طبق آیین نامه ای خواهد بود که به پیشنهاد شهرداری پایتخت و تصویب وزارتخانه های دادگستری و کشور تعیین خواهد شد.
در این قبیل موارد گواهینامه راننده به وسیله مامورین مذکور در ماده یک با تسلیم رسید اخذ و پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد. مدت اعتبار رسید برای حق رانندگی سی روز است و در انقضا مهلت در صورتی که از طرف دادگاه حکم برائت صادر نشود و یا مهلت مذکور تمدید نشده باشد رانندگی وسیله نقلیه در حکم رانندگی بدون پروانه خواهد بود.
5 - تبصره زیر به عنوان تبصره 2 به ماده 6 قانون مذکور اضافه می شود:
تبصره 2 - در شهر تهران پلیس راهنمایی و رانندگی کروکی وضعیت تصادف وسایل نقلیه را که فقط منجر به خسارت مالی شده باشد بلافاصله تنظیم می نماید و رانندگان اینگونه وسایل نقلیه مکلفند وسیله نقلیه خود را قبل از رسیدن افسر کارشناس به کنار معابر هدایت کنند.
در صورت امتناع رانندگان پلیس با وسایل مقتضی رفع سد معبر می نماید در صورتی که با مشاهده محل وقوع تصادف و کروکی از طرف افسر راهنمایی ارتکاب تخلف محرز گردد طبق ماده یک اقدام خواهد شد.
6 - تبصره زیر به ماده 8 قانون مذکور اضافه می شود:
تبصره - در شهر تهران در خیابانهایی که به وسایل ایمنی عبور عابر پیاده مجهز شده باشد و به وسیله شهرداری برای اطلاع عامه آگهی شود عابر پیاده مکلف است فقط از محلهای مخصوص عابر پیاده عبور کند در غیر این صورت اگر تصادفی بین وسیله نقلیه و عابر پیاده در سواره رو واقع شود مشروط بر آن که راننده مست نبوده و گواهینامه مجاز رانندگی داشته باشد و با سرعت مجاز حرکت کرده و وسیله نقلیه او نقص فنی موثر در حادثه نداشته باشد در صورتی که سه نفر افسر ارشد کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی عدم مسئولیت راننده را گواهی نمایند مسئولیت جزایی متوجه راننده نخواهد بود و راننده آزاد خواهد شد و پرونده به مراجع قضایی جهت اقدام مقتضی ارسال می شود. عدم مسئولیت جزایی راننده مانع استفاده شخص متضرر از حادثه از مقررات بیمه شخص ثالث نخواهد بود.
7 - تبصره زیر به ماده 10 قانون مذکور اضافه می شود:
تبصره - برای وسائل نقلیه موتوری که در تهران شماره گذاری شده یا بشود از طرف اداره راهنمایی و رانندگی شناسنامه تنظیم خواهد شد و وسائل نقلیه که پس از انقضا یک سال از تاریخ اعلام اداره راهنمایی و رانندگی تهران بدون اخذ شناسنامه مورد استفاده واقع شود وسیله افسران اداره مذکور تا صدور شناسنامه یا ارائه آن متوقف می شوند.
در شهر تهران نقل و انتقالات وسائل نقلیه موتوری زمینی باید در اداره راهنمایی و رانندگی ثبت گردد و در صورتی که سند انتقال در دفتر اسناد رسمی تنظیم شود سردفتر مکلف است سند انتقال را به اداره راهنمایی و رانندگی ارسال دارد تا از طرف اداره مذکور پس از ثبت انتقال در شناسنامه به صاحب آن تسلیم گردد صدور رونوشت سند معامله قبل از ارائه شناسنامه جز به تقاضای مراجع رسمی و همچنین نقل انتقال وسائل نقلیه در دفتر اسناد رسمی پس از انقضا مهلت یک سال مذکور بدون ارائه شناسنامه ممنوع است .
سردفتری که از اجرای مفاد این ماده تخلف کند به پرداخت جزای نقدی از ده هزار ریال تا بیست هزار ریال در دادگاه انتظامی سردفتران محکوم خواهد شد.
قانون فوق مشتمل بر یک ماده پس از تصویب مجلس شورای ملی در جلسه روز یکشنبه 22 تیر ماه 1354 در جلسه فوق العاده روز چهارشنبه بیست و پنجم تیر ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و چهار شمسی به تصویب مجلس سنا رسید.
رییس مجلس سنا - جعفر شریف امامی

نوع : قانون

شماره انتشار : 8912

تاریخ تصویب : 1354/04/25

تاریخ ابلاغ : 1354/05/18

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.