×

آئین نامه اجرائی ماده 136 قانون کار

آئین نامه اجرائی ماده 136 قانون کار

آئین-نامه-اجرائی-ماده-136-قانون-کار
شماره 14384 / ت 284 هـ - 28/6/1371
وزارت کار و امور اجتماعی
هیات وزیران در جلسه مورخ 11/6/1371 بنا به پیشنهاد شماره 64009 مورخ 18/7/1370 وزارت کار و امور اجتماعی و به استناد تبصره 1 ماده 136 قانون کار را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ در اجرای ماده 136 قانون کار جمهوری اسلامی ایران نمایندگان رسمی کارگران جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی کار ، هیاتهای تشخیص ، هیاتهای حل اختلاف ، شورای عالی تامین اجتماعی شورای عالی حفاظت فنی و نظایر آن ؛ توسط کانون عالی شوراهای اسلامی کار ، کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران یا مجمع نمایندگان کارگران طبق این آیین نامه انتخاب و معرفی می شوند .
تبصره 1 ـ نمایندگان کارگران در شورای عالی کار بر اساس بند د ماده 167 قانون کار توسط کانون عالی شوراهای اسلامی کار انتخاب و معرفی می شوند .
تبصره 2 ـ چگونگی انتخاب نمایندگان کارگران در هیاتهای تشخیص و حل اختلاف ، بر اساس مقررات مربوط به انتخابات موضوع ماده 164 قانون کار می باشد .
تبصره 3 ـ سایر مجامعی که حسب مورد نیاز به معرفی رسمی کارگران داشته باشند ، به تشخیص شورای عالی کار توسط تشکلهای موضوع ماده 136 قانون کار و با رعایت مفاد این آیین نامه انتخاب و معرفی می شوند .
ماده 2 ـ وزارت کار و امور اجتماعی ، دست کم سه ماه قبل از پایان دوره نمایندگی هر یک از مجامع یا 3 ماه قبل از برگزاری کنفرانسهای بین المللی موضوع را برای انتخاب و معرفی نماینده به تشکل کارگری مربوط اطلاع می دهد .
تبصره ـ در مواردی که تشکلهای عالی کارگری ایجاد نشده است وزیر کار و امور اجتماعی می تواند راسا در مورد انتخاب نمایندگان مزبور اقدام نماید .
ماده 3 ـ کانون عالی یا مجمع نمایندگان مربوط به موضوع ماده 1 این آیین نامه به اطلاع وزارت کار و امور اجتماعی دست کم یک ماه قبل از تصمیم گیری در مورد انتخاب نمایندگان مراجع یاد شده نسبت به انتشار اسامی نامزدها به هزینه خود در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار اقدام می نماید .
تبصره ـ انتخابات طبق اساسنامه هر یک از تشکلهای موضوع این ماده صورت می گیرد .
ماده 4 ـ نامزدهایی که توسط کانون عالی یا مجمع نمایندگان مربوط موضوع ماده 1 این آیین نامه معرفی می شوند باید دارای شرایط زیر باشند :
1 ـ تابعیت جمهوری اسلامی ایران
2 ـ نداشتن هرگونه سوه پیشینه
3 ـ عدم اشتهار به فساد اخلاقی
4 ـ عدم اعتیاد به مواد مخدر
5 ـ داشتن دست کم 30 سال تمام سن و 5 سال سابقه کار.
6 ـ آشنایی به قوانین کار ، تامین اجتماعی و سایر قوانین و مقررات که با مسایل کار و کارگری ارتباط دارند .
7 ـ داشتن دست کم گواهینامه پایان دوره دبیرستان
8 ـ آشنایی به یکی از زبانهای بین المللی برای کاندیدهای نمایندگی در کنفرانس بین المللی کار .
ماده 5 ـ نظارت بر امر انتخاب نمایندگان موضوع این آیین نامه و تطبیق مشخصات نامزدها با شرایط یاد شده در ماده 4 بر عهده هیاتی مرکب از دو نفر ناظر به انتخاب کانون عالی یا مجمع نمایندگان مربوط ـ موضوع ماده یک این آیین نامه ـ و یک نفر نماینده وزارت کار و امور اجتماعی می باشد .
تبصره 1 ـ دو نفر ناظر موضوع این ماده در روز انتخابات از بین حاضران که داوطلب عضویت در مراجع یاد شده نباشند ، برگزیده میشوند .
تبصره 2 ـ رسیدگی به اعتراضات یا ابطال و تجدید انتخابات در مرحله اول با هماهنگی وزارت کار و امور اجتماعی بر عهده کانون عالی یا مجمع نمایندگان مربوط ـ موضوع ماده 1 این آیین نامه ـ در صورت عدم توافق تصمیم گیری نهایی بر عهده وزارت کار و امور اجتماعی می باشد .
تبصره 3 ـ مهلت اعلام اعزام به تصمیم اتخاذ شده تبصره 2 این ماده حداکثر ظرف 5 روز بعد از اعلام نظر کانون عالی یا مجمع نمایندگان مربوط موضوع ماده 1 این آیین نامه می باشد .
ماده 6 ـ انتخاب نمایندگان مراجع مربوط از لحاظ نصاب شرکت کنندگان و تعداد آرای کاندیداها ، همچنین مدت اعتبار نمایندگی ، تابع مقررات مربوط در این زمینه می باشد .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 13852

تاریخ تصویب : 1371/06/11

تاریخ ابلاغ : 1371/07/07

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.