×

مصوبه شورای عالی اداری راجع به اصلاح روشها و مقررات ترخیص کالاهای وارده تجاری

مصوبه شورای عالی اداری راجع به اصلاح روشها و مقررات ترخیص کالاهای وارده تجاری

مصوبه-شورای-عالی-اداری-راجع-به-اصلاح-روشها-و-مقررات-ترخیص-کالاهای-وارده-تجاری

وکیل


شماره 1385 / د ش - 14/6/1371
وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت بازرگانی ـ سازمان امور اداری و استخدامی کشور ـ سازمان برنامه و بودجه ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ گمرک ایران

شورای عالی اداری درسی و دومین جلسه مورخ 4/6/1371 بنا به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور و به منظور اصلاح روشها و مقررات ترخیص کالاهای وارده تجاری موارد زیر را تصویب نمود :
1 ـ گمرک ایران مکلف است به منظور تسهیل و تسریع در امر ترخیص کالاهای تجاری تشریفاتی ترخیص کالا را به شرح زیر مورد تجدید قرارداده و اقدامات لازم را معمول نماید :
الف ـ صدور پروانه گمرکی پس از انجام مراحل ارزیابی ارزش و رسیدگی به اظهارنامه حداکثر ظرف مدت یک روز پس از دریافت مدارک مورد نیاز و در صورت بروز اشکالات قانونی در گردش کار . اعلام مراتب به صاحب کالا در ظرف همان روز .
ب ـ حذف تاییدها و امضاهای غیر ضرور مورد عمل توسط گمرک ایران از گردش کار ترخیص کالا و تقلیل آن صرفا به چهار مورد به شرح تایید مدارک اظهار شده به گمرک تایید مشخصات کمی و کیفی کالا با اظهار نامه ، تایید صحت ارزیابی و تعیین ارزش ، و امضای پروانه گمرکی .
ج ـ ایجاد بانک اطلاعاتی در کلیه گمرکات اجرایی کشور به منظور نگهداری اطلاعات مربوط به تعرفه ها ، معافیت ها ، مجوزها ، سوابق گمرکی وارد کنندگان و صادر کنندگان کالا ، حق العمل کاران و آمار و اطلاعات مربوط به واردات و صادرات کالا و ارایه اطلاعات مورد نیاز و مجاز به مراجعین در چهارچوب وظایف محوله .
2 ـ گمرکی ایران مکلف است به منظور تسریع امور گمرکی در کلیه گمرکات اجرایی کشور، طرح تجهیز گمرک به وسایل ابزارها و تکنولوژی پیشرفته گمرکی را حداکثر ظرف مدت دو سال به اجرا
گذارده .
تبصره : سازمان برنامه و بودجه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظفند منابع مالی مورد نیاز طرح فوق العاده را در مدت 2 سال تامین نماید .
3 ـ وزارت بازرگانی موظف است با همکاری دستگاههای دولتی ذیربط مجوزهای ترخیص کالا مقرر در قانون صادرات و واردات و آیین نامه اجرایی آن را به حداقل لازم کاهش دهد .
4 ـ سازمان امور اداری و استخدامی کشور موظف است با همکاری گمرک ایران و هماهنگی دستگاههای دولتی ذیربط در امر ترخیص کالا ، آن دسته از وظایف اجرایی دستگاههای مزبور را که قابل تفویض به گمرکات مستقر در مرزها و یا آن دسته از وظایف گمرک که قابل واگذار ی به سایر دستگاههای دولتی می باشد جهت سیر مراحل تصویب به شورای عالی اداری پیشنهاد نماید .
5 ـ دستگاههای اجرایی کشور باید به هنگام تنظیم و تدوین خط مشی ها و دستور العملهای اجرایی ( به استثنای مجوزهای صادره از سوی وزارت بازرگانی ) که گمرک ایران مجری تمام یا بخشی از آن می باشد ، قبلا با گمرک ایران هماهنگی نمایند .
6 ـ گمرک ایران موظف است با همکاری دستگاههای ذیربط طرح یک کاسه کردن مجموع عوارض متعلقه به کالاهای وارده (موضوع بند د ماده 2 قانون امور گمرکی ) را تهیه و جه تصویب به هیات وزیران پیشنهاد نماید .
7 ـ وزرای امور اقتصادی و دارایی و بازرگانی موظفند در اجرای مفاد این مصوبه حسب مورد لوایح و اصلاحیه های مقررات مورد نظر که در پیوست 1 ، 2 این مصوبه می باشد را جهت سیر مراحل تصویب به هیات وزیران پیشنهاد نمایند .
8 ـ رییس کل گمرک ایران موظف است مفاد این مصوبه را در کلیه گمرکات اجرایی کشور به مورد اجرا گذارد .
سازمان امور اداری و استخدامی کشور مسئول نظارت بر حسن اجرای این مصوبه می باشد .
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری ـ سید منصور رضوی

اصلاحات قانونی در روش ترخیص کالا مستلزم تهیه لایحه قانونی می باشد موضوع بند 7 مصوبه شماره 1385 / د ش مورخ 14/6/1371 شورای عالی اداری
1 ـ گمرک ایران موظف است جدول تعرفه گمرکی ضمیمه ماده 60 قانون امور گمرکی مصوب 1350 ( طبقه بندی کالا ) را بر اساس سیستم هماهنگ شده توصیف و کد گذاری کالا تهیه و تنظیم و شرایط قانونی اجرای آن را فراهم نماید .
2 ـ به منظور تسریع در اجرای مفاد ماده 34 قانون امور گمرکی مصوب 1350 مهلت تعیین تکلیف کالاهای ضبطی از سوی مراجع صلاحیتدار از 18 ماه به20 ماه تقلیل می یابد
3 ـ گمرک ایران موظف است نسبت به ترخیص کالاهایی که بدوا به دلیل مظنون بودن به قاچاق توقیف شده لکن پس از سیر مراحل قانونی توسط مراجع صلاحیتدار قاچاق تشخیص داده نمی شود بر اساس مقررات گمرکی اقدام نماید .
موادی که در روش ترخیص کالا مستلزم تهیه تصویبنامه هیات وزیران می باشد موضوع بند 7 مصوبه شماره 1385 / دش مورخ 14/6/1371 شورای عالی اداری
1 ـ به منظور تسریع در امر ترخیص کالا، بانک گشایش کننده اعتبار موظف است کلیه مجوزهای قبل از ترخیص را در مرحله گشایش اعتبار از وارد کننده کالا اخذ نماید .
2 ـ خزانه داری کل موظف است هرگونه کسر حقوق عوارض و سود بازرگانی دستگاههای دولتی را به درخواست و تشخیص گمرک ایران از اعتبارات دستگاه ذیربط برداشت و به حسابهای مربوطه واریز نماید .
3 ـ گمرک ایران موظف است با همکاری دستگاههای ذیربط طرح یک کاسه کردن مجموع عوارض متعلقه به کالاهای وارد ( موضوع بند د ماده 2 قانون امور گمرکی مصوب 1350 ) را تهیه و تنظیم و جهت تصویب به هیات وزیران پیشنهاد می شود .
4 ـ وزارت بازرگانی موظف است جدول ضمیمه قانون صادرات و واردات برای سال 1372 را بر اساس سیستم هماهنگ شده توصیف و کد گذاری کالا تهیه و تنظیم نماید .

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 13852

تاریخ تصویب : 1371/06/04

تاریخ ابلاغ : 1371/07/07

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.