×

اساسنامه مرکز سنجش از دور ایران

اساسنامه مرکز سنجش از دور ایران

اساسنامه-مرکز-سنجش-از-دور-ایران
شماره 23618 /ت 288 هـ 31/6/1371
وزارت پست و تلگراف و تلفن
هیات وزیران در جلسه مورخ 25/5/1371 بنا به پیشنهاد شماره 2318 /100 مورخ 13/5/1371 وزارت پست و تلگراف و تلفن و تایید وزارت امور اقتصادی و دارائی و سازمان امور اداری و استخدامی کشور به استناد تبصره ماده واحده قانون تاسیس مرکز سنجش از دور ایران ـ مصوب 1370 ـ اساسنامه مرکز سنجش از دور ایران را به شرح زیر تصویب نمود.

فصل اول ـ کلیات
ماده 1 ـ مرکز سنجش از دور ایران ـ که در این اساسنامه به اختصار مرکز نامیده می شود ـ شرکت سهامی دولتی است که به موجب ماده واحده قانون تاسیس مرکز سنجش از دور ایران تشکیل می شود و بر اساس قانون یادشده این اساسنامه مقررات مالی معاملاتی و استخدامی خود مقررات مربوط به شرکتهای دولتی و در موارد سکوت طبق قانون تجارت اداره می شود .
ماده 2 ـ مرکز دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی می باشد و مدت آن نامحدود است .
ماده 3 ـ موضوع فعالیت مرکز ، تهیه ، تولید ، فروش و توزیع اطلاعات ماهواره ای و رویشهای دیگر اعم از خام و پردازش شده ـ از طریق تکنولوژی سنجش از دور ، با استفاده از آخرین پیشرفت های علمی و فنی مربوط برای استفاده کنندگان در داخل و خارج کشور و پژوهش و تحقیق در زمینه های آموزش ، ترویج و گسترش فن سنجش از دور ، همچنین طراحی ، ساخت و ارایه تجهیزات و امکانات مورد نیاز به شرح آمده در قانون تاسیس مرکز می باشد .
ماده 4 ـ مرکز اصلی مرکز ، تهران است و برای انجام وظایف خود و فراهم نمودن تسهیلات و تجهیزات لازم برای انتقال اطلاعات به استفاده کنندگان ، می تواند در هر منطقه از کشور ، ترجیحا مراکز استانها ـ شعبه یا نمایندگی تاسیس یا در صورت لزوم نسبت به انحلال آنها اقدام و امور را به اشخاص حقیقی افراد شاغل یا بازنشسته مرکز یا غیر آنها ـ حقوقی به صورت مشارکت یا اجاره یا سایر عقود اسلامی واگذار نماید.
ماده 5 ـ سرمایه اولیه مرکز ده میلیارد ریال است که به 100 هزار سهم ریالی تقسیم می شود و کلیه سهام آن متعلق به دولت می باشد سازمان برنامه و بودجه موظف است در اولین سال پس از تصویب اساسنامه مرکز سرمایه یاد شده را در بودجه کل کشور پیش بینی و تامین می کند.
تبصره 1 ـ از تاریخ تصویب این اساسنامه کلیه اموال منقول و غیر منقول ، تاسیسات ، تجهیزات و امکانات ماشینی و کامپیوتری طرح استفاده از ماهواره که توسط سازمان برنامه و بودجه اجرا شده یا در حال اجراست با کلیه حقوق و امتیازات و اعتبارات و امکانات مربوط به مرکز منتقل می شود و سازمان برنامه و بودجه موظف است با هماهنگی وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی و پست و تلگراف و تلفن ، ترتیب انتقال و تحویل کلیه اموال یاد شده و مانده اعتبارات طرحهای مربوط را همراه کلیه اسناد ، مدارک و قراردادهای منعقد شده به مرکز فراهم و تسویه نماید .
تبصره 2 ـ مرکز موظف است کلیه اموال ، تاسیسات ، تجهیزات و امکانات ماشینی و کامپیوتری را که به موجب تبصره بالا به مرکز منتقل می شود ، مطابق آخرین عملکرد طرحهای مربوط ، اطلاعات و مدارک موجود در ذی حسابی و اداره امور مالی سازمان برنامه و بودجه بر اساس قیمت خرید یا تمام شده در حسابها به عنوان افزایش سرمایه جزو دارایی خود منظور و در موارد مبهم ، طبق تصمیم عمومی مرکز عمل نماید .
فصل دوم ـ ارکان مرکز
ماده 6 ـ ارکان مرکز عبارتند از :
مجمع عمومی
هیات مدیره و مدیر عامل
بازرس قانونی (حسابرس )
قسمت اول ـ مجمع عمومی ( نمایندگان صاحب نظر )
ماده 7 ـ اعضای مجمع عمومی عبارتند از :
وزیر پست و تلگراف و تلفن
وزیر امور اقتصادی و دارایی
وزیر کشاورزی
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
وزیر راه و ترابری
رییس سازمان برنامه و بودجه
رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
تبصره ـ ریاست مجمع عمومی با وزیر پست و تلگراف و تلفن می باشد.
ماده 8 ـ مجمع عمومی عادی دست کم سالی دو بار برای بررسی و تصویب بودجه ، خط مشی و برنامه عملیات و صورتهای مالی سالانه مرکز بنا به دعوت رییس مجمع عمومی تشکیل می شود .
تبصره ـ مجمع عمومی عادی ، ممکن است به طور فوق العاده برای رسیدگی و تصویب سایر امور و مسایل مربوط به مرکز ـ به جز آنچه در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است ـ در هر موقع بنا به دعوت رییس یا اعضای مجمع یا پیشنهاد رییس هیات مدیره و مدیر عامل یا تقاضای کتبی بازرس قانونی مرکز با ذکر علت یا موافقت رییس مجمع تشکیل شود .
ماده 9 ـ جلسه های مجمع عمومی با شرکت دست کم 5 نفر از اعضا یا نمایندگان آنان با حضور رییس مجمع رسمیت می یابد و تصمیمات آن با اکثریت آرا که شامل رای رییس مجمع نیز می باشد معتبر است .
تبصره 1 ـ تشکیل جلسه های مجمع عمومی با دعوت کتبی به عمل می آید دستور جلسه باید دست کم ده روز قبل از تشکیل جلسه به ضمیمه اسناد و مدارک مربوط ، برای اعضای مجمع ارسال شود .
تبصره 2 ـ اعضای هیات مدیره و مدیر عامل مرکز می توانند در جلسه های مجمع عمومی بدون حق رای حضور داشته باشند .
ماده 10 ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی به شرح زیر می باشد :
الف ـ بررسی و تصویب خط مشی و بودجه و صورتهای مالی سالانه مرکز.
ب ـ تصمیم گیری نسبت به گزارش سالانه هیات مدیره ، تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت با توجه به گزارش بازرسان.
ج ـ تصمیم گیری نسبت به پیشنهاد هیات مدیره راجع به مطالبات لا وصول و ارجاع دعاوی به داوری با توجه به قوانین و مقررات مربوط.
د ـ تصمیم گیری نسبت به اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه بنا به درخواست رییس هیات مدیره مرکز و تایید وزیر پست و تلگراف و تلفن که جهت تصویب نهایی به هیات وزیران تقدیم میگردد .
قسمت دوم ـ الف ـ هیات مدیره و مدیر عامل
ماده 11 ـ هیات مدیره مرکز از یک نفر رییس که سمت مدیر عامل را نیز بر عهده دارد ، و دو عضو اصلی و یک عضو علی البدل تشکیل میشود .
ماده 12 ـ رییس و اعضای هیات مدیره بنا به تصویب وزیر پست و تلگراف و تلفن برای سه سال انتخاب و منصوب می شوند . انتخاب مجدد آنان امکان پذیر می باشد .
ماده 13 ـ رییس و اعضای هیات مدیره از بین متخصصان و کارشناسانی که تقوا و تعهد اسلامی داشته ، دارای تحصیلات عالی و دست کم سه سال تجربه در امور سنجش از دور با ارتباطات ماهواره ای می باشند یا از بین متخصصان برجسته و متعهد دیگر که سوابق مشابهی در مدیریت مراکز و شرکتهای دولتی داشته باشند انتخاب می شوند .
ماده 14 ـ رییس و اعضای هیات مدیره باید به طور موظف و تمام وقت در مرکز به خدمت اشتغال داشته باشند و قبول هر نوع شغل موظف یا غیر موظف در خارج از مرکز ـ به استثنای تدریس غیر موظف ـ برای آنان ممنوع است.
تبصره ـ تدریس اعضای هیات مدیره در دستگاهها و موسسه های آموزش عالی به طور محدود فقط با موافقت رییس مجمع ، بدون اشکال می باشد .
ماده 15 ـ جلسه های هیات مدیره در هر زمان و دست کم هر 15 روز یک بار به دعوت رییس هیات مدیره یا مدیر عامل یا به تقاضای دو نفر از اعضا تشکیل می شود و با حضور اکثریت اعضا رسمیت می یابد تعیین دستور جلسه ها و اداره آنها توسط رییس هیات مدیره انجام می گیرد تصمیم های گرفته شده با اکثریت آرا و پس از امضای رییس جلسه معتبر و قابل اجرا می باشد .
تبصره ـ در صورت غیبت یکی از اعضای اصلی ، عضو علی البدل به دعوت رییس هیات مدیره با حق رای در جسله ها شرکت می کند .
ماده 16 ـ تصمیمهای گرفته شده در هر یک از جلسه های هیات مدیره باید پس از امضای اعضای حاضر در جلسه ، در سه نسخه تنظیم و ظرف 5 روز دو نسخه از آن برای رییس مجمع و بازرس قانونی مرکز ارسال و نسخه سوم در پرونده مخصوصی نگهداری شود .
تبصره ـ هیات مدیره باید دارای دفتری باشد که تمام تصمیمها با ذکر نظرهای اقلیت به طور منظم در آن ثبت شود و به امضای اعضای حاضر در جلسه برسد .
ب ـ وظایف و اختیارات هیات مدیره
ماده 17 ـ هیات مدیره برای اجرای وظایف مقرر در قانون تشکیل مرکز و مقررات این اساسنامه و آیین نامه های داخلی ، جهت تامین مقاصد و اهداف مرکز جز در موارد صلاحیت مجامع عمومی عالیترین مرجع تصمیم گیری می باشد و دارای اختیارات کامل است .
ماده 18 ـ قسمتی از وظایف و اختیارات هیات مدیره به شرح زیر میباشد:
الف ـ اجرای مصوبه ها و تصمیم های مرجع عمومی
ب ـ تهیه و تنظیم برنامه عملیات و خط مشی توسعه و تجهیز مرکز ، همچنین تهیه و تنظیم بودجه در صورتهای مالی سالانه مرکز جهت پیشنهاد به مجمع عمومی .
ج ـ تهیه و تنظیم سیاستها آیین نامه ها ، مقررات اجرایی و فنی مربوط به نظارت بر علوم و فنون سنجش از دور ، سیستمهای اطلاعات جغرافیایی ، همچنین تهیه و تنظیم لوایح و مقررات مرتبط با سنجش از درو .
د ـ تهیه و تنظیم آیین نامه های مالی ، معاملاتی ، اداری و استخدامی مرکز در چارچوب نظام هماهنگ پرداخت ، همچنین تنظیم جدولهای تعرفه ها و نرخهای خدمات اطلاعات سنجش از دور و سیستمهای اطلاعات جغرافیایی .
هـ تنظیم سیاست ارتباط با مجامع و اتحادیه های جهانی یا منطقه ای مربوط در زمینه مبادله اطلاعات فنی و اجرایی در امور سنجش از دور سیستمهای اطلاعات جغرافیایی ، مشارکت در تدوین دستورالعملها و توصیه های مربوط و پیشنهاد کلیه موارد بالا به مراجع ذیصلاح .
و ـ بررسی و در صورت لزوم تشکیل واحد آموزشی علوم تکنولوژی فضایی ، به منظور تحقق فعالیتهای پژوهشی و آموزشی در سطح کشور و منطقه استفاده از امکانات و تجارب علمی و صنعتی موسسه ها و سازمانها بین المللی ذیربط در جهت بهبود و ارتقای تکنولوژی سنجش از دور .
ز ـ رسیدگی و تصمیم گیری نسبت به سایر امور مربوط به مرکز که از طرف رییس یا اعضای هیات مدیره یا به اقتضای ضرورت مطرح شود .
ج ـ وظایف و اختیارات رییس هیات مدیره و مدیر عامل
ماده 19 ـ رییس هیات مدیره و مدیر عامل بالاترین مقام اجرایی و اداری مرکز می باشد و بر کلیه واحدهای تابع ریاست دارد مسوول حسن جریان امور ، حفظ حقوق ، منابع و اموال مرکز می باشد . وی برای اداره امور و اجرای مصوبه های مجمع عمومی دارای حقوق و اختیارات تام می باشد و نزد اشخاص حقیقی و حقوقی و مقامات قضایی و اداری نماینده قانونی مرکز محسوب می شود .
تبصره 1ـ رییس هیات مدیره و مدیر عامل می تواند قسمتی از اختیارات خود را به موجب ابلاغ کتبی به هر یک از اعضای هیات مدیره یا مدیران ارشد مرکز یا شخص دیگری به تشخیص و مسئولیت خود تفویض نماید .
تبصره 2 ـ رییس هیات مدیره و مدیر عامل می تواند در مواردی که ضروری بداند برای تعقیب و دفاع از دعاوی مرکز ، وکیل و دارو انتخاب نماید .
ماده 20 ـ رییس هیات مدیره و مدیر عامل برای اداره امور مرکز ، بویژه دارای وظایف و اختیارات زیر می باشد :
الف ـ نمایندگی مرکز در مقابل کلیه مقامات قضایی ، اداری و اشخاص حقیقی و حقوقی
ب ـ اجرای مصوبه های و تصمیم های مجمع عمومی و انجام کلیه امور اداری و اجرایی مرکز .
ج ـ نظارت بر حسن اجرای مفاد قانون تاسیس مرکز و این اساسنامه و آیین نامه های داخلی مرکز .
د ـ رسیدگی و تصمیم گیری درباره کلیه شاغلان و امور اداری و آموزشی و استخدامی کارکنان طبق قوانین ، مصوبه های مربوط و آیین نامه اداری و مالی و استخدامی مرکز .
هـ ـ تهیه ، تصویب و پیشنهاد بودجه سالانه ، برنامه عملیات ، صورتهای مالی سالانه و آیین نامه های داخلی مرکز به رییس مجمع عمومی .
و ـ صدور اجازه استفاده و بهره برداری از اطلاعات ماهواره ای و تحقیقاتی و سایر روشهای دور سنجی از منابع زمینی به موسسه های دولتی یا غیر دولتی .
ز ـ حضور در مجامع تخصصی و بین المللی ذیربط به منظور مبادله اطلاعات علمی ، فنی و اجرایی در زمینه سنجش از دور ، مشارکت در تدوین مقررات و دستورالعملهای بین المللی مربوط به عنوان نماینده وزیر پست و تلگراف و تلفن ، پس از موافقت و تصویب وزیر یاد شده .
ح ـ اقدام به تمرکز وجوه و در آمد مرکز در خزانه و صدور دستور پرداخت هزینه عملیات اجرایی مرکزی و دریافت وجه از خزانه طبق برنامه و بودجه مصوب .
ماده 21 ـ کلیه قراردادها ، چکها ، اسناد و اوراق مالی تعهد آور مرکز باید با رعایت مقررات مربوط به امضای رییس هیات مدیره یا قایم مقام وی و ذی حساب و مدیر امور مالی مرکز برسد .
قسمت سوم ـ بازرس قانونی (حسابرس )
ماده 22 ـ بازرس (حسابرس ) مرکز سازمان حسابرسی می باشد که طبق قوانین و مقررات مربوط به وظایف خود را انجام می دهد و به رییس مجمع مرکز گزارش می دهد .
تبصره ـ بازرس قانونی حق مداخله در امور اداری و اجرایی مرکز را نداشته ، اقدامات حسابرسی نباید در هیچ مورد موجب توقف عملیات اجرایی گردد .
ماده 23 ـ هرگاه بازرس ( حسابرس ) در جریان رسیدگی و تطبیق عملیات مرکز ، اشتباهات یا تخلفات یا سایر بی ترتیبیها را مشاهده نماید ، باید بدوا مورد را جهت اصلاح امور رفع اشتباهات ، رسیدگی و تعقیب متخلفان به مدیر عامل مرکز اطلاع دهد و در صورت ترتیب اثر، به رییس مجمع عمومی گزارش نماید .
فصل سوم ـ امور مالی ( تنظیم حسابها و صورتهای مالی )
ماده 24 ـ سال مالی مرکز از اول فروردین هر سال شروع می شود و آخر اسفند همان سال خاتمه می یابد ؛ به استثنای سال اول که شروع آن تاریخ تاسیس مرکز می باشد .
ماده 25 ـ کلیه دفترهای مرکزی در آخر اسفند ماه بسته می شود و صورتهای مالی و گزارش عملکرد سالانه مرکز دست کم یک ماه پیش از تشکیل مجمع عمومی باید پس از تایید هیات مدیره ، توسط مدیر عامل در اختیار بازرس (حسابرس ) گذارده شود .
ماده 26 ـ مرکز موظف است از محل سود ویژه سالانه خود ، به میزان 10% به حساب اندوخته قانونی منتقل نماید تا اندوخته یاد شده ، معادل سرمایه ثبت شده گردد .
این اساسنامه به موجب نامه شماره 3627 مورخ 22/6/1371 شورای محترم نگهبان به تایید شورای یاد شده رسیده است .

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 13859

تاریخ تصویب : 1371/05/25

تاریخ ابلاغ : 1371/07/15

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.