×

آئین نامه بیمه سر دفتران اسناد رسمی و دفتر یاران

آئین نامه بیمه سر دفتران اسناد رسمی و دفتر یاران

آئین-نامه-بیمه-سر-دفتران-اسناد-رسمی-و-دفتر-یاران

وکیل


شماره 33633 /1 18 / 11 / 2535
نظر باختیار حاصل از تبصره 2 ماده 165 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 24 / 12 / 1348 و مواد 52 و 55 و 68 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب تیر ماه 1354 آئین نامه اجرای بیمه سر دفتران اسناد رسمی و دفتر یاران کشور بشرح زیر تصویب میشود
فصل اول _ تعاریف ( اصطلاحات)
ماده 1- تعاریف : اصطلاحات که در این آئین نامه ذکر شده بشرح زیر است :
الف_ منظور از بیمه ( بیمه حوادث – از کار افتادگی و باز نشستگی سر دفتران و دفتر یاران اسناد رسمی کشور و استفاده وراث آنها از بیمه بازنشستگی استحقاقی سر دفتر یار متوفی است ).
ب_ کلیه وجوه حاصله از ماده 165 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم به بیمه سر دفتران و دفتر یاران تخصیص یابد .
د_ منظور از حساب تعاون حسابی است که از طرف کانون سر دفتران تهران در بانک ملی ایران افتتاح شده و بهره حاصل از وجوه حساب بیمه در آن واریز وبنام ( حساب تعاون ) نامیده میشود و پس از تشکیل صندوق تعاون موضوع ماده 57 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب تیر 2534 و تصویب آئین نامه مزبور بان این حساب در آن صندوق واریز و ادغام خواهد شد .
هـ _ سر دفتر اسناد رسمی و دفتر یار که مشمول مقررات این آئین نامه میباشد کسانی هستند که بموجب قوانین مصوبه بسمت سر دفتر و دفتر یار منصوب شده یا میشوند و در سمتهای مزبور شاغل بوده یا می باشند .
فصل دوم _ تکالیف کانون سر دفتران تهران و سر دفتران
ماده 2 _ با توجه بماده 165 قانون اصلاحی مالیاتهای مستقیم و مواد 52 و 55 و 68 قانون دفاتر اسناد رسمی موظفند در ظرف پنج روز پس از امضاء سند طبق فرمی که از طرف وزارت امور اقتصادی و دارائی و کانون سر دفتران تهیه و در اختیار دفاتر اسناد رسمی گذارده میشود وجوه 4% حق بیمه را بحساب مخصوصی که از طرف کانون افتتاح وبدفاتر اسناد رسمی ابلاغ میگردد پرداخت نمایند .
تبصره 2_ سر دفتران اسناد رسمی مکلفند در آخر هر ماه آمار 4% حق بیمه وصولی و ایصالی خود را کما کان حداکثر تا پنجم ماه بدفتر کانون ارسال دارند .
تخلف از این تکلیف موجب تعقیب انتظامی خواهد بود .
فصل سوم _ بیمه حوادث و از کار افتادگی و باز نشستگی سر دفتران اسناد رسمی و دفتر یاران و وراث آنان
ماده 3_ بیمه بازنشستگی عبارت از مبلغی است که سر دفتران و دفتریاران کشور پس از احراز شرایط بازنشستگی و باز نشسته شدن در حدود قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب سال 1354 و این آئین نامه استحقاق دریافت آنرا خواهند داشت .
ماده 4_ سر دفترانی که به سن قانونی بازنشستگی میرسند الزاما" باز نشسته خواهند شد ولو اینکه تحت تعقیب کیفری باشند .
تبصره _ در مواردی که سر دفتر یا دفتر یار اول مستعفی شوند یا برابر مقررات بر کنار ویا بحکم دادگاه بانفصال دائم محکوم گردند از نظر سابقه خدمت و استفاده از بیمه بازنشستگی نسبت به سنوات خدمت استحقاق دریافت حقوق بازنشستگی را دارند . مفاد این حکم از تاریخ اجرای قانون مالیات بر در آمد مصوب 28 / 12 / 2525 قابل اجراء خواهد بود .
ماده 5_ هر گاه سر دفتر و دفتر یار علیل ویا بعلت حادثه ای ناقص شود بنحوی که از کارکردن باز بماند بدون شرط سن بتعداد سالهای خدمت معادل هر سال یک سی ام از بیمه باز نشستگی استفاده خواهد کرد . تشخیص علت مزاج یا نقصی ناشی از حادثه بعهده هیئتی خواهد بود که از طرف وزیر دادگستری مامور و بوسایل مقتضی خود اقدام خواهند کرد .
ماده 6_ از اول سال 2536 شاهنشاهی به هر سر دفتر بازنشسته در مراکز دادگاههای استان تجریش و قلهک و شهر ری ماهیانه مبلغ پنجاه چهار هزار ریال و در شهرستانهای مقر دادگاه شهر ستان ماهیانه چهل ودو هزار ریال و در سایر نقاط کشور ماهیانه مبلغ سی هزار ریال حق باز نشستگی پرداخت خواهد شد .
تبصره 1 _ حق بازنشستگی ماهانه دفتر یار اول هر دفتر معادل شصت در صد حق بازنشستگی سر دفتر همان دفتر خانه خواهد بود.
تبصره 2 _ وزارت دادگستری با موافقت وزارت امور اقتصادی و دارائی میتواند با توجه بموجودی حساب بیمه و افزایش هزینه زندگی بنا به پیشنهاد کانون سر دفتران تهران مبالغ مذکور در این ماده را افزایش دهد .
تبصره 3 _ به هر سر دفتر اسناد رسمی که بموجب مقررات این آئین نامه باز نشسته میشود و یا بوارث قانونی آنان علاوه بر حق بازنشستگی ماهیانه او ده درصد از کل وجوهی که بابت حق بیمه از طرف اوپرداخت شده است نقدا" ظرف یکماه از تاریخ بازنشستگی پرداخت خواهد شد کانون سر دفتران تهران موظف است حساب پرداختی هر دفتر خانه اسناد رسمی را بابت حق بیمه های پرداختی آن دفتر جداگانه نگاهداری نماید .
تبصره 4 _ توقیف حقوق بازنشستگی سر دفتران و دفتر یاران و حقوق ورثه آنان در قبال مطالبات دولت یا محکومیت مدنی یا عناوین دیگر از این قبیل فقط تا میزان یک چهارم آن مجاز میباشد .
ماده 7 _ سر دفتران و دفتر یارانی که بعد از تصویب قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 28 اسفند ماه 1345 اشتغال داشته اند با احراز شرایط مقرر در آئین نامه از حقوق باز نشستگی استفاده خواهند کرد .
ماده 8 _ از تاریخ اجرای این آئین نامه در صورت فوت سر دفتر و یا دفتر یار شاغل 80 درصد حقوق بیمه باز نشستگی به نسبت سنوات خدمت بوارث سر دفتر و یا دفتر یار ( فرزندان – همسر – پدر – مادر و نواده گانی که پدر و مادر آنها فوت شده ) بتساوی طبق مقررات این آئین نامه پرداخت خواهد شد .
تبصره _ سر دفتر و یا دفتر یار اول که در حین انجام وظیفه فوت کند تمام حقوق بازنشستگی او بنسبت سنوات خدمت بوارث مقرر در این آئین نامه تعلق خواهد گرفت .
ماده 9 _ استحقاق ورثه سر دفتر و دفتر یار متوفی بدریافت این مبلغ در مورد فرزندان و نوادگان ذکور تا زمانی است که بسن 20 سال تمام نرسیده و یا مشغول تحصیل در یکی از دانشگاههای و یا موسسات آموزش رسمی عالی هستند مشروط بااینکه سن آنان از 25 سال تمام تجاوز نکرده باشد و در مورد فرزندان و نوادگان اناث و همسر تا موقعی خواهد بود که شوهد نکرده باشد و همچنین درباره پدر و مادر استحقاق در یافت این وجوه منوط است باینکه واجب النفقه متوفی بوده باشد . استخدام در هر یک از سازمانهای دولتی ویا موسسات عمومی هر یک از وارث موجب قطع بیمه بازنشستگی او خواهد بود .
تبصره 1_ در صورت قطع بیمه بازنشستگی هر یک از وارث سهم او بسهام دیگر ورثه بالسویه اضافه خواهد شد .
ماده 10 _ سر دفتران و دفتر یاران در سمتی که شاغل آن هستند باز نشسته خواهند شد ولی سابقه خدمت مذکور در این آئین نامه برای هر یک از سر دفتر و دفتر یار اعم از سابقه تصدی سر دفتری و دفتر یاری اول است و مدت تعلیق ویا انفصال در صورت برائت از تخلف یا اتهام جزء سابقه خدمت آنها محسوب خواهد شد .
ماده 11 _ کانون سر دفتران موظف است برای نگاهداری حساب درآمد و مصارف حق بیمه دفاتر لازم تنظیم کند و پرداختهائی که از این محل خواهد شد باید مستند به اسناد و مدارک مثبته باشد و اسناد و مدارک حسابها را مزتبا" ضبط و نگهداری و حسابها را طوری تنظیم نماید که در هر موقع قابل بررسی و رسیدگی باشد .
ماده 12 _ کانون سر دفتران مکلف است همه ساله ظرف دو ماه قبل از پایان هر سال بودجه سال بعد را تنظیم و پس از تصویب هیئت مدیره کانون بموقع اجراء بگذارد .
ماده 13 _ وزیر دادگستری برای اداره محاسبات دریافت پرداخت وجوه بیمه و نظارت مستمر بر عملیات حساب مزبور شخص مطلعی را بعنوان مدیر داخلی برای مدت دو سال موظفا" انتخاب و منصوب میکند که تحت نظر هیئت مدیره کانون انجام وظیفه خواهد کرد . انتخاب مجدد او پس از دو سال و نیز تغییر او در مدت اشتغال با وزیر دادگستری است .مدیر منتخب مکلف است گزارش سالانه عملیات را که بتایید یک موسسه حسابرسی رسیده باشد حداکثر ظرف چهار ماه اول سال بعد بوزیر دادگستری تسلیم کند .
ماده 14 _ هیئت مدیره کانون در ظرف دو ماه آخر هر سال هزینه اداری وپرسنلی و خرید ملزومات و ایجاد یا تکمیل ساختمان و دیگر مصارف و موارد را برای سال آینده پیش بینی و تعیین میکند و پس از تصویب وزیر دادگستری بر اساس همان بودجه مصوب در سال مالی آتی خواهد کرد .
ماده 15 _ وزارت امور اقتصادی و دارائی کلیه وجوهی را که تاکنون و یا بعدا" از بابت حق بیمه مربوط به مالیاتهای وصولی از طرف دفاتر اسناد رسمی بحساب بیمه کانون سر دفتران واریز خواهند نمود .
وزیر دادگستری وزیر امور اقتصادی و دارائی
غلامرضا کیانپور
هوشنگ انصاری

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 9381

تاریخ تصویب : 1355/11/19

تاریخ ابلاغ : 1355/12/18

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.