×

ارث در مذهب کلیمی

ارث در مذهب کلیمی

ارث-در-مذهب-کلیمی
اول ـ فرزندان ذکور وارث ترکه پدر خود میباشند .
دوم ـ سهم الارث پسر نخست زاده که باصطلاح عبر ی ( بخور) مینا مند دو برابر برادرهای دیگر است ـ و دختران متوفی که در حیات پدر بخانه شوهر رفته و جهیزیه برده اند دیگر حقی بما ترک پدر خود ندارند ـ ولی دخترانی که در حیات پدر بخانه شوهر نرفته اند مادامی که شوهر نگرده اند برادران موظفند تمام مخارج و لوازم تعلیم و تربیت آنها را تکفل نموده و در موقعی که دختران میخواهند بخانه شوهر بروند باید جهیزیه بایشان بدهند ـ و جهیزیه را که هر کدام دختران میبرند نباید کمتر از یک دهم سهم الارث پسران باشد.
و پدران میتوانند بر حسب وصیت سهم الارث دختران خود را نسبت به پسران نصف تعیین نمایند
سوم ـ هر گاه پسر متوفی قبل از خودش فوت نموده باشد پسر پسرش وارث بوده و بر دختران صلبی متوفی تقدم دارد و اگر پسر متوفی و پسر زاده اش نباشد دختر متوفی وارث میشود .
تبصره - اگر پدر ی دارای چند پسر باشد ویکی از پسران با داشتن اولاد در حیات پدر خود فوت بنماید فرزندان پسر متوفی سهم الارث پدر خود را وارث خواهند بود.
چهارم ـ اگر متوفی پسر و دختر یا نواده پسری یا نواده دختری نداشته باشد پدر متوفی در درجه دوم و ارث تمام ترکه خواهد بود و مادر متوفی حقی نخواهد داشت.
پنجم - اگر متوفی پسر و دختر و نواده پسری و نواده دختری نداشته باشد و پدر او هم در قید حیات نباشد برادران متوفی وارث خواهند بوتد .
ششم ـ هر گاه متوفی برادر و برادر زاده یا نواده برادر هم نداشته باشند خواهرمتوفی وارث خواهند بود .
و اگر خواهر هم نداشته باشد اولاد یا نواده خواهر وارث خواهند بود .
هفتم ـ اگر متوفی برادر و برادر زاده و نواده و خواهر و خواهر زاده و نواده خواهر نداشته باشد ـ پدر پدر متوفی اگر او هم نباشد عموی متوفی و اگر عمو هم نباشد اولاد یا نواده عمو وارث خواهند بود ـ اگر متوفی دارای این اقارب نباشد عمه وارث خواهد بود و اگر عمه نباشد عمه زاده یا نواده عمه و اگر او هم نباشد به جد پدر متوفی اگر او هم نباشد به عموی پدر متوفی و بعد به اولاد عمو و بعد نواده عمو ارث متوفی انتقال خواهد یافت .
و هر نقل و انتقالی که با شرایط مقرره مذهبی یهود واقع شود نافذ میباشد و شخص کلیمی باداشتن اولاد یا اقارب دیگر نمیتواند تمام دارائی خود را به دیگری به بخشد .
هر نوع وصیتی که مطابق مقررات شرع یهود تنظیم شود و مخالف مقررات مذهبی یهود نباشد و مستحقین ارث را اعم از اینکه فرزند باطبقات دیگر باشند محروم ننماید و مورد تصدیق علمای واجد شرایط یهود باشد باید طبق ان رفتا ر نمایند .
مرد کلیمی بهیچ وجه نمی تواند کل دارائی خود را بعیال خود صلح نماید یا بنحو دیگر به بخشد یا واگذار نماید عیال متوفی مادامی که مهریه خود را مطالبه و دریافت ننماید حق نفقه از اموال و دارائی شوهر خود دارد و پس از اخذ مهریه مافی القباله نکاحیه خود دیگر حقی باموال و دارائی شوهر خود ندارد مگر شوهر او بطور وصیت قسمتی یا مقداری از اموال خود را باو واگذار یا صلح یا اختصاص بدهد.

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب :

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.