×

ازدواج در مذهب کلیمی

ازدواج در مذهب کلیمی

ازدواج-در-مذهب-کلیمی

وکیل


تاکنون قاعده ملخص و مدونی چه بزبان عبری و چه بزبان فارسی برای نکاح و طلاق تنظیم نگردیده و از همان کتاب های شرع قدیمی خودشان استفاده می کنند.
در انجمن کلیمیان تهران که با اکثریت روحانی و اشخاص سرشناس آنها مذاکره بمیان آمد گفتند که در نظر است با تدمق و استخراج از کتب یهود رسالة مرتبی تهیه کرده و به فارسی به چاپ برسانند و شاید چند ماه بطول انجامد ناچار با استفسار از روحانیون و پرسش از اشخاص مطلع که در آن انجمن حضور داشتند قواعد زیر بدست آمد.
1- تعدد زوجات تا چهار زن و همچنین طلاق در مذهب کلیمی جایز است ولی شروطی دارد بعلاوه عادات قدیمی آنها فقط نگهداری یک زن است و کمتر دیده شده که مرد کلیمی دارای دوزن باشد زیرا ازدواج قانونی یا طلاق زن اولی و گرفتن زن دوم منوط بر این است که زن از حیث امراض و علل قادر به ایفای وظایف زناشوئی نباشد یا زناکار یا نازا باشد و مرد هم بالضروره اولاد بخواهد - در غیر اینصورت باید بهمان زوجه اولیه اکتفا کند و همچنین طلاق گرفتن زن هم همان شرایط عمومی را دارد که در اکثر مذاهب مقرر است از قبیل عتن یا امراض غیر قابل علاج یا زنا و امثال آن.
طلاق در مذهب کلیمی فقط یک طلاق است و مادامی که زن شوهر اختیار نکرده میتواند با شوهر اولیه اش مجددا" ازدواج کند ولی همین که شوهر کرد بر شوهر اول حرام ابدی میشود - تجدید ازدواج اولیة خود هم در صورتی است که مرد از سادات کلیمی (اولاد هارون ) نباشد زیرا اولاد هارون اصلا" نمیتوانند با زن بیوه ازدواج کنند چه زن خودش بوده باشد چه زن دیگران.
عده زن مطلقه 92 روز است اگر هم زن حامله باشد پس از وضع حمل هم باید عده نگهدارد وآنهم برای ولد پسر چهل روز و برای ولد دختر 80 روز است زیرا تا انقضای مدتهای مزبور زن بر شوهر حرام است و مرد نمیتواند در آن فواصل با زن نزدیکی کند بعلاوه اگر زن شیرده هم باشد تا خاتمه شیردادن نمی تواند شوهر کند . از حیث قرابت و حرمت ازدواج هم تقریبا" مثل سایر ملل اند با این تفاوت که در حال ضرورت میتوانند با برادر زاده و خواهر زاده هم وصلت کنند ولی این عمل کراهت دارد و تقریبا" از بین رفته ـ حتی با دختر عمو و دختر خاله هم در حال ضرورت میتوانند ازدواج کنند .
قواعدیکه از دفتر رسمی کلیمیان تهران گرفته شده عینا" در بالا چاپ گردیده و به موجب مقررات فوق دختر از ارث محروم و حق او فقط جهیزیه است ولی مطابق تحقیقاتی که بعمل آمده اولا مطابق حکم کلی مذهبی کلیمی (در کتب تفسیرهای مذهبی ) در هرکشوری باشند باید از قوانین آن کشور پیروی نمایند .
ثانیا" - در کتاب تورات باب 33 ( سفر اعداد ) مسطور است که حضرت موسی نسبت به دختران صلحفا از سبط بنی یوسف امر فرموده اند که آنها را در قبیله پدرشان شوهر بدهند که املاک مورثی آنها به قبیله دیگر منتقل نشود ـ پس ار آن دختران را به پسر عموهای خود بزنی دادند و ملک ایشان در سبط قبیله ایشان باقی ماند . ( این دلیل است بطور کلی در ممالک اروپا و امریکا کلیمی های ساکن آنجا ها چه از حیث زواج و چه از جهت ارث و احوالات شخصیه و غیر شخصیه تابع قوانین کشور محل اقامت خود هستند
مرجع : کتاب احوالات شخصیه مذاهب ، تالیف احمدکمانگر .

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب :

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.