×

زنا شوئی در کلیسای انجیلی

زنا شوئی در کلیسای انجیلی

زنا-شوئی-در-کلیسای-انجیلی

وکیل


40- مقدمه . کیفیت زناشوئی . خدا برای تأمین و تکمیل نیک بختی نوع بشر زناشوئی را تجویز و متبارک فرموده و اساس آنرا بر روی قوانین و احکامی متین استوار ساخته است .
41- خداوند ما عیسی مسیح مقرر فرموده که شخص پدر و مادر خود را رها کرده و بزن خود بپیوندد .
42- خداوند ما عیسی مسیح بوسیلة حواریون خود بکسانیکه بوسیله زناشوئی باهم میپیوندند دستور داده است تا یکدیگر را محبت و احترام کنند و در مقابل اشتباهات و کوتاهی های یکدیگر گذشت نموده بردباری پیشه خودسازند بهنگام بیماری و رنج واندوه یکدیگر را تسلی دهند . د رامور خانوادگی برای رفع احتیاجات مادی و معنوی یکدیگر را با کمال صمیمیت همکاری نموده و برای نیک بختی یکدیگر دعا کنند و د رامور روحانی یکدیگر را بادعا تشویق و ترغیب نمایند و د رپرتو لطف خداوند گاری طوری زندگی کنند که شایسته فرزندان و وارثان حیات جاودانی است .
43- جونکه کلام خدا تعلیم میدهد که مسیحان باید فقط در خداوند ازدواج کنند شایسته است اعضای کلیسا ی انجیلی با مسیحان زناشوئی نمایند
44- همینکه نکاح بطور صحت واقع شد روابط زوجین بین طرفین ایجاد و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر بر قرار میشود .
45- زن و شهر مکلف بسازش و سلوک وحسن معاشرت با یکدیگرند .
46- تشیید مبانی خانواده و تربیت اولاد خود و معاضدت د ر سعادت خانواده از وظایف حتمی هر دو طرف است .
47- درروابط زوجین ریاست خانواده از خصایص شوهر است .
48- نفقه زن بعهده شوهر است و نفقه عبارت است از سکنی و البسه غذا و اثاث البیت که بطور متعارف و متناسب با وضعیت مالی زوجین تهیه میشود .
49- در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه زن موظف است اول به کلیسا رجوع نموده وکلیسا نیز پس از تحقیقات لازم طرز پرداخت و مقدار آن را تعیین خواهد نمود.
50- زن مستقلا میتواند در دارائی شخصی خود هر تصرفی را که میخواهد بنماید .
51- طرفین عقد ازدواج میتوانند هر شرطی را که مخالف مقتضای عقد نمیباشد ضمن عقد ازدواج بنمایند .
قوانین ازدواج
52- ازدواج مسیحی در خداوند بوده و وقتی که هر دو زوجین مسیحی هستند بجز در موارد مندرجه در این قانون تا آخر عمر غیر قابل انحلال است .
53- ازدواج مسیحی یعنی عقد نکاح دائم یکزن که د ر عقد نکاح کسی نیست با مردی که زنی بعقدنکاح ندارد ـ ازدواج مرد با بیشتر ازیک زن و ازدواج زن با بیش از یک مرد درآن واحد باطل است .
54- هر گاه مرد و زنی که برای ازدواج آن ها طبق آئین مسیحی و تصدیق مؤتمنان و کشیش کلیسای انجیلی ایران مانعی در بین نیست درحضور سه شاهد و نمایندگان کلیسائی که اختیار انجام مراسم ازدواج به آن ها واگذار شده رضایت خود را نسبت بازدواج ابراز نمایند عقدازدواج آن ها توسط کلیسا جاری و زنا شوئی آنها وسیله نمایندگان قانون کلیسا اعلام خواهدگردید .
55- ازدواج مسیحی با محارم خود ممنوع و باطل است .
56- محارم هر شخصی عبارت است از پد رو مادر و والدین خودو اولاد والدین خود و اولاد طبقه اول اجداد و جدات خودمادر زن یا مادران و یا دختران آن ها ـ پدر شوهر یا پدران و یا پسران آنها .
57- نکاح اناث قبل از رسیدن به 16 سال تمام و نکاح ذکور قبل از رسیدن به 18 سال تمام ممنوع است مگر با اجازة کلیسا ی انجیلی
58- ازدواج با شخص دیوانه و یا اشخاصی که بامراض زهروی مبتلا می باشند تا مادامی که مرض در آن ها موجود است ممنوع است تصدیق صحت مزاج طرفین از طرف پزشک مورد اطمینان کلیسا برای اجرای عقد ازدواج ضروری است .
59- در مورد نکاح مسیحی با غیر مسیحی طرف مسیحی ملزم است مسیحیت خود را اقرار نموده و اطفال خود را طبق آئین نامه مسیحی غسل تعمید و تربیت نماید .
60- زن و یا شوهر غیر مسیحی در صورتی که بخواهند داخل مسیحیت گردند پس از اجازه کلیسا میتوانند اجرای مراسم تعهد پیمان مقدس را قبول نمایند و شرح و تفصیل قبولی پیمان آن ها بایستی در دفتر کلیسا درج شود.
61- هرمرد و یا زنیکه عقد نکاحش در کلیسا بسته میشود بایستی پیمان مقدس ازدواج را بشرح زیر تقبل نماید .
( من ترا به زوجیت دائمی خویش قبول مینمایم و با تو عهد و پیمان میبندم که در حضور خدا و این شهود که زن ـ شوهر با محبت و باوفای تو باشم و در غنا و فقر ـ خوشی و غم ـ در بیماری و تندرستی تا موقعی که هر دو زنده باشیم هر دو یک تن و یکدل باشیم ) .
تبصره ـ تعیین صداق الزامی نیست ولی با موافقت زوجین و ابوین آنها میتوان صداق تعیین و در نکاحنامه تصریح نمود .
در طلاق و جدائی و حضانت اطفال
62- طلاق یعنی انحلال عقد ازدواج بین زن و شوهر در کلیسای انجیلی که بجز در موارد مصرحه در این قانون میسر نمی باشد .
63- هیچیک از مسیحیان بدون علت و بدون اجازه و تصویب کلیسای انجیلی نمیتواند عقد ازدواج خود را منحل نماید .
64- انحلال عقد ازدواج و اعلام آن منحصرا" از وظایف خاصه کلیسا است .
65- د رموارد ذیل کلیسا میتواند باطلاق موافقت نموده و عقد ازدواج را منحل نماید .
الف - هرگاه زن و یاشوهر زنا نماید و زنای آنان بر کلیسا مسلم و محرز گردد .
??- هرگاه کلیسا دستور جدائی برای مدت محدودی بدهد و پس از جدائی ادامة زندگی زناشوئی برای طرفین میسر نباشد حداقل جدائی که مجوز طلاق است 5 سال متوالی است .
??- هرگاه شوهر ویا زنی همسر خود را ترک گفته و از 2 سال تا 5 سال رجوع نکند و یا اینکه شوهر از پرداخت نفقه خودداری نموده و اجبارا" بپرداخت نفقه میسر نباشد یا یکی از طرفین مفقود الاثر شود و یا در صورت حیات نتوان آن ها را وادار بر جوع بزندگی با همسر خود نمود .
تبصره ـ در مدت جدائی نفقه زن بعهده شوهر است .
66- تشخیص جدائی درکلیه موارد فوق منحصرا" با کلیسا و یا کسانی است که از طرف کلیسا برای این کار تعیین میگردند .
67- کلیسا پس از انحلال عقد نکاح مراتب را ضمن طلاقنامه ای درج و یک نسخه از طلاقنامه مزبور را بهر یک از زوجین میدهد .
68- ازدواج با یکی از زوجین که توسط کلیسا خاطی تشخیص و با نجهت عقد ازدواجش منحل گردیده ممنوع و باطل است مگر با اجازه همان کلیسا .
69- در صورتی که بر کلیسا مسلم شود که شخصی از گناه خود توبه نموده است کلیسا میتواند رای بر ازدواج مجدد طرف خاطی اتخاذ نماید .
70- پس از طلاق زن حقی به نفقه نداشته ولی میتواند برای حضانت طفل از پدر طفل مقرری دریافت نماید تعیین مقدار مقرری و طرز پرداخت آن با کلیسا است .
71- راجع به حضانت اولاد پس از طلاق کلیسا با در نظر گرفتن اوضاع و احوال طرفین تصمیم مقتضی نسبت به حضانت اطفال اتخاذ خواهند نمود .
72- در تمام دوره حضانت مصوبه کلیسا مخارج اولاد بر عهده پدر است پس از طی دورة حضانت در صورتی مادر بر خلاف را ی کلیسا از تسلیم اولاد ابا نماید حقی به مخارج نخواهد داشت .
73- در صورتی که به نظر کلیسا مرد در امر طلاق خاطی شناخته شود زن میتواند از تسلیم دختر و یا پسر به شوهر در صورت تشخیص کلیسا بر صلاحیت و قدرت تربیت و تمکن زن تا مدتیکه کلیسا این تشخیص را میدهد امتناع ورزد و در صورتی که زن خاطی شناخته شود مرد نیز حق دارد در صورت تصویب کلیسا اولاد خود را در اختیار او قرار ندهد .
74- در صورتی که کلیسا تشخیص نماید که ادامه زندگانی پسر یا دختر بازن یا شوهر در خطر مرگ و یا انحطاط اخلاقی است طرف مقابل در صورتی که بخواهد و تمکن داشته باشد میتواند اولاد خود را پیش خود نگاهدارد . تشخیص صلاحیت و قدرت و تمکن منحصرا" با کلیسا یا کسانی است که برای این مقصود از طرف کلیسا معیین میشود.
75- کلیسا می تواند دستور متارکه موقتی بین زوجین را صادر نماید و در این صورت نفقه زن با شوهر خواهدبود . تعیین کیفیت پرداخت و کمیت نفقه نیز با کلیسا است .
موانع نکاح
76- نکاح با محارم خود اگر چه قرابت حاصل از زنا باشد ممنوع و باطل است .
77- نکاح زن یا مردیکه طبق قوانین کلیسا از همسر خود جدا شده باشد ممنوع است مگر با اجازه همان کلیسا ئی که اعلام طلاق نموده است .
78- نکاح با زن شوهر دار یا مرد زن دار باطل است .
79- کلیسا موظف است قوانین آمره را در مورد ازدواج و طلاق و جدائی مراعات نماید .
خواستگاری
80- فقط زنی را که خالی از موانع نکاح است میتوان خواستگاری نمود.
81- وعده ازدواج ایجاد علقه زوجیت نمی نماید و تا عقد ازدواج کلیسائی اجرا نشود طرفین نسبت بهم هیچگونه تعهدی ندارند .
82- مدت نامزدی پیش از دو سال تجاوز ننمده و در پایان این مدت طرفین حق فسخ قرار داد نامزدی را دارند مخارجاتی که نامزدها قبل از عقد ازدواج برای یکدیگر مینمایند قابل استرداد نبوده ولی در صورت بهم خوردن نامزدی هرگونه مال موجودی که در نزد طرف دیگر باشد بایستی به صاحبش مسترد گردد ـ حل این قبیل اختلافات با کلیسا است و نظر کلیسا در اینمورد قطعی است .
83- هر یک از زوجین بایستی قبل از ازدواج تقاضای گواهی صحت مزاج طرف مقابل را که توسط یکی از پزشکان معتمد کلیسا بعمل آمده باشد نسبت به امراض زهروی . سل . برص . جذام . دیوانگی بخواهد عقد ازدواج پس از ارائه گواهی مزبور میسر خواهد بود .
شرایط صحت نکاح
84- عاقد بایستی بالغ و کشیش دستگذار ی شده و دارای اجازه مخصوص از طرف کلیسا باشد .
85- هرگاه یکی ا ز متعاقدین کر یا لال باشد ( با هم کر و هم لال ) اظهارات ثابت غیر لفظی آنان که بطور وضوح حاکی قصد و رضای آنان در امر ازدواج باشد برای عاقد کافی است.

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب :

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

قانون-مدنی-

قانون مدنی

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.