×

قواعد مسیحی ارتدکس ( روسی )

قواعد مسیحی ارتدکس ( روسی )

قواعد-مسیحی-ارتدکس-(-روسی-)

وکیل


1- هر کسی دارای مذهب ارتدکس ( روسی ) باشد ولو از کشورهای مختلف میتواند با زن ارتدکس روسی ازدواج نماید .
2- ازدواج مردهای جوانی که سن آنها کمتر از 18 سال باشد و همچنین ازدواج زنهای جوانی که سن آنها کمتر از 16 سال باشد ممنوع است و اما در مورد اهالی اصلی ایالات ماوراء قفقا ز اگر چنانچه سن داماد 15 سال باشد و سن عروس هم 13 سال باشد ازدواج آنها جایز میباشد .
3- از دواج شخصی که سن او بیشتر از هشتاد باشد ممنوع میباشد .
4- ازدواج اشخاص مجنون و یا دیوانه ممنوع است .
5- ازدواجی که بدون اجازه والدین و یا قیم باشد ممنوع است .
6- ازدواج اشخاصی که د رخدم نظام وظیفه باشند و یا ازدواج اشخاصی که کارمند دولت باشند بدون اجازة رؤسا آنها که بطور کتبی تصدیق شده باشد جایز نمی باشد .
7- ازدواج بدون ابراز اراده مستقل و موافقت کامل اشخاصی که ازدواج مینمایند قانونا" نمی تواند منعقد گردد بنابراین والدین حق ندارند اولاد خود را و همچنین قیم ها حق ندارند اشخاصی را که تحت قیمومت آنها قرار دارند بدون موافقت خود آنها مجبور کنند تا اینکه با همدیگر ازدواج نمایند .
8- تا هنگامی که ازدواج سابق طبق قانون منحل نگردد ازدواج جدید ممنوع می باشد .
9- ازدواج در مرتبه چهارم بکلی ممنوع میباشد .
10- ازدواج مابین اشخاصی که با همدیگر قرابت خویشی و نسبت داشته باشند تا آن حدی از نسبت که قانون کلیسا آنرا اجازه ندهد ممنوع میباشد .
طبق این تصدیق نامه کلیه شواهدی که در این مراسم ازدواج حضور دارند تصدیق مینمایند که ما بین این دو شخصی که با هم ازدواج مینمایند هیچ نوع نسبت و قوم و خویشی وجود ندارد و کسی آنها را مجبور به ازدواج نمی نمایدو هیچ نوع موانع دیگر هم برای انعقاد قانونی این ازدواج موجود نمی باشد سپس اشخاصی که ازدواج می نمایند ورقه چاپی را که مطابق شکل مقرر میباشد در کتاب مخصوصی امضاء می کنند واگر آنها سواد نداشته باشند اشخاصی که مورد اعتماد آنها باشند سند را امضاء میکنند .
11- طبق قوانین جنائی و مسئولیت در مقابل آن هیچکس حق ندارد کشیشی را مجبور سازد که بر خلاف مقررات کلیسائی یا تحریم کلیسائی و یا دولتی مراسم ازدواج را اجبارا" انجام نماید .
12- مراسم یک ازدواج قانونی مابین اشخاص در کلیسا ودر حضور خود ازدواج کنندگان و همچنین در حضور دو و یا سه شاهد و در روز و تاریخی که قبلا" مقرر می شود منعقد میگردد.
13- ازدواج کسانی که با همدیگر هم خون باشند یا هنوز ازدواج اولیه آنها فسخ نشده باشد یا ازدواج اجباری و دیوانه و فاقد سن قانونی و زنان تارک دنیا و یا غیر مسیحی و کسانی که با همدیگر هم خون بوده و همچنین اشخاصی که ازدواج اولیه آنها فسخ نشده و یا اجازه ازدواج ثانوی از طرف کلیسا به آنها داده نشده قانونی و حقیقی شمرده نمی شود.
14- در صورت وفات یکی از زوجین شخصی که زنده مانده در صورت عدم وجود موانع قانونی میتواند عقد یک ازدواج جدیدی را منعقد سازد.
15- در موجبات انحلال نکاح - ازدواج اشخاص فقط توسط محاکم رسمی در محضر روحانی و در نتیجه درخواست یکی از زوجین فسخ میگردد. موجبات انحلال عبارت است از:
1- در صورتی که خیانت (زناکاری) از طرف یکی از زوجین ثابت شود و یا اینکه او برای معاشرت عادی زناشوئی قابلیت نداشته باشد.
2- در صورتیکه یکی از زوجین بمحازات مهم و یا تبعید طولانی و یا بمحرومیت از کلیه حقوق مالی و مدنی محکوم گردد.
16- در صورتیکه یکی از زوجین از عهده وظایف زناشوئی برنیاید فقط پس از مدت سه سال که پس از انعقاد آن بگذرد میتوان درخواستی در باره فسخ عقد نکاح تسلیم نمود.
17- اگر علت از عهده بر نیامدن از وظایف زناشوئی طبیعی نباشد و یا اینکه پس از عقد ازدواج ظاهر گردد اساس این درخواست نمی تواند طبق آنچه د رماده 48 ذکر شده است باشد .
18- هنگامیکه یکی از زوجین از محل اقامت خودمسافرت نماید و مدت پنج سال در غیبت باشد و محل اقامت او نیز معلوم نباشد آنگاه یکی از زوجین که در محل خود باقی بماند میتواند از اسقف محل خود اجازه فسخ نکاح خود را و تقاضا ی انعقاد ازدواج جدیدی را بنماید.
19- از دو جهائی که توسط کشیش های کاتولیک مابین اشخاصی که دارای مذهب ارتدکس باشند یا اشخاصی که مذهب رومان کاتولیک داشته باشند منعقد گردند تا هنگامی که توسط کشیش مذهب ارتدکس نیز منعقدنگردد دارای اعتبار نخواهد بود .
20- زن و شوهر موظف می باشند که با همدیگر به زندگی زناشوئی خود ادامه دهند از این جهت کلیه اقداماتی که منجر بجدائی غیر مجاز زن و شوهر شود ممنوع میباشد چه د ر موقعی که شوهرش مهاجرت کند و یا استخدام شود و یا در موقعی که شوهرش محل اقامت خود را عوض نماید زوجه اوباید از شوهر خود پیروی نموده و بدنبال او بمحل او برود .
21- هر شوهری موظف است که زوجه خود را مانند تن خود دوست داشته باشد و با او از روی موافقت و باکمال احترام رفتار نماید پیوسته از او دفاع کند و از عیوب و نواقص او گذشت نماید و اگر زوجه اش مریض شود و ناتوان گردد او را کمک و مساعدت کند و همچنین شوهر باید بقدر امکان و استطاعت خود وسایل معاش و نگهداری زنش را فراهم سازد .
22- زن موظف است که از شوهر خود پیروی نماید زیرا که شوهرش رئیس خانواده می باشد یعنی باید او را دوست داشته باشد و احترام نماید و بطور کامل مطیع و فرمانبردار شوهرش بوده و بعنوان کدبانوی منزلش نیز هر نوع علاقه و مهربانی را نسبت باو ابراز دارد.
23- در نتیجه ازدواج مالکیت اشتراکی زوجین هرگز بر قرار نمی گردد و هر یکی از آنها می تواند بطور جداگانه دارائی خود را داشته باشد و همچنین جدیدا" نیز دارائی جداگانه خود را تهیه نماید .
24- جهاز زن و همچنین ملکی که او در دوره زنائی خود بطور قانونی تهیه کند و آن ملک باسم او باشد چه باینکه آنرا بعنوان هدیه دریافت نماید و یا بارث ببرد و یا اینکه بخرد قانونا" دارائی جداگانه خود او شناخته میشود .
25- هر یکی از زوجین اجازه دارند ملک خود را مستقیما" از طرف خود و باسم خود و بطور جداگانه از همدیگر بفروش رسانند یا به گروگذارند و یا اینکه بیک طریقه دیگر دربارة آن تصمیم گرفته اجرا نمایند و برای این کار آنها احتیاجی ندارند که از همدیگر اجازه کتبی و یا اینکه وکالت نامه درخواست نمایند .
26- ترتیب و مقررات وراثت در نزد خویشاوندان طبق قانون ارث بطور کلی توسط خطوط تعیین میگردد نزدیکترین حق وراثت را خط مستقیم نزولی ( اولاد 000 اولاد ) دارا میباشد در صورت نبودن خط مستقیم نزولی ( اولاد 000 اولاد ) ارث توجه خطوط فرعی میشود و یا در موارد مخصوص به والدین و به خویشاوندان ارشد شخص متوفا واگذار میشود .
27- اگر هنگام باز کردن وصیت نامه شخصی که ازنظر درجه خویشاوندی مساوی دیگران و یا از دیگران نزدیکتر باشد فوت نماید آنگاه مقام و درجه نزدیکی باولاد او میرسد و اگر اولاد هم فوت کنند حق وراثت به نوه ها و همچنین سایر نفراتیکه طبق درجات ترتیبی خط نزولی میباشند میرسد .
28- نزدیکترین حق وراثت پس از والدین متعلق باولاد قانونی و ذکور آنهاست پس از مرگ آنها طبق قانون مقام آنها به نوه ها میرسد و بهمان طریق پس از این نوه ها اولاد آنها و غیره . …
29- طبق آنچه که در وصیت دستور داده شد پس از تقسیم دادن قسمت ها به زوجه که زنده باقی مانده باشد و همچنین به دخترها . اولاد ذکور و به طور تساوی ارث خود را مابین خود تقسیم و دریافت میکنند نوه ها و اولاد آنها طبق حق ارث بر حسب نسب ارث خودرا تقسیم میکنند .
30- اگر پس از فوت مالک اموال وارثی درخط مستقیم نزولی باقی نمانده باشد آنگاه حق وراثت شامل خطوط فرعی میشود .
31- د ر خطوط فرعی وراثت خواهرهای برادران اصلی د ر نزد آنها و همچنین در نزد اولاد ذکور و اناث آنها حق وراثت ندارد.
32- ازاین جهت درخطوط فرعی نزدیکترین حق وراثت برادران واولاد آنها ( مطابق خط نزولی مستقیم ) دارند در صورت نبودن برادران حق وراثت بخواهرانی که شوهر نکرده اند و همچنین به خواهران شوهر دار و اولاد آنها ( مطابق خط مستقیم نزولی ) میرسد ـ درصورت نبودن خواهران عموها و عمه ها و خاله ها و اولاد آنها بهمان طریق ( مطابق خط نزولی مستقیم ) حق وراثت را دارند و غیره .
33- والدین نسبت باموالی که اولاد آنها بدست آورند حق وراثت ندارند و اما اگر اولاد فاقد اطفال باشند و فوت نمایند آنگاه ملک انها به پدر ومادر آنها با همدیگر داده میشود . ( اگر چنانچه آنها زنده باقی مانده باشند ) تا اینکه مادام العمر درتصرف آنها باشد و اما والدین در حین تصرف این ملک حق ندارند آنرا بفروشند و یا برهن گذارند و یا اینکه بیک طریقه دیگری آنرا ازمیان بردارند .
34- و اما هنگامی که خود اولاد اموالی را بدست نیاورده باشند بلکه از طرف والدین به پسر و یا دختر بخشیده شده باشد درصورتی که از این پسر و یادختر مذکور اولادی باقی نمانده باشد و در خطوط فرعی نیز وارثی در بین نباشد آنگاه این اموال بعنوان وراثت شناخته نیشو د بلکه بعنوان بخششی که داده شده دوباره به والدین اولاد باز میگردد ( به هر یکی از والدین بر حسب آن چه که رسیده پس داده میشود) .
35- زوجه قانونی درنزد اولادی که زنده باشند و همچنین بدون اولاد هم از دارائی منقول یک هفتم آنرا دریافت می نماید ـ زوجه اولاد هم از دارائی منقول یک چهارم آنرا دریافت میکند ـ و اما در هر صورت این زوجه مذکور هرگز مالکین را از آزادی ابراز اراده خود رد وصیت نامه ها راجع به ملکی که از طریق قانونی بدست امده باشد محدود نمی ماند . هنگامی که پس از شخص متوفی وصیت نامه باقی مانده باشد بآن زوجه که زنده ماند به ترتیب یکی پس از دیگری قسمت های مقرره ازملک مذکور که راجع به آن مالک دستور ی دروصیت نامه ننوشته است داده میشود .
تبصره ـ زوجه که به او حق داشتن ملک اجدادی زوجه دیگر تا مادام العمر داده میشود در نتیجه این حق خود از ان قسمتی از ملک مقرره ایکه طبق قانون باید باو تعلق گیرد محروم میگردد اما چنانچه او بخواهد میتواند از این حق مادام العمری درباره ملک اجدادی صرف نظر نماید .

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب :

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.