×

قواعد جمعیتهای کاتولیک ایران در ازدواج و ارث

قواعد جمعیتهای کاتولیک ایران در ازدواج و ارث

قواعد-جمعیتهای-کاتولیک-ایران-در-ازدواج-و-ارث

وکیل


ماده 39- در امور ارثیه بین مرد و زن هیچ فرقی نیست .
ماده 40- وصیت نامه ممکن است بوسیله سند رسمی به شکل علنی یا محرمانه و یا دست نویسی با رعایت مقررات قانونی صورت گیرد .
ماده 41- نزدیکترین وراث اولاد و اولاد اولاد میباشد ـ اولاد رأسا و مستقلا ارث میبرند ـ اولاد اولاد که مورث آنها قبلا فوت کرده است به جانشینی او امده و سهم فرزند متوفی بین انان تقسیم میشود .
ماده 42- وراث متوفائی که دارای اولاد نباشد پدر و مادر او میباشند که هر کدام رأسا ارث میبرند .
اولاد پدر یا مادر ی که در گذشته اند به جای پدر و مادر آمده و سهم الارث اورا بین خود تقسیم میکنند در صورت نبودن وارث در یک طبقه وارث طبقه بعدی ارث میبرند.
ماده 43- وراث متوفائیکه دارای اولاد و پدر ومادر نمیباشند اجداد میباشند که در هر درجه رأسا ارث میبرند در صورت فوت جد پدری یا جد مادری سهم الارث جد به وارث همان کلاله میرسد در صورت فوت اجداد . یک کلاله بدون گذاشتن وارث تمام ماترک بوارث کلاله دیگری میرسد .
ماده 44- زوج یا زوجه میتواند در صورتی زوجه یا زوج متوفی دارای اولاد یا اولاد اولاد باشد حق انتفاع نصف ملک و یا مالکیت یک چهارم ماترک را مطالبه کند .
زوج یا زوجه بودن پدر یا مادر منتفی و با اختلاف آنها به یک ربع مالکیت ویا سه چهارم حق انتفاع ذیحق است .
با بودن اجداد و یا اخلاف آنها به نصف مالکیت و یا نصف حق انتفاع ذیحق است و در صورت نبودن اجداد یا اخلاف آنها بتمامی ماترک ذیحق است .
ماده 45- فرزند خوانده و اولاد او نسبت بکسی که او را بفرزندی قبول کرده است همان حق وراثت اولاد قانونی را دارد ولی فرزند خواندگی حق وراثت به پدر خوانده و وارث او نسبت باموال فرزند خوانده نمیدهد .
ماده 46- برای اولاد قانونی ـ پدر ومادر ـ برادر و خواهر و زوج یا زوجه قانون سهمی و یا حقوقی تعیین کرده است که نمیتوان تغییر داد ـ اطفالیکه بعد از ازدواج از طرف زوج شناخته شده اند مانند اطفال قانونی ارث میبرند .
ماده 47- کسی که بعد از فوت خود اولاد و یا اولاد اولاد ـ پدر و مادر برادر ـ خواهر یا زوج و زوجه ازخودباقی میگذارد میتواندآنچه زیاده بر سهم محفوظ قانونی است بدیگری ببخشد ـ در غیر از این مورد میتواند تمام اموال خود را ببخشد .
ماده 48- سهم محفوظ قانونی بطریق زیر تعیین میشود .
الف- برای یکی از اولاد یا اولاد اولاد سه چهارم ماترک .
ب - برای پدر و مادر نصف
??- برای هر یک از برادر یا خواهر یک ربع .
د- برای زوج یا زوجه کلیه حق او از ماترک بعنوان مالکیت موقعی که تنها وارث باشد ولی موقعی که همراه باوارث قانونی باشد نصف این حق درصورتی که وارث واجد باشد .
ماده 49- زوج یا زوجه میتواند بوسیله وصیت نا مه حق انتفاع تمام سهم اولاد و اولاد اولاد را به زوجه یا زوج تملیک کند این حق انتفاع به جای حق ا رث قانونی زوجه یا زوج است که همراه با اولادهای مشترک ارث میبرد در صورتی که زوج یا زوجه ازدواج دیگر ی بکند حق انتفاع او به نصف تقلیل مییابد .
ماده 50- اموالی که متوفی در زمان حیات خود بدیگری واگذار نکرده است جز درمورد ماده 48 قانون به وارث قانونی او میرسد .
ماده 51- اموال متعلق به کشیشی که بدون بدون وصیت نامه د رگذشته است ویا اموالی که بدیگران باوصیتنامه نبخسیده باشد به کلیسا داده میشود باستثنای اموالی که مالکیت شخصی آنها محرز گردد که در این صورت ماده 44 قانون درباره آنها اعمال میشودـ اموال شخص مذهبی که بدون وصیتنامه درگذشته است و یا اموالی که تملیک به غیر نکرده است به تشکیلات مذهبی داده میشود ولی سهم محفوظ قانونی باقی میماند .
ماده 52- اشخاص زیر نمی توانند بوسیله وصیتنامه بهیچ وجه ارث ببرند .
الف- شخص که با اراده و یا بر خلاف قانون مورث را به قتل رسانده و یا باعث قتل او شده است .
??- شخصی که با تقلب و یا عنف مانع وصیت و یا لغو وصیتنامه گردیده است .
??- کسی که با اراده یا به طور غیر قانونی وصیتی را از بین بده و یا خراب کرده است در موقعیتی که شخص وصیت کننده نتوانسته هیچ اقدامی بکند.
عدم لیاقت یا عدم اهلیت های فوق در صورتی که وصیت کنند ه شخص محروم را ببخشد از بین میرود این عدم اهلیت فقط شامل شخص محروم از ارث میشود بطوریکه اولاد و اولاد اولاد او عینا مانند اینکه شخص محروم از ارث درگذشته باشد از متوفی ارث میبرند .
ماده 53- وصیت کننده میتواند به موجب وصیت نامه قسمتی از مال خود را به دیگری تملیک کند بدون آنکه اورا وارث قرار دهد .
ماده 54- مال مورد وصیت باید در وضعیت و شرایطی که در روز افتتاح ارث است تبه شخص استفاده کننده از وصیت داده شود.
ماده 55- وصیتی که اجرای آن ممکن نباشد و یا وصیتی که به شخص مدیون به ماترک میباشد شده باشد ممکن است به همان نسبت تقلیل داده شود .
ماده 56- برای ارث برده وارث باید در موقع افتتاح ارث زنده باشد و اهلیت داشته باشد حقوق ارثی که پس ار افتتاح ارث فوت کند بورثه خود او میرسد .
ماده 57- طفل از موقع وجود نطفه ارث میبرد مشروط بر اینکه زنده بدنیا بیاید .
ماده 58- تملیک اموال به وسیله وصیت کننده به نفع زوج معتبر است .
ماده 59- تملیک به نفع کلیسا ویا امور خیریه معتبر است در صورتی که اشخاص حقوقی که به نفع آنها تملیک شده است تعیین نشده باشد وصیت به نفع کلیسا ویا امور خیره محل اقامت وصیت کننده تلقی میشود .

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب :

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.