×

دستور العمل نحوه تعیین عوامل نظارت کارگاهی و روش تعیین و پرداخت حع الزحمه خدمات نظارت عوامل کارگاهی مهندسان مشاور

دستور العمل نحوه تعیین عوامل نظارت کارگاهی و روش تعیین و پرداخت حع الزحمه خدمات نظارت عوامل کارگاهی مهندسان مشاور

دستور-العمل-نحوه-تعیین-عوامل-نظارت-کارگاهی-و-روش-تعیین-و-پرداخت-حع-الزحمه-خدمات-نظارت-عوامل-کارگاهی-مهندسان-مشاور
تاریخ : 15/8/1372
شماره :14197/54-13758-1
پیوست : دارد
بسمه تعالی
بخشنامه به دستگاههای اجرایی و مهندسان مشاور
به استناد ماده 23 قانون برنامه و بودجه ، به پیوست ،دستور العمل نحوه تعیین حق الزحمه نظارت عوامل کارگاهی مهندسان مشاور ابلاغ میشود ، تا در قراردادهایی که بعد از تاریخ ابلاغ این بخشنامه منعقد می شود و همچنین خدمات از تاریخ 1/1/1372 به بعد قرار دادهای منعقد شده مهندسان مشاور به مورد اجرا گذاشته شود . در مورد قرار دادهای منعقد شده به صورت غیر تیپ (حالت خاص )با درخواست مهندس مشاور ، مفاد دستور العمل پیوست بدون هیچ نوع ضریب اضافی ،جایگزین حق الزحمه قرار داد برای خدمات از تاریخ 1/1/1372 به بعد می شود . یاد آوری می شود که ضریبهای منطقه ای حقوق عوامل نظارت کارگاهی ، مطابق پیوست 3 دستور العمل بخشنامه شماره 488/54/2234-1مورخ 18/2/1368 است .
مسعود روغنی زنجانی
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه

تاریخ : 15/8/1372
شماره :14197/54-13758-1
پیوست :دارد
دستور العمل نحوه تعیین عوامل نظارت کارگاهی و روش تعیین و پرداخت حع الزحمه خدمات نظارت عوامل کارگاهی مهندسان مشاور
پیوست بخشنامه شماره 14197/54-13758/1 مورخ 15/8/1372
عوامل و حق الزحمه خدمات نظارت کارگاهی مهندسان مشاور به شرح زیر تعیین می شود :
1- نحوه تعیین عوامل نظارت کارگاهی : عوامل مورد نیاز برای نظارت کارگاهی از نظر درجه و رشته تحصیلی ، تجربه کار و تعداد ،به تناسب نوع و حجم کار ،باتوافق دستگاه اجرایی و مهندسان مشاور تعیین می شود.چنانچه حین انجام خدمات ،تغییر کمی و کیفی عوامل نظارت کارگاهی ضروری باشد،بااعلام هر یک از دو طرف قرار داد در مورد تعداد و ترکیب جدید عوامل ، بررسی و توافق میشود در صورتی که کاهش عوامل نظارت کارگاهی مورد توافق قرار گیرد، تاریخ اجرای توافق پانزده روز بعد از تاریخ حصول توافق خواهد بود .
2- نحوه تعیین حقوق عوامل نظارت کارگاهی : حقوق عوامل کارگاهی ،به شرح زیر تعیین و پرداخت می شود :
2-1- حقوق مبنا : حقوق مبنا برای عوامل نظارت کارگاهی بر حسب طبقه شغلی ،درجه تحصیلی و سابقه کار آنها ، طبق جدول ضمیمه این دستور العمل معین میشود .
2-1-1-سابقه کار : مبنای سابقه کار مهندس (لیسانس ، فوق لیسانس و دکترا ) تاریخ فارغ التحصیلی است . این مبنا ، در مورد دارندگان درجه تحصیلی کاردان فنی (فوق دیپلم رشته های فنی و نقشه برداری ) ، دیپلم متوسطه ،دیپلم هنرستان ،سیکل ،راهنمایی و ابتدایی گواهی مستند صادره توسط دستگاههای اجرایی،نهادها ،مؤسسات و شرکتهای دولتی و همچنین مهندسان کشاور و پیمانکاران ذیصلاحیت است .
تبصره ) تغییرات ناشی از افزایش سابقه کار عوامل نظارت کار گاهی در مدت اجرای کار ،در تاریخ احراز شرایط منظور خواهد شد
2-1-1-ارتقای درجه تحصیلی : چنانچه عوامل نظارت کارگاهی موفق به اخذ مدرک تحصیلی درجه بالاتر شوند ، تمام سالهای تجربه آنها با مدرک تحصیلی قبلی ، جزو سابقه کار با مدرک تحصیلی جدید منظور می شود. تبصره ) در صورتیکه مدرک تحصیلی جدید لیسانس باشد ،نصف یاحداکثر 5سال (هر کدام کمتر است )از سابقه تجربی با مورک تحصیلی قبلی ،جزو سابقه کار با مدرک تحصیلی جدید منظور می شود .
2-2- ضریب تأثیر نوع کار .
2-2-1-ضریب خطی: حقوق عوامل نظارت کارگاهی کارهای راه ،راه آهن آبیاری و زهکشی ، خطوط
انتقال آب ،خطوط انتقال نفت و گاز و خطوط انتقال برق ،در ضریبی به نام ضریب خطی که میزان آن 15/1 است ضرب می شود .
2-2-2-ضریب تخصص: درمواردیکه به تخصصهای تجربی خاصی نیاز است ،حقوق مهندسان دارای تخصص تجربی خاص ، در ضریبی به نام ضریب تخصص ضرب می شود . میزان ضریب یاد شده ،با توافق دستگاه اجرایی و مهندس مشاور تعیین می شود و حداکثر آن برابر 25/1 است
2-2-3- ضریب سرپرستی : حقوق مهندسی که حداقل ده سال تجربه کار داشته و سرپرستی جداقل 10 نفر از عوامل نظارت کارگاهی را عهده دار باشد، در ضریبی به نام ضریب سرپرستی که میزان آن 15/1 است ،ضرب می شود .
2-3- ضریب تأثیر منطقه اجرای کار : باتوجه به محل جغرافیایی اجرای کار،ضریبی به نام ضریب منطقه ای حقوق عوامل نظارت کارگاهی ،به ترتیبی که درزیر آمده است ، تعیین شده و در حقوق عوامل نظارت کارگاهی ضرب می شود.
2-3-1- ضریب منطقه ای حقوق عوامل نظارت کارگاهی برای کارهای واقع در مرکز شهرستان، به ترتیب زیر در نظر گرفته می شود : الف ) برای عوامل نظارت کارگاهی با درجه تحصیلی لیسانس ،فوق لیسانس ودکترا در رشته های مهندسی و همچنین فوق دیپلم ،ضریبهای درج شده درجدولهای ضریب منطقه ای . ب)برای عوامل نظارت کارگاهی با درجه تحصیلی تکنسین و کمتر از آن ،ضریب منطقه ای طبق رابطه زیر تعدیل می شود .
1+7%×(1- A ( =ضریب منطقه ای تعدیل شده
توضیح : Aمساوی است با ضریب منطقه ای طبق ضریبهای درج شده در جدولهای ضریب منطقه ای عوامل نظارت کارگاهی .
2-3-2-ضریب منطقهای حقوق عوامل نظارت کارگاهی برای کارهای واقع در خارج از مرکز شهرستان : برای تعیین ضریب منطقه ای نقاط خارج ازمرکز شهرستان ،بسته به فاصله آن نقطه از مرکز شهرستان ، امکانات و وسایل زندگی و شرایط آب و هوایی، رقمی بین حداقل و حداکثر و یامساوی ضریبهای درج شده در ستون جدولهای ضریبهای منطقه ای برای خارج از مرکز ، بین دستگاه اجرایی و مهندس مشاور و توافق شده و به شرح زیر محاسبه می شود :
الف ) برای عوامل نظارت کارگاهی با درجه تحصیلی لیسانس ، فوق لیسانس و دکترا در رشته های مهندسی ، ضریب منطقه ای با استفاده از رابطه زیر تعدیل می شود .
1+25/1×(1- B) =ضریب منطقه ای تعدیل شده
توضیح :Bمساوی است با ضریب منطقه ای توافق شده برای کارهای واقع در خارج از مرکز هر شهرستان .
ب) برای عوامل نظارت کارگاهی با درجه تحصیلی کاردان فنی (فوق دیپلم رشته های فنی و نقشه برداری ) و کمتراز آن ضریب منطقه ای برای کارهای واقع در خارج از مرکز شهرستان برابر B در نظر گرفته می شود .
2-3-3- تداخل مناطق: چنانچه خدمات نظارت در بیش از یک منطقه قرار گرفته باشد ، ضریب منطقه ای مناطق مربوط ، به نسبت حجم عملیات واقع در آنها به دست می آید.
2-4- محاسبه حقوق ماهانه عوامل نظارت کارگاهی : حقوق ماهانه عوامل نظارت کارگاهی ، از حاصل ضرب حقوق مبنادر ضریبهای تأثیر نوع کار و منصقه ای (بر حسب مورد ) با توجه به روزهای کارکرد به دست می آید
3- هزینه های بالاسری : هزینه های بالا سری مربوط به نظارت عوامل کار گاهی مهندسان مشاور به میزان 100 درصد حقوق عوامل نظارت کارگاهی ( با توجه به مفاد بند 2-4) تعیین می شود . این هزینه ها شامل موارد زیر اند :
-هزینه های اداری ومالی دفتر مرکزی .
– هزینه های مربوط به مزایای نقدی و غیر نقدی ،ناشی از اعمال قوانین کار و امور اجتماعی .
– هزینه جانشین کردن عوامل در مدت مرخصی استحقاقی و استعلاجی .
–هزینه کار مزد ضمانت نامه ها ، ماللیات ،سود و مانند آنها .
4- نحوه تعیین وسایل نقلیه و هزینه آن
4-1- تعداد و نوع وسیله نقلیه (اتومبیل ) مورد نیاز کارگاه که توسط مشاور تأمین می شود ،با توافق دستگاه اجرایی و مهندس مشاور تعیین می گردد ، این تعداد ،در حین اجرای کار می تواند با توافق دو طرف کاهش یا افزایش یابد .
4-2- هزینه ماهیانه وسیله نقلیه 500000 ریال است .
تبصره 1) هزینه ماهانه وسیله نقلیه در کارهای موضوع بند 2-2-1، 600000 ریال است .
تبصره 2) به لحاظ شرایط خاص آب و هوا در جزایر خلیج فارس و دریای عمان ، 20درصد به هزینه ماهانه وسایل نقلیه برای کارهای واقع در جزایر و همچنین تا فاصله 30 کیلومتری سواحل اضافه میشود
5- محل کار و سکونت عوامل نظارت کارگاهی را در حد متعارف در کارگاه تأمین نموده و یا در مورد تأمین یا پرداخت اجاره بهای آن در خارج از کارگاه در حد متعارف ، با مهندس مشاور توافق میکند .
5-2- دستگاه اجرایی، محل سکونت عوامل نظارت کارگاههی را که به لحاظ دوری فاصله کارگاهها از شهر هایشان ، لازم است و درمحل کار اسکان یابند در کارگاه و درحد متعارف تأمین یا پرداخت اجاره بهای آن در خارج از کارگاه در حد متعارف بامهندس مشاور توافق می کند .
تبصره ) چنانچه کارگاه در محدوده یا نزدیک شهر یا شهرهایی واقع باشد که تأمین عوامل مورد نیاز از ساکنان آن شهر ها ممکن نباشد و لازم باشد که تمام یا عده ای از عوامل نظارت کارگاهی از ساکنان سایر شهر ها انتخاب شوند ،دستگاه اجرایی یامحل سکونت عوامل یاد شده را در حد متعارف در کارگاه تأمین می کند یا در مورد تأمین یا پرداخت اجاره بهای آن در خارج از کارگاه در حد متعارف ،با مهندس مشاور توافق مینماید .
5-3- هزینه تجهیز دفاتر کار و محل سکونت عوامل نظارت کارگاهی در حد متعارف ،شامل هزینه های تهیه میز کار ، صندلی ،کمد ، وسایل خواب ،وسایل سرمایش و گرمایش ساختمان و مانند آن به عهده دستگاه اجرایی است .
5-4- هزینه های بهره برداری ونگهداری از دفاتر کار و محل سکونت عوامل نظارت کارگاهی در حد متعارف ،شامل هزینه های روشنایی ،مصرف آب،گاز،سوخت و همچنین ، هزینه های نظافت ،مراقبت ،مرمت و نگهداری ،به عهده دستگاه اجرایی است .
5-5-چنانچه دفاتر کار و محل سکونت عوامل نظارت کارگاهی به صورت اجاره توسط مهندس مشاور تأمین و تجهیز آنها توسط او انجام شود، هزینه های مربوط به استهلاک تجهیزات ساختمانها وهزینه های بهره برداری و نگهداری ساختمانها (موضوع بند های 5-3و5-4) نیز ضمن تعیین اجاره ماهانه تعیین و توافق خواهد شد . یادآوری می شود که هنگام تعیین اجاره محل و هزینه های جنبی یاد شده ،کسورات قانونی مانند بیمه و مالیات ، باید در نظر گرفته شوند .
6- نحوه پرداخت حق الزحمه نظارت عوامل کارگاهی مهندس مشاور : حق الزحمه نظارت عوامل کار گاهی که شامل حقوق عوامل نظارت کارگاهی به شر ح درج شده دربند 2-4، هزینه های بالاسری موضوع بند 3 هزینه وسایل نقلیه موضوع بند 4 و بر حسب مورد هزینه های محل کار و سکونت است در پایان هر ماه بر اساس صورت حساب مورد تأیید دستگاه اجرایی،محاسبه و به مهندس مشاور پرداخت می شود . تبصره ) برای جبران تغییراتی که ممکن است در شرایط تعیین و پرداخت حق الزحمه نظارت عوامل کارگاهی در سالهای مختلف بروز کند ،سازمان برنامه و بودجه ضوابط و شرایط جدید و میزان تغییرات در حق الزحمه را ،تعیین و به دستگاههای اجرایی ابلاغ می کند، تا ملاک عمل قرار گیرد.

نوع : بخش نامه

شماره انتشار : 13758

تاریخ تصویب : 1372/08/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.