×

دستورالعمل نحوه محاسبه تفاوت بهای آهن آلات و سیمان

دستورالعمل نحوه محاسبه تفاوت بهای آهن آلات و سیمان

دستورالعمل-نحوه-محاسبه-تفاوت-بهای-آهن-آلات-و-سیمان

وکیل


تاریخ : 25/12/1372
شماره : 23239-54-5/23095-102
پیوست:
بسمه تعالی
بخشنامه به دستگاههای اجرایی ، مهندسان مشاور و پیمانکاران
به استناد ماده 23 قانون برنامه و بودجه ، به پیوست دستورالعمل نحوه محاسبه تفاوت بهای آهن آلات و سیمان ، برای اجرا ابلاغ می شود . این دستور العمل جایگزین بخشنامه شماره 10443/54/12067-1 مورخ 27/6/1372، برای محاسبه تفاوت بهای آهن آلات و سیمان ، از ابتدا ی سال 1371 به بعد میگردد.
مسعود روغنی زنجانی
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه

پیوست :
بسمه تعالی
دستور العمل نحوه محاسبه تفاوت بهای آهن آلات و سیمان
1. پیمانهایی که پیشنهاد پیمانکار بر اساس نرخهای آزادآهن و سیمان ارائه شده است ،برای محاسبه تفاوت بهای اقلام یاد شده به شرح زیر عمل خواهد شد .
1 –1. چنانچه آهن آلات و سیمان از کار خانه های تولید کننده داخلی یا مرکز تهیه و توزیع فلزات بازرگانی خریداری شود ،تفاوت نرخ خرید ،از تفاضل نرخ فاکتور رسمی خرید و نرخ تعیین شده در فهرست پیوست 2در دوره سه ماهه مربوط به تاریخ تسلیم پیشنهاد پیمانکار ، محاسبه و به حساب پیمانکار منظورمی شود.
2-1. در صورتی که آهن آلات و سیمان از منابعی غیر از کارخانه های تولید کننده داخلی یا مراکز تهیه و توزیع فلزات وزارت بازرگانی خریداری شود، تفاوت نرخ آنها از تفاضل نرخ آنهااز تفاضل نرخ آن در دوره سه ماهه مربوط به ورود مصالح به کارگاه و دوره سه ماهه تسلیم پیمانکار، درج شده در فهرست پیوست 2، محاسبه و به حساب پیمانکار منظور میشود.در مورد سیمان، نرخ نزدیکترین کارخانه ای که سیمان مورد نظر را تولید میکند از فهرست پیوست 2، ملاک محاسبه قرار میگیرد.
2. پیمانهایی که پیشنهاد پیمانکار براساس نرخهای رسمی آهن آلات و سیمان ارائه شده است، برای محاسبه تفاوت بهای اقلام یاد شده به شرح زیر عمل خواهد شد.
2-1. با توجه به اینکه مطابق فهرست پیوست 1، نرخ رسمی آهن آلات در شاخصهای تعدیل منظور شده است. در قراردادهایی که پیشنهاد قیمت آنها در تاریخ 14/5/71 یا قبل از آن، بر مبنای نرخ رسمی آهن آلات ارائه شده است، برای خرید آهن آلات توسط پیمانکاران، از تاریخ 14/5/71 به بعد، ما به التفاوت نرخ خرید، براساس فاکتور رسمی کارخانه های تولید کننده داخلی یا مرکز تهیه و توزیع فلزات وزارت بازرگانی، با نرخ مورد عمل در شاخصهای تعدیل درج شده در فهرست پیوست 1، محاسبه و پرداخت می شود.
2-2. در قراردادهای مشمول بند 2-1، چنانچه آهن آلات تهیه شده از منابعی غیر از کارخانه های تولید کننده داخلی یا مرکز تهیه و توزیع فلزات وزارت بازرگانی خریداری شده باشد، تفاوت بهای درج شده در فهرست پیوست 2، با فهرست پیوست 1، در دوره سه ماهه ورود آهن آلات به کارگاه،محاسبه و پرداخت میشود.
2-3. چون مطابق فهرست پیوست 1، نرخ رسمی سیمان در شاخصهای تعدیل منظور شده است، در قراردادهایی که پیشنهاد قیمت آنها در دوره سه ماهه سوم سال 1371 یا قبل از آن، بر مبنای نرخ رسمی سیمان ارائه شده است، مابه التفاوت نرخ خرید سیمان، براساس فاکتور رسمی فروش کارخانه، با نرخ مورد عمل در شاخصهای تعدیل درج شده در فهرست پیوست 1، برای خریدهای پیمانکاران از تاریخ 27/3/1371، به بعد، پرداخت میشود.
2-4. در قراردادههای مشمول بند 2-3، در صورتی که سیمان بعد از تاریخ 7/9/1371، .مستقیماً از منابعی غیر از کارخانه های سیمان داخلی خریداری شده باشد، تفاوت بهای نزدیکترین کارخانه سیمان (که سیمان مورد نظر را تولید میکند) درج شده در فهرست پیوست 2، به بهای درج شده در فهرست پیوست 1، در دوره سه ماهه ورود سیمان به کارگاه، مورد محاسبه و پرداخت قرار میگیرد.2-5. در قراردادهایی که به استناد بند 1-6-1 یکم دستورالعمل پیوست بخشنامه شماره 2080/54/9706-1 مورخ 23/6/1370، شاخص مبنای آنها دوره سه ماهه ای که فهرستهای واحد پایه سال 1370، براساس قیمتهای آن دوره محاسبه شده(دوره سه ماهه چهارم سال 1369) و درصد پیشنهادی پیمانکار کمتر از 10 درصد است، صرف نظر از تاریخ ارائه پیشنهاد قیمت توسط پیمانکا، مابه التفاوت نرخ آزاد با نرخ رسمی برای آهن آلات و سیمان، مطابق بند 2 پرداخت میشود.
3. تفاوت بهای آهن آلات خریداری شده از منابعی غیر از کارخانه های تولید کننده داخلی یا مرکز تهیه و توزیع فلزات وزارت بازرگانی، درصورتی که نرخ آنها در دوره سه ماهه مربوط در فهرست پیوست 2 درج نشده باش، براساس فاکتور خرید مورد تأیید کارفرما محاسبه میشود. چنانچه فاکتور خرید مورد تأیید کارفرما، توسط پیمانکار ارائه نشود، از نرخ نزدیکترین نوع آهن به آهن مورد نظر، درج شده در فهرست پیوست 2 در دوره مربوط استفاده میشود.
4. تفاوت بهای آهن آلات و سیمان، برای مقداری که با توجه به نیاز وارد کارگاه میشود قابل پرداخت است. برای محاسبه مابه التفاوت آهن آلات و سیمان، بهای کامل آنها (بدون اعمال 70 درصد بهای مصالح پای کار) در نظر گرفته میشود و به مبلغ مابه التفاوت آهن آلات و سیمان، برای پرداخت به پیمانکاران، ضریب 14/1 بابت کسورات قانونی و سایر هزینه ها، اعمال میشود.
5. محل تهیه سیمان و آهن آلات، برا ی خرید از کارخانه های تولید کننده داخلی یا مرکز تهیه و توزیع فلزات وزارت بازرگانی، باید به تأیید دستگاه اجرایی برسد و بهای مصالح و هزینه حمل آنها، با توجه به محل تعیین شده و مفاد این دستورالعمل، ملاک عمل قرار گیرد.
6. مبدأ حمل برای محاسبه هزینه حمل مازاد بر 30 کیلومتر آهن آلات و سیمان، در صورتی که از کارخانه های تولید کننده داخلی یا مرکز تهیه و توزیع فلزات وزارت بازرگانی خریداری شوند، محل تحویل آنها و در مواردی که از منابعی غیر از منابع یاد شده خریداری شوند، در مورد سیمان، محل نزدیکترین کارخانه ای که سیمان مورد نظر را تولید میکند در نظر گرفته میشود و در مورد آهن آلات یکی از شهرهای اصفهان ، اهواز یا تهران، هر کدام که به محل اجرای کار نزدیکتر است ملاک محاسبه قرار میگیرد.
7. چنانچه دستگاههای اجرایی آهن آلات و سیمان مورد نیاز اجرای کار را در اختیار پیمانکاران قراردهند، برای پیمانهای مشمول بند 1، بهای درج شده در فهرست پیوست 2 در دوره سه ماهه مربوط به تاریخ تسلیم پیشنهاد قیمت پیمانکار، و برای پیمانهای مشمول بند 2، بهای درج شده در فهرست پیوست 1 به حساب بدهی آنها بدون اعمال هیچ نوع ضریبی منظور میشود.
8. پیمانکاران، باید در قیمت پیشنهادی خود برای قراردادهای آینده ای، که شاخص مبنای آنها به اسناد بند 1-6-1 دوم دستورالعمل پیوست بخشنامه شماره 2080/54/9706-1 مورخ 23/10/1370، شاخص دوره سه ماهه تسلیم پیشنهاد تعیین میشود، کماکان نرخ آزاد روز آهن آلات و سیمان و سایر مصالح را منظور نمایند.
9. مبلغ علی الحساب موضوع بند 3، بخشنامه شماره 2780/54/14899-1 مورخ 24/9/1371 برای خریدهای انجام شده در سال 1371، باید از حساب پیمانکاران بابت مابه التفاوت نرخ مصالح در سال 1371، که براساس این بخشنامه محاسبه میشود، یا سایر مطالبات آنها، کسر شود.
10. مفاد دستورالعملهای شماره 2049/54/9828-1 مورخ 8/7/1369، شماره 2050/54/9833-1 مورخ 8/7/1369 و شماره 3247/54/15404-1 مورخ 2/10/1369، برای محاسبه نرخ آهن آلات و سیمان تحویلی یا مابه التفاوت نرخ مصالح یاد شده در سال 1371 و قبل از آزاد شدن قیمتها (14/5/1371 برای آهن آلات و 7/9/1371 برای سیمان)، نافذ خواهد بود. در مورد سایر مصالح، نظر به اینکه نرخ آزاد روز آنها در شاخصهای تعدیل منظور شده است، اجرای بخشنامه های یاد شده منتفی خواهد بود.
11. تا اعلام فهرست نرخ آهن آلات و سیمان مربوط به دوره های آینده، بهای آهن آلات و سیمان برای خریدهای انجام شده از مراجعی غیر از کارخانه های تولید کننده داخلی یا مرکز تهیه و توزیع وزارت بازرگانی، در هر دوره سه ماهه، با استفاده از آخرین نرخ اعلام شده در فهرست پیوست 2، براساس این دستورالعمل به طور علی الحساب محاسبه و پرداخت میشود و پس از اعلام نرخ مصالح در دوره سه ماهه مربوط (فهرست پیوست 2)، تفاوت قطعی محاسبه و به حساب پیمانکار منظور میشود. بدیهی است تفاوت بهای خریدهای انجام شده از کارخانه های تولید کننده داخلی یا مرکز تهیه و توزیع فلزات بازرگانی، برای دوره های آینده به صورت قطعی مطابق این دستورالعمل قابل پرداخت است.
12. به سیمان مصرفی برای تهیه بلوک سیمانی، آجر سیمانی و موزائیک و همچنین لوله (به استثنای لوله فولادی سیاه به قطر 14 اینچ و بیشتر)، ورق گالوانیزه، ورق سیاه به ضخامت کمتر از 3 میلمتر، مصالح فلزی مورد مصرف در قالب فلزی، به علت در نظر گرفتن قیمت آزاد روز آنها در شاخصهای تعدیل، مابه التفاوت قیمت تعلق نمیگیرد. تبصره) به ورقهای گالوانیزه مصرفی در کانالهای هوا، مربوط به فصل دوازدهم فهرست بهای تأسیسات مکانیکی، در سال 1371، مابه التفاوت قیمت مطابق این دستورالعمل تعلق میگیرد.
13. به آن قسمت از سیمان مصرفی، که طبق این دستورالعمل، مشمول پرداخت مابه التفاوت میشود،اضافه بهای مصرف سیمان نوع یک یا نوع پنج، تعلق نمی گیرد.
14. پرداخت مابه التفاوت آهن آلات و سیمان مطابق این دستورالعمل، در قراردادهایی که تحویل آهن و سیمان به پیمانکار، با نرخ ثابت، تعهد شده است یا پرداخت مابه التفاوت آهن آلات و سیمان، نفی شده است، مجاز نیست.

نوع : بخش نامه

شماره انتشار : 23095

تاریخ تصویب : 1372/12/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.