×

میزان درصد حق بیمه پیمانکاران و مهندسین مشاور

میزان درصد حق بیمه پیمانکاران و مهندسین مشاور

میزان-درصد-حق-بیمه-پیمانکاران-و-مهندسین-مشاور

وکیل


شماره: 15797/4-5
تاریخ: 25/3/70
پیوست: دارد
به: سازمان برنامه و بودجه
موضوع: میزان درصد حق بیمه پیمانکاران و مهندسین مشاور
نظر به اینکه به استناد ماده 41 قانون تامین اجتماعی درصد حق بیمه قراردادهای پیمانکاری و مهندسین مشاور که از تاریخ24/1/70 به بعد منعقد میشوند در دویست و چهلمین جلسه شورایعالی تأمین اجتماعی به تصویب رسیده است. لذا به پیوست یک نسخه از اطلاعیه تهیه شده در این خصوص ارسال میگردد. خواهشمند است دستور فرمائید جهت اطلاع و رعایت آن به نحو مقتضی به کلیه واحدهای تابعه که اقدام به انعقاد قراردادهای پیمانکاری و مهندسین مشاور با اشخاص حقیقی و حقوقی مینمایند ابلاغ گردد.
33-23/3
رزاق صادق
مدیر کل درآمد

بسمه تعالی
اطلاعیه
قابل توجه کلیه وزارتخانه ها، سازمانها، مؤسسات، نهادها، شهرداریها، پیمانکاران و مهندسین مشاور
بمنظور تسهیل در امر محاسبه حق بیمه و صدور مفاصاً حساب قراردادهای پیمانکاری و مهندسین مشاور، شورایعالی تأمین اجتماعی باستناد ماده 41 قانون تامین اجتماعی درصد حق بیمه قراردادهائی را که از تاریخ 24/1/1370 به بعد منعقد میشوند تعیین و تصویب نموده است که بشرح زیر به اطلاع کلیه وزارتخانه ها، سازمانها، مؤسسات، نهادها، شهرداریها، شرکتها، پیمانکاران و مهندسین مشاور میرسد:
1- حق بیمه کارکنان شاغل در قراردادهائیکه در اجرای آنها تمامی مصالح بعهده واگذارنده کار (کارفرما) میباشد و همچنین قراردادهائیکه موضوع آنها ارائه خدمات اعم از خدمات نصب، فنی، مشاوره، آموزش، طراحی، نقشه کشی، نقشه برداری، نظارت، حسابداری، حسابرسی، تنظیفات و … بوده و یا در اجرای کار نیازی به مصالح نباشد به مأخذ پانزده درصد(15%) ناخالص بهاء کل کارکرد به اضافه 9/1 حق بیمه متعلقه بابت بیمه بیکاری وصول میشود.
2- حق بیمه سایر قراردادها به مأخذ هفت درصد(7%) ناخالص بهاءکل کارکرد باضافه 9/1 حق بیمه متعلقه بابت بیمه بیکاری تعیین و وصول میگردد.
3- در مواردیکه قسمتی از مصالح بعهده و هزینه پیمانکار و قسمتی بعهده و هزینه واگذارنده کار (کارفرما) میباشد، ارزش مصالح واگذاری به پیمانکار به ناخالص بهاء اضافه شده و سپس حق بیمه آن به مأخذ هفت درصد ـ7%) باضافه بیمه بیکاری تعیین و وصول میگردد. چنانچه کارفرما از اعلام ارزش مصالح واگذاری خودداری نماید و یا گواهی ارائه شده برخلاف مفاد قراردادباشد حق بیمه کلاً به مأخذ پانزده درصد(15%) تعیین و وصول خواهد شد.
4- د رمواردیکه عملیات قرارداد منحصراً ارائه خدمات بوده و تواماً بصورت مکانیکی و دستی انجام گیرد به نسبت کارکرد انجام شده بصورت دستی حق بیمه بمأخذ پانزده درصد (15%) و به نسبت کارکرد مکانیکی حق بیمه به مأخذ هفت درصد (7%) تعیین و وصول میگردد.
5- قراردادهای طرحهای عمرانی مشمول مصوبات 129و143 شورایعالی تأمین اجتماعی موضوع بخشنامه 2800-54-6772-1 مورخ 28/6/64 سازمان برنامه و بودجه و همچنین قرار دادهایی که بعداً مشمول مصوبات مذکور قرار گرفته اند ونیز پروژه هایی که دارای مصوبات خاص از شورای عالی تأمین اجتماعی هستند از نظر میزان و نحوه پرداخت حق بیمه کماکان تابع مقررات مربوطه می باشند .
6- حق بیمه قرار دادهایی که قبل از 24/1/70 منعقد شده اند طبق ضوابط و مصوبات قبلی شورایعالی تأمین اجتماعی محاسبه ووصول میگردد .
تذکر 1: منطور از ناخالص بها کل کارکرد شامل جمع کار کرد ارزی و ریالی میباشد .
تذکر 2: تجهیزاتی که پیمانکار طبق مفاد و شرایط قرار داد موظف به طراحی ، ساخت ویاخرید آنها در خارج از کشور می باشد و قیمت آنها از طریق گشایش اعتبار ارزی به پیمانکار پرداخت میشود جزء کار کرد مشمول کسر ق بیمه تلقی نشده و از پرداخت حق بیمه معاف می باشد .
تذکر 3: مواد پاک کننده در قرارداد تنظیمات و همچنین ابزار ووسایلی که جهت انجام خدمات نصب ، فنی ،طراحی ، نقشه کشی ، نقشه برداری و… مورد استفاده قرار میگیرد مصالح تلقی نمی گردد .
تذکر 4: تجهیزات و ماشین آلات مربوط به کارخانجات ، پالایشگاهها ، تلمبه خانه ها و پایانه ها وچاههای نفت و گاز ، تصفیه خانه های آب و فاضلاب ، بیمارستانها ، آزمایشگاهها ، سرد خانه ها ، کشتارگاهها ، آشپزخانه ها ، نیروگاههای برق ،سدها ، اسکله ها ، جایگاههای بنزین و سوخت رسانی ، آسانسور، بالا برها و پله های برقی ، خطوط انتقال نیرو ، تأسیسات مخابراتی وهمچنین لوله های نفت و گاز و متعلقات آن ، مخازن نفت و گاز ، کابلهای برق و تلفن و لوله های آب وفاضلاب ، دکلها ، مقره ها ، لوله های جدار چاههای عمیق که مصالح انحصاری توده و در اختیار شرکتهای ملی نفت ایران ، ملی گاز ایران ، توانیر ، مخابرات و سازمانهای آب و برق منطقه ای می باشد جزء مصالحی که ارزش آنها بایستی به کل کارکرد قرار داد افزوده شور محسوب نمیگردد. انتظار دارد کلیه پیمانکاران ، مهندسین مشاور و واگذارندگان کار بهنگام عقد قرار داد با توجه به شرایط و تعهدات طرفین میزان حق بیمه راملحوظ نموده و پیمانکاران و مهندسین مشاور ضمن تسلیم لیست کارکنان شاغل در اجرای قرار داد جهت استفاده از مزایای قانونی به شعبه مربوطه حق بیمه متعلقه را نیز به مأخذ تعیین شده پرداخت تا در خاتمه عملیات قرارداد صدور مفاصاً حساب با مشکل مواجه نگردد.

33-1/3
اداره کل درآمد سازمان تأمین اجتماعی

نوع : بخش نامه

شماره انتشار : 15797

تاریخ تصویب : 1370/03/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.