×

آئین نامه اجرائی قانون تعیین وضع شغلی دندانسازان تجربی مصوب 1364 02 22 مجلس شورای اسلامی

آئین نامه اجرائی قانون تعیین وضع شغلی دندانسازان تجربی مصوب 1364 02 22 مجلس شورای اسلامی

آئین-نامه-اجرائی-قانون-تعیین-وضع-شغلی-دندانسازان-تجربی-مصوب-1364-02-22-مجلس-شورای-اسلامی
شماره 30 5/1/1365
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
هیئت وزیران در جلسه مورخ 18/12/1364 بنا به پیشنهاد شماره 6096 /م مورخ 23/11/1364 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آئین نامه اجرائی قانون تعیین وضع شهغلی دندانسازان تجربی مصوب 22/2/1364 مجلس شورای اسلامی که با همکاری وزارت فرهنگ و آموزش عالی تهیه شده است به شرح زیر تصویب نمودند .

ماده 1 ـ تعریف : تکنیسین تجربی لابراتوری دندان به شخصی اطلاق می شود که بر اساس قانون تعیین وضع شغلی دندانسازی تجربی مصوب 22/2/1364 مجلس شورای اسلامی و برابر این آئین نامه در امتحانات پیس بینی شده در قانون شرکت نموده و از عهده امتحانات مذکور برآمده و مدرک تکنیسین تجربی لابراتواری دندان را جهت اشتغال در لابراتوار دندان ( کارگاه دندانسازی ) دریافت نماید .
تبصره ـ لابراتوار دندان ( کارگاه دندانسازی ) به واحدی اطلاق می شود که در آنجا بنا به در خواست اشخاص ذیصلاح قانونی در امر دندانپزشکی و در حدود صلاحیتشان انواع پروتزهای دندانی ( دندانهای مصنوعی جایگزین شونده ) ساخته می شود بطوری که مسئول و کارکنان کارگاه مجاز به مواجهه و تماس مستقیم با بیماران رهان و دندان نمی باشند .
ماده 2 ـ شاغلین امر دندانسازی
شاغلین امر دندانسازی مشمول قانون مذکور عبارتند از گروههائی که فاقد مدرک علمی در رشته دندانسازی از مراکز اموزشی معتبر قانونی هستند و شامل گروههای ذیل می باشند :
1 ـ افرادی که طبق تبصره 2 قانون اشتغال کمک دندانپزشکان تجربی مصوب 8/2/1354 موفق به اخذ پروانه کمک تکنیسین دندانسازی گردیده اند .
2 ـ شاغلین امر دندانسازی که بنا به عللی موفق نشده اند در آموزن قانونی مربوط به اشتغال کمک دندانپزشکان تجربی مصوب 8/2/1354 شرکت نمایند .
3 ـ شاغلین دارای گواهینامه های مبنی بر طی دوره آموزشی امور مربوط به دندانسازی صادره از سازمان های آموزشی غیر دانشگاهی .
4 ـ شاغلین دارای حکم استخدامی و یا گواهی اشتغال در مراکز و بخش های دندانسازی دولتی .
5 ـشاغلین امر دندانسازی در بخش خصوصی و کارگاههای دندانسازی موجود .
ماده 3 ـ شرایط داوطلبین شرکت در امتحان
الف ـ شرایط عمومی
1 ـ تابعین کشور جمهوری اسلامی ایران
2 ـ اعتقاد به دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی کشور .
3 ـداشتن حداقل مدرک تحصیلی تا پایان دوره اول راهنمائی و یا سوم متوسطه قدیم .
4 ـدارا بودن گواهینامه پایان وظیفه یا معافیت دائم از خدمت وظیفه عمومی
5 ـ نداشتن سوء پیشینه کیفری به تایید مراجع ذیصلاح
6 ـ عدم اعتیاد به مواد مخدر ( به تایید آزمایشگاههای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی )
ب : شرایط اختصاصی
دارا بودن حداقل پنج سال سابقه اشتغال در امر دندانسازی تا تاریخ 22/2/1364 به تایید سازمان منطقه ای بهداری استان مربوطه و یا حکم استخدامی شاغلین بخش دولتی به همراه کلیه یا یکی از مدارک ذیل :
1 ـ سند اجازه نامه رسمی اشتغال به عنوان دندانسازی
2 ـگواهینامه صادره از مراکز آموزشی غیر دانشگاهی در امور دندانسازی .
3 ـ پرداخت مالیات شغلی حداقل پنج سال در رابطه با اشتغال به امر دندانسازی
4 ـ گواهی اشتغال به عنوان کادر کمکی دندانسازی در مراکز دولتی
ماده 4 ـنحوه برگزاری امتحان
امتحان فقط برای یکبار در دومرحله نظری ( کتبی ) و عملی در شهر تهران توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار می گردد .
تبصره ـ تاریخ برگزاری و برنامه امتحانی از طریق وسائل ارتباط جمعی در سه نوبت و با فاصله زمانی حداقل ده روز اعلام خواهد گردید .
ماده 5 ـ صدور گواهینامه
به قبول شدگاه در امتحانات نظری و عملی برگ گواهی تکنیسین تجربی لابراتواری دندان داده خواهد شد .
تبصره 1 ـدر متن گواهی با عنایت به تبصره 2 قانون تعیین وضع شغلی دندانسازی تجربی مصوب 22/2/1364 مجلس شورای اسلامی و تبصره ماده یک این آئین نامه بایستی جمله «دارنده این گواهی حق هیچگونه دخالت امر دندانپزشکی و تماس مستقیم با بیماران دهان و دندان را ندارد در غیر اینصورت دخالت غیرمجاز در امر پزشکی تلقی می گردد» قید گردد.
تبصره 2ـ دارندگان گواهی تکنیسین تجربی لابراتوری دندان می توانند ضوابط وزارت درمان و آموزش پزشکی نسبت به اخذ پروانه کار جهت تأسیس کارگاه دندانسازی اقدام و از مزایای قانونی آن بهره مند گردند.
ماده 6 ـ شرح وظیفه
تکنیسین های تجری لابراتواری دندان با عنایت به تبصره ماده 1 صرفا مجاز به ساخت پروتزهای دندانی در محل کارگاه دندانسازی می باشند .
تبصره 1 ـ این افراد موظف به رعایت کلیه ضوابط و مقررات اعلام شده از طرف وزارت بهداشت درمان و آموزشی پزشکی منجمله تعرفه های مصوب قانونی می باشند .
تبصره 2 ـ ایم قبیل افراد حق داشتن هیچیک از لوازم و دستگاهها و تجهیزات دندانپزشکی که به نحوی از انحاء مورد استفاده در امر دندانپزشکی ( غیر لابراتواری ) قرار می گیرد را در محل کار خود ندارند .
تبصره 3 ـ با متخلفین از موارد فوق الذکر طبق مقررات قانونی رفتار خواهد شد .
ماده 7 ـ هزینه های اجرای قانون جهت شرکت در امتحان از هر داوطلب مبلغ 10000 ریال ( ده هزار ریال ) به عنوان حق ثبت نام که غیر قابل استرداد می باشد دریافت خواهد شد .
تبصره ـ وجوه دریافتی فوق به حسابی که به دلیل منظور در خزانه به نام وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی افتتاح خواهد شد واریز و توسط وزارت صرف هزینه اجرای قانون خواهد شد .
نخست وزیر ـ میر حسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 11969

تاریخ تصویب : 1364/12/18

تاریخ ابلاغ : 1365/01/11

دستگاه اجرایی : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.