×

قانون موافقتنامه بین دولتی راجع به کریدور ( دالان ) حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب

قانون موافقتنامه بین دولتی راجع به کریدور ( دالان ) حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب

قانون-موافقتنامه-بین-دولتی-راجع-به-کریدور-(-دالان-)-حمل-و-نقل-بین-المللی-شمال---جنوب
شماره 1323-ق 30/7/1380
حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمدخاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 1361/24192 مورخ 3/4/1380 دولت در مورد موافقتنامه بین دولتی راجع به کریدور ( دالان ) حمل ونقل بین المللی شمال - جنوب که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 8/7/1380 مجلس شواری اسلامی عینا" تصویب و به تائید شورای نگهبان رسیده است ،دراجرای اصل یکصد وبیست وسوم (123) قانون اساسی به پیوست ارسال می گردد0
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

شماره 35081 5/8/1380
قانون موافقتنامه بین دولتی راجع به کریدور ( دالان حمل ونقل بین المللی شمال - جنوب که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ هشتم مهرماه یکهزار و سیصد وهشتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 19/7/1380 به تائید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 1323-ق مورخ 30/7/1380 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد0
رئیس جمهور - سیدمحمدخاتمی
ماده واحده - موافقتامه بین دولتی راجع به کریدور( دالان ) حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب مشتمل بر یک مقدمه و سیزده ماده بشرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود0
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه بین دولتی راجع کریدور( دالان ) حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب
دولت جمهوری هند
دولت جمهوی اسلامی ایران
دولت سلطان نشین عمان
دولت روسیه فدراتیو
که از این پس (طرفهای متعاهد) نامیده می شوند،
با تصمیم راسخ بر ایجاد، حمایت و تحکیم روابط دوستانه و همکاریهای فی مابین و با درک روند توسعه روابط بین ملتها درسطوح منطقه ای وجهانی 0
و یا بذل توجه خاص به گسترش پیوندهای اقتصادی خارجی و افزایش میزان کارائی آن ،
و با در نظر گرفتن اهمیت موافقتنامه های موجود در خصوص حمل ونقل و عبور بین المللی کالاهای تجاری وتسریع فرآیند توسعه اقتصادی ملتها،
و با تاکید بر تعهداتشان نسبت به تامین تسهیلات لازم برای حمل و نقل روان ، سریع و کارآمد کالااز/ به سایر کشورها0
و با آرزوی توسعه هر چه بیشتر امکانات خود برای جابجائی کالا ومسافر براساس روندهای غالب و طبق کنوانسیونها و استاندارد های بین المللی حمل ونقل ،
و با صرف حداکثر تلاش ممکن برای بهره برداری از زیر ساختهای حمل و نقلی موجود به منظور جابجائی کالا و مسافر در کریدورحمل و نقل بین المللی شمال - جنوب ،
بشرح زیر توافق نمودند:
ماده 1- تعاریف
از نظر این موافقتنامه معانی اصطلاحات به کار رفته بشرح زیر خواهد بود:
1-1- ( کلیه امکانات حمل ونقل ) منظور زیرساختها و شقوق حمل و نقل می باشد که برای جابجائی کالا و مسافر از طریق ریل ، دریا، جاده ، رودخانه و هوا مورد استفاده قرار می گیرد ، ولیکن در مورد کشور هند منظور از زیرساختها و شقوق حمل و نقل در حال حاضر فقط محدود به حمل و نقل دریائی کالا می باشد0
2-1- ( حمل ونقل کالا ) منظور جابجائی کالا به نحوی است که خصوصیات فیزیکی / شیمیائی و زون محموله در حدودمعین باقی بماند
3-1- (کانتینر) به وسیله حمل با مشخصات زیر اطلاق می گردد:
- ظرفی که برای نگهداری کالا طراحی شده و تماما" یا قسمتی از آن محصور باشد0
-ماهیت دائمی داشته و در نتیجه به اندازه کافی محکم باشد تا بتواند به طور مکرر مورد استفاده قرار گیرد0
- به نحوی طراحی شده که جابجائی کالا توسط وسائل نقلیه مختلف را بدون تخلیه و بارگیری مجدد در بین راه میسر می سازد0
- وسیله ای که جهت سهولت در تخلیه و بارگیری کالا و جابجائی سریع در شقوق مختلف حمل طراحی شده است 0
- به نحوی طراحی شده که پرو خالی کردن آن و نیزبجابجائی آن از یک وسیله حمل به وسیله حمل دیگر به سادگی صورت پذیرد0
- حجم داخلی آن یک مترمکعب یا بیشتر باشد0
4-1- ( فورواردر ) عبارت از یک شخص حقوقی یا حقیقی که درواقع مسئولیت جابجائی کالا و نیز بهره برداری از تسهیلات حمل و نقل را بر عهده دارد و کالا و مسافر و بار همراه آنها را طبق قوانین ملی طرفهای متعاهد در مسیر کریدور ( دالان ) حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب جابجا می نماید0
5-1- ( کالا ) به تمامی محمولاتی اطلاق می شود که توسط واگن ، کانتینر یا سایر وسائل حمل و نقل مجاز بر طبق قوانین ملی طرفهای متعاهد جابجا می شوند0
6-1- ( عبور بین المللی کالا ) عبارت است از عبور کالاتحت نظارت گمرکی از قلمرو یک طرف متعاهد به طوری که نقاط مبداءومقصدآن در خارج از قلمرو یک طرف متعاهد به طوری که نقاط مبداءمقصد آن در خارج از قلمرو کشور یاد شده واقع باشد0
7-1- ( حمل و نقل بین المللی ) منظور جابجائی کالا ومسافر از قلمرو ملی حداقل دو طرف این موافقتنامه توسط شقوق مختلف حمل و نقل می باشد0
8-1- ( کریدورحمل ونقل بین المللی ) منظور مجموعه ای ازسیستمهای اصلی حمل ونقل ( اعم از موجود وآتی ) است که طرفهای متعاهد را با یکدیگر مرتبط ساخته و علی القاعده دارای تجهیزات کافی به منظور بهره برداری از انواع وسائل نقلیه می باشد به گونه ای که امکان حمل و نقل بین المللی کالا ومسافر را به ویژه به مراکز عمده تجمع آنها فراهم می نماید0
9-1- ( کریدور ( دالان ) حمل ونقل بین المللی شمال - جنوب ) کریدوری است از هند ، عمان ( از طریق دریا ) به ایران و با عبور از خاک ایران ، دریای خزر ، روسیه فدراتیو و ماوراء آن و بالعکس 0
10-1- (مسافر) منظور استفاده کننده از خدمات حمل و نقل مسافر با هر نوع وسیله نقلیه می باشد0
11-1- (حمل و نقل مسافر) نوعی خدمت حمل و نقل برای جابجائی مسافر با هر نوع وسیله نقلیه می باشد0
12-1-منظور از (تاسیسات مربوط) در چهارچوب کریدور(دالان )حمل و نقل بین المللی عبارت از نقاط عبور مرزی ، پایانه های گمرکی ، ایستگاههای تحویل و تحول واگنها، ایستگاههای تغییر بوژی و همچنین خطوط آهن و بنادر حمل ترکیبی و کشتیهای رو- رو اعم از موجود یا آتی است که در امر حمل و نقل بین المللی در کریدور شمال - جنوب حائز اهمیت فراوان می باشد0
ماده 2- اهداف موافقتنامه
1-2- اهداف این موافقتنامه بشرح زیر می باشد:
الف - توسعه مناسبات حمل ونقلی به منظور ساماندهی حمل ونقل کالا و مسافر در کریدور(دالان ) حمل ونقل بین الملی شمال - جنوب 0
ب - افزایش دسترسی طرفهای متعاهد این موافقتنامه به بازارهای جهانی از طریق تسهیلات حمل ونقل ریلی ، جاده ای ، دریائی رودخانه ای وهوائی 0
ج - مساعدت در جهت افزایش حجم حمل و نقل بین المللی کالا و مسافر0
د- تامین امنیت سفر، ایمنی محمولات و همچنین حفظ محیط زیست براساس استانداردهای بین المللی 0
ه - هماهنگ سازی سیاستهای حمل و نقل و همچنین پی ریزی قوانین و مقررات در زمینه حمل و نقل مورد نیاز برای اجرای این موافقتنامه 0
و- تامین شرایط غیر تبعیض آمیز و برابر جهت عرضه کنندگان انواع خدمات حمل و نقل کالا ومسافر در کشورهای متعاهد در چهار چوب کریدودر (دالان ) حمل ونقل بین المللی شمال - جنوب 0
2-2- مطابق موضوعات مندرج در بند(1-2) بالا، طرفهای متعاهد حداکثر تلاش خود را در جهات زیر مبذول خواهند داشت :
الف - کاهش مدت زمان ترانزیت (عبور) برای حمل ونقل کالا و مسافر از قلمرو کشورهای خود0
ب - به حداقل رساندن هزینه های تزانزیت (عبور)0
ج - ساده سازی ویکسان نمودن کلیه اسناد وتشریفات اداری (شامل امورگمرکی ) ناظر برحمل ونقل بین المللی کالا ومسافر در قلمرو خود براساس استانداردها و موافقتنامه های بین المللی جاری 0
ماده 3- شرایط عمومی
1-3- مقررات این موافقتنامه ناظر بر تنظیم امور حمل ونقل وترانزیت (عبور) بین المللی کالا ومسافر توسط هر یک از شقوق حمل یا ترکیبی از آنها در قلمرو کشورهای متعاهد و در مسیرهای تعیین شده از سوی مقامات صلاحیتدار طرفهای متعاهد می باشد0
2-3- مقامات صلاحیتدار طرفهای متعاهد این موافقتنامه بشرح زیر خواهند بود:
- در جمهوری هند: وزارت حمل و نقل سطحی( بخش کشتیرانی ) و وزارت بازرگانی و صنایع (بخش بازرگانی )0
- در جمهوری اسلامی ایران : وزارت راه وترابری
- در سلطان نشین عمان : وزارت حمل ونقل و مسکن
- در روسیه فدراتیو: وزارت حمل ونقل و وزارت راه آهن 0
3-3- این موافقتنامه ناقض قوانین ملی طرفهای متعاهد نبوده و موجب محدودیت حقوق وتعهدات آنها در قبال موافقتنامه های بین المللی مورد قبول هر یک از طرفهای متعاهد نخواهد شد0
ماده 4- مساعدت در خصوص حمل و نقل بین المللی کالا ومسافر
1-4- هریک از طرفهای متعاهد به سایر طرفهای متعاهد این موافقتنامه اجازه عبور بین المللی کالا ومسافر و وسایل نقلیه را از طریق قلمرو کشور خود براساس مواد وشرایط مندرج در این موافقتنامه اعطاء خواهد نمود0
2-4- طرفهای متعاهد این موافقتنامه مساعدتهای لازم را در زمینه ترانزیت بین المللی کالا ومسافر و وسایل نقلیه را ازطریق قلمرو کشور خود براساس مواد و شرایط مندرج در این موافقتنامه اعطاء خواهد نمود0
3-4- طرفهای طرفهای متعاهد این موافقتنامه نسبت به برقراری رژیم روادید کثیرالمسافره برای شاغلان در امور عبور بین المللی کالا ومسافر براساس روشهای مورد عمل در کشور خود اقدام خواهند نمود0
ماه 5- مالیاتها و عوارض
1-5- هیچگونه مالیات و عوارضی به هر عنوان و منظور که باشد بر عبور بین المللی کالا وضع نخواهد شد، مگر هزینه های حمل و عوارض استفاده از تاسیسات زیربنائی حمل و نقل 0
وصول هزینه های حمل وعوارض استفاده از تاسیسات زیربنائی و غیره توسط هر یک از طرفهای متعاهد نباید بیش از میزان وضع شده بر عبور محمولات سایر کشورها باشد0
2-5- طرفهای متعاهد به جز هزینه های تشریفات گمرکی ، انبار داری و هزینه های سیار خدمات مشابه ، هیچگونه حقوق و عوارض گمرکی از کالاهای عبوری از خاک خود دریافت نخواهند نمود0
1-6- مقامات صلاحیتدار طرفهای متعاهد اقدام به تشکیل یک (شورای هماهنگی ) به منظور تعیین نحوه واعمال مقررات موافقتنامه حاضر خواهند نمود0
2-6- شورای هماهنگی متشکل از مقامات صلاحیتدار طرفهای متعاهد این موافقتنامه در اولین نشست خود که ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن آن برگزار می گردد اساسنامه خود را که نحوه فعالیت شورا را مشخص می نماید،تصویب خواهد نمود0
3-6- شورای هماهنگی حداقل سالی یک بار یا بنا به درخواست هر یک از هر یک از طرفهای این موافقتنامه ، تشکیل جلسه می دهد0
ماد7- حل و فصل اختلافات
1-7- هر گونه اختلاف یا دعوی بین طرفهای متعاهد ناشی ازاجراء تفسیر یا نقض این موافقتنامه که از طریق مذاکره قابل حل و فصل نباشد جهت رسیدگی و حل وفصل به شورای هماهنگی ارجاع خواهدگردید0
2-7- هر گونه اختلاف یادعوی که شورای هماهنگی قادر به حل و فصل آن نباشد از طریق دیگر مورد قبول کلیه طرفهای دعوی ، حل و فصل خواهد شد0
ماه 8- تعیین امین
1-8- (کشور جمهوری اسلامی ایران ) به عنوان امین موافقتنامه حاضر تعیین می گردد0 کشور امین نسبت به توزیع نسخه های گواهی شده این موافقتنامه بین طرفهائی که امضاء نموده اند اقدام خواهدنمود
2-8- کشورامین طرفهای متعاهد را در خصوص پیوستن سایر کشورها به این موافقتنامه و یا کناره گیری هر یک از طرفهای متعاهد از آن ، مطلع خواهد نمود0
ماده 9- تصویب
این موافقتنامه باید بر طبق قوانین ملی طرفهای متعاهد به تصویب برسد، سند تصویب نزد کشور امین نگهداری خواهد شد0
ماده 10- الحاق
1-10- الحاق سایر کشورها به این موافقتنامه تنها با توافق کلیه طرفهای متعاهد صورت خواهد گرفت 0
2-10- این موافقتنامه برای کشوری که به آن ملحق می شود، سی روز پس از تاریخ تسلیم سند الحاق به کشور امین لازم الاجراءخواهد گردید0
کشوری که به این موافقتنامه ملحق می شود موظف است مقام / مقامات صلاحیتدار خود را کتبا" به کشور امین معرفی نماید و پس از آن کشور امین مراتب را به اطلاع مقامات صلاحیتدار سایر طرفهای متعاهد خواهد رساند0
ماده 11- اضافات واصلاحات
اضافات واصلاحات در این موافقتامه منوط به توافق مقامات صلاحیتدار کلیه طرفهای متعاهد و براساس دستورالعمل صادر شده از سوی شورای هماهنگی خواهد بود0
ماده 12- اعتبار
1-12- این موافقتنامه به مدت ده سال از تاریخ لازم الاجراءشدن آن اعتبار خواهد داشت 0
2-12- این موافقتنامه برای دوره های زمانی مشابه تمدیدخواهد گردید مگر آنکه هر یک از طرفهای موسس این موافقتنامه ، حداقل شش ماه قبل از تاریخ انقضای موافقتنامه ، عدم تمایل خود را در اینخصوص تسلیم کشور امین نماید0
3-12- این موافقتنامه در قلمرو هر یک از طرفهای متعاهدقابل فسخ می باشد مشروط به اینکه طرف متعاهد ذیربط، قصد خود مبنی بر کناره گیری از این موافقتنامه را حداقل شش ماه قبل از تاریخ فسخ کتبا" به اطلاع کشور امین برساند0
4-12- تعهدات ناشی از توافقات و سایر قراردادهای منعقد شده براساس مقررات این موافقتنامه تا زمان اجرای کامل آنها ولوپس از توقف اجرای این موافقتنامه به قوت خود باقی خواهدبود0
ماده 13- این موافقتنامه سی روز پس از آنکه سه کشورازطرفهای متعاهد سند تصویب آن براساس تشریفات قوانین ملی خود را، تسلیم کشور این نمودند لازم الاجراء خواهد گردید0
2-13- این موافقتنامه برای طرف متعاهد باقیمانده که متعاقبا" تشریفات تصویب آن را بر طبق تشریفات قوانین ملی کشور خود به انجام می رساند، سی روز پس از آنکه طرف یاد شده سند تصویب را تسلیم کشور امین نمود، لازم الاجراء خواهد شد0
به تاریخ 22/6/1379 هجری شمسی برابر با12/9/2000 میلادی درشهر سن پترزبورگ به امضاء رسید0
متن اصلی موافقتنامه به زبان انگلیسی و زبانهای ملی طرفهای متعاهد موسس تنظیم شده که کلیه آنها دارای اعتبار یکسان است 0 در صورت اختلاف در تفسیر این موافقتنامه متن انگلیسی معتبر خواهد بود0
موافقتنامه حاضر از سوی نمایندگان تام الاختیار طرفهای متعاهد زیر به امضاء رسید:
از طرف دولت جمهوری هند
از طرف جمهوری اسلامی ایران
از طرف دولت سلطان نشین عمان
از طرف دولت روسیه فدراتیو
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و سیزده ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ هشتم مهرماه یکهزار وسیصد وهشتاد مجلس شواری اسلامی تصویب ودرتاریخ 19/7/1380 به تائید شورای نگهبان رسیده است 0
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

نوع : قانون

شماره انتشار : 16513

تاریخ تصویب : 1380/07/08

تاریخ ابلاغ : 1380/08/16

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.