×

به لحاظ عدم ذکر طرق متعارف حصول علم درحکم رای نقض می گردد

به لحاظ عدم ذکر طرق متعارف حصول علم درحکم رای نقض می گردد

به-لحاظ-عدم-ذکر-طرق-متعارف-حصول-علم-درحکم-رای-نقض-می-گردد

وکیل


ردیف : 68/13
تاریخ رسیدگی : 26/2/68
شماره دادنامه : 125/12
فرجامخواسته : نظریه مورخه 9/2/68 صادره از شعبه 12 دادگاه کیفری یک اصفهان
مرجع رسیدگی : شعبه دوازدهم دیوانعالی کشور

خلاصه جریان پرونده :
برابر کیفرخواست شماره 31793/6/67 دادسرای عمومی اصفهان آقای (الف )24 ساله شغل ... به اتهام ارتکاب زنای محصن با بانو(ب ) (زن شوهردار) بعنف مورد تعقیب قرار گرفته و دادسرای مذکور باتوجه به شکایت مجنی علیها ، اقرار صریح متهم و سایر محتویات پرونده با استناد بند (الف ) ماده 100 قانون حدود تقاضای تعیین کیفرنموده است.
شعبه 13 دادگاه کیفری یک اصفهان به موضوع رسیدگی و پس از استماع شکایت و اظهارات شاکیه و ملاحظات متهم دایر بر انکار ارتکاب بزه منتسب و دفاعیات وکیل وی از متهم آخرین دفاغ اخذ و با کسب نظر آقای مشاور اجمالا" مبنی برمجرمیت بشرح نظریه مورخ 12/9/67 با احراز بزهکاری متهم باستناد بند (الف ) ماده 100 قانون حدود و قصاص به رجم متهمان بیان عقیده نموده و نظریه مرقوم به موجب دادنامه شماره 920/612/1/67 این شعبه که به هنگام مشاوره قرائت خواهد شد با عدم تنفیذ به مرجع رسیدگی اعاده گردیده است.
دادگاه با بقاء در نظریه خود پرونده امر را به نظر ریاست دادگستری می رساند و رسیدگی به شعبه 12 دادگاه کیفری یک اصفهان ارجاع می شود0 مرجع مرجوع الیه با حضور آقای مشاور و نماینده دادسرا جلسه دادرسی تشکیل و پس از استماع اظهارات مجنی علیها و مدافعات متهم مبنی بر عدم قبول اتهام انتسابی و دفاعیات وکیل مدافع و ختم رسیدگی را اعلام و با کسب نظریه کتبی آقای مشاور به شرح نظریه مورخه 9/2/68 که موقع شور قرائت خواهد شد به استناد علم حاصله از محتویات پرونده و مستندا" به ماده 151 قانون حدود و قصاص به رجم متهم بیان عقیده نموده و پرونده را جهت امعان نظر به دیوانعالی کشورارسال که پیرو سابقه رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس ازقرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوانعالی کشور اجمالا" مبنی بر اقدام قانونی بجهت اصراری بودن نظریه مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(با عنایت به محتویات پرونده امر نظر باینکه شعبه مرجوع الیه نیز نظر دیوانعالی کشور را نپذیرفته پرونده قابل طرح در هیئت عمومی دیوانعالی کشور تشخیص و مقرر می گردد پرونده به دفتر هیئت عمومی ارسال گردد.)
... پس از طرح مووضع و قرائت گزارش و بررسی اوراق پرونده و استماع عقیده جناب آقای ... نماینده دادستان محترم کل کشورمبنی بر:
بسمه تعالی
در پرونده 68/13 نظریه دادسرای دیوان کشور به این شرح است :
( چون حاکم دادگاههای کیفری یک با توجه به اظهارات متهمان ، بالاخص اقاریر آنها علم به زنا حاصل نموده اند ، علیهذا معتقد به صحت آراء دادگاه کیفری یک در مورد محکومیت متهم به زنامی باشم)) مشاوره نموده بدین شرح رای داده اند:

پرونده اصراری کلاسه 1112 /2551
ردیف : 1368
رای شماره : 11/7/1368
بسمه تعالی
رای هیئت عمومی دیوانعالی کشور(شعب کیفری )
نظر دادگاههای کیفری یک اصفهان بر رجم آقا ی (الف ) و بانو(ب ) به اتهام ارتکاب زنای محصن و محصنه که به استناد علم حاصله از محتویات پرونده اظهار شده از این جهت که طرق متعارف حصول علم ذکر نگردیده به اکثریت به اتفاق آراء تنفیذ نمی شود و پرونده امر بر طبق تبصره 2 ماده 38 قانون تشکیل دادگاههای کیفری 1 و 2 و شعب دیوان عالی کشور مصوب 1368برای رسیدگی به شعبه 12 دادگاه کیفری یک اصفهان ارسال می گردد0

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراء دیوان عالی کشور
حدود جرائم خلاف اخلاق حسنه به اهتمام یداله بازگیر،نشرنخستین
نشرهستان ، چاپ اول 1378

125

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 125

تاریخ تصویب : 1368/02/26

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.