×

نظر دادگاه مبنی بر رجم که بر اساس علم اظهارشده صحیح و موجه تشخیص نمی شود

نظر دادگاه مبنی بر رجم که بر اساس علم اظهارشده صحیح و موجه تشخیص نمی شود

نظر-دادگاه-مبنی-بر-رجم-که-بر-اساس-علم-اظهارشده-صحیح-و-موجه-تشخیص-نمی-شود

وکیل


کلاسه پرونده : 94/2409
شماره رای : 27/4
فرجامخواسته : دادنامه شماره 22/9/67 صادره از شعبه 11 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه چهارم دیوانعالی کشور0

خلاصه جریان پرونده :
بموجب کیفرخواست شماره ... دادسرای عمومی ... آقای (الف )وبانو باتهام داشتن رابطه نامشروع با یکدیگر تحت تعقیب قرار گرفته اند ضمنا" بموجب کیفرخواست مورخ 6/12/64 که پیرو کیفرخواست قبلی مزبور صادر شده بانو ... باتهام عدم کمک به مصدوم (مرحوم (ج ) شوهرش ) که در اثر خودسوزی فوت نموده تحت تعقیب دادسرای عمومی 00 واقع گردیده است 0
شعبه 6 دادگاه کیفری یک ... بموضوع رسیدگی کرده پس از اخذ نظر مشاور مووضع را زنای محصنه تشخیص و اظهارنظر به رجم متهمان باستناد ماده 100 قانون حدود و قصاص و مقررات آن کرده بعلاوه بانو (ب ) را در مورد اتهام دیگرش محکوم کرده (که مطرح نیست الان )
شعبه 4 دیوانعالی کشور بعلت عدم حضور وکیل مدافع نظر راتنفیذ نکرده وبا اعاده پرونده دادگاه مجددا" به موضوع رسیدگی وبا اخذ نظر مشاور چنین اظهارنظر کرده است (( ... ارتکاب بزه مرقوم از ناحیه متهمان برای دادگاه علم و یقین حاصل است و مستندا" بماده 120 قانون حدود و قاصص دادگاه اعتقاد به اجرای حد الهی (رجم متهمان ) حسب منطوق ماده 100 قانون حد زنا ضمن تایید نظر قبلی دارد و ... ))
با ارسال پرونده به دویانعالی کشور شعبه چهارم دادنامه شماره 692/74/10/1365 چنین اظهارنظر کرده است 0
((با توجه به محتویات پرونده گرچه دادگاه مستندات علم خودرا ذکر کرده ولی از مواردی که بعنوان مستندات علم (ازقبیل اظهارات تناقض متهمان اظهارات بی آلایش و صادقانه طفل متهمه ) ذکر شده قطع و یقین وعلم بر انجام عمل زنا ایجاد نمی گردد، حداکثردرمورد وجود ارتباط نامشروع بین متهمان دلائلی وجود دارد و ازطرق متعارف (موضوع ماده 151 قانون حدود و قصاص ) علم برارتکاب زناحاصل نمی شود0 بنابراین نظریه استنباطی دادگاه کیفری یک ... (رجم متهان ) تنفیذ نمی شود ... )) بعلت بقاء دادگاه در نظر خود پرونده جهت رسیدگی به شعبه 11 محاکم عمومی (کیفری یک ) ... ارجاع شده ، دادگاه اخیر به تصدی آقای ... بموضوع رسیدگی کرده و به استناد مسئله 8 جلد دوم تحریرالوسیله ص 408 و ماده 120 قانون حدود و قصاص نوشته برای اینجانب هم علم صددرصد حاصل است بر زنای محصنه بین آقای (الف )و خانم (ب ) و طبق ماده 100 قانون حدود و قصاص نظر به اجرای حدزنای محصنه (رجم ) در مورد آقای (الف ) و خانم (ب ) دارم 0
پرونده برای تنفیذ نظر بدیوانعالی کشور ارسال شده و این شعبه بموجب دادنامه شماره 145/274/3/1366 چنین اظهارنظر کرده است 0 (( ... بعلت عدم رعایت رای وحدت رویه شماره 2815/6/ ... 63 هیئت عمومی دیوانعالی کشور بوسیله شعبه 11 دادگاه یکفری یک ... در مورد محاکمه متهمان با تعیین و دخالت وکیل آنها نقض موجود در پرونده (عدم اخذ نظر پزشکی قانونی دایر بر اینکه آیا فعلا" نوزاد متعلق به آقای (الف ) است یا متوفی ) نظریه تنفیذ نمی شود0 پرونده بشعبه 6 دادگاه کیفری یک ... ظاهرا" ارجاع شده ...
دادگاه در مقام رفع نقص از پرونده برآمده بعلت فاسد شدن خون مرحوم ... امکان رفع نقص از جهت مزبور نشده و بدون اظهارنظر دادگاه پرونده به این شعبه اعاده شده است که مجددا" با تذکر این مووضع که یک دادگاه فقط در مقابل نظر دیوانعالی کشوراصرار کرده ، پرونده برگشت داده شده پرونده بشعبه 11 دادگاه کیفری یک بتصدی ... ارجاع شده و دادگاه در مقام رفع نقص از قسمتی ازپرونده برآمده و نظر پزشکی قانونی را در مورد آزمایش خون متهم ومتهمه و نوزاد از لحاظ اینکه نوزاد متعلق به آقای (الف ) می باشد یا نه اخذ کرده و به موجب آن :
((بر اساس آزمایشات انجام شده فوق در هیچکدام از سیستم های مورد آزمون بین آقای الف (پدر فرضی ) و طفل (پسر) عدم تجانس مشاهده نمی شود0)) و توجه داده که ((بدلیل قرابت فامیلی ... دراین چنین مواردی رد شندن ابوت از پدر فرضی ... به معنی انتساب طفل به پدر فرضی نمی باشد0 دادگاه با تعیین وکیل تسخیری برای متهمان اقدام به محاکمه آنان با حضور مشاور و دادیار کرده و بدون اخذ نظر مشاور اقدام به اظهارنظر کرده است ... و به موجب آن معتقدبه اجرای حد رجم درباره متهمان بوده است ... دادگاه کیفری 11به موجب نظریه 22/9/67 چنین ابراز عقیده کرده :
((با توجه به تصمیمات شماره 145/274/2/66و22/214/1/67 دیوانعالی کشور که در جهت رفع نقص توسط این شعبه اقدام وکیل تسخیری تعیین ونظریه پزشکی قانونی تهران بشرح گزارش مورخه 12/8/67 اخذ و ضمیمه گردیده است 0 دادگاه با بررسی مجدد محتویات پرونده و با تایید نظریه قبلی این دادگاه بشرح تصمیم اعلامی مقرر می دارد پرونده جهت طرح در هیئت عمومی دیوانعالی کشور وهر اقدام لازم دیگر به شعبه محترم دیوانعالی کشور اعاده گردد0)) ...
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس ازقرائت گزارش آقای ... عضو ممیز واوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوانعالی کشور اجمالا" مبنی بر طرح پرونده در هیئت عمومی کیفری و نظریه مورخه 22/9/67 مشاوره نموده چنین نظر می دهند:
((با توجه به اینکه دادگاههای کیفری یک رسیدگی کننده درمقابل نظر یان شعبه اصرار در نظریه خود کرده اند مورد مشمول ماده 288 قانون اصلاح موادی از قانون آئین دادرسی کیفری و قابل طرح در هییت عمومی یفری است لذا مقرر است دفتر پرونده را ازآمارموجودی کسر به دفتر هیئت مزبور ارسال دارد0))
پس از طرح موضوع و قرائت گزارش و بررسی اوراق پرونده واستماع عقیدده جناب آقای ... نماینده دادستان محترم کل کشور مبنی بر:
((بسمه تعالی در مورد اتهام متهمان پرونده به ارتکاب زنای محصنه نظر به اینکه قرائن واماراتی که مستند علم دادگاهها قرار گرفته در حدی نیست که از آن علم متعراف حاصل شود لذا نظریه شعبه چهارم دیوانعالی کشور تایید می شود0)) مشاوره نموده و اکثریت بدین شرح رای داده اند:

ردیف 68/10
رای شماره 452/7/1368
رای هیئت عمومی دیوانعالی کشور(شعب کیفری )
((نظر شعبه 11 دادگاه کیفری ... بر رجم آقای (الف ) و بانو(ب ) بعنوان ارتکاب زنای محصن و محصنه که براساس علم اظهار شده صحیح و موجه تشخیص نمی شود و پرونده در اجرای تبصره 2 ماده 28 قانون تشکیل دادگاههای کیفری یک ودو بشعبه 11 دادگاه کیفری یک ... ارسال می گردد0))

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراء دیوان عالی کشور
حدود جرائم خلاف اخلاق حسنه به اهتمام یداله بازگیر،نشرنخستین
نشرهستان ، چاپ اول 1378

125

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 27

تاریخ تصویب : 1367/09/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.