×

لایحه قانونی ترتیب رسیدگی باختلافات و دعاوی مربوط باراضی گنبد و دشت گرگان

لایحه قانونی ترتیب رسیدگی باختلافات و دعاوی مربوط باراضی گنبد و دشت گرگان

لایحه-قانونی-ترتیب-رسیدگی-باختلافات-و-دعاوی-مربوط-باراضی-گنبد-و-دشت-گرگان

وکیل


شماره 55788 - 2 / 7 / 1358
وزارت کشور

ماده واحده – بمنظور رسیدگی و رفع اختلاف نسبت باراضی مورد تملک عمال رژیم سابق و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی در منطقه گنبد و دشت گرگان که منشاءتملک آنها غصب و انحاء تصرفات من غیر حق یا واگذاری اداره املاک سابق یا انتقال از اشخاص بوده است اعم از ا ینکه منتهی بصدور سند مالکیت شده یا نشده باشد و بطور کلی رفع اختلاف بین مدعیان مالکیت و اشخاص متصرف و یا ایادی بعدی آنها هیئتی مرکب از اشخاص زیر :
1- نماینده وزارت کشور
2- نماینده وزارت کشاورزی و عمران روستائی
3- نماینده وزارت دادگستری
4- دو نفر از معتمدین محل ( به پیشنهاد فرماندار و اداره کل کشا ورزی و عمران روستائی گرگان وتایید استاندار ) تشکیل میگردد . هیئت مذکور در محل با توجه بسوابق و رسیدگی بدلایل و مستندات و تحقیقات محلی و در هر مورد حکم لازم در مورد قطع و فصل دعاوی و اختلافات وتعیین اشخاص ذیحق بعنوان مالک زمین و ا بطال اسناد قبلی صادر مینماید. حکم صادره قطعی است و ادارات ثبت محل مکلفند مراتب را در سوابق ثبتی منعکس و بر اساس آن اقدام لازم معمول دارند . بعلاوه مامورین انتظامی مکلف باجرای احکام صادره و تصمیمات هیئت در هر مورد خواهند بود .
تبصره 1- در صورتیکه در اراضی که طبق حکم هیئت باشخاص مسترد و در ملکیت آنها مستقر میشود وسیله متصرفین قبلی تاسیساتی ایجاد شده باشد ، تاسیسات مذکور بوسیله کا رشناسان منتخب هیئت ارزیابی و بصورت نقدی یا اقساط و بترتیبی که از طرف هیئت تعیین می گردد ،توسط اشخاصی که مالک زمین شناخته می شوند تادیه خواهدشد . وجوه دریافتی موضوع این تبصره در صورتی باحداث کنندگان تاسیسات پرداخت خواهد شد که سرمایه گذاری قبلی آنها از محل عواید بهره برداری اراضی نبوده و مشروعیت آن توسط هیئت احراز گردد در غیر اینصورت وجوه دریافتی بمصرف عمران و آبادی منطقه خواهد رسید . دولت نیز در حدود امکانات اعتبار لازم تامین و در اختیار بانک تعاون کشاورزی قرار خواهد داد تا با اعطاءوام باین قبیل اشخاص موجبات پرداخت وجوه مذکور فراهم شود.
تبصره 2- در صورتی که اراضی که طبق این قانون باشخاص مسترد میشود در رهن باشد ، هیئت ، اسناد رهنی را فک شده اعلام و از محل وجوه مربوط بناسیسات که با رعایت تبصره فوق تعیین می شود ، طلب بستانکار تادیه می شود و در صورت عدم تکافوی آن بستانکار محق بدریافت مابه التفاوت از مدیون اصلی خواهد بود . متصرفین قبلی این اراضی چنانچه وجوهی بابت بهای زمین پرداخت کرده باشند هیئت با تهاتر عواید خالص سنواتی آنها ،مبلغ باقیمانده را تعیین مینمایدو این قبیل اشخاص منحصرا نسبت بمبلغ باقیمانده حق رجوع به ایادی قبلی یا قائم مقام آنها را دارند .
تبصره 3- ترتیب استفاده از تاسیسات مشترک واقع در هر محل طبق ضوابطی است که بوسیله وزارت کشور ، وزارت کشاورزی و عمران روستائی تهیه و اعلام میگردد.
تبصره 4-هیئت میتواند راسا نسبت بموارد مذکور در این قانون رسیدگی و اتخاذ تصمیم نماید بعلاوه مدت قبول شکایات و طرح دعاوی اشخاص از تاریخ تصویب این قانون بمدت یکسال میباشد و هیئت بشکایات و دعاوی که پس از ا نقضاء این مهلت طرح شود ترتیب اثر نخواهد داد .
تبصره 5- ترتیب واگذاری اراضی استردادی از عمال رژیم سابق در منطقه بزارعین و اشخاص فاقد زمین و سایر مسائل مربوط باجرای این قانون طبق آئین نامه ای است که بوسیله وزارتخانه های کشور و کشا ورزی و عمران روستائی مشترکا تهیه و پس از تصویب هیئت وزاراء قابل اجراء خواهد بود .
نخست وزیر

نوع : قانون

شماره انتشار : 10088

تاریخ تصویب : 1358/07/02

تاریخ ابلاغ : 1358/07/19

دستگاه اجرایی : وزارت كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.