×

آئین نامه اجرائی ماده (143) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی ماده (143) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-ماده-(143)-قانون-برنامه-سوم-توسعه-اقتصادی-،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران

وکیل



شماره 35929/ت 23840ه 5/8/1380
هیات وزیران در جلسه مورخ 22/7/1380 بنا به پیشنهاد شماره 1984/319-10301/105 مورخ 21/7/1380 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد ماده (143) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1379 - آئین نامه اجرایی ماده یاد شده را بشرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- در این آئین نامه ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزارت آموزش و پرورش و قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به اختصار و به ترتیب (سازمان ) ، (وزارت ) و (قانون) نامیده می شوند.
ماده 2- در این آئین نامه ، مناطق توسعه نیافته وکمتر توسعه یافته ، آن دسته از مناطق آموزشی کشور می باشند که رتبه بندی آنها براساس تمام شاخصهای احصاء شده در فهرست پیوست ، پائین تر از میانگین کشوری است.
تبصره - فهرست مناطق توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته ، به تفکیک به پیشنهاد وزارت و تائید سازمان تهیه می شود و هر سال قابل تجدیدنظر است 0
ماده 3- وزارت مکلف است به منظور تنظیم و اصلاح ساختارنیروی انسانی ، موارد زیر را در برنامه ریزی نیروی انسانی رعایت نماید:
الف - اولویت بخشیدن به مناطق توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته در تخصیص ظرفیتها و سهمیهای استخدامی مراکز تربیت معلم و استخدام آزاد.
ب - پذیرش نیروی بومی در جذب و استخدام نیروی انسانی تا حد ممکن 0
ماده 3- وزارت مکلف است به منظور تنظیم واصلاح ساختارنیروی انسانی ، موارد زیر را در برنامه ریزی نیروی انسانی رعایت نماید:
الف - اولویت بخشیدن به مناطق توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته درتخصیص ظرفیتها و سهمیه های استخدامی مراکز تربیت معلم و استخدام آزاد.
ب - پذیرش نیروی بومی در جذب و استخدام نیروی انسانی تا حد ممکن 0
ماده 4- به منظور رفع تبعیض آموزشی بین مناطق توسعه یافته و مناطق توسعه نیافته یا کمتر توسعه یافته و بین مناطق شهری و روستایی ، توسعه فضای آموزشی ، صرفه جویی در منابع مالی وزارت جهت رفع نیازمندی های این مناطق و توسعه مشارکت مردم به وزارت اجازه داده می شود با استفاده از اعتبارات مندرج در قوانین بودجه سالانه کشور که برای توسعه مداری غیردولتی پیش بینی می شود نسبت به ایجاد وتوسعه مدارس مشارکتی اقدام نماید.
تبصره 1- هزینه سرانه مدارس یاد شده در مناطق محروم مندرج در فهرست ماده (2) آئین نامه و سایر مناطق محروم که به استناد مصوبات شماره 25335/ت 24836ه مورخ 29/5/1380 و 25597/24836 مورخ 30/5/1380 دولت تعیین شده است تا میزان صددرصد توسط وزارت پرداخت می شود. دستورالعمل اجرایی این تبصره توسط وزارت تهیه خواهد شد.
تبصره 2- برای توسعه فضای فیزیکی مدارس موضوع این ماده ، اقدامات زیر براساس ضوابطی که توسط وزارت با تائیدسازمان تهیه می گردد انجام می شود:
الف - پرداخت تمام یا بخشی از هزینه ساخت مدارس یاد شده از محل وجوه اداره شده به صورت وام یا کمک بلاعوض 0
ب - واگذاری مدارس نیمه ساخت یا زمین با کاربری آموزشی 0
ج - فراهم نمودن امکان استفاده از فضای موجود آموزشی برای مدارس یاد شده 0
ماده 5- وزارت موظف است در برنامه ریزی آموزش ضمن خدمت و ارتقای سطح تحصیلات معلمان دوره های مخلتف تحصیلی در مدت اجرای قانون برنامه ، معلمان شاغل در مناطق توسعه نیافته و کمترتوسعه یافته را حتی المقدور در اولویت قرار دهد.
تبصره - چنانچه معلمان مناطق توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته در اجرای این ماده از اولویت و امتیاز ویژه ای نسبت به سایر معلمان برخوردار شوندموظفند معادل دو برابر مدت تحصیل خود در مناطق توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته خدمت نمایند.
ماده 6- اشتغال نیروی انسانی در حوزه ستادی ، واحدهای استانی ، مناطق و نمایندگیهای وزارت ، براساس پستهای سازمانی مصوب آنها انجام می گیرد و به کارگیری کادر آموزشی در مشاغل اداری مازاد بر پستهای سازمانی مصوب مجاز نیست 0
تبصره - درجه بندی و ضوابط پستهای سازمانی واحدهای استانی ، مناطق و نمایندگیها توسط وزارت بازنگری و برای تائید به سازمان ارسال می شود.
ماده 7- به منظور جذب و نگهداشت نیروی انسانی مورد نیاز در مناطق توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته وزارت می تواند:
الف - فوق العاده جذب موضوع ماده (6) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت - مصوب 1370 - کلیه کارکنان واجد شرایط در مناطق یاد شده را به ترتیب در مناطق توسعه نیافته به میزان پنجاه درصد و در مناطق کمتر توسعه یافته به میزان سی درصد حقوق و فوق العاده شغل آنها برای حداکثر صد هزار نفر نیروی انسانی علاوه بر فوق العاده جذب قبلی افرایش دهد.
تبصره - تعداد مشمولان این بند با پیشنهاد وزارت و تائید سازمان در حد اعتبارات مصوب قابل افزایش است 0
ب - به معلمانی که بیش از ساعات موظف تدریس کننده به ازای هرساعت تدریس تاسی درصدعلاوه برمبلغ مصوب حق التدریس پرداخت کند.
ج - کاهش ساعات موظف تدریس به میزان چهار و شش ساعت به ترتیب در مناطق کمتر توسعه یافته و توسعه نیافته تعیین می گردد.
ماده 8- وزارت می تواند در صورت عدم امکان جابجایی نیروی انسانی مازاد از مناطق برخوردار به مناطق توسعه نیافته یاکمتر توسعه یافته ، از طریق انتقال مستخدم به سایر مناطق نیازمند یا موافقت با ماموریت کارکنان به مدارس غیر انتفاعی یا کاهش فوق العاده شغل یا فوق العاده جذب به نسبت کارکرد مستخدم با رعایت قوانین ومقررات مربوط در این جهت اقدام نماید.
ماده 9- وزارت موظف است به منظور افرایش پوشش تحصیلی ، صرفه جویی لازم را در هزینه های آموزشی از طریق ایجاد یا تجمع مدارس راهنمایی تحصیلی و متوسطه روستایی ، سرویس ایاب و ذهاب هر هفته یک بار دانش اموزان به روستا همچنین ایاب و ذهاب دانش آموزان از روستاهای فاقد مدرسه به روستاهای دارای مدرسه درقالب اعتبارات مصوب ، با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و در صورت امکان با استفاده از مشارکتهای مردمی فراهم سازد.
ماده 10- سازمان موظف است اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این آئیننامه را در لوایج بودجه سالانه کشور پیش بینی نماید.
ماده 11- وزارت مکلف است حداکثر تا پایان سه ماه دوم هرسال ، گزارش عملکرد این آئین نامه را به تفکیک استان وممنطقه آموزشی تهیه و به سازمان ارائه نماید.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضاعارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16515

تاریخ تصویب : 1380/07/22

تاریخ ابلاغ : 1380/08/19

دستگاه اجرایی : وزارت آموزش و پرورش - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.