×

متهم را به حد لواط از نوع قطع عنق با شمشیر محکوم و شعبه دیوان آنرانقض نموده است

متهم را به حد لواط از نوع قطع عنق با شمشیر محکوم و شعبه دیوان آنرانقض نموده است

متهم-را-به-حد-لواط-از-نوع-قطع-عنق-با-شمشیر-محکوم-و-شعبه-دیوان-آنرانقض-نموده-است

وکیل


تاریخ رسیدگی : 17/8/71
دادنامه : 481/2
فرجامخواه متهم :
فرجامخواسته : دادنامه شماره 12702/5/1371 صادره ازشعبه دادگاه کیفری یک ....
مرجع رسیدگی : شعبه 20 دیوانعالی کشور
هیئت شعبه : آقایان .... رئیس و .... عضو معاون

خلاصه جریان پرونده :
بسمه تعالی
بنا به حکایت محتویات پروند هو کیفرخواست شماره 20506/3/71 دادسرای عمومی .... آقای (الف ) 17 ساله باتهام ارتکاب عمل لواط به عنف با پسربچه ای بنام (ج ) 7 ساله تحت تعقیب قرار گرفته و توجها" به شکایت طفل مجنی علیه و والدین او وگواهی پزشکی قانونی در مورد عمل لواط و مدافعات غیر موثر متهم و اظهارات مطلعین بزه انتسابی را محرز اعلام و طبق قانون مجازات اسلامی درخواست رسیدگی و صدور حکم شده است و دادگاه کیفری .... باجری تشریفات قانونی به مووضع رسیدگی و طی دادنامه شماره 12702/5/71 مفادا" چنین رای داده است با توجه به مجموع مندرجات پرونده و اظهارات مجنی علیه و مطلعین والدین مجنی علیه جریان به این صورت بوده است که پدر طفل موصوف جهت کارگری به .... رفته و (ج ) به اتفاق مادر خود جهت سرکشی به زراعت به مزرعه خودشان عزیمت می نمایند و پسر بچه در اطراف زراعت مشغول بازی و مادرش مشغول کند علف هرزه بوده که متم موصوف پسربچه را عن عنف گرفته و مورد تجاوز قرار داده و عمل شنیع لواط با او انجام می دهد و پسربچه پس از نجات از چنگال متهم با صدی بلند گریه می کند و مادرش متوجه ناله او شده و متهم را از صحنه فرار می کند و خود را به .... می رساند و مادر طفل در حالی که بدن او خون آلود بوده او را به دکتر می بردوپزشکی قانونی نظر خود را اعلام داشته که در پرونده مضبوط است و در حین اینکه محکامه موقعی که کودک وارد جلسه دادگاه شد و متهم را مشاهده کرد با صدای بلند گریه کرد و خود رار در آغوش پدر چسباند و بی حال شد و دیگر نتوانست حرفی بزند و ایضا با توجه به اظهارات مطلعین برای دادگاه علم حاصل شد که بره انتسابی به نحو دخول کامل به طفل صغیر از ناحیه متهم انجام پذیرفته است لذا مستندا" به ماده 110 قانون مجازات اسلامی با رعایت ماده 20 همان قانونی متهم فوق التوصیف به حد لواط از نوع قطع عنق با شمشیرمی گردد و پس از ابلاغ دادنامه متهم موصوف طی لایحه ای نسبت به آن اعتراض و تجدید نظرخواهی نموده است که دادگاه نپذیرفته و به دیوانعالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس ازقرائت گزارش آقای .... عوض ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای .... دادیاردیوانعالی کشور اجمالا" مبنی بر تقاضای تصمیم شایسته قانونی درمورددادنامه شماره 2702/5/71 فرجامخواسته مشاوره نموده و با حدوث اختلاف نظر ورود قاضی ثالث چنین رای می دهند:
بسمه تعالی دادنامه تجدینظرخواسته به جهات زیر مخدوش است :
1 متهم بطور یک نواخت در تمام مراحل دادرسی منکر بزه انتسابی است و شکایت از وی را ناشی از وجود اختلافات محلی وتحریک می داند و برخلاف نظر دادگاه اظهارات ضد و نقیضی از او مشهود نیست.
2 اظهارات طفل مجنی علیه پراکند و متناقض است در صفحه 3 پرونده می گوید من رفته بودم مزرعه گندم نگاه کنم یک پسر به نام .... قد برادر بزرگ من است دهان ودست مرا گرفته و به رودخانه برده و شلوارم را پایین کشید و آلت خودش را در آورده به مقعدم داخل کرد و مقعدم درد گرفت خیلی درد گرفت من فریاد کردم مادرم آمد ( با اینکه صدا می رسید چرا زودتر صدا نکر آیا در تمام این مدت متهم دهان او را گرفته بود چگونه طفل تحمل کرد سئوال نشده است )درصفحه 17 می گوید الف نزدیک من علف خوردنی پیدا کرد می گفت اوزک می خوری (گیاه مخصوصی که خورده می شود) پس از خوردن اوزک پیش من آمد یک سنگ کوچک به طرف من انداخت من هم یک سنگ به طرف او انداختم همان سنگ به پاشنه من خودر به او فحش دادم آمد مراگرفت و شلوا مرا دراورد به من تجاوز نمود از من خون جاری شد گریه کردم مادرم آمد در صفحه 16 در جواب این سئوال که آیا موقعی که .... شما رابرد کسی در اطراف نبود جواب می دهد هیجکس در آنجا نبود فقط مادرم بود، مادرش در صفحه 17 در جواب این سئزال که در آن موقع چه کسی یا کسانی در آنجا بودند می گوید.00 با خانواده اش سیب زمینی می کاشتند آنها نیز دیدند که الف فرار کرد2 شهادت تنها شاهد شکات به نام بانو .... که شوهرش پسرعموی پدر (ج ) (طفل مجنی علیه ) است یعنی با او نسبت دارد دائر بر اینکه دیدم بچه را به دستشویی گرفته دوسه قطره خون از مقعد او به دستشویی افتاده لواط را ثابت نمی کند بقیه شهود هم صرفا" داد و فریاد مادر طفل را تایید نموده اند مضافا" بر اینکه حسب ادعای متهم ووکیل وی شهودبا شکات خویشاوندی داشته اند و اساسا" اصل شکایت در اثر اختلاف و تحریکات بوده است اسشهادیه ای نیزدر این زمینه پیوست است صفحه 61 که این جهات بررسی نشده است 3 گواهی پزشکی مبنی بر اینکه .... و می تواند دراثرلواط نیز ایجاد شده باشد وافی به مقصد نیست ) 4 متهم در صفحه 4 راجع به وضعیت تاهل خود می تویسد متاهل که بررسی صحت و سقم آن موثر است زیرا معمولا" ارتکاب چنین عملی از شخص متاهل نسبت طفل هفت ساله بعید به نظر می رسد و به هر تقدیر با توجه به مراتب مذکور حصول علم ادعایی قاضی محترم از طرق متعارف نبوده و قرائن و امارات به نحوی نیست که موجب حصول علم قطعی به انتساب لواط در حد ایقاب شمول مادتین 110و120 استنادی دادگاه و اجرای حد شرعی می گردد و لذا با عنایت به اهمیت موضوع وجهت رفع هر گونه شبهه ای که الحدودتدرءبالشبهات و ارفعوالحدود عن عبدادلالله باوجدتم له که مدفعا" پرونده امر به دقت و بررسی بیشتر نیاز دارد ویا نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته رسیدگی مجدد آن به شعبه دیگر دادگاه کیفری یک محل یا شهرستان همجوار محول می گردد.

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراء دیوان عالی کشور
حدود جرائم خلاف اخلاق حسنه به اهتمام یداله بازگیر،نشرنخستین
نشرهستان ، چاپ اول 1378

124

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 481

تاریخ تصویب : 1371/08/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.