×

اطفال در صورت ارتکاب جرم مبری از مسئولیت کیفری هستند

اطفال در صورت ارتکاب جرم مبری از مسئولیت کیفری هستند

اطفال-در-صورت-ارتکاب-جرم-مبری-از-مسئولیت-کیفری-هستند
کلاسه پرونده : 17/16/3650
تاریخ رسیدگی : 29/1/71
دادنامه : 30
مرجع رسیدگی : شعبه 16 دیوانعالی کشور
هیئت شعبه : آقایان .... رئیس و .... مستشار

خلاصه جریان پرونده :
بسمه تعالی
حسب مندرجات پرونده آقای (الف )13 ساله محصل و آقای (ب )14ساله به اتهام لواط به طفل خردسال به نام (ج )تحت تعقیب قرارگرفته اند و دادگاه کیفری یک .... پس از رسیدگی به موجب دادنامه شماره 270 29/2/69 به شرح زیر انشاء رای نموده است.
رای دادگاه
در خصوص اتهام الف 13 ساله محصل و اتهام ب 14 ساله دائربرلواط به طفل خردسال به نام (ج ) با توجه به انکار متهمان عندا" حاکم و اینکه وفق ماده 26 قانون راجع به مجازات اسلامی صغار (اطفال ) در صورت ارتکاب جرم مبری از مسئولیت کیفری هستند لذا متهمان موصوف به لحاظ صغر سن تبرئه می شوند و پس از ابلاغ رای آقای .... ولی قهری (ج ) به شرح لایحه مورخ 22/10/70 به رای صادره اعتراض نموده وپرونده به نظر آقای رئیس دادگاه صادرکننده رای رسیده و ایشان به شرح نظر مورخ 10/11/70 به عقیده خود باقی است و پرونده به دیوانعالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع می گردد.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس ازقرائت گزارش آقای 00 عضو ممیز واوراق پرونده و نظریه کتبی آقای .... دادیار دیوانعالی کشور اجمالا" مبنی بر انیکه تقاضای تجدیدنظرشاکی که در مشاوره نموده و چنین رای می دهند:
بسمه تعالی نظر به مندرجات پرونده و کیفیات منعکس در آن و برابر ماده 34 قانون تشکیل دادگاههای کیفری یک و دو وشعب دیوان عالی کشور مصوب تیرماه 1368 به شاکی یا مدعی خصوص حق داده است که نسبت به حکم ، برائت متهم در صورت وجود جهات تجدیدنظرمذکوردر قانون تعیین موارد، تجدیدنظر احکام دادگاه ها و نحوه رسیدگی آنها مصوب 14 مهرماه 1367 تجدیدنظربخواهد و با توجه به رای وحدت رویه هیئت عمومی دیوانعالی کشور به شماره 28562/3/70 که در این زمینه صادر گردیده و در مانحن فیه متهمان برائت حاصل نکرده اندبلکه برابر قانون حکم موجود معاف از مجازات گردیده اند لذا بنا به جهات یاد شده ضمن رد درخواست تجدیدنظر متقاضی تجدیدنظرپرونده نزد مرجع مربوط اعاده می گردد.

مرجع :
کتاب قانون مجازات اسلامی درآئینه آراء دیوان عالی کشور
حدود جرائم خلاف اخلاق حسنه به اهتمام یداله بازگیر،نشرنخستین
نشرهستان ، چاپ اول 1378

124

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 30

تاریخ تصویب : 1371/01/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.