×

ابطال ضمانتنامه

ابطال ضمانتنامه

ابطال-ضمانتنامه-
کلاسه پرونده : 1914/5701
شماره دادنامه : 555/214/9/70
تاریخ رسیدگی : 25/8/1370
تجدیدنظرخواه : شرکت تاسیساتی وصنعتی ... با نمایندگی آقای (الف ) با وکالت آقایان (ب ) و (ج )
تجدیدنظرخوانده : شرکت سهامی آب و برق منطقه ای استان
فرجامخواسته : دادنامه شماره 2583/2/70 صادره از شعبه دوم دادگاه حقوقی یک
مرجع رسیدگی : شعبه 14 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : در تاریخ 19/8/69 تجدیدنظرخواه با وکالت آقایان (ب ) و (ج ) به پیوست مدارک دادخواستی به خواسته رسیدگی و صدور حکم بر الزام خوانده به ابطال و استرداددوفقره ضمانتنامه جمعا" به مبلغ بیست میلیون ریال علاوه بر آن پرداخت بهای کارکرد و تصفیه حساب کامل با احتساب کلیه هزینه ها و خسارات برطبق نظریه کارشناس و کلیه هزینه های دارسی و حق الوکاله به طرفیت تجدیدنظر خوانده تقدیم دادگاه حقوقی یک ... می ناید و وکلای خواهان توضیح می دهند به موجب پیمان ... شماره ... خوانده دعوی جهت اجرای عملیات ساخمانی و تاسیساتی طرح آبرسانی خط لوله ... براساس شرایط عمومی پیمان قراردادی با یک شرکت پیمانکاری موسوم به ... منعقدمی نماید شرکت مذکور نیز به موجب قرارداد شماره 1503 مورخ 15/7/1353اجرای قسمتی از عملیات موضوع پیمان فوق را که عمدتا" شامل تاسیسات لوله کشی طرح بوده به شرکت موکل واگذار می نماید. نظر به اینکه تا پیش از انقلاب بسیاری از شرکتهای تاسیساتی ناچار بودند از طریق شرکتهای ساختمانی و به صورت پیمانکار جزء یا دست دوم و با شرایط تحمیلی و اضطرای عملیات پیمانکاری را انجام دهند. شرکت موکل نیز به موجب قرارداد مودر اشاره ناگزیر بوده کلیه عملیات را به نام شرکت پیمانکار انجام داده و کلیه ضمانتنامه های لازم را به هزینه خود و به نام شرکت پیمانکار تهیه و در اختیار آن قرار داده است از این رو شرکت موکل پس از امضاء قرارداد دو فقره ضمانتنامه تهیه و ارائه نموده که یک فقره آن ضمانتنامه حسن اجرای تعهدات که بعدا" به شماره ... تغییر یافته است صادره از بانک ... به مبلغ پانزده میلیون ریال و یک فقره دیگر ضمانتنامه پیش پرداخت که به شماره ... تغییر یافته است صادره از بانک ... به مبلغ پانزده میلوین ریال که بعدا" در مقابل استرداد پیش پرداخت به مبلغ پنج میلیون ریال تقلیل یافته می باشد کارهای ساختمانی و تاسیاستی طرح مطابق برنامه انجام گردیده و درسال 1354 بیش از90% پروژه مورد بهره برداری سازمان آب مشروب ... قرارگرفت ودرتاریخ ... کل نواقص کار کمتر از 3% قرارداد تشخیص داده شد. بخشی از نواقص کار که مربوط به شرکت موکل بوده انجام شد ولی قسمتی که مربوط به شرکت پیمانکار بوده با وجودمکاتبات ومذاکرات باشرکت پیمانکار به دلیل مشکلات مالی واداری انجام نشده است و شرکت مدت کوتاهی پس از انقلاب بدون اعلام ورشکستگی تعطیل شد واموال و دارایی آن در اخیترا کارفرما قرار گرفت. دو فقره ضمانتنامه فوق الاشاره نیز که توسط موکل تعهد و تهیه و تسلیم شده بود به حال سابق باقی ماند. چون از مراجعه و مکاتبات برای احقاق حق موکل نتیجه ای حاصل نشده است و کارفرما شرکت موکل را به عنوان پیمانکار دست دوم به رسمیت نمی شناسد لذا با تقدیم دادخواست تقاضای رسیدگی وصدور حکم می شود.
شعبه 35 دادگاه حقوقی یک ... پس از رد درخواست خواهان مبنی بر صدور دستور موقت بر منع خوانده از وصول وجه مربوط به ضمانتنامه های بانکی به وسیله شعبه 35 دادگاه حقوقی یک ... با تعیین وقت دادرسی و دعوت اصحاب دعوی در تاریخ ... باحضور احدازوکلای خواهان و نماینده خوانده و آقا یمشاور تشکیل جلسه داده و پس از استماع اظهارات طرفین با پذیرش ایراد نماینده خواهان با توافق آقای مشاور به استناد ماده 36 قانون آئین دادرسی مدنی قرار عدم صلاحیت خود را به نفع صلاحیت دادگاه حقوقی یک ... صادر و اعلام می دارد و پس از ارسال پرونده دادگاه مذکور با تعیین وقت دادرسی و دعوت اصحاب دعوی به موضوع رسیدگی و پس ازاستماع اظهارات طرفین وملاحظه اسناد و مدارک ابرازی به استناد ماده 2 قانون آئین دادرسی مدنی و شق 2 از ماده 198 همان قانون قرار رددعوی خواهان راصادرمی کنند که پس از ابلاغ خواهان نسبت به آن تجدیدنظرخواهی می کند. پرونده پی از اعمال ماده 9 قانون تعیین موارد تجدیدنظر احکام دادگاهها مصوب سال 67 و تبادل لوایح به دیوان عالی کشور ارسال که برای رسیدگی به این شعبه ارجاع می شود.
هیئت شعبه تشکیل است. با قرائت گزارش عضو ممیز و بررسی اوراق پرونده مشاوره نموده به اتفاق چنین رای می دهند:
(اعتراض تجدیدنظرخواه با توجه به محتوایت پرونده و رسیدگیهای به عمل آمده وارد نیست و رای دادگاه بنا به جهات و دلائل منعکس در آن مغایرتی با موازین قانونی ندارد فلذا بنا به مراتب فوق با رد اعتراض دادنامه مودر درخواست تجدیدنظر ابرام می گردد.)

مرجع :
کتاب آرای دیوان عالی کشوردرامورحقوقی 3
قانون تجارت ،احوال شخصیه ،شناسنامه ،ادله اثبات دعوی ،احکام
حکومتی ،توقیف عملیات اجرائی وابطال اجرائیه
تالیف یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ،سال 1377
105

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 555

تاریخ تصویب : 1370/08/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.