×

معامله با سود 8 4 انجام شده است دعوی مطروحه خواهان صحیح و ثابت تلقی و اظهارنظر بر ابطال ضمانتنامه موضوع دعوی می شود

معامله با سود 8 4 انجام شده است دعوی مطروحه خواهان صحیح و ثابت تلقی و اظهارنظر بر ابطال ضمانتنامه موضوع دعوی می شود

معامله-با-سود-8-4-انجام-شده-است-دعوی-مطروحه-خواهان-صحیح-و-ثابت-تلقی-و-اظهارنظر-بر-ابطال-ضمانتنامه-موضوع-دعوی-می-شود

وکیل


کلاسه پرونده : 1723/4532
شماره دادنامه : 434/23
تاریخ رسیدگی : 21/7/69
موضوع رسیدگی : نظریه مورخ 27/7/68 شعبه 12 دادگاه حقوی یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 23 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : شرکت ماشین آلات ... با مسئولیت محدود با دادخواستی به طرفیت نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به خواسته ابطال ضمانتنامه شماره 71/ص /54 بانک ... به مبلغ 6435 ... ریال به دادگاه حقوقی یک ... تقدیم و بشرح دادخواست توضیح داده است در سال 1354 نیروی هوایی مبادرت به خرید سی دستگاه ... از شرکت خواهان نموده و در قبال آن یک فقره ضمانتنامه بانکی از شرکت اخذ نموده چون این شرکتها تنها نماینده انحصاری کارخانه سازنده لیفت تراکهای مورد معامله در ایران بوده کلیه مدارک را جهت اخذ تثبیت قیمت طی نامه شماره 5807/5/54 به مرکزبررسی قیمتهای وزارت بازرگانی ارسال داشته پس از مکاتبات زیاد مرکز بررسی قیمتها طی نامه شماره ... اعلام نموده نظر بهاینکه ماشین آلات آن شرکت قیمت تثبیت شده ندارد لذا کلیه موسسات دولتی معاملات خود را مطابق با قانون معاملات دولتی و مفادنامه شماره ... این مرکز انجام می دهند این شرکت مراتب را طی نامه شماره ... به خریدار اعلام و ضمن ارسال گواهی صادره کارخانه مبنی بر نمایندگی انحصاری این شرکت درایران که به تایید سفارت ایران در آمریکا رسیده بود خواستار ابطال ضمانتنامه صادر می شود. در این هنگام خریدار خواستارارسال مدارک فرستاده شده به مرکز بررسی قیمتها می شود که مرکز بررسی قیمتها اسناد مربوطه را اعاده و این شرکت اسنادمزبوررا طی نامه شماره ... به فرماندهی لجستیکی نیروی هوایی ارسال و مجددا" خواستار ابطال ضمانتنامه می شود.
خریدار اقدام به ارسال پرونده جهت رسیدگی وتصمیمگیری به دیوان محاسبات می نماید که شعبه دوم مستشاری دیوان پس از یک سلسله رسیدگی به موجب قرار شماره ... اعلام عدم صلاحیت می نماید بنا به مراتب با توجه به توضیحات مذکور در فوق و نظربه اینکه هزینه هنگفتی جهت تمدید ضمانتنامه تا کنون پرداخت شده بقاءضمانتنامه مزبور رد ید خوانده بلادلیل بوده و با پیوست نمودن فتوکپی مدارک ذکر شده و قرار عدم صلاحیت صادره ازدیوان محاسبات درخواست رسیدگی و صدور حکم بر ابطال ضمانتنامه مزبور می شود. پرونده امربه شعبه 12 ارجاع و دادگاه مرجوع الیه پس از تعیین وقت رسیدگی و دعوت طرفین و تشکیل جلسه دادرسی و شرکت آقای (الف ) به وکالت ازطرف خوانده در دادرسی و ملاحظه دفاع وکیل مزبور از دعوی مطروحه ضمن تکذیب ازدعوی و تجدید جلسه دادرسی از طرف دادگاه به منظور ملاحظه نامه شماره ... مرکزبررسی قیمتهای وزارت بازرگانی وارسال رونوشت نامه مزبور از طرف مرجع مذکور به دادگاه و تشکیل جلسه مجدد و صدور دستور سوابق موجود در نزد خوانده در ارتباط با معامله ... مورد معامله و ارسال سوابق مزبور به دادگاه با توجه به اینکه اجناس مورد معامله قیمت تثبیت شده نداشته و با توجه به نامه مرکز بررسی قیمتها نتیجتا" دادگاه قرار ارجاع امر را به کارشناس صادر و پس از اجرای قرار مذکور و وصول نظریه کارشناس و کسب نظرمشاور بالاخره دادگاه با توجه به نظریه کارشناس منتخب که دررشته مرجوع الیه تخصص داشته و با در نظر گرفتن کلیه جوانب امر و نظربه اینکه بر نظریه کارشناس منتخب که به طور تفصیل در چهار صفحه با اسناد و مدارک و دلایل متقن اظهار شده و حاکی است که معامله با سود8/4 انجام شده ایراد واعتراض موجهی به عمل نیامده دعوی مطروحه خواهان را صحیح و ثابت تلقی و اظهارنظر بر ابطال ضمانتنامه شماره ... بانک ... به مبلغ ... رایل نمود و بر اثر اعتراض وکیل خوانده پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از بررسی اوراق پرونده ومشاوره بشرح زیر رای می دهد:
( با توجه به محتویات پرونده ومدارک استنادی شرکت خواهان و رسیدگیهای انجام شده از طرف دادگاه که براساس نظریه کارشناس متخصص در رشته مرجوعه موجها" به عمل آمده بر نظریه دادگاه ، ایراد و اشکال وارد نیست. نظریه مزبور تایید می شود و پرونده جهت انشاء رای به دادگاه اعاده می گردد.)

مرجع :
کتاب آرای دیوان عالی کشوردرامورحقوقی 3
قانون تجارت ،احوال شخصیه ،شناسنامه ،ادله اثبات دعوی ،احکام
حکومتی ،توقیف عملیات اجرائی وابطال اجرائیه
تالیف یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ،سال 1377
105

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 434

تاریخ تصویب : 1369/07/21

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.