×

با احراز عسر و حرج زوجه ، زوج اجبار به طلاق می گردد

با احراز عسر و حرج زوجه ، زوج اجبار به طلاق می گردد

با-احراز-عسر-و-حرج-زوجه-،-زوج-اجبار-به-طلاق-می-گردد
کلاسه پرونده : 68106/711
شماره دادنامه : 24712/7/66
تاریخ رسیدگی : 25/6/69
تجدیدنظرخواهان : خانم (الف )
تجدیدنظرخوانده : آقای (ب )
تجدیدنظرخواسته : تقاضای صدور حکم طلاق
مرجع رسیدگی : شعبه 106 دادگاه مدنی خاص
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : درخصوص درخواست خواهان بانو(الف )فرزند.00 به طرفیت خوانده آقای (ب ) فرزند.00 بخواسته تقاضای صدور حکم طلاق به علت ترک نفقه ونداشتن تامین جانی که مفادا" اشعارداشته : قریب 5 سال است خوانده اینجانبه را به عقد ازدواج خودش درآورده و دارای یک فرزند دختر شده ام و با اینکه اینجانه همه گون وظیفه خانه داری را انجام می دهم در طول این مدت شوهرم دنبال کارو تامین زندگی من نرفته و در فکر معاش من نبوده و نیز اینجانبه را تحت شکنجه و کتک کاری قرارداده ولی به خاطر اینکه می خواستم با وی زندگی کنم به خانواده ام ابراز نکردم و کارش کبوتربازی و ولگردی بود، و یک فرد شرور و عصبی می باشد. مدارک تحصیلی مرا پاره کرده و چندین با مرا مودر تهدید قرار داده و چون جانم در خطر بوده به خانه پدرم پناهنده شده ام و ایشان آمده اظهار نموده اخلاق من عوض شده است. به خواهش همسایگان و فامیل به خانه شوهرم برگشته ام ولی باز شدت عمل نشان داده و مرا مورد جرح و شتم قرار داده که علیه ایشا شکایت نمودم 0 در دادگاه کیفری شعبه ... 176 محکوم به پرداخت 15 ... تومان دیه شده و من باز رضایت داده ام و نیز تمام طلاجات و لباس و فرش اینجانبه را از منزل خارج کرده خرج عیاشی خودش نموده و چندین بار مرا مجروح و مضروب ساخته که مدارک آن موجود است. از طرف دیگر شناسنامه دفترچه بسیج کوپنهای خوابار مرا گرفته و با خود برده است و بارها مرا از خانه خارج کرده و خرجی نداده است و ... وخاتمه صدور رای را خواستار شده است.)
( دادگاه با توجه به فتوکپی استشهادیه زوجه وفتوکپی صورتجلسه پرونده کیفری کلاسه 65/860 شعبه 176 که زوج با پرداخت پانزده هزار تومان به زوجه توانسته رضایت او را نسبت به عدم تعقیب پرونده جلب نماید و با توجه به فتوکپی گواهی پزشکی زوجه مربوط به دکتر ... مورخه 26/11/65 حاکی از صدمه در اطراف چشم زوجه می باشد وباتوجه به اظهارنامه شماره 840102/11/68 زوجه که برای زوج فرستاده و اطاعت خود را مشروط به شرایطی کرده و اظهارنامه مزبور به زوج هم ابلاغ شده و با عنایت به اینکه از این جلسه دادگاته زوج شرایط زوجه را برای ادامه زندگی نپذیرفته علی هذا مجموعا" عسر و حرج زندگی نامبردگان محرز و مستندا" به ماده 1130 قانون مدنی زوج اجبار به طلاق می گردد و در صورت حاضر نشدن به اذن حاکم شرع طلاق داده می شود. حضانت تنها فرزند دختر تاهفت سالگی با مادر و سپس تحویل پدر خواهد شد. نفقه فرزندمشترک ماهی یک هزارتومان به عهده پدر است که هر ماه بایستی به مادر پرداخت نموده و رسید دریافت دارد. حق ملاقات پدر در هفته چهار ساعت تعیین می شودو مهریه زوجه محفوظ است. رای صادره ظرف مهلت ده روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر در دیوان عالی کشور است.)

رای شعبه دیوان عالی کشور

کلاسه پرونده :1530/325
شماره دادنامه :126/30
تاریخ رسیدگی :19/2/70
فرجامخواه : آقای (ب )
فرجامخوانده : خانم (الف )
فرجامخواسته : دادنامه شماره 69711شعبه 106 دادگاه مدنی خاص ...
مرجع رسیدگی : شعبه 30دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : خانم (الف دادخواستی به خواسته طلاق به طرفیت همسر خود آقای (ب ) تقدیم که برای رسیدگی به شعبه 106 مدنی خاص ارجاع گردیده و چنین توضیح داده است در طول چندسال زندگی مشترک زوج دنبال کار و کسب نبوده و یکسال در بدو زندگی در منزل پدر زوج بودیم که کارش کبوتربازی بود و همواره مرا شکنجه و آزار و اذیب قرار داده که با خانواده ام در میان نگذاشتم چنددفعه دیگر مرا کتک زد که یک دفعه شکایت کردم که 15 هزارتومان بابت خسارت و جریمه پرداخت و چند دفعه دیگر به حکایت گواهی پزشکی که مورد ایراد ضرب قرار گرفتم با وساطت شکایت نکردم چون دارای یک فرزند هستم و حتی اموال و اثاث را فروخته و برای خودش خرج کرده حاضر نیست دنبال کار برود. تقاضای طلاق نموده ضمنا" زوج به حکایت پرونده های پیوست تقاضای تمکین و ازدواج مجدد نموده که حکم به تمکین زوجه و ازدواج مجدد صادر شده تقاضای طلاق زوجه قبلا" مردود اعلام شده سوابق ضمیم است. دادگاه پس از رسیدگی با احراز عسر و حرج زوجه حسب استشهادیه تقدیمی زوجه و گواهیهای پزشکی و پرونده کیفری و اظهارنامه ارسالی برای زوج و اینکه مشارالیه شرایط زوجه را برای ادامه زندگی نپذیرفته مجموعا" ادعای زوجه رامثبت تشخیص ]داده [ و حکم طلاق صادر و زوج را اجبار به طلاق نموده است. با اعتراض وکیل زوج که ادعای زوجه مبنی بر بیکاری شوهرش صحیح نبوده و وی کارگر ساختمان است و در دفتر وی تعهد می نماید که با مهر و شفقت با همسر خود رفتار نماید. بالاخره شهود تعرفه شده از ناحیه زوجه را نمی شناسند وا صولا" برخودرها در طول زندیگ بین زوجین اجتناب ناپذیر است و ضعف و شدت دارد به هر حال با طلاق همسر خود موافق نبوده نقض حکم را خواسته است. پس از تبادل لوایح و پاسخ زوجه رد ادعای زوج و بقاء دادگاه بر نظریه ابرازی پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس ازقرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و بررسی اوراق پرونده و محتویات مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0با احراز عسر و حرج زوجه بر دادگاه رسیدگی کننده و اینکه از ناحیه تجدیدنظرخواه اعتراض موجهی که از موارد مذکور در ماده 6 قانون تعیین موارد تجدیدنظر احکام باشد اقامه نشده مویدا" به اظهارنامه ارسالی از ناحیه زوج که تعهد نموده در کارش بی قید نباشد و با اذعان به خطاهای گذشته نتیجتا" حکم تجدید نظر خواسته ابرام می شود.)

مرجع :
کتاب آرای دیوان عالی کشوردرامورحقوقی 3
قانون تجارت ،احوال شخصیه ،شناسنامه ،ادله اثبات دعوی ،احکام
حکومتی ،توقیف عملیات اجرائی وابطال اجرائیه
تالیف یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ،سال 1377
105

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 712

تاریخ تصویب : 1366/07/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.