×

صدور حکم طلاق به لحاظ محکومیت 5 سال حبس قطعی

صدور حکم طلاق به لحاظ محکومیت 5 سال حبس قطعی

صدور-حکم-طلاق-به-لحاظ-محکومیت-5-سال-حبس-قطعی
کلاسه پرونده : 7/12/568
شماره دادنامه : 401/7
تاریخ رسیدگی : 16/4/71
تجدیدنظرخواه : آقای (ب )
تجدیدنظرخوانده : خانم (الف )9
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره 22443/3/70 شعبه ... دادگاه مدنی خاص ...
مرجع رسیدگی : شعبه هفتم دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : ابتداخانم (الف به طرفیت آقای (ب ) به خواسته صدور حکم طلاق طرح دعوی می نماید که رسیدگی به این خواسته خواهان به دادگاه مدنی خاص ... محول می گردد و دادگاه مذکور با تعیین وقت و دعوت طرفین به موضوع رسیدگی کرده ختم دادرسی رااعلام و قرار عدم صلاحیت خود را به صلاحیت دادگاه مدنی خاص ... صادر و اعلام می نماید و دادگاه مدنی خاص ... ضمن تعینی وقت و استماع اظهارات آنان به موضوع رسیدگی کرده ختم دادرسی را اعلام وبه شرح بین الهلاین رای صادر می نماید: (خانم (الف ) علیه شوهرش (ب ) دادخواست طلاق تقدیم نموده ]که شوهرم [ به واسطه اعتیاد و قاچاق فروشی و محکومیت به پنج سال حبس قطعی و دویست هزار تومان جریمه محکوم شده است و در رابطه با مواد مخدر ولی معتاد نبوده است دادگاه دعوی خواهان را وارد تشخیص و با احراز شرط ضمن عقددرسند نکاحیه بند8 ماده 8 بموجب ماده 339 قانون مدنی اذن در طلاق صادرو اعلام می گردد و زوجه می تواند بامراجعه به یکی از محاضر با بذل مهریه خود را به طلاق خلع نوبت دوم مطلقه نماید. ضمنا" زوجه حامله نیستو فرزند مشترک ندارند) که از این رای زوج تجدیدنظرخواهی نموده که پرونده جهت رسیدگی به شعبه هفتم دیوان عالی کشور ارجاع می شودو شعبه هفتم دیوان عالی کشور پس از مشاوره چنین رای می دهد:
(درباره تجدیدنظرخواهی آقای (ب ازدادنامه شماره 443 صادره از شعبه دادگاه مدنی خاص ... نظر به اینکه حکم قطعی محکومیت تجدیدنظرخواه ضمیمه نیست و نیز از شرطو ضمن عقد و تفهیم آن به متعاقدین و نیز وقوع عقد بر آن شرایط تحقیق به عمل نیامده ، پرونده برای تحقیق بیشتر به همان شعبه ارجاع می شود.)
پس از اعاده پرونده دادگاه رسیدگی کننده باتعیین وقت و دعوت طرفین به موضوع رسیدگی کرده و پرونده را اعاده نموده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل و پس از قرائت گزارش ومطالعه پرونده مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی 0 با توجه به اظهارات تجدیدنظرخواه که اظهارداشته مشمول عفو قرار گرفته وبزودی از زندان آزاد خواهد شد و نیز اظهارات دیگر ایشان که اظهار داشته اگر وسائل زندگی ام را بدهد طلاقش می دهم عقیده به نقض رای صادره دارم 0 بر دادگاه لازم بود با تحقیق بیشتر و جدیت قضیه را باتوافق ختم نماید زیرادرعقد نامه که در آذرماه سال 1357 تنظیم شده نامی از شرط ضمن عقد نشده و فقط مسئله وکالت بلاعزل را مطرح کرده است. با نقض رای صادره پرونده به شعبه همعرض ارجاع می شود.)

مرجع :
کتاب آرای دیوان عالی کشوردرامورحقوقی 3
قانون تجارت ،احوال شخصیه ،شناسنامه ،ادله اثبات دعوی ،احکام
حکومتی ،توقیف عملیات اجرائی وابطال اجرائیه
تالیف یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ،سال 1377
105

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 401

تاریخ تصویب : 1371/04/16

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.