×

در گزارش اصلاحی باید دید زوجه وکالت در بذل مهریه داشته یاخیر؟

در گزارش اصلاحی باید دید زوجه وکالت در بذل مهریه داشته یاخیر؟

در-گزارش-اصلاحی-باید-دید-زوجه-وکالت-در-بذل-مهریه-داشته-یاخیر؟

وکیل


کلاسه پرونده : 303/567
شماره دادنامه : 209/30
تاریخ رسیدگی : 30/2/71
فرجامخواه : آقای (ب )
فرجامخوانده : خانم (الف )
فرجامخواسته : دادنامه شماره 70/663 شعبه 104 دادگاه مدنی خاص ...
مرجع رسیدگی : شعبه 30 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : خانم (الف ) در تاریخ 8/12/69دادخواستی به خواسته طلاق به طرفیت آقای (ب ) تقدیم دادگاههای مدنی خاص ... 0 نموده و به شعبه 104 دادگاه مدنی خاص ... ارجاع گردید.ضمن دادخواست توضیح داده است که به موجب پرونده کلاسه 69/770 شوهرم متعهدشده که علاوه بر دادن نفقه به من و فرزندان محل سکونت نیز برای ماتعیین کند ولی برخلاف قرار به هیچ کدام عمل نکرده و اکنون نیزدراعتیاد مواد مخدر و خرید و فرش آن می باشدو زندگی برای من غیر ممکن است. در دادگاه تعهد داده د رصورت تکرار موارد نامبرده (اعتیاد به مواد مخدر، عدم پرداخت نفقه و تهیه منزل ) صیغه طلاق جاری شودواز دادگاه تقاضای طلاق را نموده است. دادگاته درتاریخ 19/4/70پرونده را با حضور زوجین رسیدگی نمود. خواهان خواسته اش را تکرار کرد و اضافه کرد که چون خوانده به مفاد گزارش اصلاحی شماره 2975/10/69 پرونده کلاسه 10469/770 عمل نکرده و موضوع وکالت تحقق یافته است می خواهم طلاق بگیرم ، جز طلاق چاره ندارم ، از آن تاریخ نفقه نداده و اعتیاد به مواد مخدر را نیز ترک نکرده است و از نظر زندگی در مضیقه قرار گرفته ام 0 دارای سه فرزند مشترک می باشم فعلا" نزد پدرشان هستند و نمی خواهم آنها را نگه دارم ولی حق ملاقات می خواهم 0 زوج اظهار داشت با طلاق زوجه موافق نیستم و در موردنفقه از تاریخ گزارش اصلاحی نفقه نداده ام چنانچه قانونا" تعلق بگیرد می دهم حاضرم تعهد بدهم و در رابطه با اعتیاد نیز بجز خونریزی معده هیچ ناراحتی دیگری ندارم 0 حاضرم تعهد بدهم و در رابطه با اعتیادبجز خون ریزی معده هیچ ناراحتی دیگری ندارم 0 چون به خانه من نیامده خرجی نداده ام و یکصد و سی هزار تومان پول من نزد ایشان است. چون بهخانه من نیامده خرجی نداده ام و یکصد و سی هزار تومان پول من نزد ایشان است. زوجه اظهار کرد پس از صدور گزارش اصلاحی من رفتم خانه ایشان مدت چهار ماه بودم در خلال این مدت به من خرجی ندادهزینه زندگی را از مادرم می گرفتم و در مورد یک صدو سی هزار تومان کذب محض است بلکه مبلغ یکصد و سی هزار تومان از سهم الارث پدری که به من رسیده بود از من گرفت دیگر به من پس نداد. دادگاه پرونده را تجدید وقت نمود و خوانده به پزشکی قانونی معرفی شد.پزشکی قانونی پس از آزمایش گزارش کرده است که نتیجه آزمایش منفی بوده (ازنظر اعتیاد به مواد مخدر) دادگاه سپس اقدام به صدور رای می نمایدوبه شرح دادنامه دادگاه در متن رای می نویسد که موضوع وکالت اخذ شده تحقق یافته است لذا زوجه می توان با مراجعه به دفتر رسمی طلاق و توکیل دیگری و بدل مبلغ پنجهزار تومان از مهریه و قبول بذل از طرف زوج وکالتا" خود را مطلقه به طلاق خلع نماید. حضانت فرزندان به علت امتناع زوجه از حضانت آنها به پدر واگذار گردید وبه مادر حق ملاقات داده شده است. پس از ابلاغ دادنامه زوج از رای صادره تقاضای تجدیدنظر می نماید و شرحی ضمن لایحه اعتراضیه اش می نویسد که در هنگام شور قرائت می شود.
تجدیدنظرخوانده نیز به آن پاسخ می دهد. پس ازانجام تبادل لایحه اعتراض به نظر ریاست دادگاه می رسد اعتراض راوارد ندانسته پرونده به دیوان عالی کشور ارسال می گردد و به این شعبه ارجاع می شود. هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی 0 به دادنامه تجدیدنظرخواسته ایراد وارد است زیرا زوج مدعی است که زوجه از صدور گزارش اصلاحی به خانه نرفته است یا اینکه زوجه در دادگاه گفته است مدت چهارماه به خانه شوهرم رفتم ونفقه نداده است و از مادرم نفقه گرفتم و دادگاه می باشد در این مورد تحقیق می کرده و نیز مورد وکالت گفته است که اصلا" پرونده کلاسه 10469/770 وکالت به من تفهیم نشده است و برگ گزارش اصلاحی نیز در پرونده نمی باشد و دادگاه نیز از محتوای گزارش اصلاحی چیزی در پرونده منعکس نکرده است و در مورد بذل مهریه باید گزارش اصلاحی پرونده کلاسه فوق الاشعار ملاحظه شود که زوجه وکالت در قبول بذل را ندارد و دادنامه که بدون توجه به مراتب فوق اصدار یافته است برای بررسی و تحقیق کامل نقض و رسیدگی مجدد آن به یکی دیگر از شعب دادگاههای مدنی خاص ... ارسال می گردد.)

مرجع :
کتاب آرای دیوان عالی کشوردرامورحقوقی 3
قانون تجارت ،احوال شخصیه ،شناسنامه ،ادله اثبات دعوی ،احکام
حکومتی ،توقیف عملیات اجرائی وابطال اجرائیه
تالیف یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ،سال 1377
106

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 209

تاریخ تصویب : 1371/02/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.