×

نقض حکم به علت انصراف خواهان زوج از دعوای خود

نقض حکم به علت انصراف خواهان زوج از دعوای خود

نقض-حکم-به-علت-انصراف-خواهان-زوج-از-دعوای-خود
کلاسه پرونده : 7/10/735
شماره دادنامه : 19/7
تاریخ رسیدگی : 14/1/72
فرجامخواه : آقای (الف )
فرجامخوانده : خانم (ب )
فرجامخواسته : دادنامه شماره 282135/10/70 شعبه 9 دادگاه مدنی خاص ...
مرجع رسیدگی : شعبه هفتم دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : ابتدا آقای (الف )به طرفیت خانم (ب ) به خواستهطلاق طرح دعوی می نماید که رسیدگی به این خواسته خواهان به دادگاه مدنی خاص ... محول می گردد و دادگاه مذکور با تعیین وقت و دعوت طرفین به موضوع رسیدگی کرده ختم دادری اعلام و حکم به طلاق زوجه صادر و اعلام می نماید که از این رای زوج تجدیدنظرخواهی نموده که لایحه دفاعیه وی و پاسخ آن هنگام شور قرائت خواهد شد. اینک پرونده جهت رسیدگی به شعبه هفتم دیوان عالی کشور پس از قرائت گزارش ومطالعه پرونده مشاوره نموده به اکثریت چنین رای می دهند:
(1 عقدنامه و فتوکپی آن ضممیه پرونده نیست ودر نتیجه مقدار و مبلغ مهریه مشخص نیست 2 رای پرداخت مبلغ سه میلیون ریال بدون تحقیق و بدون نظر کارشناس صادر شده 3 از ایسار و اعسار زوج تحقیق به عمل نیامده و بنابراین برای تشخیص خواسته زوج که تقسیط یعنی به اقساط پرداختن بدهی است تحقیقات بیشتری لازم است. پرونده برای تحقیق بیشتر بره همان شعبه ارجاع گردد. یادآوری می شود با توجه به سن زوجین و اینکه زوجه اظهار داشته حدود شصت سال دارد و پناهگاهی ندارد و زوجین دارای فرزندان بزرگ و زنده می باشند لازم است دادگاه برای ایجاد تفاهم و صلح و سازش تلاش بیشتری مبذول دارند.)
پس از اعاده پرونده به شعبه رسیدگی کننده دادگاه مذکوردر وقت فوق العاده تشکیل جلسه داده و در آن جلسه زوج اعلام داشته که زوجه را مطلقه کرده و به این جهت از دعوای خود به طور کلی صرفنظر می نماید و پرونده رااعاده نموده است. هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل و پس از قرائت گزارش و مطالعه پرونده مشاوره نموده چنین رای می دهند:
( در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای (الف ) به طرفیت خانم (ب ) نسبت به دادنامه شماره 282135/10/70 نظر به اینکه زوج در محضر دادگاه از دعوای خود به طور کلی صرفنظر نموده است بنا به مراتب دادنامه صادره را جهت اتخاذ تصمیم شایسته نقض می نماید و پرونده به شعبه رسیدگی کننده اعاده می شود.)

مرجع :
کتاب آرای دیوان عالی کشوردرامورحقوقی 3
قانون تجارت ،احوال شخصیه ،شناسنامه ،ادله اثبات دعوی ،احکام
حکومتی ،توقیف عملیات اجرائی وابطال اجرائیه
تالیف یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ،سال 1377
106

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 19

تاریخ تصویب : 1372/01/14

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.