×

عین اظهارات مدعیه نمی تواند دلیل صدور حکم علیه مدعی علیه گردد

عین اظهارات مدعیه نمی تواند دلیل صدور حکم علیه مدعی علیه گردد

عین-اظهارات-مدعیه-نمی-تواند-دلیل-صدور-حکم-علیه-مدعی-علیه-گردد
کلاسه پرونده : 2024/723
شماره دادنامه : 1298/20
تاریخ رسیدگی : 12/12/71
فرجامخواه : آقای (ب )
فرجامخوانده : آقای (الف )
فرجامخواسته : دادنامه شماره 71/1781شعبه 118 دادگاه مدنی خاص ...
مرجع رسیدگی : شعبه 30 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : پس از آنکه خواسته خان م (الف ) (طلاق ) از همسرش آقای (ب ) در شعبه 119 دادگاه مدنی خاص ... به دادنامه شماره ... مردود و در شعبه 20 دیوان عالی کشور تایید گردید مجددا" مشارالیها دادخواستی به خواسته طلاق به دادگاه مدنی خاص ... تقدیم می دارد که به شعبه 118 ارجاع می شود و در شرح دادخواست توضیح داده مختصرا" به اینکه دادگاه شعبه 119 به علت عدم تحقیق و عدم توجه به دلائل استنادی که جهت سوءرفتار همسرم اقامه نموده بودم خواسته مرا با دروغ پردازی همسرم رد کرد و دلائل سوءرفتار عبارتند از کتک کاری که شهودم آثار ضرب را در صورت و بدنم دیده اند و پزشکی قانونی علت سقط جنین را تصریحا" تعیین نکرده ولی احتمال اینکه به علت ایراد ضرب مرگ جنین حاصل شده باشد رد ننموده و تهمتها و افتراها و اخاذیها را دادگاه شعبه 119 نپذیرفته ولی اکنون درشعبه 182 کیفری 2 به اثبات رسیده و خوانده محکوم به سه فقره جرای نقدی شده و می دانم قصد همسرم از اینکه موافقت به طلاق نمی کند اخاذی از پدرم می باشد والا رغبتی به زندگی ندارد و از دادگاه می خواهد پس از رسیدگی خوانده را ملزم به لاق بنماید و خواهان در نامه ای که جهت ریاست محترم قوه قضاییه ارسال داشته مطالب دیگری را نیز عنوان نموده و یادآورد شده که جهت ریاست محترم قوه قضاییه ارسال داشته مطالب دیگری را نیز عنوان نموده و یادآور شده در مدت یک سال و نه ماه که با همسرم زندگی می کردم در اثر شکنجه ها بستری و بیمار شدم و تا سرحد مرگ رفتم و خواست خدا بود که عمر دوباره پیدا کردم و مشارالیها در لایحه ای که در یازده صفحه به دادگاه ارائه داده متذکر شده به قدری از آزارهاوشکنجه های همسرم ناراحت بودم که دست به خودکشی زدم ولی همسرم خودکشی مراچنین بازگوکرده که اختلاف با پدرم داشتم 0 خواهان در لایحه دیگری که در یازده برگ به دادگاه ارائه داده مجددا" دلائل خود راجهت طلاق و سوءرفتار همسرش یادآور شده و در برگ یازده فهرست وار دلائل را بیان نموده ]است [ وقت رسیدگی به تاریخ 9/8/71 تعیین می شود. از ناحیه خوانده لایحه در سه برگ به دادگاه می رسد که به گفته های خواهان پاسخ داده در وقت مقرر زوجه چهار نفر شاهد به دادگاه آورد که ازسه نفرآنها در برگ جداگانه تحقیق به عمل آمده و آنان در حضور زوج شهادت به اختلاف فی مابین و کتک کاری از ناحیه زوج دادند و هر یک ازسه شهود در برگ جداگانه به طور تفصیل از اختلاف زوجین و مشاهدات خود از مشاجره و ایراد ضرب زوج به زوجه و سوءرفتار زوج نیز متذکر شده و به دادگاه ارائه داده اند. دادگاه از زوج بپرسد چه می گویی در مقابل این شهود. نسبت به یک نفر از آنان می گوید سوگند یاد کن و او قسم می خورد گفته هایش صحت دارد و نسبت به دو نفردیگرمی گوید واگذار به خدا می کنم و شاهد چهارم چون منسوب به زوجه بود از او تحقیق به عمل نیامد. سپس زوجه اظهار می دارد من در لایحه متذکر شده ام تامین جانی ندارم و در عسر و حرج قرار گرفته ام و نمی توانم ادامه زندگی با همسرم بدهم 0 زوج اظهار داشته کلیه این مطالب در شعبه 119 مطرح بوده و مردود العام شده و من حاضر به جدایی و طلاق نمی باشم 0 همسرم را دوستدارم و اختلافات را ازناحیه مادر همسرم می دانم 0
دادگاه جهت وضعیت روحی زوجه در برخودر با مسائل زوجیت نظریه کارشناس را ضروری دانسته دستور می دهد زوجه به پزشکی قانونی و کمیسیون پزشکی که تشکیل می گردد معاینه از وی به عمل آید و اعلام گرد وی در اثر برخودرهای رفتاری همسرش در گذشته دچارصدمات روحی ناشی از این امر می باشد یا خیر و در صورت مثبت تداوم این رفتار زوج برای زوجه می توان خطرناک باشد یا خیر0 تاریخ اعزام به پزشکی قانونی به زوجین ابلاغ گردید.کمیسیون پزشکی که ازپنج نفرروانپزشک تشکیل گردید اعلام داشت : نامبدره حالت افسردگی و اضطراب دارد که بنا به مراجعات روانپزشکی شرح حال این عوارض واکنشی به مشکلات خانوادگی است. مصاحبه نشان دهنده احساس عدم امنیت در زوجه است و احتمال خطر از جانب زوج به جهت سوءرفتار وجود دارد که ادامه زندگی را مشکل می سازد ولی می تواند تبعات روانپزشکی جدی تری برای زوجه فراهم سازد. پس از وصول نریه کمیسیون پزشکی دادگاه ختم ریدگی را اعلام و بشرح متن دادنامه شماره 1781 چنین رای داده است. نظریه کمیسیون روان پزشکی در پزشکان قانونی دلالت بر ایجاد زمینه بیماری روحی در زوجه در اثر سوءرفتار زوج با توهم زوجه به سوء رفتار زوج می باشد که وضعیت موجود زوجه به هر حال ناشی از رابطه زوجیت است که در آینده می تواند برای او خطرناک باشد چون این امر نوعی ظن خطر و نهایتا" برای زوجه دشوار و حرجی است. دادگاه با توجه به اظهارات شهودی که در دادگاه بیان اطلاع نموده اند و از وجود اختلاف مستمر فی مابین در طول زندگی مشترک حکایت داردخواسته را در حدود ماده 120 قانون مدنی تشخیص و دادگاه زوج را اجبار به طلاق زوجه می نماید و چون سوءرفتار زوج نسبت به زوجه ثابت است مورد مصداق بند دو شرایط ضمن العقد موضوع سند نکاحیه 5582مورخ 2/1/1368 دفتر ازدواج 428 حوزه ثبتی ... است که طرفین آن را تعهد و امضاء کرده اند و زوجه به موجب آن وکالت یافته است که در صورت تحقق آن خود را با انتخاب نوع طلاق مطلقه نماید. دادنامه پس ازابلاغ مورد اعتراض زوج آقای (ب ) قرار می گیرد و دادخواست تجدیدنظرخواهی به دادگاه ارائه و در لایحه اعتراضیه که در13 برگ تنظیم نموده موارد استنادی همسرش و دادگاه ار جهت طلاق یک یک پاسخ داده است و زوجه نیز در لایحه دفاعیه که در پنج برگ به دادگاه ارائه داده مدارک طلاق را یادآورد شده که هر دو لایحه هنگام شورقرائت می شود. دادگاه صادر کننده حکم پس از اظهارنظر پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال ]کرده [ و به شعبه 20 ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه پس از بررسی و قرائت گزارش عضو ممیزآقای ... مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی 0 اقوی دلیل دادگاه در اصدارحکم اظهار نظر کمیسیون پزشکی است که ناراحتیهای زوجه را ناشی از سوءرفتار زوج (مسائل خانوادگی ) اعلام نموده که آن هم بر مبنای مصاحبه ای بوده است که با زوجه انجام گردیده و خود عین ادعای مدعیه است بشرح دادخواست و نمی تواند دلیل صدور حکم علیه مدعی علیه باشدولی زوجه ضمن دادخواست به دلائل جدیدی استناد نموده که توجه به آن در اتخاذ تصمیم دادگاه موثربوده ولی به آن اعتنایی نشده و مورد رسیدگی قرار نگرفته است. از جمله پرونده کیفری مختومه در شبعه 182 کیفری 2 ... که ضمنا" فتوکپی احکام ضمیمه شده است که زوج به اتهامات عدیده وحسب شکایت زوجه و والدینش تعقیب و سرانجام محکومیت یافته است و با ادعای سقط جنین زوجه و همچنین اظهار نامه ای که زوج ارسال داشته و ضمن آن مطالبی را عنوان نموده است که رسیدگی و توجه به آنهاضرورت دارد لازم است با مطالبه پرونده استنادی و انعکاس خلاصه ای از آن در پرونده و اخذ توضیح از طرفین درمورد مطالب معنونه در ثانی انشاء حکم گردد. بنا به مراتب حکم تجدیدنظر خواسته به لحاظ نقض تحقیقات و لحاظ ادله استنادی نقض ورسیدگی مجدد به شعبه همعرض ارجاع می شود.

مرجع :
کتاب آرای دیوان عالی کشوردرامورحقوقی 3
قانون تجارت ،احوال شخصیه ،شناسنامه ،ادله اثبات دعوی ،احکام
حکومتی ،توقیف عملیات اجرائی وابطال اجرائیه
تالیف یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ،سال 1377
106

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1298

تاریخ تصویب : 1371/12/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.