×

قانون تصویب کنوانسیون ممنوعیت واقدام فوری برای محو بدترین اشکال کار کودک و توصیه نامه مکمل آن

قانون تصویب کنوانسیون ممنوعیت واقدام فوری برای محو بدترین اشکال کار کودک و توصیه نامه مکمل آن

قانون-تصویب-کنوانسیون-ممنوعیت-واقدام-فوری-برای-محو-بدترین-اشکال-کار-کودک-و-توصیه-نامه-مکمل-آن

وکیل


شماره 1402-ق 27/8/1380
حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 47939/21941 مورخ 28/10/1379 دولت در موردتصویب کنوانسیون ممنوعیت واقدام فوری برای محو بدترین اشکال کار کودک وتوصیه نامه مکمل آن که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ 8/8/1380 مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی در ماده واحده تصویب و به تائید شورای نگهبان رسیده است ، در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی به پیوست ارسال می گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

شماره 1402-ق 27/8/1380
حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمدخاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لاحیه شماره 47939/2194 مورخ 28/10/1379 دولت در مورد تصویب کنونسیون ممنوعیت واقدام فوری برای محو بدترین اشکال کار کودک و توصیه نامه مکمل آن که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ 8/8/1380 مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی در ماده واحده تصویب و به تائید شورای نگهبان رسیده است ، در اجرای اصل یکصد و بیست وسوم (123) قانون اساسی به پیوست ارسال میگردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

شماره 39717 6/9/1380
قانون تصویب کنوانسیون ممنوعیت واقدام فوری برای محوبدترین اشکال کار کودک وتوصیه نامه مکمل آن که در جلسه علنی روزسه شنبه مورخ هشتم آبان ماه یکهزار و سیصد وهشتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 23/8/1380 به تائید شورای نگهبان رسیده وطی نامه شماره 1402-ق مورخ 27/8/1380 واصل گردیده است ، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد.
رئیس جمهور - سید محمدخاتمی

ماده واحده - کنوانسیون ممنوعیت واقدام فوری برای محو بدترین اشکال کار کودک وتوصیه نامه مکمل آن بشرح پیوست تصویب و به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود اسناد تصویب را تودیع نماید.
تبصره 1- فهرست انواع کارهای مضر موضوع بند(ت ) ماده (3) کنوانسیون توسط وزارت کار وامور اجتماعی با هماهنگی وزارتخانه های بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی وصنایع ومعادن و جهادکشاورزی و کانون انجمنهای صنفی کارفرمایان وکانون شوراهای اسلامی کار تهیه و برای تصویب به هیات وزیران ارائه خواهد شد.
تبصره 2- اشخاصی که کودکان را به کارهای موضوع بند(ت )ماده (3) کنونسیون بگمارند، مشمول مجازاتهای ماده (172) قانون کار مصوب 29/8/1369 مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشند و پروانه کار آنها توسط دستگاه ذیربط به صور موقت لغو خواهد شد. در خصوص سایر بندهای ماده ( 3) طبق قوانین موضوعه خواهد بود.
آئین نامه اجرائی این تبصره که متضمن موارد اشتغال افراد از شانزده سال به بالا در کارهای موضوع بند(ت ) ماده (3) کنوانسیون نیز می باشد، توسط وزارتخانه های کار وامور اجتماعی وصنایع و معادن تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
تبصره 3- وزارتخانه های کار وامور اجتماعی وصنایع و معادن مسئولیت اجرای این کنوانسین وتوصیه نامه مکمل آن ونیزنظارت بر اعمال این مقرارت را در کارگاهها بر عهده دارند و برنامه های اجرائی را طراحی و با هماهنگی و موافقت سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور به دستگاههای اجرائی ابلاغ خواهد کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم
پیوست شماره (1)
کنوانسیون ممنوعیت واقدام فوری برای محو بدترین اشکال کارکودک کنفرانس عمومی سازمان بین المللی کار،
با دعوت هیات مدیره دفتر بین المللی کار هشتاد و هفتمین اجلاس خود را در تاریخ اول ژوئن 1999 میلادی (11/3/1378هجری شمسی ) در ژنو برگزار نموده ، و کار کودک ، به عنون اولویت عمده برای اقدام ملی و بین المللی ، از جمله همکاری و اشتغال مصوب سال 1973 میلادی (1352هجری شمسی ) که کماکان اسناد اساسی در زمینه کارکودک می باشند، و
با توجه به اینکه محو موثر بدترین اشکال کار کودک مستلزم اقدام فوری و جامع با در نظر داشتن اهمین آموزش و پرورش پایه ای رایگان و نیاز به دور ساختن کودکان مورد نظر از تمامی این نوع کارها وتامین بازپروری و سازگاری اجتماعی آنها ضمن توجه به نیازهای خانواده های آنها می باشد،و
با یادآوری قطعنامه مروبط به محو کار کودک مصوب کنفرانس بین المللی کار در اجلاس هشتاد وسوم آن در سال 1996 میلادی (1375 هجری شمسی )، و
با پذیرش اینکه کار کودکان تاحد زیادی معلول فقراست واینکه راه حل درازمدت در رشد پایدار اقتصادی منتهی به پیشرفت اقتصادی اجتماعی ، به ویژه تسکین فقروآموزش و پرورش همگانی ، قراردارد،و
با یادآوری کنوانسیون حقوق کودک مصوب 20 نوامبر1989 میلادی (برابر با20/8/368 هجری شمسی ) مجمع عمومی سازمان ملل متحد، و
با یادآوری اعلامیه سازمان بین المللی کار در مورد اصول و حقوق اساسی کار و سند تکمیلی آن ، مصوب هشتاد و ششمین اجلاس کنفرانس بین المللی کار در1998 میلادی (1377هجری شمسی )، و
با یادآوری اینکه برخی از بدترین اشکال کار کودک موضوع سایر اسناد بین المللی هستند، به ویژه کنونسیون کار اجباری 1930 میلادی (1309هچری شمسی )، و کنوانسیون مکمل سازمان ملل متحد در زمینه لغو بردگی ، تجارت بوده ، و نهادها و شیوه های مشابه بردگی 1956 میلادی 1325هجری شمسی )، و
باتصمیم به صتویب برخی پیشنهادها در رابطه با کار کودک که چهارمین بند از دستور کار اجلاس است ، و
با عزم به اینکه این پینشهادها شکل کنوانسیون بین المللی به خودبگیرد،
کنوانسیون زیر را که می تواند به عنوان کنوانسیون بدترین اشکال کار کودک ، 1999 میلادی (1378 هجری شمسی )، خوانده شود در هفدهمین روز ژوئن سال یکهزار ونهصد و نود ونه میلادی (27/3/1378 هجری شمسی ) تصویب می نماید.
ماده 1- هر عضوی که این کنوانسیون را تصویب می کند باید اقدمات فوری و موثری را برای تامین ممنوعیت و محو بدترین اشکال کار کودک به عنوان موضوعی فوری اتخاذ نماید.
ماده 2- ازنظر این کنوانسیون ، اصطلاح (کودک ) در مورد کلیه اشخاص کمتر از(18) سال بکار برده می شود.
ماده 3- از نظر این کنونسیون ، اصطلاح (بدترین اشکال کارکودک ) شامل موارد زیر است :
الف - کلیه اشکال بردگی یا شیوه های مشابه بردگی ، از قبیل فروش و قاچاق کودکان ، بندگی بهعلت بدهی ورعیتی و کار یا زور یا اجباری ، از جمله استخدام به زور یا اجباری کودکان برای استفاده در درگیری مسلحانه ،
ب - استفاده ، فراهم کردن یا عرضه کودک برای روسپی گری ، تولید زشت نگاری یا اجراهای زشت نگارانه ،
پ - استفاده ، فراهم کردن یا عرضه کودک برای فعالیتهای غیر قانونی ، به ویژه برای تولید و قاچاق موادمخدر به گونه ای که در معاهدات بین المللی مربوط تعریف شده اند،
ت - کاری که به دلیل ماهیت آن یا شرایطی که در آن انجام می شود، احتمال دارد برای سلامتی ، ایمنی یا اخلاقیات کودکان ضرر داشته باشد.
ماده 4-
1- انواع کارهای موضوع بند(ت ) ماده (3) در قوانین یامقررات ملی یا وسط مقام صلاحیتدار، پس از مشاوره با سازمانهای کار فرمایی و کارگری مربوط، با در نظر گرفتن معیارهای بین المللی مربوط، به ویژه بندهای (3)و(4) توصیه نامه بدترین اشکال کار کودک ،1999 میالدی (1378هجری شمسی ) تعیین خواهند شد.
2- مقام صلاحیتدار، پس از مشاوره با سازمانهای کارفرمایی و کارگری مربوط، وجود یا عدم وجود کارهایی که به این ترتیب تعیین شده اند را مشخص خواهد کرد.
3- فهرست انواع کارهایی که براساس بند(1) این ماده تعیین شده اند به طور ادواری مورد بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم ، با مشاوره با سازمانهای کارفرمایی و کارگری مربوط، بازنگری خواهد شد.
ماده 5- هر عضو پس از مشاوره باسازمانهای کارفرمایی وکارگری ، ساو کارهای مناسبی را برای نظارت بر اجرای مقرراتی که به این کنوانسیون ترتیب اثر می دهند ایجاد یا تعیین خواهد نمود.
ماده 6-
1- هر عضو برنامه های اقدام برای محو بدترین اشکال کارکودک را به عنوان یک اولویت طراحی واجراء خواهد نمود.
2- این برنامه های اقدام با مشاوره با نهادهای دولتی و سازمانهای کارفرمایی و کارگری مربوط و در صورت اقتضاء با توجه به نظرات سایر گروههای مربوط طراحی و اجراء خواهد شد.
ماده 7-
1- هر عضو کلیه اقدامات لازم را برای تضمین اجراء و اعمال موثر مقرراتی که به این کنوانسیون ترتیب اثر می دهند از جمله پیش بینی ، اعمال مجازاتهای کمیفری یا، در صورت اقتضاء،مجازاتهای دیگر اتخاذ خواهد نمود.
2- هر عضو، با در نظر گرفتن اهمیت آموزش و پرورش در محو کار کودک ، اقدامات موثر و زمان بندی شده ای را برای موارد زیراتخاذ خواهد نمود:
الف - جلوگیری از بکار گرفته شدن کودکان در بدترین اشکال کار کودک ،
ب - فراهم آوردن کمک مستقیم لازم و مناسب برای دور ساختن کودکان از بدترین اشکال کار کودک و برا بازپروری و سازگاری اجتماعی آنها،
پ - تضمین دسترسی به آموزش و پرورش پایه ای رایگان ، و در وصرت امکان و اقتضاء، آموزش حرفه ای ، برای کلیه کودکانی که از بدترین ا شکال کار کودک دور می شوند.
ت - تشخیص و دستیابی به کودکان در معرض خطر خاص ، و
ث - توجه داشن به وضعیت خاص دختران 0
3- هر عضو مقام صلاحیتدار مسئول اجرای مقرراتی که به این کنوانسیون ترتیب اثر می دهند، تعیین خواهد کرد.
ماده 8- اعضاء اقدامات مناسبی را برای کمک به یکدیگردرترتیب اثر دادن به مقررات این کنوانسیون از طریق افزایش همکاری و یا کمک بین المللی از جمله برای حمایت از توسعه اجتماعی واقتصادی ، برنامه های ریشه کن کردن فقر و آموزش و پرورش همگانی اتخاذخواهند کرد.
ماده 9- اسناد تصویب رسمی این کنوانسیون برای ثبت به مدیرکل دفتر بین المللی کار ارسال خواهد شد.
ماده 10-
1- این کنوانسیون فقط در مورد آن دسته از اعضای سازمان بین المللی کار که اسناد تصویب خود را نزدمدیرکل دفتربین المللی کار ثبت کرده اند، الزام آور خواهد بود.
2- این کنوانسیون (12) ماه پس از تاریخی که در آن اسناد تصویب دو عضو نزد مدیر کل ثبت شده باشد، لازم الاجراء خواهدشود.
3- پس از آن ، این کنوانسیون برای هر عضو دیگر،(12) ماه پس از تاریخ ثبت سند تصویب آن لازم الاجراء خواهد شد.
ماده 11-
1- عضوی که این کنوانسیون را تصویب کرده است ، می تواند پس از انقضای (10) سال از تاریخی که در آن کنوانسیون در ابتداء لازم الاجراء می شود، از طریق یادداشتی که برای ثبت به مدیر کل دفتر بین المللی کار ارسال می کند از عضوی انصراف دهد. این انصراف از عضویت تا یکسال پس از تاریخ ثبت آن نافذ نخواهد بود.
2- هر عضوی که این کنوانسیون را تصویب کرده است و ظرف مدت سال متعاقب انقضای دوره ده ساله یاد شده در بند پیشین ، از حق انصراف از عضویت پیش بینی شده در این ماده استفاده نمی کند، برای یک دوره ده ساله دیگر متعهد خواهد بود و پس از آن می تواند با انقضای هر دوره ده سال تحت شرایط پیش بینی شده در این ماده از عضویت در این کنوانسیون انصراف دهد.
ماده 12-
1- مدیر کل دفتر بین المللی کار،تمامی اعضای سازمان بین المللی کار را از ثبت تمامی اسنادتصویب و اسناد انصراف از عضویت ارسالی از سوی اعضای سازمان آگاه خواهد کرد.
2- مدیر کل در هنگام آگاه نمودن اعضای سازمان از ثبت دومین سند تصویب ، توجه اعضای سازمان را به تاریخی که درآن کنوانسیون لازم الاجراء خواهد شد، معطوف خواهد نمود.
ماده 13- مدیر کل دفتر بین المللی کار جزئیات کامل تمامی اسناد تصویب و اسناد انصراف از عضویت را که طبق مفاد ماده پیشین نزد مدیر کل به ثبت رسیده است ، برای ثبت طبق ماده (102) منشور سازمان ملل متحد به دبیر کل سازمان ملل متحد دبیرکل سازمان ملل متحد ا رسال خواهد کرد.
ماده 14- هیات مدیره دفتر بین المللی کار، هر زمان که لازم تشخیص دهد، گزارشی در مورد کارایی این کنوانسیون را به کنفرانس عمومی ارائه و ضرورت قراردادن موضوع تجدینظر کلی یا جزئی آن در دستور کار کنفرانس را بررسی خواهد کرد.
ماده 15-
1- چنانچه کنفرانس با تجدیدنظر کلی یاجزئی این است کنوانسیون کنوانسیون جدیدی راتصویب کند، در این صورت جز در صورتی که کنوانسیون جدید به گونه دیگری پیش بینی نکرده باشد:
الف - علی رغم مفاد ماده (11) فوق ،چنانچه وزمانی که کنوانسیون ، کنوانسیون جدیدی راتصویب کند، در این صورت جز در صورتی که کنوانسیون جدید به گونه دیگری پیش بینی نکرده باشد:
الف - علیرغم مفاد ماده (11) فوق ،چنانچه وزمانی که کنوانسیون تجدیدنظر شده جدید لازم الاجراء شود، تصویب کنوانسیون جدید توسط یک عضو از نظر قانونی ، متضمن انصراف فوری از عضویت در این کنوانسیون خواهد بود،
ب - این کنوانسیون از تاریخ لازم الاجراء شدن کنوانسیون تجدید نظر شده جدید، برای تصویب اعضاء مفتوح نخواهد بود.
2- این کنوانسیون در هر صورت برای اعضائی که آن را تصویب کرده اند اما کنوانسیون تجدیدنظر شده را تصویب نکرده اند، باشکل و محتوانی واقعی آن معتبر باقی می ماند.
ماده 16-
نسخه های انگلیسی و فرانسوی این کنوانسیون از اعتبار یکسان برخوردار می باشند.
مواد یاد شده فوق متن معتبر کنوانسیون است که به اتفاق آراء به وسیله کنفرانس عمومی سازمان بین المللی کار در جریان هشتادو هتفتمیناجلاس آن که در ژنو برگزار شد و در تاریخ 17 ژوئن 1999 میلادی (27/3/1378هجری شمسی ) خاتمه یافت ، تصویب شد.

تصویه نامه ممنوعیت و اقدام فوری برای محو بدترین اشکال کار کودک
کنفرانس عمومی سازمان بین المللی کار،
با دعوت هیات مدیره دفتر توافقهای بین المللی کار هشتاد و هفتمین اجلاس خود را در تاریخ اول ژوئن 1999 میلادی (11/3/1378 هجری شمس در ژنو برگزار نمود، و
با تصویب کنوانسیون بدترین اشکال کار کودک 1999 میلادی (1378 هجری شمسی )، و
با تصمیم به تصویب برخی پیشنهادها در ارتباط با کار کودک ، که چهارمین بند از دستور کال اجلاس است ، و
باعزم به اینکه این پینشهادها شکل توصیه نامه مکمل کنوانسیون بدتریناشکال کار کودک ،1999 میلادی ( 1378هجری شمسی ) خوانده شود،در هفدهمین روز ژوئن سال یکهزار ونهصد ونودونه (27/3/1378 هجری شمسی ) تصویب می کند.
1- مقررات این توصیه نامه مکمل مقررات کنوانسیون بدترین اشکال کار کودک ،1999 میلادی (1378هجری شمسی ) ( که از این پس ، از آن به عنوان (کنوانسیون ) یاد می شود)است و در ارتباط با آنها اعمال خواهد شد.
اول - برنامه های اقدام
2- برنامه های اقدام موضوع ماده (6) کنوانسیون به عنوان یک موضوع فوری ، با مشاوره نهادهای دولتی و سازمانهای کارفرمایی و کارگری مربوط و با توجه به نظرات کودکانی که به طور مستقیم تحت تاثیر بدترین اشکال کار کودک قرار گرفته اند، خانواده های آنها و در صورت اقتضاء سایر گروههای مربوط متعهد به اهداف کنوانسیون و این توصیه نامه تعیین واجراء خواهد شد. این برنامه ها باید از جمله معطوف به موارد زیر باشند:
الف - تشخیص و محکوم کردن بدترین اشکال کار کودک ،
ب - دور ساختن یا جلوگیری از اشتغال کودکان در بدترین اشکال کار کودک ، محافظت از آنها در مقابل اعمال تلافی جویانه و پیش بینی بازپروری و سازگاری اجتماعی آنها از طریق اقداماتی که نیازهای آموزشی ، جسمانی و روانشناختی آنها رادر نظر بگیرد،
پ - توجه خاص به :
(1) - کودکان کم سن وسالتر،
(2) - کودک دختر-
(3) - مشکل موقیتهای کار پنهان که در آنها دختران در معرض خط رخاص قرار دارند،
(4)- سایر گروههای کودکان در معرض آسیب پذیری یا نیازهای خاص ،
ت - تشخیص ، دستیابی وکار با جوامعی که در آنها کودکان در معرض خطر خاص قرار دارند،
ث - آگاه سازی ، حساس کردن و بسیج افکار عمومی و گروههای مربوط، از جمله کودکان وخانواده های آنها0 دوم - کاتر خطرناک
3- درتعیین انواع کارها موضوع بند(ت ) ماده (3) کنوانسیون ودر تشخیص جاهایی که این کارها وجود دارند، از جمله باید به موارد زیر توجه شود:
الف - کاری که کودکان را در معرض سوءاستفاده جسمانی ،روانی یا جنسی قرار می دهد،
ب - کار در زیرزمین ، زیرآب ، در ارتفاعات خطرناک یا در فضاهای بسته ،
پ - کار با ماشین الات ، تجهیزات و ابزارهای خطرناک ، یا کاری که متضمن جابجایی یا حمل بارهای سنگین با دستاست ،
ت - کار در محیط ناسالم که ممکن است ، به طور مثال ، کودکان را در معرض مواد، عوامل یا فرآیندهای خطرناک ، یا در معرض دما، صدا، یا ارتعاشهای مضر برای سلامتی آنها قرار دهد،
ث - کار تحت شرایط بسیار مشکل کار برای ساعات طولانی یا در خلال شب یا کار در جایی که کودک به نحو غیرمتعارفی محدود به کارگاه کارفرما است ،
4- در زمینه انواع کارهای موضوع بند(ت )ماده (3) کنوانسیون و بند(3) بالا مقررات یاقوانین ملی یا مقام صلاحیتدار می تواند، پس از مشاوره با سازمانهای کارفرمایی و کارگری مربوط، اشتغال یا کار از سن (16) سالگی را مشروط به اینکه سلامتی ، ایمنی واخلاقیات کودکان مربوط کامل مورد حفاظت قرار گیرد و اینکه کودکان آموزش ویژه کافی یا آموزش حرفه ای در رشته مرتبط فعالیت را کسب کرده باشند اجاره دهد.
سوم - اجراء
5-
(1)- اطلاعات و داده های آماری مفصل در زمینه ماهیت و گستره کار کودک باید گردآوری شده و به روز نگهداری گردد تا به عنوان پایه ای برای تعیین اولویتهای اقدام ملی برای الغاء کار کودک ، به ویژه برای ممنوعیت و محو بدترین اشکال آن به عنوان موضوعی فوری به کارآید.
(2)- تا حد امکان ، این اطلاعات و داده های آماری باید شامل داده های جداگانه به لحاظ جنس ، گروه سنی ، شغل ، رشته فعالیت اقتصادی ، موقیت اشتغال ، حضور در مدرسه و محل جغرافیایی باشد. اهمیت نظام موثر ثبت موالید ار جمله صدور گواهیهای تولد، باید در نظر گرفته شود.
(3) داده های مربوط درباره تخطی از مقررات ملی در زمینه ممنوعیت و محو بدترین اشکال کار کودک باید جمع آوری و به روز نگهداری گردند.
6- گردآوری و پردازش اطلاعات و داده های موضوع بند(5) بالاباید با توجه به حق محرمانه بودن انجام شود.
7- اطلاعات جمع آوری شده براساس بند(5) بالا باید به طورمنظم به دفتر بین المللی کار انتقال داده شوند.
8- اعضاء به منظور نظارت بر اجرای مقرارت ملی مربوط به ممنوعیت و محو بدترین اشکال کار کودک باید پس از مشاوره با سازمانهای کارفرمایی و کارگری مربوط ساز وکارهای مناسبی ایجاد یا تعیین نمایند.
9- اعضاء باید اطمینان حصال نمایند که مقامات صلاحیتداری که مسئولیت اجرای مقررات ملی در زمینه ممنوعیت و محو بدترین اشکال کار کودک را دارا می باشند با یکدیگر همکاری و فعالیتهایشان را هماهنگ می کنند.
10- قوانین با مقررات ملی یا مقام صلاحیتدار باید کسانی را که در موارد عدم رعایت مقررات ملی در زمینه ممنوعیت و محوبدترین اشکال کار کودک باید مسئول شناخته شوند، تعیین نمایند.
11- اعضاء تا آنجا که با قوانین ملی قابل تطبیق باشد، بایدبا تلاشهای بین المللی در زمینه ممنوعیت و محو بدترین اشکال کار کودک به عنوان موضوعی فوری از طریق زیر همکاری نمایند:
الف - گردآوری و مبادله اطلاعات مربوط به جرائم کیفری ازجمله تخلفاتی که در ارتباط با شبکه های بین المللی هستند،
ب - کشف و تعقیب کسانی که به فروش و قاچاق کودکان ، یا به استفاده ، فراهم آوردن یاعرضه کودکان برای فعالیتهای غیرقانونی روسپی گری ، تولید زشت نگاری یا اجراهای زشت نگارانه اشتغال دارند،
پ - ثبت مرتکبین اینگونه جرائم 0
12- اعضاء باید بدترین اشکال کار کودک مذکور در زیر را جرایم کیفری اعلام نمایند:
الف - کلیه اشکال بردگی یا روشهای مشابه بردگی از قبیل فروش و قاچاق کودکان ، بندگی به علت بدهی و رعیتی وکار با زور و اجباری از جمله استخدام به زور یا اجباری کودکان را برای استفاده در درگیری مسلحانه ،
ب - استفاده ، فراهم آوردن یا عرضه کودک برای روسپی گری ، تولید زشت نگاری یا اجراهای زشت نگارانه ، و
پ - استفاده ، فراهم آنوردن یا عرضه کودک برای فعالیتهای غیرقانونی ، به ویژه برای تولدی و قاچاق مواد مخدر به گونه ای که در معاهدات بین المللی مربوط تعریف شده اند، یا برای فعالیت هایی که مستلزم حمل یا استفاده غیر قانونی سلاحهای گرم یا سایر سلاحها است.
13- اعضاء باید اطمینان حاصل نمایند که مجازاتها از جمله در صورت اقتضاء، مجازاتهای کیفری در مورد تخلف از مقررات ملی در زمینه ممنوعیت ومحو هر یک از انواع کارهای موضوع بند(ت ) ماده (3) کنونسیون اعمال می شود.
14- اعضاء همچنین باید به عنوان مووضعی فوری ، سایر راههای چاره جزائی ، مدنی یا اداری را، در صورت اقتضاء برای تضمین اجرای موثر مقررات ملی در زمینه ممنوعیت و محو بدترین اشکال کار کودک استفاده کرده اند و د رموارد اصرار بر تخطی ، ملاحظه لغو موقت یا دائم پروانه کار، پیش بینی نمایند.
15- سایر اقدامات معطوف به ممنوعیت و محو بدترین اشکال کار کودک ممکن است شامل موارد زیر باشند:
الف - آگاهی سازی ، حساس سازی و بسیج عموم به طور کلی از جمله رهبران سیاسی ملی و محلی ، نمایندگان مجلس وقوه قضائیه 0
ب - درگیر کردن و آموزش سازمانهای کارفرمایی و کارگری و سازمانهای مجلی ، ماموران مجری قانون و برای سایر متخصصین مربوط،
پ - تامین آموزش مناسب برای ماموران ذیربط دولتی ، به ویژه بازرسان و ماموران مجری قانون و برای سایر متخصصین مربوط،
ت - پیش بینی تعقیب اتباع عضوی که جرائمی را مرتکب شده باشند براساس مقررات ملی رد زمینه ممنوعیت ومحو فوری بدترین اشکال کار کودک در داخل خود کشور، حتی اگر این جرائم در کشور دیگری ارتکاب شده باشند،
ث - ساده کردن تشریفات قانونی و اداری واطمینان از این که آنها مناسب و آماده هستند،
ج -ترغیب توسعه خط مشی ها به وسیله تعهداتی برای پیشبرد اهداف کنوانسیون ،
چ - نظارت و تبلیغ بهترین رویه های مربوط به محو کارکودک ،
ح - تبلغی مقررات قانونی یا سایر مقررات در زمینه کار کودک به زبانها یا لهجه های مختلف ،
خ - اتخاذ رویه های ویژه طرح دعاوی و تنظیم مقرراتی به منظور حمایت در برابر تبعیض واقدامات تلافی جویانه کسانی که به طور قانوین برخلاف مقررات کنونسیون رفتار می کنند و نیز ایجاد خطوط کمکی یا نقاط تماس ومقامات رسیدگی و بازرسی کننده ،
د- اتخاد اقدامات مناسب جهت بهبود زیر بنای آموزش و پرورش و تربیت معلم برای برآوردن نیازهای پسران ودختران ،
ذ - تا حد امکان توجه به موارد زیر در برنامه های ملی اقدام :
(1)- نیاز به ایجاد شغل و آموزش حرفه ای والدین و بزرگسالان در خانواده های کودکانی که در شرایط مورد نظر کنونسیون کار می کنند، و
(2) نیاز به حساس کردن والدین در مورد مشکل کودکانی که در چنین شرایطی کار می کنند.
16- افزایش همکرای و یا مکم بین المللی در میان اعضاء برای ممنوعیت و محو موثر بدترین اشکال کار کودک باید مکم تلاشهای ملی باشد ودر صورت اقتضاء می تواند با مشاوره با سازمانهای کارفرمایی وکارگری توسعه یافته و اجراء شود.
این همکاری و یاکمک بنی المللی باید شامل موارد زیر باشد:
الف - بسیج منابع برای برنامه های ملی یا بین المللی ،
ب - کمک متقابل حقوقی ،
پ - کمک فنی از جمله مبادله اطلاعات ،
ت - حمایت از توسعه اجتماعی واقتصادی برنامه های ریشه کن کردن فقر و آموزش همگانی 0
موارد یاد شده فوق ، متن معتبر توصیه نامه است که به اتفاق آراء به وسیله کنفرانس عمومی سازمان بین المللی کار در جریان هشتادوهفتمین اجلاس آن در ژنو برگزار شد و در تاریخ 17 ژوئن 1999 میلادی (27/3/1378هجری شمسی ) خاتمه یافت ، تصویب شد.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن کنوانسیون شامل مقدمه و شانزده ماده وتصویبنامه مکمل آن در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ هشتم آبانماه یکهزار وسیصد وهشتاد مجلس شورای اسلامی تصوب و در تاریخ 23/8/1380 به تائید شورای نگهبان رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

نوع : قانون

شماره انتشار : 16537

تاریخ تصویب : 1380/08/08

تاریخ ابلاغ : 1380/09/14

دستگاه اجرایی : وزارت كار و امور اجتماعی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.