×

در بیماری قلبی هیجان موجب تسریع در مرگ میگردد و عامل هیجان مسئول است و نوع قتل شبه عمد محسوب میگردد

در بیماری قلبی هیجان موجب تسریع در مرگ میگردد و عامل هیجان مسئول است و نوع قتل شبه عمد محسوب میگردد

در-بیماری-قلبی-هیجان-موجب-تسریع-در-مرگ-میگردد-و-عامل-هیجان-مسئول-است-و-نوع-قتل-شبه-عمد-محسوب-میگردد

وکیل


کلاسه پرونده : 1412/3363
شماره دادنامه : 247/12
فرجامخواه : ...
مرجع رسیدگی : شعبه 12 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : پیرو گزارش و دادنامه شماره 14672/9/69 که این شعبه با عنایت به مندرجات اوراق پرونده علی الخصوص به نظریه پزشکی قانونی و اظهارات شهود و وقوع درگیری بین متهم و اظهارات متهم و اقرار به ضرب اعتراضات آقای دادستان عمومی ... 0 را وارد تشخیص " داده " و دادنامه تجدیدنظرخواسته را نقض " کرده " و رسیدگی مجدد را به شعبه دیگر دادگاه صادر کننده دادنامه منقوض و یا دادگاه همعرض ارجاع نموده " است." پس از اعاده پرونده وارجاع آن به شعبه دهم محاکم عمومی کیفری یک ... دادگاه مرقوم پس از رسیدگی به شرح دادنامه شماره 72094/12/69 توجها" به محتویات پرونده و دراوراق آن و شکایت اولیای دم وگزارش پاسگاه ژاندامری و مودای گواهی گواهان تعرفه شده و ملاحظه گواهی پزشکی شماره 14968/2610/2/64 علت مرگ را بیماری قلبی (انفارکتوس جدید) در زمینه بیماری مزمن و ریوی و سابقه آن را ساکروز عمومی عروق اعلام " کرده " و این بیماری را به تنهایی و بدون وقوع نزاع و ضربه کافی در بروز مرگ پنداشته و ضربه سیلی و درگیری را موثر و تسریع و تسهیل کننده در وقع مرگ دانسته است.
دادگاه توجها" به اقاریر و اعترافات صریح متهم به درگیری و زدوخورد و اینکه متهم با ایجاد درگیری و ضربه سیلی ... موت را تسریع و زودرس نموده است وقوع قتل در زمانی که اتفاق پذیرفته را ( با در نظر گرفتن خصوصیت زمانی قتل ) بدون تردید مستند به فعل دانسته و تحقق بزه را محرز دانسته است و به استناد مادتین 2و 3 از قانون دیات ، متهم را به پرداخت ده هزار درهم نقره در حق اولیای دم ظرف دو سال از تاریخ وقوع بزه داده است.
پس از ابلاغ حکم به محکوم علیه و وکیل وی مشارالیها به رای صادره اعتراض کرده اند که مشروح لوایح اعتراض به هنگام شورقرائت خواهد شد. در تاریخ 3/2/70 دادگاه به اعتراض رسیدگی کرده و آن را وارد ندانسته و با بقاء در حکم ، پرونده را جهت رسیدگی به تجدیدنظرخواهی محکوم علیه به دیوان عالی کشور ارسال داشته است که رسیدگی به این شعبه ارجاع شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. گزارش آقای ... عضوممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیرا دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر رای مقتضی دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 با عنایت به مندرجات اوراق پرونده ایرداد واعتراض محکوم علیه و وکیل وی به دادنامه تجدیدخواسته وارد نبوده دادنامه تجدیدنظرخواسته توجها" به دلایل موجود و اوضاع و احوال آن صادر شده به لحاظ فقد اشکال مهم موجب نقض ، نتیجتا" ابرام می گردد.)

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

68

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 247

تاریخ تصویب : 1369/09/14

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.