×

درقتل خطای محض تغلیظ دیه وجود ندارد

درقتل خطای محض تغلیظ دیه وجود ندارد

درقتل-خطای-محض-تغلیظ-دیه-وجود-ندارد
کلاسه پرونده : 1827/3599
شماره دادنامه : 414/27
تاریخ رسیدگی : 28/12/70
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : صالح ... فرزند.00 متهم است به قتل عمدی مرحوم علی ... فرزند.00 در اثر تیراندازی 0 بدین شرح که متهم گفته " است " : (من از گشت برگشته بودم وقتی به پاسگاه آمدم مقتول از دستشویی بیرون آمد. من می خواستم با وی دست بدهم 0اسلحه روی دوشم بود. با دست چپ قنداق را گرفتم و بادست راست می خواستم بند اسلحه را بگیرم که نمی دانستم اسلحه مسلح است و روی ضامن نیست یک مرتبه دستم روی ماشه رفت و تیر شلیک شد وبه مقتول اصابت کرد و من قصد نداشتم و هیچ گونه اختلافی با مقتول نداشته ام و به او ایست نداده ام 0)
طبق گواهی پزشکی علت مرگ خونریزی داخل قفسه سینه راست وپارگی ریه ها و شکستگی استخوان دنده های قفسه سینه می باشد و بر اساس شکایت شکات دادسرای عمومی ... به موجب کیفرخواست شماره 271378/4/70 تقاضای تعیین کیفرکرده " است." دادگاه کیفری یک ... شعبه 6 طی دادنامه شماره 12342/8/70 با توجه به محتویات پرونده وعدم اثبات عمدی بودن قتل به پرداخت یک فقره دیه کامله به اضافه یک سوم آن در ظرف دو سال رای صادر نموده که مورد اعتراض اولیای دم قرارگرفته مبنی بر اینکه متهم به مقتول دستور ایست داده و نشانه روی دقیق به طرف مقتول کرده و اگر فرض شود که اسلحه بر دوش وی بوده و دستش غفلتا" روی ماشه رفته باید تیر هوایی شلیک شود نه به صورت عمودی به سینه مقتول و قتل عمد محل شک و تردیدنیست ولذا تقاضای تجدیدنظر کرده اند و دادگاه مزبور به نظر خود باقی مانده وپرونده جهت تجدیدنظر به شعبه 27 دیوان عالی کشور ارسال گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور مبنی بر ابرام با اصلاح دادنامه شماره 22342/8/70 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 با توجه به محتویات پرونده و امعان نظر در آن و عدم سابقه هیچ گونه خصومت قبلی وحتی عدم مشاجره لفظی بین متهم و مقتول و اینکه اولیای دم دلیلی بر عمدی بودن قتل ارائه ننموده اند تنها ایست دادن متهم را که از اظهارات گواهان استفاده می شود دلیلی بر عمدی بودن قتل شمرده اند. بااینکه ایست دادن دلیل بر قصد قتل ندارد لذا درخواست تجدیدنظر باهیچ یک از موارد مذکور در ماده 6 قانون تجدیدنظر احکام دادگاهها مصوب سال 67تطبیق نمی کنددرخواست مزبورمردود است.النهایه مورد منطبق است با ذیل مسئله 3 تحریرالوسیله ج 2 ص 526 ( وان انکرالعمدوادعاه الولی فالقول قول الجانی مع یمینه ) اولیای دم حق استحلاف متهم را دارند به اینکه حق دارند از دادگاه بخواهند او را قسم بدهد به اینکه عمدی تیراندازی نکرده است که اگر قسم خورد نسبت به عمدی بودن قتل تبرئه می شود و اگر عمد به اثبات نرسید به لحاظ اینکه متهم نه قصد قتل را داشته و نه قصد فعل (تیراندازی ) را نوع قتل خطای محض خواهد بود ودر قتل خطای محض حسب فتوای " آیات " عظام تغلیظ دیه (اضافه یک سوم دیه کامله ) وجود ندارد. در هر حال پس از رفع نقص مذکور (استحلاف اولیای دم ) باید دادنامه اصلاح و تغلیظ دیه حذف گردد. پرونده جهت اقدام شایسته اعاده می گردد.)

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

68

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 414

تاریخ تصویب : 1370/12/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.