×

دراجرای مجازات حق الناس (قصاص ) مقدم برحق الله (محارب )است

دراجرای مجازات حق الناس (قصاص ) مقدم برحق الله (محارب )است

دراجرای-مجازات-حق-الناس-(قصاص-)-مقدم-برحق-الله-(محارب-)است
کلاسه پرونده : 25/4671/27
شماره دادنامه : 3017
تاریخ رسیدگی : 19/10/73
فرجامخواه : متهمان
فرجامخوانده : اولیای دم دادگاه
فرجامخواسته : دادنامه شماره 95/211634/12/72 صادره از شعبه 16 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : متهمین مشروح الذکر ذیلا" به اتهام شرکت در قتل عمدی دو نفر مرد بنامان 1 علی 2 محمد و دو نفر زن به نامان 1 خانم (ش ) 2 خانم (ط) تحت تعقیب قانونی قرار گرفته اند. متهین عبارتند از 1 رضا 18 ساله ، بیکار 2 داود.00 19 ساله ، بیکار، ... 3 حسین 17 ساله ، بیکار، 4 محمدعلی 18 ساله ، کارگر گرمابه فرد، 5 علیرضا 19 ساله ، سرباز وظیفه همگی اهل و ساکن ...
توضیح اینکه متهم ردیف اول که ام الفساد بوده با دستیاری و همکاری سایر متهمین در گوشه و کنار شهر ... افراد سالخورده و پیری که گمان می کرده اند دارای پول و یا طلاآلاتی باشند شناسایی “ می کرده اند” و با حیله های شیطانی شب هنگام وارد منزل آنان ازراه غیرمعمولی از روی دیوار و یا پشت بام می شده اند و اول با کشتن آ;ها به طرز فجیعی به وسیله چاقو و امثال آن و حتی با کوبیدن گاز پیک نیک به سرشان آنها را از پای در می آورده اندوسپس مبادرت به بردن و سرقت اموال مقتولین می نموده اند که شیوه شیطانی در دو مورد “ رخ داده که “ هر دو مورد یک مرد و یک زن طعمه و کشار این بدسیرتان گردیده است. به طوری که این عمل شیطانی ایجاد رعب و وحشت در بین مردم کرده است.پس ازشناسایی عاملین جنایت ، نامبردگان در همه مراحل اعتراف به قتل و سرقت و جنایت خود نموده اندبا این تفاوت که بعضی از آنها اظهارداشته اند که ما مثلا" با گازپیک نیک به سر فلان مقتول زدیم به دلیل اینکه ما را مجبور کردند که این کار را بکنیم و اگر نمی کردیم خودمان در معرض خطر همدستان بودیم و بلاخره متهم ردیف اول نقش اصلی شرارت و رذالت را به عهده داشته است و بالاخره پس از شکایت شکات (اولیای دم مقتولین ) و گزارش مامورین انتظامی و گواهیهای پزشکی قانونی و خلاصه اعتراف صریح متهمین به نوع بزه انسابی و سایر قارئن و امارات موجوده و تحقیقات دادسرای عمومی ... به موجب کیفرخواست بدون شماره مورخ 3/12/72 تقاضای رسیدگی و تعیین کیفر متهمان نامبرده رانموده است که پرونده امر در شعبه 16 دادگاه کیفری یک ... موردرسیدگی قرار گرفته و دادگاه مزبور با توجه به اقاریر متهمین نسبت به ارتکاب قتل متقولین مرحومین علی و محمد و مرحومتین (ش ) و(ط) با اقرار به زدن دو ضربه چاقوب از پشت مقتول و بعضیها بازدن ضربات چاقو و بعضی با زدن کپسول پیک نیک گاز و بعضی با گرفتن دست و پای مقتولین هنگام خفته کردن بعضی دیگر0 بالاخره دادگاه مورد پرونده را با عنایت به کیفرخواست اصلاحی ازمصادیق سرقت مسلحانه ای که موجب و موجد رعب و وحشت در میان مردم مسلمان ... وسلب امنیت از مردم شده است تشخیص و به استناد به مادتین 185 و بند یک 190 قانون مجازات اسلامی کلیه متهمین را محکوم به اعدام نموده است و به شرح دادنامه شماره 211634/12/72 رای صادر کرده است. ضمنا" در رابطه با سه متهم دیگرکیفرخواست پرونده مفتوح است که دادنامه صادره مورد اعتراض و تجدیدنظرخواهی محکوم علیهم قرار گرفته است بدین مناسبت پرونده به این شعبه از دیوان عالی کشور جهت رسیدگی و امعان نظر ارسال و ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز واوراق پرونده ودادنامه شماره 95/211634/12/72 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 با توجه به مندرجات پرونده اصل رای دادگاه که بر اساس سلب امنیت و سرقت مسلحانه وایجاد رعب ووحشت در بین مردم مسلمان تبریز از ناحیه هرپنج نفر متهم موصوف الذکر صادر گردیده وبزهکاری نامبردگان از سوی دادگاه از طریق علم قاضی که از مستندات علم قاضی اقاریر متهمان است به اثبات رسیده صحیح است و با موازین قضایی منطبق است و درخواست تجدیدنظر با هیچ یک از موارد مذکور در ماده 10 قانون تجدیدنظر آراء دادگاهها مصوب سال 13372 تطبیق نمی کند و لذا درخواست مزبور مردود است و دادنامه فوق الاشعاردرمورد اعدام متهمان به جرم سرقت مسلحانه و سلب امنیت و ایجاد رعب و وحشت فی مابین مردم برابر بند یک ماده 5 قانون فوق الذکر ابرام می گردد.)
(لازم به ذکر است که چون در مورد این پرونده قتل واقع شده و اولیای دم خواهان قصاصند و ازطرف حق الناس (قصاص ) مقدم بر حق الله (محارب ) است دادگاه در مقام اجرا باید رعایت جمیع شرایط قصاص را از قبیل احراز قاتل و ا ینکه اگر در بین اولیای دم صغار وجود داشته باشد سهم الدیه آ;ها تضمین یا تودیع شود و اگر متقول زن بوده لازم است اولیای دم خواهان قصاص پیش از اجرای قصاص نصف دیه مرد را به قاتل که مرد است بپردازند و از این قبیل شرایط و پرونده به دادگاه مربوطه اعاده می گردد.)

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

69

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 3017

تاریخ تصویب : 1373/10/19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.