×

قتل عمد با سبق تصمیم

قتل عمد با سبق تصمیم

قتل-عمد-با-سبق-تصمیم

وکیل


کلاسه پرونده : 20/24096
شماره دادنامه : 102/2
تاریخ رسیدگی : 23/2/1372
فرجامخواسته : دادنامه شماره 179/1/72 صادره از شعبه 12 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه دوم دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : به موجب کیفرخواست شماره 172442/12/71 دادسرای عمومی ... 1 اصغر21 ساله فرزند.00 به اتهام قتل عمدی و زنای غیرمحصن 2 ستاره فرزند.00 30 ساله به اتهام زنای محصنه و معاونت و قتل عمدی تحت تعقیب کیفری قرارگرفته اند. اجمال قضیه اینکه متهمین در ارتباطی که با هم داشته اندباسبق تصمیم در تاریخ 21/11/72 مبادرت به قتل خیرالله شوهر متهمه نموده اند و نیز حسب تحقیقات معموله ضمن اینکه به ارتکاب زنا قبل از قتل مبادرت نموده اند متهمه با تسهیلات لازمه و تدارک آلت ارتکابی بزه متهم ردیف یک را به منزل راه داده و او با میله آهنی یا تبر از قبل تهیه شده آنچنان بر فرق مقتول کوبیده که استخوان جمجمه او خرد گردیده است. صورتجلسه معاینه جسد حکایت از ضربه سنگین مغزی و خروج مغز از جمجمه می نماید. با انجام تحقیقات مفصل و اخذ توضیح از مطلعین بالاخره متهمین موصوف تلویحا" و تصریحا" به اتهامات خود اقرار و کم و کیف آ; را توجیه کرده اند.
بالاخره پرونده تکمیل و درخواست رسیدگی شده است.دادگاه باجری تشریفات قانونی به موضوع رسیدگی و با وجود انکارمتهمین بااحراز مجرمیت آ;ها به استناد بند الف ماده 206 از قانون قصاص و ماده 88 قانون حدود اصغر را به تحمل صد ضربه شلاق و قصاص نفس وبانوستاره از حیث معاونت در قتل به ده سال حبس و از نظر زنای محصنه به رجم و از نظر امحای آثار جرم به 74 ضربه شلاق محکوم نموده است.هر دو نفر محکوم به دیوان عالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ابرام دادنامه شماره 1719/1/72 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بنام خدا0 در خصوص اعتراض ... اصغر ... فرزند.00 با عنایت به اینکه محکومیت مورد اعتراض او (قصاص ) مستند به مندرجات اوراق پرونده بوده و از حیث رعایت تشریفات قانونی نیز ایراد و اشکالی مشهود نیست و با تذکر به اینکه محکومیت دیگر مشارالیه مورد اعتراض قرار نگرفته است لهذاقصاص نفس تجدیدنظرخواسته ابرام می گردد و اما درموردتجدیدنظرخواهی بانوستارفرزند.00 با عنایت به اینکه متهم در جلسه رسیدگی و انجام دادرسی منکر اقاریر قبلی خود شده و لذا منصرف از اینکه علم دادگاه متعارف بنظر نمی رسدموردشمول ماده 71 از قانون مجازات اسلامی است لهذا رای صادره در خصوص متهمه یاد شده نقض و رسیدگی مجدد به شعبه دیگری از دادگاههای کیفری یک ... ارجاع می گردد.)
* * *

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

69

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 102

تاریخ تصویب : 1372/02/23

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.