×

آئین نامه اجرائی تبصره 16قانون بودجه سال 1368

آئین نامه اجرائی تبصره 16قانون بودجه سال 1368

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-16قانون-بودجه-سال-1368

وکیل


شماره 3880/ت 42 - 9/2/1368
وزارت کشور
هیات وزیران درجلسه مورخ 3/2/1368 بنا به پیشنها د وزارتخانه های برنامه وبودجه ؛ کشور وامور اقتصادی ودارایی ؛ آئین نامه اجرائی تبصره 16 قانون بودجه سال 1368 کل کشور موضوع بند ((ه )) تبصره مذکور وضوابط مربوطه رابشرح زیر تصویب نمودند.

قسمت اول – بند ((الف ))
1- کلیه دستگاههای اجرائی استانی می توانند درجهت اجراء وتکمیل پروژ ه های عمرانی خود ازخودیاری ومشارکت مردم استفاده نمایند.
2- مبلغ پانزده میلیارد (000/000/000/15) ریال اعتبار ردیف 503079 قسمت چهارم قانون بودجه سالجاری بشرح جدول پیوست بین استانهای محتلف کشور توزیع میگردد.
3- کمیته های برنامه ریزی استانها موظفند به منظور انتخاب مناسبترین پروژه ها ؛ اولویتهای مورد نظر راحداکثر تاپایان اردیبهشت ماه سالجاری تعیین واعلان نمایند.
4-اعتبار هراستان به پیشنهاد استاندار ویا مسوول دستگاه اجرائی مربوطه وتصویب کمیته برنامه ریزی استان جهت اجرای پروژه های کوچک جدید ویا تکمیل پروژه های نیمه تمام استانی وبا رعایت شروط مربوط به اخذ خودیاری ودرقالب موافقتنامه مبادله شده بین دستگاه اجرائی وسازمان برنامه وبودجه استان قابل مصرف خواهدبود.
5- تصویب واجرای پروژه های مذکور مستلزم رعایت شرایط است :
1-5- درمورد پروژه های مناطق عشایری (شامل طرحهای برنامه توسعه مناطق عشایری ) وبخشهای محروم ( موضوع مصوبه شماره 58946/ت 520 مورخ 12/7/1367 هییت محترم وزیران ) دریافت حداقل 15 درصد اعتبار پروژه0
2-5- درمورد پروژه های روستایی سایر بخشها دریافت حداقل 30درصد اعتبار پروژه 0
3-5- درمورد پروژه های شهری دریافت حداقل 50درصد اعتبار پروژه 0
4-5- خود یاری میتواند بصورت نقدی – جنسی ( منقول – غیر منقول ) ونیروی انسانی باشد.
5-5- خودیاریهای غیرنقدی توسط دستگاه اجرائی ذیربط ویادفتر فنی استانداری براساس آخرین فهرست بهای وزارت برنامه وبودجه تقویم ریالی خواهد شد شروع عملیات اجرائی پروژه های مذکور موکول به اخذ کامل خود یاری نقدی تعهد شده خواهد بود.
6-5- مجموعه خودیاری وسهمیه هر پروژه ازمحل ردیف بایستی عملیات اجرائی پروژه راتکمیل وآنرا به بهره برداری برساند.
6- درهر استان حداکثر 30درصد اعتبارات در شهر ها وحداقل 70درصد آن درروستاها ومناطق عشایری باید هزینه گردد.
7- وجوهی که بابت خودیاری ومشارکت برای اجرای طرحهای عمرانی بوسیله مردم (اشخاص حقیقی ) پرداخت میگردد ازدرآمد مشمول مالیات آنان کسر خواهد شد.
8- حداقل 30درصد ازاعتبار هراستان صرفا بابت پروژه های مربوط به ایجاد وتکمیل فضاهای آموزشی قابل مصرف میباشد.
9- اولویت مصرف اعتبار ردیف بند ((الف )) تبصره مزبور درشهرستانهایی است که امکان وصول مالیات مشاغل کمتری وجود دارد.تشخیص این امر باکمیته برنامه ریزی استان میباشد.
10-کلیه وجوه خود یاری جهت اجرا ء وتکمیل پروژه های عمرانی استانی (که به تصویب کمیته برنامه ریزی اسنان رسیده است )بایستی بامعرفی دستگاه اجرائی به حساب خاصی که به همین منظور تحت عنوان ((خود یاری ))توسط نمایندگی خزانه دراستان افتتاح میشود ؛ واریز گردد. برداشت ازحساب مزبور به منظور اجرای پروژه های ذیربط باامضای مشترک معاون عمرانی استانداری ومدیر کل اموراقتصادی ودارایی استان ویا مقامهای مجاز از طرف ایشان خواهد بود.
11-درصورتیکه خود یاری بابت اجرا ء وتکمیل پروژ ه هایی که بنحوی از بودجه عمومی دولت اعم ازاعتبار ردیف 503079یا سایر اعتبارات قانون بودجه سال 1368کل کشور نیز درسالجاری دارای اعتبار میباشند اخذ شده باشد ؛ وجوه خاصله بند 10 میبایست به حساب پرداخت طرحهای عمرانی ذیحسابی مربوطه به منظور انجام هزینه پروژه های مورد نظر منتقل تاپس از اصلاح یا مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه وبودجه استان به مصرف برسد.
12- درصورتیکه خود یاری اخذ شده بابت اجرای پروژه ای باشد که تماما ازمحل خودیاری مردم تامین میگردد؛ وجوه حاصله موضوع بند 10 مستقیما دراختیار دستگاه اجرائی قرار خواهدگرفت.دساگبه اجرائی اینگونه پروژه ها مکلف به حفظ ونگهداری کلیه اسنادمالی مربوطه خواهد بود.
13- دستگاه اجرائی مکلف است میزان وشرح عملیات ازمحل خودیاری تامین شده ونیز هزینه انجام شده رابه تفکیک پروژه هر چهارماه یکبار به سازمان برنامه وبودجه استان گزارش نماید.
14- مصرف مانده وجوه مربوط به خودیاری درسال بعد بلامانع میباشد.
15- مصرف اعتبارات بند ((الف )) تبصره 16وخودیاریهای مربوطه با توجه به بند 15 ردیف ((ج )) تبصره 15قانون بودجه سالجاری خارج ازقانون محاسبات عمومی بوده وتابع قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی وسایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند واین آئین نامه خواهدبود. حسابهای مربوط به سهم
خود یاری بطور جداگانه تهیه وتنظیم ونگهداری خواهد شد.
جدول شماره 1 – توزیع اعتبارات ردیف 503079 موضوع بند الف تبصره 16 قانون بودجه سال 1368 کل کشور

قسمت دوم – بند ((ب )) تبصره 16
1- صاحبان مشاغل درهر شهرستان درموقع پرداخت مالیات متعلقه میتوانند پروژه های عمرانی مورد نظر خود را در همان شهرستان ویاهرشهرستان دیگر که بتصویب کمیته برنامه ریزی استانهای مربوط رسیده باشد مشخص و واریز نمایند. هرهای مراکز استانها بغیر از شهرهای مراکز استانهای محروم موضوع بند 10 قسمت دوم این آئین نامه ازاین قاعده مستثنی میباشند.
2- کمیته های برنامه ریزی استانها نجازند حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه 1368با توجه به مبلغ تعیین شده درجدول شماره 2 پیوست نسبت به تعیین وتصویب فهرست پروژه های مورد نظر خود با درنظر گرفتن ضوابط این آئین نامه اقدام نمایند معادل مالیات مشاغل وصولی وحداکثر تامبلغ 35میلیارد ریال ازجمع اعتبار مذکور بااحتساب میزان وجوه هزینه نشده برگشتی سال 1367موضوع ردیف 4 بند ((ب )) تبصره 16 قانون بودجه سال 1368کل کشور تخصیص یافته تلقی میشود تغییر درفهرست مذکور فقط برای یکبار وحداکثر درنیمه دوم شهریور ماه پس ازاعلام کاهش یاافزایش موضوع بند 12 این آئین نامه مجاز خواهد بود.
3- فهرست پروژه های مصوب هر استان مطابق فرم پیوست بایستی بطرق مقتضی برای اطلاع عموم اهالی شهرستانهای تابعه هراستان اعلام ونسخه ای ازآن به وزارتخانه های برنامه وبودجه وامور اقتصادی ودارایی وکشور ارسال گردد.
4- شرایط و اولویتهای ناظر برانتخاب پروژه ها بشرح زیر میباشد :
1-4- ضوابط
1-1-4- پروژه ها ( استانی ) تولیدی – زیر بنایی ؛ رفاهی ودرجهت رفع محرومیت منطقه موثر میباشند.
2-1-4- اجرای پروژه های مذکور درجهت ایجاد تعادل بین بخشهای مختلف برنامه ای درمنطقه باشد.
3-1-4- توان مطالعه ؛ اجراء وبویژه اماکن بهره برداری از پروژه های مذکور دراستان یا منطقه وجود داشته باشد.
2-4- اولویتها
1-2-4- تامین اعتبار رقم برگشتی پروژه های سال 1367که درسال مذکور به تصویب کمیته برنامه ریزی اسنان رسیده ؛ موافقتنامه آنها مبادله و وجوه مربوطه وصول لیکن بدلایل مختلف هزینه نگردیده باشد.
- پروژه های نیمه تمام باقیمانده ازمحل 7 دهم ازده درصد وصولی شهر تهران و3 دهم شهر تهران نیز شامل موارد مذکور میباشد.
- باتوجه به محدودیت ده درصد تعیین شده درشهرهای مراکز استانهای استثناء شده موضوع ردیف 3 بند ((ب )) تبصره 16وجوه هزینه نشده سال 1367این شهرها می تواندعلاوه برسهم ده درصد تعیین شده پیش بینی گردد.
2-2-4- تامین اعتبار جهت سایر پروژه های نیمه تمام سال 1367وسالهای قبل بند ((ب )) تبصره 16 با تاکید برپروژه هایی که سریعتر به بهره برداری خواهدرسید.
3-2-4-درصورت وجود مازاد اعتبارات انتخاب پروژه های جدید با توجه به شرایط و ضوابط تعیین شده نجاز خواهد بود.
5- ادارات کل امور اقتصادی ودارایی استانها موظفند میزان مالیات مشاغل وصولی برای استان مربوطه وسایر اسنانها رابه تفکیک استان به وزارت اموراقتصادی ودارایی اعلام تامعادل مبالغ وصولی وسقف اعتبار هر استان وحداکثر تا مبلغ 35میلیارد ریال توسط وزارت مذکور مجوز هزینه صادر گردد.
تبصره مالیات مشاغل وصولی سایر استانها موضوع بند ((ب )) تبصره 16 سالجاری که متضمن فهرست پروژه های مورد نظر مودیان مالیاتی باشد باید بع وزارت امور اقتصادی ودارایی واداره کل امور اقتصادی ودارایی استان مربوطه اعلام شود.
6- حسابهای بانکی لازم دراجرای این آئین نامه توسز وزارت اموراقتصادی ودارایی افتتاح واعلام خواهد شد.
7- مانده اعتبارات مصرف نشده دراجرای بند ((ب )) تبصره 16قانون بودجه سال 1367کل کشور باید به حساب خزانه واریز گردد معادل وجوه برگشتی جهت تکمیل ویااحداث پروژه های مصوب کمیته برنامه ریزی سال 1367استان مربوط ازمحل اعتبار ردیف 503082تخصیص داده خواهدشد تا پس ازمبادله موافقتنامه با سازمان برنامه وبودجه استان ویا رعایت ضوابط این آئین نامه به مصرف برسد.
8- مالیات مشاغل وصولی درسطح استان که از طرف مودی ؛ پروژه مشخصی رای آن تعیین نگردیده است ازطریق کمیته تخصیص اسنان به پروژه های مصوب اختصاص داده خواهد شد.
9- مالیات مشاغل وصولی صرفا بابت پروژه های تصویب شده کمیته های برنامه ریزی استانها بوده پس ازمبادله موافقتنامه بین دستگاه اجرائی مربوط وسازمان برنامه وبودجه استان قابل هزینه میباشد.
10- مازاد مبالغ واریز شده بابت هر پروژه نسبت به مبلغ اعتبار مورد نیاز (برآورده شده ) برای اجراء ویا اتمام آن پروژه درسال 1368 طبق تصمیم کمیته تخصیص اعتبار استان به سایر پروژه های مربوط دربخش محروم همان استان قابل تخصیص ومصرف میباشد.
11- شهرهای مراکز استانهای محروم که مشمول محدودیت ده درصد (10%) موضوع ردیف 3 بند ((ب )) تبصره 16قانون بودجه سال 1368کل کشور نمیباشند عبارتند از :
شهرهای ایلام ؛ یاسوج ؛ زاهدان ؛ شهر کرد ؛ بوشهر ؛ سنندج وبندر عباس 0
- مازاد برده درصد وصولی مالیات مشاغل شهرهای مشمول ؛ درسایر نقاط شهرستان مربوطه قابل مصرف میباشد.
12- ارقام جدول شماره 2 با توجه به وصول مالیات مشاغل هراستان درپنج ماهه اول سال 1368بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی ودارایی وتایید وزرای برنامه وبودجه وکشور قابل افزایش یاکاهش میباشد ارقام تغییر یافته حداکثر تا 15شهریور ماه توسط وزارت برنامه وبودجه به کمیته های برنامه ریزی استانهای مربوط ابلاغ خواهدشد ؛ کمیته های برنامه ریزی استانهاییکه ارقام مربوط به آنها تغییر میبابد مکلفند طبق قسمت آخر ردیف 2 بند ((ب )) تبصره 16قانون بودجه سال 1368 کل کشور اقدام نمایند.
جدول شماره 2 – سقف تعیین شده برای تصویب پروژه موضوع ردیف 1 قسمت دوم ( مربوط به بند (( ب )) ) آئین نامه اجرائی تبصره 16 قانون بودجه سال 1368 کل کشور

قسمت سوم – موارد کلی تبصره
1- ازمحل اعتبارات موضوع این تبصره شروع پروژه هایی که به تنهایی قابل بهره برداری نباشد بابیش ازیکصد میلیون ریال هزینه وهمچنینی ایجاد هرگونه تعهد مالی برای سالهای بعد ممنوع است.
2- منظور ازطرحهای عمرانی استانی این آئین نامه طرحهایی است که درچارچوب برنامه های مندرج درقسمت ششم قانون بودجه سال جاری قرار گیرد.
3- وزارت برنامه وبودجه مکلف است برحسن اجرای این تبصره نظارت نموده وگزارش عملکرد آنرا هرچهارماه یکبار به کمیسیونهای برنامه وبودجه واموراقتصادی ودارایی مجلس شورای اسلامی تسلیم نماید.
نخست وزیر – میرحسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12871

تاریخ تصویب : 1368/02/03

تاریخ ابلاغ : 1368/02/16

دستگاه اجرایی : وزارت كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.