×

قمه به عنوان آلت قتاله

قمه به عنوان آلت قتاله

قمه-به-عنوان-آلت-قتاله-
کلاسه پرونده : 3443164
شماره دادنامه : 442/4
تاریخ رسیدگی : 6/6/70
تجدیدنظرخواه : ...
تجدیدنظرخوانده : اولیای دم ...
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره 1981445103/3/1370 صادره از شعبه 5 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 4 دیوان عالی کشور

خلاصه جریان پرونده :طبق کیفرخواست شماره 30812/10/1368 دادسرای عمومی ... آقای (ج ) ... 25 ساله ، مسلمان متهم شده است به ارتکاب قتل عمدی مرحوم (الف ) با ضربات قمه 0 دادسرا به استناد ماده یک و بند الف ماده 2 و ماده 28 و43 قانون حدود و قصاص و مقررات آن از دادگاه کیفری یک ... درخواست تعیین کیفر برای او کرده است.
علت مرگ آقای (الف )24 ساله قطع شاهرگ طرف چپ گردن بوده و دست چپ وی نیز از ساعد جدا شده و در بغل جسد قرار داشته " است."
اولیای دم مقتول 2 برادر و پنج خواهر کبیر وی بوده اند که از متهم (ج ) شکایت کرده اند و قصاص نفس از وی را خواسته اند.
آقای (ف ) فرزند.00 47 ساله ... شهادت داده که آقای (الف ) را آقای (ج ) به وسیله قمه به قتل رسانیده و من کاملا" مشاهده کردم ... )
آقای (م )43 ساله فرزند (ع ) برادر مقتول گفته : (دیدم برادرم (الف ) غلطان در خون بود و بر روی زمین افتاده " بود" و (ج ) روی سینه اش نشسته و قمه بزرگی را در دست دارد. البته من خودم دیدم که قمه را به نزیدک قلبش اول فروکردوبعدبیرون آورد.00 و همین که او بلند شد دیدم که یک دست برادرم را هم قطع کرد ودست بدون اختیار به روی زمین تکان تکان می خورد.00 آقای (ج )به من نزده است.) وی از آقای (ج ) به عنوان قتل عمدی برادرش شکایت کرده است.
آقای (ع ) مشهور به ... 19 ساله برادر مقتول هم گفته من از دست (ج ) به عنوان قاتل عمدی برادرم (الف )شاکی هستم وخواستار کیفر قصاص هستم ... من همین که رسیدم ... آقای (ج ) بر روی سینه " برادرم " نشسته بود و قمه خود را در قلبش فرو کرده بوددیدم ... آقای (ج ) به من کاری نکرده (نزده ) است.)
خانم (ر) فرزند.00، 28 ساله خواهر مقتول گفته من از دست (ج ) که در جلوی چشمهای خودم برادرم (الف ) را عملا" با ضربات قمه کشته است شاکی هستم و خواستار قصاص او می باشم ... دیدم (ج ) روی سینه برادرم نشسته و قمه خودش را در قلب برادرم فروکرده ... دست بریده شده برادرم " را" لگدمال می کرد.)
(ق ) فرزند.00 ،23 سلاه ، برادر متهم (ج ) گفته زمانی که رسیدم (ج ) و (الف ) همدیگر را زده بودند و به زمین به حالت اغما افتاده بودند.
آقای (ی )32 ساله ، گواه ، شغل ... بااتیان سوگند چنین شهادت داده : (دیدم (ج ) در دستش یک قمه بزرگ " داشت " و برادرش به نام (ق ) " او" را گرفته بود تا (ج ) را از دعوا کردن با قمه جلوگیری کند بعد از چند ثانیه (ج ) از چنگ (ق ) بیرون آمد و و پرید در مزرعه و به سمت جاده حرکت کرد و در اولین وهله ، به (الف ) ... حمله ور شد که با یک جای خالی دادن با چوب دستی که در دست احمد بود به (ج ) بزمین افتاد وقتی که پاشد یعنی ایستاد با قمه اولین ضربه را به الف به سرش زد و در این موقع (ع ) حمله ور شد به ج که ج " او" را هم با قمه زد و دوباره (ج ) به (الف ) حمله ور شد و گردن وی را مورد حمله قرار داد که یک ضربه رگ گردن الف را برید و خون در سر و صورت ایشان مشاهده می شد که دوباره به (ع ) حمله کرد و با دو ضربه قمه به ایشان زد.00 ج به سمت الف ... رفته و با یکضربه قمه دست چپ وی را قطع کرد ودر یک لحظه دیدم که الف و ع در روی زمین قرار گرفته من فقط " دیدم " در آن دعوا ج ... با قمه بود.00) (دربیمارستان ) وقتی ج ازماشین پیاده شد پسر (م ) ... را دید بسمت ایشان حرکت کرد گفت من آدم کشی را سرقفلی می دهم ... وقتی فرزند محمد را گرفته بود داشت کتک کاری می کرد برادرش (ض ) آمد برادرش را چند مشت زد و فرزند (م ) را از دست ج نجات داد.00 بنده در دعوا شاهد بودم که فقط ج ... با قمه به الف حمله کرده و او را زده است و دست وی را قطع نموده وکشته است.00 زمانی رسیدم که در دست (ج ) ... قمه بوده است.00
در تاریخ 24/4/1368 آقای دادیار از (ج ) متهم تحقیق کرده وی گفت ( ... (الف ) مرا بنام کوچکم که ج است صدا زد و به حالت عصبانیت خطاب بمن رده و گفت که شما چرا دیش پیله ما را سرقت کردی ... ناراحت شدم و با او گلاویز شدم و یقه او را گرفتم و چند تا با دست همدیگر را زدیم بعد (ه) و شخص دیگری که نمی شناختم آمد و ما را از همدیگر سوا کردند من بداخل منزل خودمان رفتم ولی الف بر سر جاده باقی ماند.00 (م ) برادر (الف ) از راه رسید مرا به اسم و با حالت عصبانیت صدا کرد گفت (ج )، (ج ) بیا با تو کار دارم ... بدون اینکه چیزی بردارم با دست خالی به طرف آنهارفتم ... اعضای خانواده (م ) ... سررسیدند مرادوره کردند.00)
اولیای دم شکایت کرده اند و قصاص نفس او را درخواست کرده اند. متهم (ج ) فرزند.00 27 ساله گفته من آمدم سر دروازه با مرحوم (الف ) با موتور رد شد، آقایان (ص ) و (د) بغلش بودند ... محکم به سر احمد زدم او افتاد بعدا" به (ع ) ضربه ای زدم ... بعد بیجان به روی زمین افتادم ... چندین بار قمه انداختم شاید یکی از این قمه ها به دست احمد خورده باشد و دست او راقطع نموده باشد.00 سوال شده : دقیقا" بیان نمائید که ضربه به گردن ودست (الف )را شما وارد کردید یا کسان دیگری ؟ جواب داده : چون ازخانواده ام کسان دیگری تا آن موقع نبودند بالطبع باید خودم این کار راکرده باشم فقط نفهمیدم چطوری شد.00 من زدن را قبول دارم ودست بریدن را هم همین طور ولی اینکه در تاکسی حرفی به (ق ) زده باشم یا اینکه نزده باشم چیزی یادم نمی آید.00 من قمه (م ) را گرفتم و به او (الف ) زدم ولی قمه ای از منزل نیاوردم تا او را بزنم او (د) دروغ می گوید حتی دو روز بعد فهمیدم که دست (الف )دراثر ضربه ام قطع شده ، وی در قبال تفهیم اتهام قتل عمدی (الف ) با ضربات قمه چنین گفته است (من (الف ) را برای دفاع از جانم زدم ... ) با صدور کیفرخواست پرونده در شعبه 8 دادگاه کیفری ... مطرح شد آقای (ج ) متهم آقای ... وکیل دادگستری را به وکالت خود انتخاب کرده است. دادگاه تشکیل جلسه داده طرفین و وکلای آنها حاضر بوده اند. اولیای دم مقتول ... (برادران و خواهران مقتول )از(ج ) به قتل عمدی (الف ) شکایت کرده اند و قصاص نفس او را درخواست کرده اند. متهم (ج ) فرزند.00 27 ساله گفته (من آمدم سردروازه مرحوم (الف ) با موتور رد شد، (ص ) و (د) بغلش بودند.00ده متر آنورتر ایستاد.00 درگیر شدیم ... زد و خورد کردیم (ص ) و (د) به پشتیبانی از او آمدند. هفت نفر" یا" ده نفرآمدند.00 من هم برای دفاع از خودم جدیتر عمل کردم ... دست من تا آن لحظه هیچ چیز نبود بعد یک قمه روی زمین افتاده بودبرداشتم برای دفاع خودم و ترساندن یکی دو تا حواله کردم خودم هم خوردم افتادم 0من درگیر شدم متوجه نشدم به کجا زدم 0(الف ) مرده به اسم من تمام شده 0 من راضی به زنده ماندن خودم نیستم ... من آدم کش نیستم 0 اگر قصد کشتن داشتم می رفتم به طور مرموز آدم می کشتم ... درگیر شدیم دیدم قمه افتاده است یک دفعه چشم من به قمه افتاد فرق نمی کند من بگویم قمه را از اتاق آوردم یا از زمین برداشتم 0 بنویسیداز اتاق برداشتم چون ضرباتی که بسرم خورد حال طبیعی هنوزهم نیستم 00 من سرپابودم (الف ) هم سرپا بود عرض کردم در گیر شدیم نمی دانم اولین ضربه را کجا زدم ... خدایی متوجه نشدم کجاخوردکجازدم ... ) دادگاه از گواهان (ی )33 ساله ، (د)30 ساله و (ص )29ساله تحقیق کرده است.(ی ) مفاد اظهارات قبلی خود را تایید کرده و تصریح نموده که (من تا سه ضربه متوجه بودم (ج )به مرحوم (الف ) زدند یکی بالای سرش و یکی گردنش و یکی قطع شدن دستش را که حالم به هم خورد.) ( ص 366 )
(د) فرزند (الف ) سی ساله گواه شهادت داده : (ج ) را دیدم از دروازه اش بیرون آمد (الف ) را صدا کرد بیا تو را کاری دارم 0 نه دست آن و نه دست این هیچ چیز نبود (ج ) فورا" یک مشت زد به صورت (الف ) رفت توی دروازه اش من با (ج )رفتم دروازه اش چیزی برندارد عروس خانه هم منزل بود من به (ج ) نرسیدم عروسش گفت بیا برو توی اتاق چیزی برندارد ولی (ج ) یک چیز بلند مثل قمه را برداشت من ایشان را بغل کردم توی اتاق یک پنج دقیقه ای با این ور رفتم داداش دیگرش از مزرعه بنام ق آمد و چوبی در دست داشت بمن گفت (د) را زدند من تو را می زنم دید من ول نمی کنم در سالن را شکست رفت بیرون (ق ) رفت (ج ) هم از دست من رفت سر خیابان (الف ) هم سر خیابان بود می خواست دستش را بلند کند قمه را بگیرد (ج ) زد مهلت نداد و دستش را قطع کرد افتاد وسرش و گردن (الف ) را زد افتاد (الف ) دیگرمرده بود. ماشین رانگه داشتم که او را بیمارستان ببرند () رسید قمه را فرو کرد. باقی مردم رسیدند.00) (ص 367)0
(ص ) فرزند.00 29ساله گواه چنین شهادت داده ( ... با موتور تودنده یک حرکت می کردم صدای سوت شنیدم من ایستادم به (ج ) گفتم مرا کار داری گفت نه (د) گفت مرا کار داری گفت نه با (الف ) کار دارم موتور روشن بود (الف ) رفت جلو فاصله مابین (ج ) و (الف ) ده متری می شد (ج ) بدون مقدمه زد (الف ) را انداخت ما رفتمی (ج ) را گرفتیم (الف ) را گرفتیم بردیم بغل دروازه خودشان 0 (ج ) از دروازه رفت تو یک دقیقه کشید با قمه آمد من رفتم جلو نزن قمه را به طرف " من " حواله کرد گفت تو را می زنم زد ضربه اول را پشت گوش (الف ) و بقیه ضربات را هم زد درگیری بین (الف ) و (ج ) بود و قم هم فقط در دست (ج ) بود و بعد یک لحظه فهیمدم دستش قطع شد. شوکه شدم فرو کردن قلب را من ندیدم قطع دست و گردن را دیدم 0) وکلای طرفین اظهاراتی از طرف موکلین خود کرده اند دادگاه از متهم آخرین دفاع اخحذ کرده وی گفته بسته به نظر دادگاه است هر حکمی بدهد.
دادگاه با اعلام ختم رسیدگی مبادرت به صدور حکم کرده است با احراز ارتکاب بزه انتسابی از طرف (ج ) و با توجه به درخواست اولیای دم به استناد بند ب ماده 2 و ماده 15 و بند 4 ماده 27 و ماده 430 قانون قصاص متهم را به قصاص نفس از وی به وسیله اولیای دم محکوم کرده است.
وکیل محکوم علیه از حکم صادره تقاضای تجدیدنظر کرده است لایحه وی در موقع شور بررسی خواهد شد دادگاه در عقیده خودباقی وپرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر در اعتراض و اوراق پرونده ونظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر رد اعتراض و تایید دادنامه شماره 198445103/3/1370 مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(با توجه به محتویات پرونده ارتکاب قتل عمدی (الف ) به وسیله (ج ) محرز و مسلم است و حکم صادره دایر به قصاص نفس از (ج ) به وسیله اولیای دم مقتول به استناد مواد قانونی مذکور در رای بلااشکال است مستندا" به بند ب ماده 10 قانون تعیین مواردتجدیدنظر احکام دادگاهها و نحوه رسیدگی آنها با تایید حکم صادره پرونده جهت اقدام لازم اعاده می شود.)

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

70

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 442

تاریخ تصویب : 1370/06/06

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.