×

میله گرد به عنوان آلت قتاله

میله گرد به عنوان آلت قتاله

میله-گرد-به-عنوان-آلت-قتاله-
کلاسه پرونده : 5/27/3856
تاریخ رسیدگی : 30/8/71
فرجامخواه : (ک ) به توسط وکیلش
فرجامخواسته : دادنامه شماره 26270/5/71 صادره از شعبه اول دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : (ک ) فرزند.00 34 ساله ، نگهبان شرکت.00 متهم است به قتل عمدی (ق )،23 ساله بدین شرح که متهم در برگ 23 پرونده می گوید: (من از دریچه اتاق وارد راهرو شدم 0(ق ) فکر کرد دزد آمده ، فحاشی کرد. وقتی متوجه شد که من هستم ، باز فحاشی کرد من قصد کشتن او را نداشتم ، با هم درگیر شدیم ، من یک میله آهنی در دست داشتم و حدود 4 ضربه به او زدم که (ق ) افتاد. با لگد شیشه را شکستم و بیرون رفتم دوباره از پنجره وارداتاق شدم ، دوعددکلید رابرداشتم و از پنجره بیرون آمدم ، رفتم داخل تعمیرگاه خوابیدم 0 با میله گردی که از موتورخانه برداشته بودم به اوضربه زدم و میله را پشت پنجره گذاشتم 0)
در برگ 11 پزرشک قانونی اعلام می داردکه : (ضربات متعدد به سر و ترقوه و شکستگی استخوان آنها و پشت دست راست وارد شده است ودر اثر خونریزی مغزی ، به سبب ضربه جسم سخت و تیز فوت گردیده 0) دادسرای عمومی ... طی کیفرخواست شماره 3315/4/71 ارتکاب بزه انتسابی به متهم را محرز و تقاضای مجازات وی را می نماید. شعبه اول دادگاه کیفری یک شهرستان ... طی دادنامه شماره 26270/5/71با توجه به محتویات پرونده و صورتجلسات معاینه جسد و گواهی پزشکی و اقاریر صریح متهم در مراحل اولیه تحقیق و اعتراف صریح متهم در جلسه رسمی دادگاه و موجه نبودن دفاع وی و سایر قرائن و امارات موجوده ، اتهام انتسابی “ را” ثابت و محرز “ می داند” وعمل وی منطبق با ماده 206 بند ب قانون مجازات اسلامی “ است “ و با رعایت ماده 205 و219 قانون مزبور، متهم را محکوم به قصاص نفس می نماید ودر اجرای وحدت رویه هیئت عمومی ، به تودیع سهمیه دیه فرزند صغیر مقتول نسبت به اولیای دم کبار، رای صادر می نماید. متهم توسط وکیلش آقای ... به دادنامه صادره اعتراض می نماید مبنی بر اینکه ، موکل قصد کشتن مقتول را نداشته است و قتل عمدی نبوده است و تقاضای تجدیدنظر می نماید. دادگاه اعتراض را موجب نقض دادنامه صادره ندانسته و بر رای خود باقی مانده و پرونده رابه دیوان عالی کشور ارسال داشته و به این شعبه ارجاع داده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده نسبت به دادنامه شماره : 270 26/5/71 فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی 0 با توجه به محتویات پرونده و امعان نظر در آن و با توجه به اعتارفات صریح متهم که با میله گردآهنی به سر و بدن مقتول زده است که موجب شکستگی استخوان سر و ترقوه گردیده است ، ادعای اینکه قصد کشتن نداشته است قبول نمی شود و بر فرض قبول آن ، عمل وی منطبق با بند ب ماده 206 قانون مجازات اسلامی می باشد. درخواست تجدیدنظر با هیچ یک از موارد مذکور در ماده 6 قانون تجدیدنظر مصوب سال 1367تطبیق نمی کند و با رد درخواست تجدیدنظر، حکم شماره فوق الذکر،شعبه اول دادگاه کیفری یک شهرستان ... ، ابرام می گردد. پرونده به مرجع مربوط عودت داده می شود.)

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

70

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 3856

تاریخ تصویب : 1371/08/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.