×

معاونت از طریق تشویق به قتل عمدی

معاونت از طریق تشویق به قتل عمدی

معاونت-از-طریق-تشویق-به-قتل-عمدی

وکیل


کلاسه پرونده : 512/3332
شماره دادنامه : 156/12
تاریخ رسیدگی : 20/3/70
فرجامخواه : رسیدگی به اعتراض محکوم علیها
مرجع رسیدگی : شعبه 12 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : پیروگزارشات شماره 28180/3/68و13174/9/69 این شعبه به شرح دادنامه شماره 13674/9/69 به لحاظ اینکه دادگاه برای تعیین پانزده سال حبس تعزیری درباره محکوم علیها خانم ستاره مستند قانونی ذکر نکرده دادنامه تجدیدنظرخواسته را نقض ورسیدگی مجدد را به شعبه دیگر دادگاه صادرکننده دادنامه منقوض ارجاع کرده است. پس از اعاده پرونده و ارجاع آن به دادگاه کیفری دو و مسئول رسیدگی به پرونده های کیفری یک ... دادگاه اخیرالارجاع پس از رسیدگی توجها" به گزارش مبسوط کلانتری و آگاهی ... مبنی بر کشف جسد و راهنمایی مامورین آنها متهمه خانم ستاره و متهمین دیگر به محل دقیق قتل و راهنمایی مامورین به وسیله بانوی یاد شده و کشف کیف و کتاب مقتوله با راهنمایی مشارالیها و اقاریر صریح و بی شائبه متهمه بر ربودن دوشیزه مینا در معیت معدومین و اظهارات معدومین دائر بر تطمیع و تشویق توسط متهمه جهت قتل مینا به لحاظ عدم امکان شناسایی مشارالیها توسط مینا در صورت تحقق قتل برادرش توسط آنان و نامه های نگاشته شده توسط متهمه از زندان مضبوط در پرونده امر و سایر قرائین و امارات منعکسه در پرونده امرومردود دانستن عین بودن متهمه بر قتل از طرف دیوان عالی شکور دادگاه متذکر شده است که با تطمیع و تشویق متهمین و با همکاری باآنان مقتوله را متهمه ربوده و سپس آنان را (تشویق به قتل ) مینا نموده است. و خود مستقیما" و بالامباشره در قتل شرکت نداشته است. (لکن با متهمین دارای قصد شرکت بوده ) و با عنایت به وحدت قصد آنان و اقتران زمانی بین عمل مصدومین و متهمه ارتکاب بزه معاونت در قتل (تعاون براثم ) از ناحیه مشارالیها محرز است دادگاه با استناد به آیه شریفه سوره مائده (ولاتعاونواعلی الاثم والعدوان ) و فرع پنجم از فروعات حذف صفحه 477 و مسئله 4صفحه 481 کتاب تحریرالوسیله حضرت امام رضوان تعالی و با عنایت به پاسخ کمیسیون استقتائات مورخ 1/12/63 مندرج در صفحه 11 جلدسوم پاسخ و سوالات و اختیار حاصله از ماده 29 قانون تشکیل دادگاههای کیفری یک و دو و شعب دیوان عالی کشور که دادگاهها را مکلف به صدور حکم براساس منابع فقهی معتبر یا فتاوی معتبر در صورت نبودن قانون مدون نموده است دادگاه با عنایت به منفع فقهی معتبر یا فتاوی معتبر در صورت نبودن قانون مدون نموده است دادگاه با عنایت به منبع فقهی مذکور و ماده 11 قانون راجع به مجازات اسلامی متهمه را به تحمل یازده سال حبس محکوم کرده ا ست.
پس از ابلاغ حکم محکوم علیها به رای صادره اعتراض کرده است. در تاریخ 28/12/69 دادگاه به اعتراض وی رسیدگی کرده و آن را وارد ندانسته و پرونده را با بقاء در حکم به دیوان عالی کشور ارسال داشته است که رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده است. هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان علای کشور اجمالا" مبنی بر رای شایسته دادنامه شماره ... فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی 0 با عنایت به مندرجات اوراق پرونده محکوم علیها بانو ستاره اعتراض موثری که نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته را ایجاب نمایدبه عمل نیاورده است. دادنامه تجدیدنظر خواسته توجها" به دلایل پرونده و مقررات شرعی صادر شده " است." علی هذا دادنامه مرقوم نتیجتا" ابرام می گردد.)

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

71

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 156

تاریخ تصویب : 1370/03/20

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

قانون-جرائم-رایانه‌ای

قانون جرائم رایانه‌ای

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.