×

معاونت از طریق تشویق به قتل عمدی

معاونت از طریق تشویق به قتل عمدی

معاونت-از-طریق-تشویق-به-قتل-عمدی-
کلاسه پرونده :1811/2357
شماره دادنامه :390/11
تاریخ رسیدگی : 26/5/70
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره 193 ک 70 صادره از دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 11 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : دادسرای عمومی آقای خسرو را به اتهام یک فقره قتل عمدی محروم تقی و حمل و نگهداری یک قبضه سلاح غیرمجاز کمری و مهمات مربوط و آقای بهمن را به اتهام معاونت در قتل عمدی تعقیب قرار داده و با انطباق اتهام آنان به مواد یک و دو قانون دادگاه کیفری یک شهرستان ... با تشکیل جلسه دادرسی واستماع شکایت اولیای دم و درخواست آنان مبنی بر قصاص مهمان و تفهیم اتهام به متهمان و استماع مدافعات آ;ان که منکر اتهام انتسابی می باشند و اخذ لایحه دفاعیه وکیل متهمان و تحقیق از مطلعین و اخذ نظریه مشاور محکمه در خصوص متهم ردیف اول مورد را ازمصادیق لوث دانسته و ضمن صدور دستور تعیین وقت رسیدگی مجدد مقرر داشت در اجرای مواد37 و38 قانون حدود و قصاص از متهم دعوت شود که اگر شهود معتبر دارد که در دادگاه بر بیگناهی اش شهادت دهند به دادگاه معرفی نماید و اولیای دم و وکیل آ;ان نیز دعوت شودند و درخصوص متهم دریف دوم با این استدلال (چون در قانون حدود وقصاص معاونت متصور نیست و معاونت در امور تعزیری می باشد و به استناد مادتین 20و21 قانون راجع به مجازات اسلامی و اصل برائت حکم برائت صادر نموده است.)
معاونت دادسرای عمومی ... ضمن اعلام موافقت با نظر دادگاه کیفری یک ... مبنی بر اینکه معاوتت در قتل از باب قصاص عنوان قانونی ندارد اظهار داشت : (بدون تردید این گونه اشخاص در شریعت مقدس اسلام بیگناه و میرانیستند هرچند مجازاتشان قصاص نیست. بنابراین دادگاه چنانچه ارتکاب همین مقدار از عمل متهم (معاونت ) را احراز کرده باشد می توان مجازات متناسب تعیین نماید به هر حال اینجانب با حکم صادره موافق نیستم و تقاضای کیفرمی شود.)
حاکم شرع محترم دادگاه کیفری یک ... پس از ملاحظه مطالب فوق ضمن قانونی دانستن حکم صادره و تایید مجدد آن به عقیده خود باقی بوده و با دستور لازم پرونده به دیوان عالی کشور ارسال گردید که به این شعبه ارجاع شد.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر ابرام دادنامه شماره 7193 تجدید نظرخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهد:
(بسمه تعالی 0 با توجه به محتویات پرونده و نحوه رسیدگی و استدلال حاکم شرع محترم دلیل موجهی که موجب نقض حکم شود ارائه نشده و نتیجتا" دادنامه فوق الذکر در مورد متهم ردیف دوم بهمن ... ابرام می شود.)

مرجع :
کتاب قتل عمد، جلداول ، تالیف یداله بازگیر،ازانتشارات ققنوس چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

71

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 390

تاریخ تصویب : 1370/05/26

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.